second [ʹsekǝnd] второй
W. comb the second lesson (text) второй урок (текст)
an economist экономист
together [tǝ ʹɡeðǝ] вместе
e.g. I usually go to the office Я обычно хожу на работу вместе со
together with my friends. своими друзьями.
already [ɔ: lʹredɪ] уже
W.O. My son already works at Мой сын уже работает в
an office. учреждении.
(перед смысловым глаголом)
His son is already a student. Его сын уже студент.
(после глагола to be)
to know знать
e.g. I know this engineer. Я знаю этого инженера.
Не knows English well. Он хорошо знает английский язык.
very [ʹverɪ] очень
well хорошо (наречие)
Ant badly плохо
e.g. This student studies very well. Этот студент очень хорошо учится.
a magazine [ǝ ͵mæɡǝʹzi:n] журнал (иллюстрированный, литера-
турный )
a letter 1. письмо
e.g. Write me a letter. Напишите мне письмо.
2. буква
e . g . This little boy already knows Этот маленький мальчик уже знает
many letters. много букв.
a firm фирма
to translate [tǝ trɑ:nʹsleɪt] переводить
Prp to translate from ... into переводить c ... на ...
e . g . We translate many sentences Мы переводим много предложений с
from Russian into English. русского на английский.
a telegram [ǝ ʹtelɪɡræm] телеграмма
German [ʹdʒǝ: mǝn] немецкий
to get [tǝ ʹɡet] 1. получать
e.g. This student usually gets good Этот студент обычно получает
marks. хорошие оценки.
2. доставать
e . g . Where do you usually get Где вы обычно достаете английские
English books? книги?
time время
Gr in time вовремя, в срок
e . g . Peter always comes to Петр всегда приходит на урок
his lessons in time. вовремя.
home домой
e.g. Do you go home after the lesson? Вы уходите домой после урока?
When do you usually come home? Когда вы обычно приходите домой?
a task задача, задание
a home task домашнее задание
Syn home-work домашняя работа
to prepare [tǝ prɪʹpɛǝ] готовить, приготовлять
e . g . When do you usually prepare Когда вы обычно готовите свои домаш-
your home task? ние задания?
Prp to prepare for готовиться к ...
e.g. I usually prepare for Я обычно готовлюсь к уроку
my English lesson in the evening. английского языка вечером.
to learn [tǝ ʹlǝ:n] учить, выучивать
e.g. We learn many new words at Мы выучиваем много новых слов на
our lessons. уроках.
——— Сравните: ———
Я учу (изучаю) английский язык. I study English.
Я учу (выучиваю) новые слова. I learn new words.
to repeat [tǝ rɪʹpi:t] повторять
e.g. Repeat it, please. Повторите, пожалуйста.
a rule [ǝʹru:l] правило
W . comb a grammar rule грамматическое правило
about о, об (ком-либо, чем-либо)
e.g. Tell me about your studies. Расскажите мне о своей учебе.
how как (наречие)
e . g . How does she study? — She Как она учится? — Она учится очень
studies very well. хорошо.
Словообразование.
Суффикс -ent
-ent [ǝnt] — суффикс существительного:
a student студент
Правила чтения.
Буквосочетание kn в начале слова и буква u после l и r
1. Буква k перед n в начале слова не читается, например,
to know [tǝ ʹnou] знать
2. Буква u после l и r по I типу чтения читается как звук [u:], например:
a rule [ǝ ʹru:l] правило blue [blu:] голубой
УПРАЖНЕНИЯ ДЛЯ ПЕРВИЧНОГО ЗАКРЕПЛЕНИЯ ГРАММАТИЧЕСКОГО МАТЕРИАЛА
I . Проспрягайте следующие глаголы в утвердительной, отрицательной и вопросительной формах по данному образцу (см. § 29).
I look | I don’t look | Do I look? |
You look | You don’t look | Do you look? |
He looks | He doesn’t look | Does he look? |
She looks | She doesn’t look | Does she look? |
It looks | It doesn’t look | Does it look? |
We look | We don’t look | Do we look? |
You look | You don’t look | Do you look? |
They look | They don’t look | Do they look? |
to close, to go, to open, to read, to sit down, to live, to work, to study, to come, to write, to do, to speak, to send, to meet, to give, to take, to copy, to put.
II . Заполните пропуски личными местоимениями.
1. ___ lives in Moscow. 2. ___ come into their class-room and sit down at the tables. 3. Does ___ sometimes meet his friends at the office? Yes, ___ does. 4. ___ study English at the office in the morning. 5. ___ does not speak English to her teacher. 6. Do ___ sometimes speak Russian at their lessons? Yes, ___ do. 7. Where do ___ study? ___ study at the office. 8. ___ do not study English. ___ study French. 9. ___ am also a student. 10. Does ___ work or study? ___ works at an office. 11. Do ___ go to the office in the morning? Yes, ___ do. 12. ___ does not often write sentences on the blackboard. 13. ___ do not read English books every day. 14. What do ___ usually read at the lessons? ___ usually read our text-books. 15. Where does ___ go every day? — ___ goes to the office every day.
III . Поставьте следующие предложения в отрицательной и вопросительной форме.
l. His name is Pavlov. 2. Her sister lives in Moscow. 3. My friend studies English. 4. Our teacher speaks French. 5. This engineer works at our office. 6. His wife goes to the office in the morning. 7. Her friend writes English sentences at home. 8. They do many exercises at home.
IV. Ответьте на следующие вопросы, обращая внимание на лицо и число глагола-сказуемого.
a) 1. Does your wife work?
2. Where does she work?
3. Does she study a foreign language?
4. What language does she study?
5. Does your son go to his English lessons every day?
6. Does he study French too?
7. What does he do during his English lessons?
8. Does your sister work or study?
9. When does she go to the office?
b)10. Are you a worker?
11. Do you study German?
12. Does your sister study German too?
13. Is she a good student?
14. Where do you work?
15. Where does your sister work?
16. What kind of books do you read?
17. What kind of books does your son read?
18. When do you study English?
19. When does your son study English?
V . Переведите следующие предложения, обращая внимание на лицо и число глагола-сказуемого.
1. Где живет этот врач? 2. Эти рабочие не живут в Москве. 3. Его жена изучает английский и французский языки. 4. Где работает этот преподаватель? — Он работает вместе со мной. 5. Ее сестры живут в Москве или в Киеве (Kiev)? — Они живут в Москве. 6. Его друг не работает, он учится. 7. Какие упражнения он обычно делает дома? 8. Их жены не изучают английский язык. 9. Их сын пишет много английских упражнений дома. Он изучает английский язык, но он не читает английских книг. 10. Эти инженеры часто приходят в вашу контору? — Нет. 11. Этот человек не говорит по-французски. 12. Какие книги читает этот инженер? 13. Вы делаете много упражнений дома? — Да. — Когда вы обычно занимаетесь? — Я обычно занимаюсь вечером. 14. Куда вы иногда посылаете письма и телеграммы? 15. Когда ваш друг обычно делает упражнения? 16. Их жены не работают. Они учатся.
ЛЕКСИКО-ГРАММАТИЧЕСКИЕ УПРАЖНЕНИЯ К ТЕКСТУ
VI. Прочитайте вслух следующие слова и отрывки из текста.
writes | lives | letters |
works | knows | firms |
translates | studies | telegrams |
My ΄wife is an economist. At her ↗office | she ΄sometimes ΄writes ↗letters | to ΄foreign ↘firms. She ΄often transʹlates ↗telegrams | from ΄Russian into ↗English | and from ΄English into ↘Russian.
* **
΄Does your ΄wife ↗study | or ΄does she ↘work? — She ↘works. — ʹHow does she ΄know ↘German? — She ΄knows ΄German ↘well.
VII . Прочитайте вслух следующие слова.
a) knife, know, knock, knave, knee, knit, knew, knot; rule, blue, flute, rude, ruby, alʹlude.
b) speech, crack, drone, puff, traffic, gate, gust, bigger, log, egg, germ, high, jig, just, kite, bring, quest, quick, race, cane, cinders, cut, care, mere, tire, cure, stir, burn, arm, lore, port.
VIII . Назовите признаки, по которым можно определить, к какой части речи относятся данные слова, и переведите эти слова на русский язык.
reader question student
doctor foreigner writer
badly translator translation
IX . Ответьте на следующие вопросы, используя активную лексику урока.
1. Does your wife study or does she work?
2. Where does your wife work?
3. Is your wife an engineer or an economist?
4. Does she study German or does she already know the language?
5. How does she know German?
6. What foreign language does she know well?
7. What does she read?
8. Does your wife also know French?
9. What does she do at the office?
10. What does she translate?
11. Does your wife study French or English?
12. How does she study?
13. When does she prepare her home task?
14. What marks does she usually get?
15. What marks do you usually get?
16. Does your wife always come to her lessons in time?
17. Do you always come to your lessons in time?
18. Does your wife speak English (French) at home?
19. What does she always tell you after her lessons?
20. Do you prepare your lessons in the morning or in the evening?
21. Do you often repeat grammar rules at the lesson?
22. Do you prepare your lessons together with your wife?
23. When do you prepare your lessons?
24. What do you learn?
25. How do you speak English?
26. What do you often speak about with your friends?
X . Поставьте вопросы к выделенным словам.
1. My wife is an economist (l). 2. His sister lives in Moscow (1). 3. My sister often sends me letters. (1). 4. They speak German well (1). 5. This student goes to his lessons in the morning (1). 6. He usually gets good marks (1). 7. My friend prepares her home task in the evening (3). 8. My son learns many new words at his lessons (2).
XI . Проанализируйте порядок слов в следующих предложениях.
1. What is his wife? She is an economist.
2. This student knows English very well.
3. We do not prepare our home task in the evening.
4. What grammar rules do they repeat at home?
5. My son usually gets good marks.
6. Don’t tell me about it now.
7. Speak to your friend about it to-day (сегодня).
XII . Переведите на английский язык следующие предложения, обращая внимание на перевод выделенных слов.
а) 1. Вы знаете свое домашнее задание? — Да, я хорошо знаю свое домашнее задание. 2. Он часто пишет письма своим друзьям. 3. Она обычно готовит свои домашние задания вечером. 4. Мы часто разговариваем по-английски сo своим преподавателем. 5. Они иногда разговаривают о новых книгах со своими друзьями. 6. Мой сын часто дает своим друзьям свои книги. 7. Расскажите мне о своей работе и о своих друзьях. 8. Напишите своим друзьям письмо.
б) 1. Какой язык вы изучаете? 2. Мы выучиваем много английских слов. 3. Вы учите грамматические правила дома? 4. Я изучаю грамматику английского языка.
XIII. Заполните пропуски предлогами там, где это необходимо.
l. Don’t translate these letters ___ English. Translate these letters ___ French. 2. Peter always comes ___ the office ___ time. 3. We sometimes read Russian and English books ___ the evening. 4. ___ our English lessons we often go ___ the blackboard. We write many sentences ___ the blackboard. 5. Where does he usually go ___ his work? — He usually goes ___ his English lesson. 6. Does your wife speak ___ German? — No, she doesn’t. She speaks ___ English and French. 7. ___ the morning our teacher comes ___ the class-room, puts his bag ___ the table and sits down ___ his table. 8. I sometimes speak ___ English ___ my son. 9. Tell her ___ your friends. 10. Comrade Petrov, translate this text ___ Russian ___ English, please. 11. Do you usually speak ___ books ___ your friends? — Yes, I do. 12. My friends usually go ___ ___ their class-room ___ their lesson and then go ___ home. 13. What do you usually speak ___ ___ your friends ___ the lesson ___ the morning?
XIV . Заполните пропуски артиклями там, где это необходимо.
My son is ___ engineer. He works at ___ factory*. He knows ___ French and ___ German. He studies ___ English. He is ___ good student. He often reads ___ English books at ___ home. He usually goes to his lessons in ___ morning. He always comes there in ___ time. At factory he gets ___ English magazines and newspapers. In ___ evening he prepares his home task. He often translates ___ sentences from ___ Russian into ___ English. He often gets ___ good marks.
XV . Заполните пропуски глаголами to come или to go в соответствующем лице и числе.
1. I work at an office. I ___ to the office every day. 2. In the morning our teacher ___ into the class-room and sits down at his table. 3. We do not ___ home after our lessons, we ___ to our offices and work there. 4. When do you usually ___ home? — I usually ___ home at seven o’clock in the evening. 5. We always ___ to our lessons in time. 6. We often ___ to the blackboard at our lessons.
XVI . Переведите на английский язык, обращая внимание на перевод русских глаголов идти, ходить, уходить, приходить, уезжать.
1. Я обычно хожу на уроки немецкого языка после работы. 2. Идите сюда. 3. Идите в ту комнату. 4. Когда ваш сын приходит домой? — Он всегда приходит домой вечером. 5. Они всегда приходят в учреждение вовремя. 6. Идите к доске. 7. Он не всегда уходит домой после урока английского языка вечером. Иногда он идет в учреждение и работает там. 8. Вечером я прихожу домой и занимаюсь французским языком. 9. Мой товарищ каждый день приезжает в Москву утром и уезжает домой вечером.
XVII. Раскройте скобки, употребив глагол в соответствующем лице и числе.
1. He often (to meet) Peter at his office. 2. You (to speak) English? — Yes, I (to do). 3. Г usually (to come) home in the evening. 4. Ann (to be) an economist. She (to live) far from* her office? — No, she (not to do). She (not to live) far from her office. 5. He sometimes (to translate) letters and telegrams from Russian into English. 6. His sister (not to study) French. She (to study) German. 7. We often (to send) telegrams to Kiev. 8. Your son (to be) a pioneer? 9. He always (to prepare) his lessons well? What marks he usually (to get)? — He always (to get) good marks. 10. They (to take) English lessons every day? 11. You often (to repeat) the words of these texts? 12. The words of the second lesson (not to be) new. We already (to know) these words very well.
XVIII. Переведите на английский язык, используя активную лексику урока.
а) 1. Кто эта девушка? — Она моя сестра. — Кто ваша сестра (по профессии)? — Она экономист. 2. Какой язык вы знаете очень хорошо? — Я очень хорошо знаю немецкий язык. 3. Когда ваш сын обычно готовит уроки? — Он обычно готовит уроки вечером. 4. Как ваш сын учится? — Он учится хорошо. 5. Ваша жена изучает грамматику немецкого языка? 6. Он выучивает много новых английских слов из английских книг и журналов. 7. Вы часто переводите тексты на уроках? — Нет. Мы обычно переводим тексты дома. 8. Я знаю этого человека. Он работает вместе со мной. 9. He повторяйте упражнения второго урока сейчас. Сделайте это дома. 10. Петр знает уже много английских слов. Он уже читает английские журналы и газеты. 11. Каждый студент обычно читает на уроке по два-три предложения из каждого текста. 12. Не отправляйте эту телеграмму утром. Отправьте ее вечером. 13. Где работает этот инженер? — Он работает здесь, вместе с Петром. 14. Анна хорошая студентка? Как она учится? — Она хорошо учится. 15. Где работает ваша жена? — Она работает в этом учреждении. — Часто ли она рассказывает вам o своей работе? — Да. 16. Этот инженер обычно переводит много статей* из иностранных журналов. 17. Когда вы обычно готовите уроки? — Я всегда готовлю уроки вечером. 18. Ваш сын получает хорошие или плохие отметки? — Он всегда получает хорошие отметки. Он учится очень хорошо. 19. Эти студенты всегда приходят на уроки вовремя? 20. Повторите это предложение, пожалуйста. 21. Выучите это грамматическое правило дома. 22. Не разговаривайте с Петром по-немецки. Он очень плохо говорит на этом языке. 23. Вы не знаете этих слов. Повторите эти слова дома.
б) Преподаватель. Идите к доске, Анна! Возьмите учебник (студентка идет к доске). Откройте учебник на десятой странице. Теперь читайте второй урок. Прочитайте первые пять предложений.
Студентка (читает). „Мы занимаемся в большом и светлом классе. Студенты всегда приходят на урок вовремя. Bo время урока мы читаем, пишем диктанты и переводим предложения на английский язык. Мы занимаемся английским языком каждый день. Мы обычно готовим уроки вечером, но мы часто повторяем слова наших текстов утром до урока”.
Преподаватель. Спасибо. Вы уже хорошо знаете этот урок. Садитесь. Ваша оценка — „хорошо”. Дома сделайте четвертое упражнение, выучите новое грамматическое правило третьего урока и повторите слова второго урока.
XIX. Напишите и перескажите текст первого урока в 3-м лице единственного числа. Начните так:
My friend Petrov lives in Moscow …
XX . Составьте короткий рассказ o своем друге, употребив следующие слова.
to live, a name, to work, an engineer, to know, to go, to come, in time, to translate, foreign, many, a magazine, in the evening, in the morning, an office, to speak, very well, together, about, with, in the centre of.
Дата: 2018-09-13, просмотров: 1073.