PROPER NAMES
Charles Dickens [ʹtʃɑ:lz ʹdɪkɪnz] Чарльз Диккенс
Shakespeare [ʹʃeɪkspɪǝ] Шекспир
the Debtors’ Prison of the Marshalsea [ðǝ ʹdetǝz ʹprɪzn ǝv ðǝ ʹmɑ:ʃǝlsi:] Долговая тюрьма Маршалси (в Лондоне)
Little Dorrit [ʹlɪtl ʹdɔrɪt] Крошка Доррит
Nicholas Nickleby [ʹnɪkǝlǝs ʹnɪklbɪ] Николас Никльби
Oliver Twist [ʹɔlɪvǝ ʹtwɪst] Оливер Твист
David Copperfield [ʹdeɪvɪd ʹkɔpǝfi:ld] Давид Копперфильд
Словообразование. Суффикс-ance
- ance [ǝns] — суффикс существительного; часто образует от глаголов существительные, обозначающие абстрактные понятия:
to perform представлять, performance представление
играть (пьесу)
УПРАЖНЕНИЯ ДЛЯ ПЕРВИЧНОГО ЗАКРЕПЛЕНИЯ
ГРАММАТИЧЕСКОГО МАТЕРИАЛА
I. Переведите следующие предложения на русский язык, обращая внимание на перевод неопределенных местоимений (см. § 79).
1. There is | somebody | in front of them. |
nobody | ||
something | ||
nothing |
2. I could find this book | nowhere. |
everywhere. |
3. I see | nothing else | there. |
somebody else | ||
nobody else | ||
something else |
anything | ||
4. Did he buy | nothing | for you yesterday? |
everything |
5. Did you speak | any |
the students there? |
none | ||
each |
II. Поставьте следующие предложения в вопросительной и отрицательной форме.
1. Someone is waiting for you in that room. 2. He invited everybody to his country-house for the week-end. 3. There is something interesting on in our club to-day. 4. Everybody is proud of this work. 5. They are laughing at something funny. 6. Somebody is knocking at the door. 7. He sees someone on the other bank of the river. 8. You will find this book somewhere .
III . Ответьте на следующие вопросы, обращая внимание на употребление неопределенных местоимений.
1. Is there anything on the table?
2. Can you see anything on the walls of our class-room?
3. Did you read anything interesting last week?
4. Did you read any interesting books last month?
5. Did you invite anybody to dinner on your last day off?
6. Will you invite any of your friends to dinner on your next day off?
7. Why did you invite none of our students to your place for your last birthday party? (Why didn’t you invite any of our students to your place …?)
8. Why doesn’t anybody come to the office on Sunday?
9. I think that some books by Oscar Wilde are not difficult for you. Does everybody agree with me?
10. Did any of you read English books last year?
11. Why did none of you read English books last year?
12. Does everybody like it in the South?
13. Why doesn’t everybody like the South in summer?
14. Will you go anywhere for holiday or will you stay in town?
15. Why will you go nowhere for holiday?
16. Will any of our students leave for Leningrad for their winter holiday? Why?
17. Shall all of us go somewhere to-night?
18. Why shan’t we go anywhere to-night?
19. Did each student in our group take part in the last English language party?
20. Can any of you speak three languages?
21. Can any of these students sing?
22. Could none of you play the piano in his childhood?
23. Are you always in a hurry if anyone is waiting for you? Why?
IV . Переведите предложения на русский язык, заполнив пропуски следующими словами.
(something, anything, nothing, everything, somebody (someone), anybody (anyone), nobody (no one), everybody (everyone), somewhere, anywhere, nowhere, everywhere)
1. I saw this man ___ in Leningrad last year. 2. Can ___ help me with this work? 3. I shall be very glad if we invite ___ else to join our excursion. 4. ___ can answer this difficult question. 5. I don’t like this book, give me ___ else. 6. If you don’t find ___ at home when you return, wait a little until I come back. 7. I don’t like this dress, Mary. Put ___ else on. 8. If it rains, we shan’t go ___. 9. We returned home late and soon ___ went to bed and fell asleep. 10. Can you buy such a book for me ___? 11. I don’t like to go shopping on Sunday, because there are usually very many people ___. 12. Is there ___ in the room? — No, there is ___ there. 13. Is ___ clear to you or shall I repeat the rule? 14. ___ wants to go on an excursion, but as it is raining hard, we shall go ___ to-day. 15. Ask ___ else about it. I know ___ about this matter (дело) and can’t tell you ___. 16. As ___ is clear to ___, I shall tell you ___ else.
V . Переведите на английский язык, обращая внимание на перевод выделенных слов.
1. Если завтра будет холодно, мы никуда не поедем. 2. Если кто-нибудь опоздает, мы не будем ждать. Все должны прийти вовремя. 3. Здесь темнее, чем в той комнате. Я ничего не вижу. 4. Все крепко заснут, как только доберутся до своих постелей. 5. Расскажите нам что-нибудь интересное о своей жизни. 6. Пойдем в магазин. Мне нужно купить что-нибудь к ужину. 7. Кто-то ждет вас в вашей комнате. 8. Я тоже ничего не слышу. Говорите громче. 9. Почему вы улыбаетесь? Разве в моем рассказе есть что-нибудь смешное? 10. Если вы не будете работать над своими ошибками, ничто не поможет вам. 11. Вас кто-нибудь приглашал вчера на этот вечер? 12. Дети сейчас загорают где-нибудь на берегу моря. 13. Почему вы не соглашаетесь поехать куда-нибудь в отпуск? 14. Этот человек никогда никого не боится. 15. Кто-нибудь еще хочет принять участие в нашей экскурсии? 16. Почему никто из вас не слушает рассказ? Разве он не интересный? 17. „Каждый из вас должен помнить эти слова отца“, сказала мать своим детям. 18. Может ли кто-нибудь из вас спеть эту песню? 19. Никто не забудет героический подвиг (deed) Матросова.
ЛЕКСИКО-ГРАММАТИЧЕСКИЕ УПРАЖНЕНИЯ К ТЕКСТУ
VI. Прочитайте вслух следующие слова.
[tr, ɡr, br, dr] [æ] [ɔɪ] [w—v]
try flat noisy was ↘weak
great happy boy was ʹvery ↘weak
British family enjoy twelve
describe capital toy someone
dream everywhere
February everyone
library
VII. Прочтите вслух отрывок из текста, начиная со слов: “ Charles Dickens, one of the greatest and most popular English novelists”… и кончая словами… “ a play of his own ”. Предварительно отработайте произношение следующих слов и сочетаний слов.
popular noisy early
novelist boy earn
a ↘weak_↘child on_the ↘seventh
to ʹtake_↘part at_the ʹage of ↘three
ʹlearned_to ↗read
for the ʹfirst ↘time
VIII . Прочитайте вслух следующие слова, обращая внимание на произношение суффиксов.
famous, nervous, inʹdustrious, ecoʹnomic, roʹmantic, comic, capable, readable, Burmese, Chinese, Japanese, performance, apʹpearance, ʹutterance.
IX . Переведите следующие слова на русский язык, отделите суффиксы и префиксы от основы, определите, к какой части речи она принадлежит и переведите ее на русский язык.
noisy childhood appearance
movement moneyless incapable
description education unhappily
performance novelist hardship
enjoyment lifeless noiselessly
X. Ответьте на следующие вопросы, употребляя активную лексику урока.
1. What kind of books did you like to read in your youth best of all?
2. What famous English novelists do you know?
3. What new performances at the Moscow theatres are popular with the people? (… with the children?)
4. Which of our students takes an active part in all our parties?
5. What kind of people do we call capable?
6. At what age did you begin to travel about our country?
7. What must one do to get ready for one’s examinations?
8. What kind of novels do you enjoy best of all?
9. In what year did you move to this city?
10. What do people usually have with them when they move to another place?
11. Does anyone else know English at your office besides you?
12. Does everyone know English at your office except your friend Ivanov?
13. Why couldn’t the working people receive a good education before the Revolution?
14. Which of the famous Russian novelists described the life of Russian peasants very well?
15. Which of the famous Russian writers began to earn his living, at a very early age?
16. When was Gorky born and when did he die?
17. In what year did Dickens die?
18. Who(m) do you usually turn to for help?
XI . Поставьте вопросы к выделенным словам.
1. Му son took part in the performance at his Institute yesterday (3). 2. Some children do not like noisy games (1). 3. We moved to Moscow in 1936 (2). 4. My sister’s daugther began to play the piano at an early age (2). 5. Many famous writers worked hard in their youth to earn their living (1). 6. My grandfather could not receive a good education because his parents were very poor (1). 7. We enjoyed the new film yesterday (2). 8. Their friends are waiting for them in the garden (4). 9. Dickens decided to write a play of his own when he was about six (3).
XII . Заполните пропуски артиклями или притяжательными местоимениями там, где это необходимо и перескажите следующий текст.
Jack London, ___ great American novelist, was born in ___ San Francisco in ___ family of ___ farmer. ___ life of ___ family was very hard. John London, ___ father of ___ family, left ___ farm and moved to one of ___ towns of ___ United States. He tried many trades, but could not get enough money to send ___ children to ___ school. Jack London began to earn ___ living at ___ early age. He sold ___ morning and evening newspapers in ___ streets of ___ town. At ___ age of fourteen he began to work at ___ factory as ___ worker. He worked eighteen to twenty hours ___ day. In 1893 he became ___ sailor and went to ___ shores of ___ Japan. Soon he became ___ good sailor. Jack London travelled very much. He did ___ very hard work, but he also read much and tried to receive ___ education. He studied at ___ school and at ___ University. He also read many books on ___ History and ___ Philosophy (философия). ___ Jack London’s dream was to become ___ writer.
In 1897 London went to ___ Far North of ___ America. He did not bring ___ gold (золото) from there, but he brought something better than ___ yellow metal. It was ___ book of ___ stories about ___ life in ___ North. ___ dream came true. He became ___ writer.
XIII . Заполните пропуски предлогами и наречиями там, где это необходимо.
1. When Dickens was a boy ___ four, his father showed him a beautiful house not far ___ the place where they lived ___ that time. “Why cannot we live ___ such a fine house?” the boy asked his father. — “We are very poor and cannot pay ___ it”, his father answered.
Little Charles often visited that place. He liked to look ___ the house and to play near ___ it. Many years later he really moved ___ that house and lived there ___ a long time. 2. Theodore Dreiser, the great American writer, was born ___ the 27th ___ August, 1871 ___ one ___ the small towns ___ America. 3. ___ 1894 Jack London took part ___ a strike (забастовка) ___ San Francisco. 4. When Jack London was a boy ___ about ten, he sold newspapers ___ the streets ___ the town and ___ this way helped ___ his parents. 5. What novels ___ Jack London are popular ___ the Soviet reader? 6. V. I. Lenin learned to read ___ the age ___ four. He often read interesting stories together ___ his sister Olga.
XIV. Назовите четыре основных формы следующих глаголов.
to be, to do, to take, to lie, to think, to bring, to see, to enjoy, to leave, to begin, to try, to spend, to buy, to rise, to set, to travel, to die.
XV . Заполните пропуски одним из следующих слов.
(else, more, still, other, another, yet)
1. What ___ books by Dickens, besides David Copperfields did you read in your youth? 2. Who ___ wants to take part in this performance? 3. How many ___ days shall we travel about this country? 4. Will anybody ___ take part in our performance? 5. Aren’t you ready ___? 6. I don’t think he is ___ at the office. He usually leaves the office at six. 7. What ___ do you want to say besides this? 8. I shall take ___ cup of tea, I am ___ thirsty. 9. I cannot go to the museum to-day. Ask someone ___ to join you. 10. What ___ foreign languages does Comrade Petrov speak? 11. I think that we’ll ___ be working at this subject at twelve o’clock tomorrow. 12. Ask Comrade Lipov to sing at our party. No one ___ can do it better than he. 13. My son cannot ___ read. 14. We hope that some ___ people will take part in the discussion. 15. It seems to me that somebody ___ wanted to join our excursion to Klin. 16. I am not ___ sure that you are right.
XVI. Переведите на английский язык, употребляя глаголы to speak , to talk, to tell, to say.
1. Вчера Петров выступил на собрании, он говорил не долго, но сказал много интересного. 2. Скажите вашему другу, что мы получили большое удовольствие от его доклада вчера. 3. „Опишите ваш рабочий день“, сказал преподаватель студентам. 4. Я поговорю об этом с нашими инженерами. Я расскажу им о вашей работе. 5. О чем они разговаривают? — Они обсуждают новую пьесу писателя Арбузова. 6. Преподаватели говорят, что этот мальчик очень способный. 7. Что вы сказали? Повторите, пожалуйста. Не говорите так быстро. 8. Говорите громче, здесь очень шумно, и нам очень трудно вас слушать. 9. Расскажите нам что-нибудь о своем родном городе. 10. Скажите ему, пожалуйста, что он неправ. 11. Мы поговорим об этом спектакле завтра после урока. 12. Кто-нибудь из ваших товарищей говорит по-английски? 13. Они сказали вам что-нибудь о вашем докладе? 14. Ничего не говори ему о нашем отъезде. 15. Не разговаривайте на уроке. Слушайте своих товарищей, когда они говорят по-английски. 16. Все, кроме вас, говорят, что спектакль был прекрасный. 17. Кому вы сказали об этом? 18. Вы говорили кому-нибудь что-нибудь об этом? 19. Товарищ Семин говорит, что он написал свою собственную пьесу примерно в пятнадцатилетнем возрасте. 20. С кем вы так громко разговаривали по телефону, когда мы вошли? 21. Почему вы ничего не сказали нам вчера о последнем матче (match)? 22. Товарищ Розов говорит, что он начал зарабатывать себе на жизнь в раннем возрасте, так как до революции его отцу было очень трудно прокормить (to keep) семью одному.
XVII. Заполните пропуски следующими словами в соответствующей форме.
(ready, to move, a novelist, capable, great, besides, except, to enjoy, ah education, to take part in, a novel, to describe)
1. Yesterday some students of our group went to the Art (Художественный) Theatre. They saw the play Three Sisters by the ___ Russian writer Chekhov. Everybody ___ it very much. 2. L. Tolstoy is a great Russian ___. 3. I received ___ in Leningrad, where I studied at school, and then at the University. 4. Peter is a very ___ boy. He studies well and knows some foreign languages. 5. In what novel did Gorky ___ his childhood? 6. All the students ___ me study the second foreign language. 7. My parents have five children ___ me. 8. You may take any book you like ___ this one. It isn’t mine. 9. At the age of seventeen I ___ to Moscow to study at the University. 10. I am sorry, dinner is not yet ___. Wait a little. 11. How many ___ did L. Tolstoy write? — He wrote many fine ___. 12. Will Comrade Vasilkov ___ our concert? He sings very well. — I think he will. 13. In my childhood and youth I read all the ___ by Dickens ___ his American Notes. 14. Do you know any other foreign languages ___ English?
XVIII. Напишите по четыре предложения по следующим образцам и переведите их на русский язык.
a) I shall take all the books Я возьму все книги, кроме, (за
except this one. исключением) этой.
b) Besides this book I should Кроме (помимо) этой книги, мне
like to take two more. хотелось бы взять еще две.
XIX. Составьте предложения, иллюстрирующие: а) употребление слов и сочетаний слов, объясненное в пояснениях 1, 2 к тексту; б) употребление следующих слов и сочетаний слов.
to be popular with smb., in one’s youth, to be capable, at an early age, at the age of, to get ready for smth., to turn to smb. for smth., to make noise, on one’s way home, to die, in this way, by the way, to enjoy smth. greatly, own, such as, money.
XX. Переведите на английский язык, употребляя активную лексику урока.
1. „Кто-нибудь из вас может мне рассказать о детстве и юности великого русского писателя Горького?“ — спросила мать своих мальчиков. — „Да, конечно, мама. Наш учитель литературы рассказывал нам много интересного о ранних годах его жизни“. 2. Когда мы пришли в сад, там было много детей. Они играли в какую-то шумную игру и смеялись. 3. Если здесь будет шумно, вы можете работать в моей комнате. Через несколько минут я уйду в институт, и здесь никого не будет. 4. Все говорят, что сын моего брата — очень способный мальчик. Он один из самых хороших учеников в школе, хорошо играет на рояле и всегда принимает активное участие в жизни школы. 5. В раннем возрасте я жил в деревне. Позднее мы переехали в маленький город на Кавказе, где я провел свою юность. 6. Отцу моего приятеля около семидесяти лет, но он все еще работает и получает большое удовольствие от своей работы. 7. Кто-нибудь пойдет со мной в столовую? Мы скоро вернемся. На обед уйдет примерно 25 или 30 минут. 8. Товарищи, все готовы писать диктант? 9. Подождите меня немного, если вы не спешите. Я еще не готов. 10. Когда вы переехали в Москву? — Примерно лет десять тому назад. 11. Если вы посмотрите новую пьесу, вы получите большое удовольствие. Все говорят, что это одна из лучших пьес нашего театра. 12. Вам понравился вчера новый фильм? — Нет. Никому из наших студентов этот фильм не понравился. 13. Кроме вас, никто в нашей конторе сейчас не изучает французский язык. Товарищ Петров знает его хорошо. Другие изучают английский. 14. Я сейчас очень занят. Много работаю, изучаю английский язык, кроме того учусь в Университете марксизма-ленинизма. 15. Все пойдут на спектакль, кроме товарища Нилова. Он будет занят. Кроме того, он не совсем хорошо себя чувствует. 16. Я не могу пойти сейчас в магазин с вами. Я сделаю покупки по пути домой. 17. В каком романе Горький описал свое детство? Какой роман Горького самый популярный? 18. Жаль, что вы не можете дать мне адреса товарища Зубко. Но если вы опишете мне его дачу, я ее легко найду. 19. Этот роман такой же интересный, как и тот, который вы читали в прошлом месяце? — Нет. Этот роман менее интересен, хотя я не могу сказать, что он плохой. 20. Как только я прочитаю этот роман, я дам его вам, если хотите. Думаю, он вам тоже очень понравится. 21 Если есть хорошие друзья, всегда можно обратиться к ним за помощью.
XXI. Перескажите следующий текст, используя активную лексику урока.
I began to earn my living at an early age. When I was about ten, my stepfather (отчим) sent me to London where I began to work with one of the firms. I did not enjoy my work, certainly, as it was hard and uninteresting and I had to work from early morning till late at night. Nobody taught me anything there, nobody ever thought about me, nobody even spoke to me except a few boys who worked together with me. My life was hard, but I tried to think of it as little as possible. Once, however, when I was lying awake at night, an idea [aɪʹdɪǝ] came to me to run away somewhere. But where could I go? I could not return to my stepfather… And then I remembered that I could go to my mother’s sister Miss Trotwood. I did not know her address, I only knew that she lived somewhere in Dover.
The next Saturday I packed my box and when everything was ready, I asked a fellow (парень) to help me take the box to the station. On the way to the station, however, the fellow suddenly disappeared with my box and I was quite alone in the street…
(After “David Copperfield” by Dickens)
УПРАЖНЕНИЯ ДЛЯ РАБОТЫ ПО СОДЕРЖАНИЮ ТЕКСТА
И СМЕЖНОЙ ТЕМАТИКЕ
XXII. Ответьте на следующие вопросы.
1. What was Charles Dickens?
2. When was Charles Dickens born?
3. Where was he born?
4. What kind of child was Charles Dickens?
5. Did he like to take part in noisy and active games?
6. When did he learn to read?
7. How old was he when he went to the theatre for the first time?
8. What play did he see?
9. What did he write after that?
10. When did his family move to London?
11. In what place did he live?
12. Why couldn’t Charles go to school at that time?
13. Why was Mr. Dickens in prison?
14. Could Charles’ father send him to school?
15. What was Charles’ dream?
16. What did he often visit at the age of fifteen?
17. In what way did he receive his education?
18. In what novels did Dickens describe his childhood?
19. What novels by Dickens do you like?
20. Can you read novels by Dickens in English?
ХХ III . Перескажите текст.
XXIV . Расскажите о ранних годах Горького, используя следующие слова.
to be born, at the age of, at an early age, to die, to earn one’s living, to do hard work, in this way, to turn to smb. for smth., to receive an education, to travel about the country, in his youth, to take part in, to become famous, to describe, such as, “Childhood”, “My Universities”, to be popular with.
XXV . Напишите сочинение, используя слова тематической карточки на темы: а) Му Biography ; b) Му Childhood and Youth.
XXVI. Расскажите биографию вашего любимого писателя, используя слова тематической карточки.
XXVII. Расскажите биографию какого-либо политического деятеля, опишите его детство и юность.
XXVIII. Составьте диалог на тему Му Friend ’ s Biography.
Дата: 2018-09-13, просмотров: 882.