XX. Без Епископа и Священников нет таинства покаяния
Поможем в ✍️ написании учебной работы
Поможем с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой

Кроме Епископов и Священников никто не имеет права совершать таинство Покаяния. Кто думает, что принимать таинственную исповедь, а особливо связывать и разрешать может и мирянин, тот мыслит решительно противно учению Христову. Ибо Иисус Христос не иному кому, а только Своим Апостолам сказал: имже отпустите грехы, отпустятся им, и имже држите, држатся321. Следовательно только св. Апостолы и получили право прощать или не прощать грехи, а посему только они получили и право совершать таинство Покаяния. Но поелику преемники св. Апостолов, как мы видели выше, суть только Епископы, помощники же Епископов – Священники, то очевидно, что прощать или не прощать грехи, следовательно и совершать таинство Покаяния, имеют право, после и кроме св. Апостолов, собственно Епископы, а потом, с их благословения, Священники.

Так всегда и разумела это истинная Христова Церковь. Правила св. Соборов и все древние учители совершенно согласно говорят, что исповедывать грешников, и потом разрешать или связывать их могут собственно только Епископы. Правила св. Соборов дозволяют это делать и Пресвитерам, но только с повеления, с дозволения и совета Епископов. Без повеления же, дозволения и совета Епископов не имеют права разрешать или связывать исповедающихся даже и Пресвитеры. Принимать исповедь, в случае неотвратимой нужды, Епископам разрешалось и не Пресвитерами; но только в случае действительной и истинно неотвратимой нужды, притом и в сем случае разрешалось только принимать исповедь, а не связывать или разрешать. В противном случае всем, не имеющим Священства, дело исповеди решительно запрещалось.

Апостольское 39 правило говорит: «без воли Епископа своего, Презвитери или Диакони да не творят ничтоже: тому бо суть поручени людие Господни». Толкование: «несть достойно Пресвитеру или Диакону без повеления Епископа своего... приимати в покаяние и вязати и разрешати»322.

Карфагенского Собора 45 правило говорит: «кающимся противу грехов Епископ дает запрещение: Презвитер же без воли его, ни нужди нашедши, не разрешит кающегося»323.

То же говорит толкование на 6-е правило сего Собора. Именно: «Совершенное прощение сущим в покаянии творити, якоже стояти им несуменно с верными, и Божественных причащатися даров, Презвитеру не оставляти того творити, но от Епископ таковым подобает быти»324.

Кроме сего 7-е правило Карфагенского Собора говорит: «Сущаго в беде некоей, Иерей хотя примирити к святому жертвенику, да вопросит Епископа, и, акоже повелит ему, да творит»325. В толковании на сие правило сказано: «Прежде писаное правило (т.е. правило 6-е) от Епископа прощению (т.е. разрешению) повелевает быти: се же правило повелевает, по воли Епископа, и Презвитеру таковое творити. Глаголет бо: аще некто в запрещении сый разболится к смерти, или в некую в напасть впадет, со вопрошением Епископа, да разрешит его Презвитер от запрещения, и Святых Даров причастие даст ему: то бо есть, глаголет, ко олтареви примирение»326.

Собор, бывший при Цареградском Патриархе Николае, на вопрос монаха Иоанна: «Аще подобает духовныя дети приимати, не Презвитеру сущу» говорит: «И весма убо се речем, яко онем достойно есть приимати и вязати дети духовныя, и разрешати, иже от духовныя благодати власть прияша, иже суть перво Епископи, и потом Презвитери, от Епископ повеление о сем приимше. Сии бо (суть) известнейшии правители и к разсуждению помыслов прехитри: ими бо, исповедания ради, оставление грехов бывает: а емуже несть достойно оставляти, вотще отнюд к таковому исповедание»327.

Св. Священномученик Киприан, опровергая несправедливость жалобы одного из кающихся, какую он приносил ему на долгое неразрешение его в грехах и недопущение к таинству Причащения, говорит: «О безмерное твое, неистове, безумие! Гневаешися на того, который старается отвратить от тебя гнев Божий; угрожаешь тому, который умоляет за тебя милосердие Господа, который язву твою ощущает, которой ты сам не ощущаешь, который за тебя слезы проливает, коих ты сам, может быть, не проливаешь, а еще отягчаешь согрешения и усугубляешь; и когда ты сам не примирим, гневаяся на Архиереев и Священников Божиих: мниши ли, чтобы Господь умилостивлен был к тебе?»328 – Эти слова явно показывают, что в Киприаново время могли давать разрешение в грехах только Епископы и Пресвитеры; ибо иначе жалующийся, оставив Епископа и Пресвитера, мог бы обратиться к другим лицам.

Св. Афанасий Александрийский говорит: «якоже человек, от человека Священника крещаем, просвещается Святого Духа благодатию, тако исповедаяся в покаяние, ради Иерея приемлет оставление благодатию Христовою»329.

Св. Василий Великий делает вопрос: «Желающий исповедать грехи свои, всем ли и кому случилось, или некоторым должен исповедывать?». – Потом отвечает: «Исповедывать грехи необходимо пред теми, кому вверено строение таин Божиих»330. Но строение таин Божиих вверено не всем, как показывает св. Апостол, а только св. Апостолам331.

В книге Никона, Игумена Черной горы, означенный ответ Василия Великого в кратких словах выражен так: «Согрешения несть исповедовати к простому человеку, разве к Иерею»332.

Св. Златоуст о Священниках говорит: «Аще кто помыслил бы, елико есть, человеку сущу и еще плоти и крови приплетену, блаженного и нетленного естества оного близ во плоти быти: тогда узрит добре, еликия Иереов чести благодать Духа сподобила есть: онеми бо и сия, яже рехом, свершаются, и другая их ничимже скуднейшая в слове достоинства же и спасения нашего. Живущии бо на земли и на ней житие провождающии, сими, ямсе на небесех суть, строити повелены быша и власть прияша, юже ниже Ангелом, ниже Архангелом даде Бог; не бо ко онем речено бысть: елика аще свяжете на земли, будут связана и на небеси; елика аще разрешите на земли, будут разрешена и на небеси. Имеют бо и обладающии землею, еже вязати власть, но телес токмо. Сей же союз самыя касается души, и проходит небеса: и яже аще сделают доле Иереи, сия Бог горе известна творит, и рабский совет Владыка подтверждает. И что бо ино, разве всю им небесную даде власть? Имже бо, рече, отпустите грехи, отпустятся, а имже аще держите, держаны будут. Кая была бы сея власть большая? Весь суд даде Отец Сынови: зрю же всю сию врученную им от Сына. Якоже бо на небеса уже принесшеся, и человеческое превосшедше естество, и наших свобождшеся страстей, тако на се приведени бывше начальство. Таже, аще убо Царь кому от иже под ним сущих сея преподал бы чести, дабы всажати ему в узилище, аще хощет, и отпущати паки: ревнуем бывает и взорен всеми таковый. А иже от Бога толико большую власть прием, елико земли честнейшее есть небо и телес душа: аще ли малу неким видится прияти честь»333. Т.е. «Если кто размыслит, сколь важно то, чтобы, будучи еще человеком, обложенным плотию и кровию, присутствовать близ блаженного и бессмертного Естества: то увидит ясно, какой чести удостоила Священников благодать Духа. Ими совершается жертвоприношение, совершаются и другие высокие служения, относящиеся к достоинству и спасению нашему. Они еще живут и обращаются на земле; а поставлены распоряжать небесным, и получили власть, которой не дал Бог ни Ангелам, ни Архангелам. Ибо не им сказано: елика аще свяжете на земли, и будут связана на небеси: и елика аще разрешите, будут разрешена (Мф. 18:18). Земные владыки имеют власть связывать только тело. А те узы связывают душу, проникают небеса, и что Священники определяют на земле, то Бог утверждает на небе. Господь согласуется с мнением рабов Своих! Что же другое Он вручил им, как не всю небесную власть? Имже, говорит, отпустите грехи, отпустятся, и имже держите, держатся (Ин. 20:23). Какая власть может быть более сей? Отец весь суд дал Сыну (5, 22), а Сын как видим, отдал весь этот суд Священникам. Они возведены на такую степень власти, как будто уже переселены были на небо, превознеслись над человеческою природою, и освободились от страстей земных. Если бы Государь предоставил кому-нибудь из своих подданных такую власть, чтобы он мог заключать в темницы и опять освобождать из них, по своему назначению, на такого из подданных все смотрели бы с завистию и уважением. А о приемлющем от Бога власть, столько превосходнейшую сей, сколько небо превосходнее земли, и душа превосходнее тела, некоторые думают, что он получает некое неважное преимущество»334.

Тот же св. Златоуст еще говорит: «Проказу телесную очищати, паче же очищати убо никакоже, очищенных же искушати токмо имяху власть Священницы Иудейстии: еда не веси, како сопретельно бе достоинство Иерейское тогда. Сии же наши не проказу телесную, но нечистоту душевную, не по очищении от проказы искушати, но всеконечне очищати прияху власть: темъже и иже сих презирающе, много и от сих, иже о Дафане, были бы нечистейши и большого достойни томления»335. Т.е. «Священники Иудейские имели власть очищать тело от проказы, или лучше, не очищать, а только свидетельствовать очищенных (Лев. гл. 14); и однако известно, сколь завиден был тогда сан священнический. Но Священники Нового Завета получили власть – не свидетелями быть очищенных, а очищать, – притом не проказу тела, но скверну души. Почему не воздающие сану их должной чести гораздо преступнее Дафана и его сообщников и достойны тягчайшего наказания»336.

Всероссийский Митрополит Фотий говорит: «А котории людие живут без покаяния, и отца духовного не держат, аще и в церкви приходят, не принимати от них приношения в церкви. А своим детем духовным возбраняйте с таковыми ни ясти, ни пити, ни в своя домы призывати, ниже к ним ходити: понеже сии сами отлучишася стада Христова и словесных овец, и елика сила таковых приводити к покаянию от злых, и приимати с радостию, а не гордяся»337.

Благовестник, объясняя слова Господа, и дам ти ключи царства небеснаго, и еже свяжеши на земли и проч., говорит: «Имеют власть оставляти и удержати, иже на камени Епископи, сподобльшиися благодать прияти. Аще ли же к Петру токмо речено бысть, дам ти, но и всем Апостолом дано бысть тогда, егда рече им: аще кому оставите грехи, оставлени будут»338. В другом месте он говорит: «Власть некую и благодать духовную даде им (Апостолам Господь)... отпущати согрешения: тем и наводит: имже отпустите грехи, отпустятся им, являя яко се вид духовных даров им даде, оставляти грехи». И несколько ниже: «Смотри же ми Иерейского чина, яко божествен есть: Богу бо еже отпущати грехи, онем же се дадеся. Тако убо чтем я, яко Бога, аще и недостойни суть. Что сия? Божия бо дара суть слуги, и благодать действует ими, якоже и ослом Валаамлим глагола: не ставляет (не удерживает) бо благодати наше недостоинство, яко Иереом (чрез Иереев) благодать дается, и того ради почитаем я»339.

Тот же Благовестник, объясняя вопрос Апостола Петра, предложенный Господу, колькраты аше согрешит в мя брат мой, и отпущу ли ему до седмь крат, между прочим, говорит: «Се есть, аще согрешит (брат мой), таже раскаявся приидет... прося прощения, прощу ли его, приложи: в мя аще согрешит: понеже бо аще Богу согрешит, не могу аз препростый простити его, но аще кто Божий чин имеяй, Священничь»340.

Св. Анастасий Синайский спрашивает: «Аще кто, срамляяся рещи Священнику человеку своя грехи и студодеяния, внидет же в церковь, и о себе исповестся Господеви, убо приятен ли есть или ни?» – И отвечает: «в онже день умилится человек и обещается Богу ктому не согрешати, но прилежне покается, приемлет его Бог; но не приемлет извещение един о себе (т.е. не при Священнике) совершенне о своем прощении». – И несколько ниже: «Господь гордым противится, смиренным же дает благодать. Иже бо зде не хотяй пред единем (т.е. Священником) посрамитися, тамо пред многими посрамлен будет»341. Он же говорит в другом месте: «Священници имут от Бога власть вязати и разрешати на небеси и на земли»342. В Потребнике сии слова св. Анастасия читаем в следующем порядке: «От Священника разрешается человек; речеся бо истннным (т.е. рукоположенным от Епископа) Священником Божиим: иже аще разрешите на земли, будет разрешен и на небеси»343.

Матфей Правильник говорит: «Кающихся помыслы приимати, и решати и вязати согрешения Епископом дадеся, по повелению же сих и Пресвитером. Шестое иже в Карфагене Собора правило, еже помазания Святого, рекше, мира творение, и еже церкви освящение, по некоем ветхом бывшем обычаи, и еже кающихся примирение, еже есть помыслов исповедание, и душевных язв врачба... вся сия Пресвитером отрече (не дозволяет) бывати. Архиереом бо сих возложено есть строение, яко вязати и решити могущим, образ имущим Апостол, имже область сию Христос вручи. Темже иже кроме повеления Епископова приемлюще помыслы человеческие Священницы и иноцы зле творят и великим казнем достойни: ниже бо решити, ниже вязати имут власть, много же паче не священныи иноцы. Сим бо и еже повелети помыслы восприимати и судити никакоже подобно (подобает). Но и седьмое правило (т.е. Карфагенского Собора) примирение кающихся, аще о животе бедствуют, не мнит быти подобно Пресвитером творити, кроме повеления Епископа. Сия и четыредесять третие повелевает. Аще ли же несть ту Епископ, рече, а иже в покаянии сый на концы самом беды будет, да примиряет того и Пресвитер»344.

Симеон Солунский говорит: «Сие, еже решити и вязати, токмо Епископов есть, якоже разнии о сем канони глаголют. И явленно, яко Апостолом единым сие дадеся от Христа Бога нашего, Апостолов же преемницы Епископи. Темже Пресвитери, яко семдесятных чин приемлюще, не имут власти даяти Духа, сие есть, благодати, или хиротонисати, или миро творити, или решение даяти грехов в Дусе, яко ниже Филипп, сый седми (Диаконов), можаше сие. Наложением же рук даяше того (Духа) Петр и Иоанн и прочии дванадесятици Апостоли, и тех преемницы Епископства... Тем не могут еже решити и вязати Пресвитерие, но Епископи сами (т.е. только). Обаче повелением Епископов, сиречь, заповедно, по нужди, яко канони глаголют, могут тое и Пресвитерие действовати»345. В другом месте он говорит: «Простыя монахы не подобает поставляти духовникы... Духовнаго отечества служение не подобает дароватися монахом простым, хиротонию весма не имущым. Понеже толико священнейшее сие, яко единых Епископов есть, а не Пресвитеров, яко канони глаголют. А еже Пресвитером действовати; таковое по нужди бывает, и с повелением Епископа, и отсутствующему ему, не присущу. Вящшая же пороков, сиречь отречение Веры, убийственный грех и священных падения, к Епископу взносити подобает, и елика иная пребегают (превышают) въспримлющаго знание, и вся деяти с волею Епископа: зане Епископове се дело свойственно»346. – Далее блаженный Симеон говорит: «Аще убо о Пресвитере толикое внимание, от канонов, како убо дастся Священства не имущему? Подобает бо исповеди приемлющему и благословляти, и молитву прощения проглаголати, и прощати, и запрещати, и божественных причащати таин достойныя. И како действовал бы сия не имеяй Священства?»347

Несколько ниже он же говорит: «И Диакона ниже весьма поминают канони в величайшем сем служении. Аще убо Пресвитери без повеления (разрешения) не имут свободы, и Диаконов канони ве поминают, како ин простец, весьма Священства не приемый, послужит сему таинству?»348.

Косма Пресвитер говорит: «Апостол глаголет: аще кто болит в вас, да призовет попы церковныя, и да молитву творят над ним, помазавше и маслом во имя Господне, и молитва с верою спасет болящаго, аще же и грехи будет согрешил, отпустятся ему. И исповедайте друг другу согрешения. Еретицы же сами в себе исповедь творят и решат, сами суще связани диаволями узами. Ниже точию мужие творят, но и жены еже ругания достойно есть, жене бо, рече Апостол, не велю учити».

И ниже: «Епископи суть пастыри и учители, поставлены словесным овцам Божиим, и тем есть повеленно вязати и решати. Еретицы же, елико не ведят, хулят, по словеси блаженного Апостола Иуды: елико бо, рече, естеством, аки скоти животни сведят, в сих сквернятся. Лют им: яко в путь Каинов идут и в лесть Валаамовы мзды»349.

***

Что говорили о сем предмете церковные учители, жившие в Русской Церкви со времени всероссийского Митрополита Макария до Патриарха Никона, и книги в это время переведенные и преимущественно всеми вами уважаемые?

Совершенно то же.

В книге Никона Игумена Черной горы сказано: «Аще прегрешением прегрешит человек, в грех впад, изнурит же плоти тела своего, и истает кости мозгов своих в посте и плачи, ничтоже успеет. Аще же изречет человеку Священнику грехи своя на срам себе, ради сего оправдится»350. – В другом месте он же говорит: «Все Божественное Писание глаголет, яко Презвитером священнодействующим подобает исповедем бывати, а не ко иным»351. В сем отношении он рассказывает следующую историю: «В пресловущем граде Антиохии бе некий князь, и болев к смерти исповедася Презвитеру. Паки же устрабився (выздоровев), и разумен сый и добродетелен, суди се в себе, яко аще и бысть исповедь моя, но к смерти сущу ми бысть. Елма убо (поелику) Богу благоволящу, здрав уже бых от болезни, лепо есть прочее по чину, и якоже подобает сотворити ми исповедь. И се убо добре совеща, не ведяше же, яко к Священником лепо есть бывати исповедем: имея же веру к некоему мниху, того призва, не сущу Священнику. Да яко ему рече: исповеди ради; той, имея ведение, не смею рече, за еже не имети ми священнический сан. Князь же рече: аз доспех исповедатися (исповедался бы) и Презвитеру, но за еже к смерти быти мне, того ради творю се. Мних же паки, слышав, отлагаше, дондеже разсмотрит. И убо отшед заутра возвратися паки, и глагола князкь елика уведев же и виде (во сне), и рече: видех некоего, яко во образе духовного моего отца, дающа в руце мои древо зело тонко, на немже бе оплетено уже, и рече ко мне: возми се и развяжи, и паки свяжи. Мне же, рече, вземшу и не возмогшу разрешити, паки дах ему. И давый ми рече: яко ведети подобает, яко ни решиши, ни вяжеши: но рекшему ти, исповеди ради, рцы, яко да сотворит подобающая, и призовет Презвитера и исповесть грехи своя: и да речет Презвитер Евангелие, еже рекл есть Христос ко святому Апостолу Петру: яко егоже свяжеши на земли, будет связан на небесах и проч. Сия же слышав князь, сотвори тако, и исповедав сие опасно (верно) иному старцу. Сей же старец исповеда сия в своей обители, глаголя: якоже убо Божественная писания учат нас, се ныне и от сего навыкнуем, яко к Презвитером священнодействующим лепо есть бывати исповедем»352. – После сей повести, рассказав другую подобную повесть, блаженный Никон говорит: «к Священником лепо есть исповеди творити, тии убо имут власть вязати же и решати »353.

В Большом Номоканоне сказано: «Ведомо буди, аще кто без повеления местного Епископа дерзнет приимати помышления и исповеди, сицевый по правилом казнь приимет, яко преступник Божественных правил: ибо не точию себе погуби, но и елицы у него исповедашася, не исповедани суть; и елицех связа или разреши, не исправлени суть»354.

В другом месте тот же Номоканон говорит: «Святии отцы ниже Священником изволяют без повеления Архиерейска примирити кающихся»355.

В Малом Катехизисе спрашивается: «Которая есть пятая тайна?» И отвечается: «Покаяние, еже за грехи бывает с сокрушением сердечным во исповедании грехов, с надежею о отпущении, ради излиания честныя крове Сына Божия, и то разрешением Священническим, имже сила дана есть от Христа вязати же и решити»356.

В том же Катехизисе далее спрашивается: «Что подобает разумети в сей тайне?» – И ответствуется: «Первее кающемуся подобает быти христианином православно верующим: понеже без благия веры ни единое же покаяние быти может. Второе, разрешити кающагося никтоже может, точию православный Священник, понеже кроме Церкви несть спасения и разрешения»357.

Там же еще спрашивается: «Како бывает разрешение грехов от духовного отца?» И ответствуется: «По слышании исповеди от кающагося, Священник добре разсудивши истинное его исповедание, сокрушение же сердечное и усердие и устроение ко целомудрению, такоже и произволение соблюдатися от грехов, разрешает его по достоинству покаяния от грех, в нихже имать разрешити или удержати. Разрешает же его... глаголя: аз данною мне властию от Христа разрешаю тя, во имя Отца и Сына и Святого Духа»358.

В Большом Катехизисе читаем: «Вопрос: «Написано, еже во второе пришествие Христово книги разгибаются, и вся грехи наша обличаются. Все ли грехи наша в сих книгах написаны будут, о нихже во святей Церкви прощение и оставление получиша? – Ответ: Сия токмо грехи там написаны будут, о нихже аще кто зде в настоящем житии не исправил совершеного покаяния, и очищения кровию Христовою, якоже православным християном очищати своя прегрешения довлеет»359.

В том же Катехизисе читаем: «Вопрос: «Что есть покаяния тайна? – Ответ: Покаяние есть вторая дщица, по разбиении крестительного корабля, и нуждно потребная тайна согрешившим, в немже оставление грехов о повинных испрашается, от Бога же Иереом (посредством Иерея) даруется»360.

Там же читаем: «Вопрос: «Колико есть частий и действ покаяния? – Ответ: три... Вторая часть (покаяния есть) исповедание грехов своих пред Богом Иерею Его»361.

Книга, называемая Златоуст, говорит: «Верен и праведен Господь оставити нам грехи наша, аще исповедаем па ся беззакония нашя Господеви пред отцем нашим духовным, и заповеди Его соблюдаем. Рече бо Господь наш Иисус Христос ко учителем: аще свяжете кого на земли, будет связан и на небесех: и егоже аще разрешите на земли, будет разрешен на небесех»362. – Кто здесь разумеется под именем духовного отца? – Священник, не иной кто. Это само собою ясно, и совершенно видно из непосредственного продолжения означенных слов в том же поучении. Ибо далее говорится: «Того ради, аще кто исповедает грехи свои отцу своему духовному, и той не свяжет его епитимею в мале или в велице гресе, или по неведению, или усрамяся кого, таковый поп несть Пастырь, но губитель зол (здой). Аще бо не свяжет епитимиею кающегося, то предает душу его вечной муце»363.

Кириллова книга говорит: «Противнии блядут: чего ради нам покаянием поведати пред Иереи грехов своих; ибо то, рекоша, новое умышление уставися? Отвещаем же мы к ним: якоже в прежнем, такоже и в новом законе, повелением Божиим исповедание грехов было, и есть. В прежнем бо законе о исповедании тако рече Бог Моисею: рцы сыном Израилевым, муж или жена идеже что согрешиша, и преступиша повеление Божие, о тех всех гресех да плачут и исповедят грехи, иже содеяша. А якоже исповедати грехи, в той же главе ниже приложи: да поставит Иерей мужа или жену пред Господем, и паки учит и много с клятвою, и да вопрошает о гресех»364… В новом законе Господь наш... новым Иереом, иже есть учеником Своим и Апостолом, даде власть очищати, еже есть отпущати грехи. Рече бо: аще кому отпустите грехи, отпустятся им, и имже удержите, удержани будут. Како же Апостоли имеша власть удержати и отпущати грехи, аще не бы исповедание пред ними было? Вправду же и явствено показует и свидетельствует о том и Лука Евангелист, яко бысть исповедание пред Апостолы, сице глаголя: мнози от веровавших прихождаху пред Апостолы, исповедающе дела своя». И ниже: «Яко убо в прежнем законе повелением Божиим исповедаша людие грехи своя пред Священники: тако и в новом пред Апостолы, и потом пред ученики и наследники их; якоже и ныне, даже и доднесь в Церкви. Во всех убо падениих наших духовным направляти Апостол Павел повеле»365. – Кого Кириллова книга разумеет под именем учеников и наследников Апостолов, пред которыми должно исповедывать грехи свои? – Епископов и Священников; ибо далее ясно говорит: «Истинные наместники Апостолъские, по Апостолу, бдят о душах наших, яко слово или лечбу хотяще воздати о нас, и исправляют прегрешения наша духом кротости. К ним бо приходяще исповедуем дела наша, яко и оны верныя пред Апостолы исповедашася и сказоваша дела своя. Не мните же, яко Иереом исповедаетеся; аще же и пред Иереями, но весте, яко самому Богу. Помяните убо кождо вас ко исповеданию приступивый, не первее ли речеши: исповедаютися Господи Боже небесе и земли, потом же речеши: и тебе, отче. И в том исполняется вышереченное слово пророческое, якоже рече: чти Господа Бога от всея души твоея, и Священники Его, и очищайся бремены сих. Очищаемъжеся исповедающе грехи своя. Угодно бо есть, глаголет Василий Великий, пред теми, имже повелено исправляти тайны Божия, исповедати грехи своя»366.

В Иосифовском Потребнике читаем: «Рече Господь Своим Апостолом: аще кого свяжете на земли, будет связан на небесех... И паки та же власть и благодать Святого Духа подана есть от Бога Патриархом, и Митрополитом, и Епископом, и всем Священником вязати и решати впадающыя в согрешения»367.

Книга Сын Церковный говорит: «Велик есть чин Священнический, то бо есть Апостольское наследствие, и того ради дана им от Бога власть над душами человеческими, ихъже могут вязати и разрешати. И того ради имена ему многа дана быша... ходатай к Богу, и свет миру, и соль земли, и наставник блудящим, учитель неразумевающым, стражь и пастырь Христова стада, и проч. Ты се слышав, без него не живи368. Аще что пред Богом согрешиши, то к нему приходя исповедайся: той будет о тебе ходатай к Богу, и той развяжет тя от греховного связания. Без него же никтоже разрешити тя может»369.

Там же еще: «Священника везде и всегда почитай, наипаче же отца духовного... изыщи себе и призови его, и не буди без него. Пишетъбося у нас во христианском законе: иже кто в мире живет, и отца духовного себе не имеет, той несть христианин. И паки: горе человеку тому живущему в мире, иже умрет, а отца духовного себе не имеет, лучше бы ему было еже не родитися»370.

***

Какого правила держится в отношении к таинству Покаяния Православная Церковь после Патриарха Никона?

Того же самого правила.

Совершение таинства Покаяния, т.е. принятие таинственной исповеди, и потом разрешение или не разрешение, она дозволяет только Епископам и Священникам.

В Православном Исповедании читаем: «Сия тайна (Покаяние) можествует и приемлет мощ, егда решение грехов бывает чрез Иереа, по чину и обычаю церковному. Отнележе простится, оставляются греси в час оный вся от Бога чрез Иереа, по словеси Христову, еже рече: приимите Дух Свят, имже аще отпустите грехи, отпустятся им: и имже держите, держатся»371. Т.е. сие таинство оказывает действие и силу своего рода, когда Священник по уставу и обычаю Церкви разрешает грехи. Ибо как скоро кто получает разрешение, тому в то время, посредством Священника, прощаются от Бога все грехи, по слову Христа, Который сказал: приимите Дух Свпт, имже отпустите грехи, отпустятся им, и имже держите, держатся372.

В предисловии к Чину исповедания, употребляемому в Православной Церкви при исповеди, положено следующее увещание Духовнику: «аще кто без повелительныя грамоты местного Епископа дерзнет приимати помышления и исповеди, сицевый по правилом казнь приимет, яко преступник Божественных правил: ибо не точию себе погуби, но и елицы у него исповедашася, не исповедани суть: и елицех связа или разреши, не исправлени суть»373.

Все эти свидетельства совершенно согласно говорят, что совершать таинство Покаяния никто не может кроме Епископов и Священников. Посему истина, которую мы положили доказать, совершенно доказана. Больше означенных, совершенно явных и решительно согласных свидетельств едва ли можно представить по какому-либо предмету.

***

Теперь спрашивается: право совершать таинство Покаяния так ли безъисключительно принадлежит Епископам и Священникам, что этим правом, кроме их, не может пользоваться никогда никто? – При ответе на этот вопрос надобно различать две исповеди: исповедь, делаемую в таинстве Покаяния, исповедь таинственную, и исповедь делаемую вне таинства покаяния, исповедь нравственную.

Исповедь нравственная есть обнаружение человеком своих дел, а особливо своих мыслей, пожеланий и склонностей, делающих душу нечистою, и влекущих к злым делам, пред другим человеком, в котором он предполагает больше сведения в пути спасения и духовного опыта, с тем, чтобы получить от него приличное наставление, как удобнее освободиться от своего, по его сознанию, греховного состояния, избавиться от затруднений в деле спасения, и исправиться. Таковая исповедь всеми, заботливо пекущимися о своем спасении, очень часто делается друг другу взаимно, а по монастырям она всегда составляла, и ныне составляет, для всех, особливо для новоначальных, очень важную ежедневную обязанность374. От принятия таковой исповеди никто из православных, имеющих некоторую опытность в деле спасения и могущий дать приличное наставление, не имеет права отказаться. Ибо св. Апостол заповедует всем верующим: друг друга тяготы носити375, т.е. «берите», как объясняет сии слова св. Василий Великий, «грех друг у друга и снимайте друг с друга, приводя согрешающих к обращению»376. – Примеров таковой исповеди в описании житий Святых находим весьма много. Принимавшие таковую исповедь иногда назначали кающимся разные епитимии, т.е. указывали разные способы к удобнейшему освобождению от греха, – способы, часто имевшие весьма спасительные последствия377. Но никто из всех простых людей, принимавших таковую исповедь, никогда нигде не присвоял себе права разрешать или связывать людей, приносивших им свою исповедь.

Что же касается до исповеди таинственной, которую кающиеся приносили и приносят не для того только, чтобы получить наставление, но и чтобы получить разрешение (прощение) в грехах, то совершение таковой исповеди, как совершенно ясно видно из всех выше представленных свидетельств принадлежит только Епископам и Священникам. Ибо ни священное Писание, ни правила св. Соборов, ни правила св. Отцов Церкви решительно не дают позволения на принятие таинственной исповеди лицу не священному, как-то простому иноку, а особливо – мирянину.

Усердно желающие принести искреннейшую исповедь в своих грехах, конечно, могут быть в такой же великой или крайней нужде, в какой могут быть усердно желающие принять св. Крещение; а посему, кажется, и усердно желающие принести искреннюю исповедь, при великой нужде, должно быть сделано снисхождение, подобное тому., какое в крайних случаях делается желающим Крещения. Но такого снисхождения для желающих принести истинное покаяние нигде не сделано, и частию понятно, почему. Не принявшие Крещения еще не в союзе с Господом Богом, и посему Господь Бог, желающий всем людям спастися, сделал им снисхождение в принятии крещения; но все крещенные уже в союзе с Господом Богом, и посему, в случае невозможности принести покаяние по установленному порядку, могут обратиться с своею исповедию прямо к Господу Богу. Именно такой совет дается в книге уважаемого в св. Церкви духовного юриста Севаста Арменопула, где читаем: «Вопрос. Аще не обрящу человека, к немуже имам исполношениа исповести, что долженствую творити? – Ответ. Исповеждься Богу особ, осуждая себе, и глаголя по подобию мытаря: Боже наш, Ты веси, яко грешен есмь, и недостоин всякого прощения, но спаси мя ради милости Твоея»378.

Правда, некоторые Епископы, за недостатком или отсутствием Священников, по некоторым нетерпящим отлагательства нуждам, позволяли участвовать в принятии таинственной исповеди Диаконам и частию простым монахам (мирянам не дозволялось сего никогда); но это участие простым монахам дозволялось всегда с тем ясным ограничением, чтоб они приняв от кающегося исповедь, представляли ее на суд Епископу или Священнику, и только им предоставляли разрешение. Это подтверждает блаж. Симеон Солунский, показывая впрочем, что Епископы и это дозволение делывали не по праву, и следовательно – не безгрешно. Он говорит: «Слышася мне, яко монахом простцем дается от Архиереев еже помыслы приимати. Аз же прежде рех и ныне глаголю мысль мою, и чаю Отцев быти, яко Священства сие дело (т.е. принимать исповедь и давать разрешение) есть, и от Архиереев и иереев подобает сие действоватися, никако же сие от простцев. Аще негде нужда кая, не сущу Иерею, принудит соделати и монаха с даянием (т.е. с разрешения) Архиерея, бдагоговейна суща и законы ведуща Божия, священныя глаголю каноны. Обаче якоже токмо прияти помыслы, да возвестит Епископу, или да разсудит душеполезных нечто ищущему; не убо якоже простити и разрешити»379.

В другом месте блаж. Симеон говорит: «Аще негде кто по нужди, во обстоянии (во время осады) некиих помыслы восприимет, да возложыт (объявит) тыя Епископу или имущему чрез писание служение. Таковое бо видехом случающееся и в многих благоговейных монахов, иже внимание да имут, не от себе самых решити, ниже звати себе самыя духовники: зане ниже имут сие, но по нужди приемлюще, и сие исповедующе, яко не суть духовницы. И аще убо близ есть служения служитель (т.е. Епископ или Священник), тамо того (желающего исповедаться) да посылают. Аще же не есть, тогда убо да приемлют, да заповедают же и отцу рещи духовному: и сами же, яже прияша и слышаша, да возвещают ищущим силу от Бога решити, и тако решение твердо будет. Якоже и монахом, не имущим Священства, от Архиереев дадеся, яже покаяния действовати и приимати помыслы, слышася убо и нам, но не нуждно весьма мнится. Понеже бо треба приемлющему помыслы и благословляти, и молитву проглаголати, и преподаяти тайны требующим, и просто быти Иерею, яко приносити (т.е. литургисать) и ходатайствовати о кающихся и молитися. По нужди же некогда многшей, во еже не присутствовати довольну некоему священных на сие, власть даяти, якоже приимати помыслы, и монахом благоговейным, обаче не якоже решити тыя от себе самих, но якоже взносити по месту Архиерею, и от того ответу бывати»380.

И так совершенно несомненно и верно то, что, кроме Епископов и Пресвитеров, никто не имеет права совершать таинство Покаяния, т.е. принимать исповедь и давать разрешение от грехов.

Дата: 2018-12-21, просмотров: 214.