10. Составьте предложения со следующими глаголами to grow, to develop, to transplant, to deplete, to seed, to irrigate, употребив их в пассивном залоге.
Заполните пропуски в предложениях соответствующими словами из текста.
1) Many ...have tropical environment with monsoon rains and long periods of drought.
2) Irrigated rice...in shallow water in puddle field with assured irrigation for one or more crops a year.
3) Lowland rice grows in...that are flooded for at least part of the cropping season and depend on...and periodic run-off to...water.
4) Upland rice grows mostly in ...and…
5) Upland rice crops are planted alone or in...with other crops such as...
6) Rice …grows well under …
7) Irrigation water … as … during …
Составьте предложения.
1) often, is ,rice, transplanted.
2) grows, waterlogged, well, condition, rice, under.
3) irrigated, contributes, rice, 75% of the production.
4) are, various, there, ecosystems, rice.
5) rice-growing, have, areas, many, tropical, with, environments, drought, long, of, periods.
6) provides, only 4 % of, flood-prone rice, global rice production.
7) Tropical environment, soils, are depleted, of, nutrients, in.
Согласитесь с данными ниже утверждениями или опровергните с помощью следующих выражений.
I think Я думаю
I believe Я считаю
In my opinion По моему мнению
I am sure Я уверен
As far as I know Насколько я знаю
1) Rice grows mostly in the tropical areas of South and South-East Asia.
2) Rice is often transplanted.
3) Irrigated rice contributes 75% of the production.
4) Irrigation water may be used as a supplement to rainfall during the wet season.
5) Upland rice crops are planted alone.
14. Задайте вопросы к утверждениям из упражнения № 13, используя разные типы вопросов.
15. Ответьте на вопросы .
1) Where does rice grow?
2) What can you say about typical rice-growing areas?
3) What rice ecosystems exist?
4) Where does irrigated rice grow?
5) Where is upland rice grown?
6) What are the conditions of upland rice cultivation?
7) Where does flood-prone rice grow?
16.Составьте план текста.
17. Разделитесь на группы фермеров, каждая из которых выращивает рис по определённой системе. Продумайте, что вы расскажете о своих методах выращивания риса. Используйте следующие конструкции:
Rice grows in...
Rice is grown....
We use...
It is very important ( necessary) to use…
The yields are…
We get...
18. Проанализируйте таблицу, используя следующие образцы:
Model 1.The country with the biggest production of wheat( rice, maize) in the world is…
Model 2. The country with the least production is…
Table 1. Annual wheat, rice and maize production, average for 1994-1996
World production (Mt) | Percentage of world production | |||
Crop | North America | Latin America EU 15 CIS 12* Asia Oceania | Africa | |
Wheat Rice Maize | 552.9 553.1 515.9 | 15.5 1.4 37.7 | 3.1 16.2 11 41.7 3.1 3.8 0.4 0.2 88.8 0.2 14.6 5.9 1.4 28.4 0.08 | 2.5 2.7 6.9 |
*Former Soviet Union, except the Baltic states.
Source: FAO (1998a).
Table 2. Annual harvested area for wheat, rice and maize, average for 1994-1996
Crop | Area grown (Mha) | Percentage of world harvested area | |||
North America | Latin America EU 15 CIS 12* Asia | Oceania | Africa | ||
Wheat | 222.3 | 16.3 | 3.6 7.5 20.5 39.2 | 4.2 | 3.8 |
Rice | 149.2 | 0.8 | 4.6 0.2 0.03 87.8 | 0.08 | 4.7 |
Maize | 136.3 | 20 | 21.4 2.8 1.8 30 | 0.05 | 18.8 |
*Former Soviet Union, except the Baltic states. Source: FAO (1998a)
Unit 8
Cereals.Wheat.
Фонетические упражнения
1. Прочитайте следующие многосложные слова:
-ture temperature, texture, moisture;
-ly approximately, mainly, equally, usually, early, widely, nearly.
2. Прочитайте следующие слова, обращая внимание на правила чтения - ed:
1) ed[d] air-filled, preferred, required, used;
2) ed[t] developed;
3) ed[id] irrigated, cultivated, divided, adapted, planted, distributed.
Словообразование
3. Образуйте существительные от глаголов с помощью суффиксов - tion, - ion, - ment, - th, - age:
to irrigate, to adapt, to develop, to grow, to cultivate, to populate, to classify, to use, to require.
4. Определите, к каким частям речи относятся следующие слова, обращая внимание на словообразовательные суффиксы:
approximately, condition, hardiness, to distribute, warmer, to classify, mainly, arable.
5. Переведите без словаря следующие слова и определите, к каким частям речи они относятся:
normal, region, crackers, marginal, total, protein, tropics, climate, temperature, elastic, calories, classify, products, population, texture.
6. Образуйте прилагательные от следующих существительных, используя суффиксы - ful, - al:
use, tropics, type, region, condition, colour.
Дата: 2018-11-18, просмотров: 635.