1. Філософія перестає бути наукою всіх наук в епоху:
а) давніх цивілізацій;
б) середньовіччя;
в) Нового часу.
2. Однією за фундаментальних особливостей людини є те, що:
а) людина весь час стикається із життєвими негараздами та змушена їх долати;
б) людина від народження не отримує людські якості в готовому вигляді;
в) людина не знає всіх умов і обставин свого життя.
3. Твір, в якому Гегель викладає основні ідеї своєї філософської системи, це:
а) Феноменологія духу;
б) Сума теології;
в) Повість врем’яних літ.
4. Найбільш впливовим напрямом релігійної філософії ХХ ст. був:
а) неотомізм;
б) неопозитивізм;
в) постмодернізм.
5. Завдяки здатності створювати ідеальні, еталонні виміри сущого, людська свідомість:
а) привносить у дійсність дещо фантастичне;
б) краще пристосовує нас до дійсності;
в) надає людині орієнтири для оцінок дійсності.
6. Серед наведених рис українській філософії не було притаманним:
а) виявляти схильності до абстрактно-раціональних системних побудов;
б) мати автономного характеру розвитку;
в) схильність до моральних настанов та життєвого повчання.
7. Значення проблеми буття для філософії полягає в тому, що:
а) окреслює граничну межу і специфіку філософського узагальнення;
б) дозволяє об’єднати в одне ціле усі науки;
в) вказує на недоліки та переваги філософії;
г) дозволяє визначати поняттєвий апарат наук.
8. Гносеологія та епістемологія – це:
а) синоніми, оскільки позначають те ж саме – теорію пізнання;
б) різні напрями вивчення пізнання, оскільки гносеологія досліджує загальні умови пізнання, а епістемологія – знання (переважно – наукове);
в) різні напрями пізнання та різні науки.
9. Яка філософська концепція походження свідомості наголошує на моментах радикальної відмінності між свідомістю та матеріально-чуттєвою реальністю:
а) дуалістична;
б) теологічна;
в) теорія єдиного інформаційного поля.
10. Людські виміри проблеми буття окреслюються так, що:
а) буття постає найпершим предметом людського пізнання;
б) буття постає вищою людською цінністю та мірою людської відповідальності за наслідки своїх дій;
в) буття людини постає частиною буття як такого.
ТЕСТИ В. Оберіть варіант правильного завершення положення та обведіть колом літеру, що його позначає.
1. Філософія історично виправдовує своє існування в соціальній культурі людства перш за все та переважно тому, що:
А) люди від природи є істотами розумними і допитливими, їм дуже хочеться знати відповіді на найперші питання життя, тому вони винайшли численні науки та філософію. | Б) людина народжується без вродженої, готової програми свого життя, тому в неї існує потреба у виробленні таких життєвих орієнтирів, що допомогли би їй вирішувати життєві завдання; філософія і виробляє такі орієнтири. | В) конкретні науки прив’язують людину до природної необхідності; що-би реалізувати свою свободу та творчу уяву людина по-чинає філософувати, тобто вигадувати питання, на які немає відповідей. |
2. При переході від античності до європейського середньовіччя зміну основних світоглядних орієнтирів можна позначити так:
А) античність була космоцентр-ричною, політеїстичною, вважала богів уособленням сил природи, а їх завдання – прикрашати космос; метою людського життя вважався подвиг в ім’я полісу або держави. Середньовіччя ж постало теоцентричним, монотеїстичним, розуміючи Бога творцем світу із нічого; головне для людини – спасіння душі. | Б) античність була реалістичною, сприяла розвитку наук і пізнання, розвивала демократію, а середньовіччя було фантастичним щодо розуміння природи, не визнавало науку, насаджувало невігластво та монархічну владу. | В) в античному світі високо шанувались наука, мистецтво, філософія, панували дружні стосунки між різними народами, а середньовіччя забороняло науку, мистецтво і філософію, визнаючи лише релігію та розпалювало війни між іновірцями. |
3. До основних наголосів розуміння буття некласичною філософією слід віднести:
А) некласична філософія погоджувалася вести розмови про буття лише в межах усвідомлення дійсності з якою людина перебуває у безпосередніх контактах, оскільки буття є внутрішньою умовою самоздійснення, самореалізації людського інтелекту в його діяльності. | Б) некласична філософія стверджувала, що буття – це, впершу чергу, незалежна від людської свідомості субстанція, головним чином духовної природи, яка лежить в основі усіх явищ та процесів реальності. | В) некласична філософія наполягала на тому, що буттям є вічний і незмінний початок, як матеріальної, так і духовної природи, і що він є один, з якого походить усе розмаїття світу. |
4. Термін «екзистенція» у сучасній філософії означає:
А) той факт, що наука вивчає світ на трьох різних рівнях його проявів: макропроцеси, мікропроцеси та мегапроцеси. Єдність цих процесів і позначається терміном екзистенція: всі вони існують та взаємодіють між собою. | Б) існування, тому це є термін онтології і метафізики, що розглядають питання про види існування, про джерела та причини усього існуючого. Вважається, що сутність та існування співпадають лише у Бога, а для людини існування передує сутності. | В) від часів С.Кьєркегора цей термін трактується як провідна особливість людського способу буття, як здатність людини виходити за будь-які межі, її неузасадненість, закинутість у світ. |
Г) Проблемне завдання: Прокоментуйте поширене розуміння істини: «Істиною є відповідність наших уявлень реальному стану речей». Що є позитивного і помилкового в такому розумінні?
Д) Позиція, згідно якої у багатонаціональній країні тільки представники титульної нації повинні мати усі права, називається_____________________________________
Затверджено на засіданні
каф. філософії
Протокол № від
Зав. каф. Петрушенко В.Л.
Дата: 2018-12-28, просмотров: 678.