Система ціннісного світогляду молоді формується під впливом глобальної зміни ієрархії загальнолюдських ціннісних орієнтацій. Від пріоритетів у ціннісному світогляді молодої людини залежить майбутнє України.
Завдяки цінностям особистість відчуває себе цілісно в оточуючому світі. Світ цінностей – це, насамперед, світ культури, сфера духовної діяльності людини, її моральної свідомості, оцінок тощо. У житті цінності виступають у ролі інструментів соціального регулювання, тією проміжною ланкою, яка пов’язує інтереси, потреби, світогляд людини з її конкретними ідеями, поведінкою.
Наявність певної системи цінностей особистості є необхідною психологічною умовою для формування такого важливого особистісного новоутворення, як виникнення зрілих життєвих планів, особистісного і професійного самовизначення учнів.
Ціннісні орієнтації у своїй єдності з потребами, інтересами, життєвими цілями, установками утворюють цілісну структуру особистісних якостей, серед яких, на думку А.Г.Здравомислова, ціннісні орієнтації особистості є своєрідною «віссю свідомості». Всі інші компоненти даної структури знаходяться в залежності від неї .
Е.І.Головаха звертає увагу на те, що система соціальних цінностей, які сприймає особистість, виступає одним із факторів спрямованості особистості від сьогодення до майбутнього. Плануючи своє майбутнє, визначаючи свою мету, сенс життя, засоби їхнього досягнення, людина виходить, насамперед, з визначеної ієрархії цінностей, обираючи ті з них, що найбільше відповідають меті, інтересам і потребам даної людини. Обрані нею цінності стають головними і визначають її ціннісні орієнтації, мотиви діяльності.
Ціннісні орієнтації особистості перебувають у взаємозв’язку та взаємозалежності з такими компонентами внутрішньої структури людини, як потреби, інтереси, спрямованість емоційно-почуттєвої сфери, життєві цілі, установки, спонукання, прагнення та іншими, котрі у своїй єдності, як стверджує С.Л.Рубінштейн, складають мотиваційну сферу індивіда, що спонукає його до дії.
Безумовно, всі без винятку цінності, створені свідомістю людини, є відносними. Проблема полягає в тому, що свідомістю вони сприймаються як абсолютні, і це одна з особливостей людського мислення. «Усе, що має цінність у нинішньому світі, - пише Ф.Ніцше, - має її не саме по собі, не по своїй природі – у природі немає ніяких цінностей, але завдяки тому, що йому один раз надали цінність, подарували її, і цими дарувальниками були ми!» Відносність цінностей – підстава для рухливості і мінливості ціннісних орієнтацій особистості в різні періоди життя.
У науковій літературі прийнято виділяти розвинуті, стійкі, несуперечливі ціннісні орієнтації і мінливі, нерозвинені, суперечливі. Перший тип ціннісних орієнтацій свідчить про зрілість особистості, стійкість та сформованість її інтересів, ідеалів, потреб. Нерозвинені, мінливі, суперечливі ціннісні орієнтації є причиною непослідовності в поведінці індивіда, ознакою його інфантильності, невизначеності сенсу життя, суперечливості інтересів, нестійкості ідеалів.
Ціннісні орієнтації представляють внутрішній світ особистості, будучи виразником стабільного, абсолютного, незмінного. Розвиток суспільства сприяє розвитку світу цінностей, ускладненню ціннісних зв’язків. У будь-якому суспільстві ціннісні орієнтації особистості є об’єктом виховання і цілеспрямованого впливу. Тому так важливо, щоб виховний процес у сучасній школі орієнтувався на систему цінностей. Відповідно до прийнятих учнями цінностей моделюється їхня поведінка, будуються взаємини з навколишнім світом.
Запропонована «Програма національного виховання учнівської молоді Рівненщини на 2008-2020 роки» визначає пріоритети в системі національного виховання учнівської молоді Рівненщини через формування системи життєвих цінностей особистості в урочній, позаурочній та позашкільній виховній діяльності.
Означена система цінностей орієнтує педагогічних працівників області на виховання свідомого громадянина, патріота, людини, гідної свого народу та Батьківщини і є єдиною основою створення орієнтовної моделі випускника загальноосвітнього навчального закладу.
Ціннісні орієнтації, як одне з центральних особистісних новоутворень, виражають свідоме ставлення дитини до соціальної дійсності і в цій своїй якості визначають широку мотивацію її поведінки, здійснюючи істотний вплив на всі сторони життя. Укорінюючись у структурі самосвідомості, ціннісна система виступає як її необхідна установка – морально значуща й відповідально активна. Вона і є єдиною соціокультурною основою перетворення внутрішніх можливостей особистості у реальність здійснюваних нею вчинків і духовно-моральної поведінки в цілому.
Список використаної літератури
1.Бех І.Д.Виховання особистості. Книга перша.– К.:«Либідь», 2003. – с.23-37.
2.Дем’янюк Т.Д., Дем’янюк Б.П. Інноваційні освітньо- виховні технології в навчальних закладах Рівненщини. Книга ІІ.- Рівне, 2008. – с.112- 129.
3. Дем’янюк Т.Д., Вознюк Г.Ф., Каменська Є.І. Духовно-моральне виховання учнів у школі-родині. – Рівне, 2009. – 321 с.
4.Методичний вісник. Випуск І - Рівне, 2008.
5.Обласна програма національного виховання учнівської молоді Рівненщини на 2008-2020 роки. Розпорядження голови Рівненської обласної держадміністрації від 09.02.2008 р. № 42.
Синіцька Л. М., методист з виховної роботи
відділу освіти Демидівської райдержадміністрації
Дата: 2016-10-02, просмотров: 285.