THE PSYCHOANALYTIC APPROACH AFTER FREUD
Поможем в ✍️ написании учебной работы
Поможем с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой

Sigmund Freud was a persuasive communicator. His ideas were chal­lenging, and they attracted many students. Freud founded a psychoana­lytic society in Vienna. There was an inner circle of colleagues and friends who shared his ideas, but some did not entirely agree with all aspects of his theory. Among other things they were bothered by the very strong empha­sis on biological instincts and libido. Some of these analysts proposed theo­ries of their own. They became known as neo-Freudians.Because they had their own ideas, they had to part from Freud. He would not tolerate dis­agreement with his theory.

Alfred Adler(1870-1937). Adler was one of Freud's closest friends. Adler left Freud's inner circle and in 1911 founded his own version of a psychoanalytic approach to personality. Two things seemed most to attend Adler: the negativity of Freud's views (for example, the death instinct) and the idea of sexual libido as the prime impulse in life. For Adler, social influences and inferiority complexes mattered much more than innate drives. We are not motivated so much by drives and instincts as by goals and in­centives. The future and one's hope are often more important than one's past. For Adler, the goal in life is the achievement of success or superiority. Although we may seem inferior as children, with the help of social support and our own creativity, we can overcome and succeed.

Carl Jung(1875—1961). Another student and colleague of Freud, Carl Jung, left the inner circle in 1913. Jung was chosen by Freud to be his successor, but several disagreements developed, mostly about the role of sexuality and the nature of the unconscious, two central themes in psychoanalysis. Jung was more mystical in his approach to personality and, like Adler, was more positive about an individual's ability to control his or her own destiny. He believed the major goal in life is to unify all of the aspects of our personality, conscious and unconscious, introverted (inwardly directed) and extroverted (outwardly directed). Libido was en­ergy for Jung, but not sexual energy; it was energy for personal growth and development. Jung accepted the idea of an unconscious mind, claim­ing that there are two types of the unconscious: the, personal unconscious, which is very much like Freud's view of the unconscious, and the collec­tive unconscious, which contains very basic ideas that go beyond an indi­vidual's own personal experiences. He believed that the concepts con­tained in the collective unconscious are common to all of humanity and are inherited from all past generations. The contents of our collective unconscious include what Jung called archetypes — universal forms and patterns of thought.

Karen Horney(1885—1952). Horney believed that the idea of levels of consciousness made sense, as did anxiety and repression, but she theo­rized that the prime impulses that motivate behavior are not biological and inborn or sexual and aggressive. A major concept for Horney was basic anxiety, which grows out of childhood when the child feels alone and iso­lated in a hostile environment.

The strengths of the psychoanalytic approach include the fact that Freud and other psychoanalytic theorists focused attention on the impor­tance of the childhood years. Other strengths are that the approach high­lighted the role of the unconscious in motivating behavior and the intro­duction of defense mechanisms as important psychological concepts. The greatest weakness of the approach is that many of its central concepts can­not be empirically tested.

 

 


Занятие №14

Тема “Psychoanalysis”.

2. Форма организации занятия: практическое занятие в интерактивной форме.

3. Значение изучения темы: приобщение студентов к социо-культурной среде носителей английского языка, развитие профессионального интереса.

4. Цели обучения:

общая: обучающийся должен обладать способностью и готовностью к свободному применению иностранного языка, как средства профессионального общения (ОК-14) и готовностью к активной коммуникации и информационно-аналитической деятельности (ПК-1).

учебная: знать лексический минимум по теме «Psychoanalysis»., знать грамматический материал- Participle I, уметь использовать знания лексики и грамматики в практических ситуациях, владеть иностранным языком в объеме, необходимом для возможности коммуникации и получения информации из зарубежных источников.

 

5. План изучения темы:

Контроль исходного уровня знаний.

Проверка подготовленных докладов по теориям личности.

 

Основные понятия и положения темы.

Данное занятие является вторыми и завершающим тему «Психоанализ». Студенты изучают техники психоанализа, знакомясь с особенностями каждой техники. Затем изучается ситуация – реальный случай психоанализа.

Изучение темы ставит своей целью отработку языковых знаний, развитие речевых навыков и умений. Следует отметить, что в ходе изучения данной темы студенты приобретают необходимые для своей специальности знания. Для изучения темы используются научно-популярные тексты из английской периодики. Аутентичные тексты и задания к ним предусматривают межкультурное общение в формате научной и практической работы врача и психолога. Тема обеспечивает профессионально ориентированную подготовку по английскому языку. В задачи изучения данной темы включено развитие способности самостоятельно работать с языковым материалом, посредством выполнения под руководством преподавателя заданий, требующих умения самостоятельно анализировать и применять грамматические правила, оценивать и классифицировать новую лексику.

Повторяется грамматический материал, формы и использование Participle I.

Функции причастия I

В предложении причастие I (Participle I) может быть:

Определением. В этой функции употребляется только Participle I Indefinite, которое соответствует русскому причастию настоящего времени в той же функции.

A smiling girl. Улыбающаяся девочка.

A swimming man. Плывущий человек.

The men building our house with me are my friends. Люди, строящие наш дом вместе со мной, - мои друзья.

The house being built in our street is a new building of school. Дом, строящийся на нашей улице - это новое здание школы.

Обстоятельством. В этой функции Participle I Indefinite Active чаще всего стоит в начале предложения и переводится на русский язык деепричастием несовершенного вида.

Translating the article he consulted the dictionary. Переводя статью, он пользовался словарём.

Перед таким причастием в функции обстоятельства часто стоят союзы when или while. Такие словосочетания переводятся либо деепричастным оборотом (или деепричастием) с опущением союза, либо придаточным предложением, которое начинается с союзов "когда", "в то время как".

While translating the article the student consulted the dictionary. Переводя статью, студент пользовался словарём. / Когда студент переводил статью, он пользовался словарём.

Participle I Indefinite Passive переводится на русский язык обстоятельственным придаточным предложением.

Being built of wood the bridge could not carry heavy loads. Так как мост был построен из дерева, он не мог выдержать больших нагрузок.

Participle I Perfect Active переводится деепричастием совершенного вида.

Having built a house he began building a greenhouse. Построив дом, он начал строить парник.

Participle I Perfect Passive в функции обстоятельства (времени, причины) переводится обстоятельственным придаточным предложением. При этом в качестве подлежащего русского придаточного предложения употребляется подлежащее английского предложения.

Having been built of concrete, the house was cold in winter. Так как дом был построен из бетона, зимой в нём было холодно.

Частью сказуемого. Participle I Indefinite Active может быть частью сказуемого.

They are playing chess. Они играют в шахматы.

Самостоятельная работа по теме.

1. Введение нового лексического материала.

Anamnesis, Free Associations Method, Faulty Acts, Interpretation of Dreams, Interpretation of Symbols, hypnosis, inner conflicts, sleeplessness, apprehension, anticipation, enigma

2.Изучающее чтение текста «Introduction to the
Psychoanalytic Techniques» (см. Приложение 1).

Выполнение заданий по тексту

1) Прочитайте текст, законспектируйте кратко техники психоанализа. Составьте краткий план пересказа текста.

2) Ответьте на вопросы по тексту:

1. What are the psychoanalytic techniques?

2. What does a patient do during free associations method?

3. What do “faulty acts” mean?

4. What was called “the royal road to the unconscious” by Freud? Why?

5. What is a symbol?

 

3. Интерактивные формы работы.

Работа в группах. Обсуждение клинического случая «A case with a Legacy»

1 этап подготовки: Прочитайте ч. 1 текста «A case with a Legacy», попытайтесь сами предположить причину бессонницы пациента.

2 этап: обсудите в группах возможные причины и выберите наиболее вероятную.

3 этап: Затем прочитайте ч. 2. Текста.

4 этап:Обсуждение в группах – были ли верны ваши предположения?

 

 

5.4. Итоговый контроль знаний:

Выберите форму Participle 1

1. The boy … behind me is my brother

a) standed b) standing c) stood d) being standing

2. … the text he used the dictionary

a) translate b) translating c) translated d) having translated

3)While … town he forgot his keys

a) leaving b) living c) leaved d) having left

6. Домашнее задание для уяснения темы занятия.

1.Выполните перевод текста «Introduction to the
Psychoanalytic Techniques».

2. Найдите ситуацию по психоанализу и будьте готовы представить ее группе.

3. Составьте 8 предложений с Participle 1 в функции определения, Обстоятельства, деепричастия совершенного вида.

7. Рекомендации по выполнению НИРС, в том числе список тем, предлагаемых кафедрой.

1. Free Associations Method

2. The Interpretation of Faulty Acts

3. Interpretation of Dreams

4. Interpretation of Symbols

5. Contemporary psychoanalytic techniques

8. Рекомендованная литература по теме занятия.

основная: тексты “A case with a Legacy”
, “Introduction to the Psychoanalytic Techniques”.

дополнительная: словари, грамматические справочники.

электронные ресурсы: “Английский язык для студентов” компьютерная обучающая программа IDDK. электронный словарь Longman Exams Dictionary, Longman: Pearson Education Limited, 2006

Introduction to the
Psychoanalytic Techniques

Psychoanalysis is interested in exploration of the unconscious mind in order to cure. In this respect, it applies specific techniques or methods that we intend to present in this section. These methods were first developed by Sigmund Freud, also called "the father of psychoanalysis".

The below is a list of these main techniques.

Anamnesis - resembles perfectly to a certain extent the classical anamnesis known in the practice of general medicine. The interpretation of the biographic (personal) events during the psychoanalytical cure may settle the neurotic frame of the individual's psychopathology.

Free Associations Method - This method replaced hypnosis in Freud's therapy. It consists in gathering the free associations provided by the patient during the cure. These associations points to the inner conflicts and repressed drives included in neurotic symptoms.

Let us see how it works.

Lying on a couch (a position imposing a certain state of relaxation), the patient speaks freely of anything that may cross his/her mind, without searching for some specific subject or topic. The flow of his/her thoughts is free, and followed with no voluntary intervention. What is the result of this involuntary talk? Later analysis of thoughts produced by means of the above-mentioned method reveals certain repetitive topics indicative of psychic complexes of emotional charge. These complexes are unconscious. They are autonomously activated by chance verbal associations, and influence conscious psychic life in a frequently dramatic manner. The task of psychoanalysis is to bring such complexes to the surface of conscious mind, and integrate them into the patient's life.

The Interpretation of Faulty Acts (Freudian Slips and Mistakes) - This is a remarkable contribution of Freud to the exploration of the unconscious. For most of us the so-called "faulty acts" - as for instance lapses, slips of all kinds - have no contextual significance for our psychic life. What are the Freudian slips? Common mistakes such as forgetting names, projects or book titles, lecture errors such as reading instead of the word written in a newspaper another one, pronunciation errors, when instead of saying the word we want to say we say another one, writing errors - when we write something else than what we had intended.

The Analysis/Interpretation of Dreams - By far the most important psychoanalytic technique, also called the royal road to the unconscious by Freud himself, dream interpretation is considered by him an irreplaceable means to access the unconscious. Dream analysis, in psychoanalysis, provides the possibility to decipher the mystery of neurotic disorders, specifically hysteria, and secondly, it opens the road towards unconscious. The first great dream interpreted by Freud that leads him to his great discoveries were materialized in 1895. It is the famous dream of Irma's injection, which Freud almost thoroughly analyzed and published in his grandiose work The Interpretation of Dreams (1900). Dream was approached in a manner, which was to become specific for the practitioners of psychoanalysis: by means of the dreamer's associations.

The Analysis/Interpretation of Symbols - Symbols occur in dreams, fantasies, fairy tales and other at products, and they may be interpreted in the same way as dreams. Freud claims that most of such symbols are sexual. Symbols appear especially in dreams, but they are also present in the awoken life - in the culture of people, in religious believes, in myths and folklore. Symbols are also present in neurosis - or more precisely in their thought content. These symbols that at first sight seem to be very different have a unique signification in Freud's view: they point to the human sexual life, more precisely to sexual organs.

Active vocabulary:

Anamnesis – анамнез, история развития болезни

Free Associations Method – метод свободных ассоциаций

Interpretation of Dreams- интерпретация снов

Interpretation of Symbols – интерпретация символов

Hypnosis – гипноз

inner conflicts – внутренние конфликты

sleeplessness – бессонница

apprehension – понимание; мрачное предчувствие; мнение, представление

anticipation - ожидание, предчувствие; предвкушение; антиципация ( проявление признаков заболевания в последующих поколениях в более раннем возрасте )

enigma - загадка

A Case with a Legacy

By I.D. Hora

Часть 1.

The best method to acquire the psychoanalytical technique is to allow yourself to be psychoanalyzed. Just as with swimming, there's nothing you can do unless you go beyond theoretical information and dare dive to see the why and the how for yourself...

An example of successful analysis in record time will get us somewhat acquainted with the psychoanalytical technique. Several other illustrations will follow, without pretending to bring the subject to a close.

Ours is the case of a lady we shall call Amelia, about 35, married and the mother of a 10-year old; she works for an important company in X. The woman complains of a troublesome symptom: persistent insomnia. "persistent", as it defies any kind of conventional treatment. "Night after night, I make desperate efforts to sleep". She succeeds towards dawn, when, actually exhausted, she finally falls asleep.

To her sleeplessness, there adds a weird mood of apprehension, an uneasiness psychoanalysts use to call anxiety. My question is:

- What brings about this condition?

- Something like an anticipation; as if I were expecting something and were not sure what...

- Would you please try to remember some circumstance when you experienced the same thing? I insist.

- Exams, maybe, when I was at school? Or, Christmas Eve rather, when I used to wait for Santa. Or, why not, when I would plan a trip or a celebration and would eagerly count every minute to it...

- Any trouble at work, I ask, any tests, exams for a higher position or things like that?

- None, came the unwavering reply, nothing special.

 

I then inquire about Amelia's economic standing. I find both she and her husband earn enough to make a decent living. There would be room for some additional income, though. "You know how it goes", she adds, " the more you have, the more you want".

Часть 2.

I consider the associations Amelia has made concerning her anxiety. Exams, Christmas, Santa, family celebrations and reunions with friends etc. Anxiety is obviously a state of anticipation, just like when you are looking forward to an extremely important event you crave for. But what could that event be? Let us also keep in mind her insomnia, suggesting the same powerful, irrepressible experience. Sleeplessness and anxiety go hand in hand. Both are indicative of an intense concentration of emotions towards a certain direction we expect a lot from...

Psychoanalysts often need moments of insight, more precisely the feeling they know what a certain case is about. Theirs is an intuitive job (which we also call empathy). That "clairvoyance" urges us to articulate it and, obviously, ask patients the key question giving instant clarification to the nature of their disturbance. In this case, the question I asked was:

- Do you happen to have a dying relative, are you looking ahead to some inheritance?

The answer was immediate, betraying Amelia's bewilderment:

- Yes! It's my uncle, she assured me, he's over 80 and he's awfully rich!

- Are you his heiress?

- His one and only heir!, she specified.

- Your case is solved then, I replied. Your eagerness to get the inheritance is to blame for both your insomnia and your anxiety. Given your uncle's age, you think the long dreamed-of moment for getting your heritage is drawing nearer by the day. Hence your anxious anticipation and sleeplessness, betraying your wish for this moment to arrive as soon as possible, just as you used to eagerly wait for your Christmas presents.

Note.

Not all cases are solved on the first session. The case above was a "fortunate one", which is a rare occasion. But let us keep one thing in mind: although aware of her own wish (to lay hands on the inheritance), the patient was unable to relate it to her symptoms; hence her concern for her own health.

The meaning of her symptoms clarified, Amelia was reassured (the enigma of the disease itself is reason for concern) and she was finally able to get back her wholesome sleep.

 

 


Занятие № 15.

Тема занятия: «Behaviorism».

2. Форма организации занятия: практическое занятие в интерактивной форме.

3. Значение изучения темы(актуальность изучаемой проблемы): Работа над данной темой предусмотрена Программой по специальности «Клиническая психология». Ее актуальность обусловлена необходимостью ознакомления с основными направлениями в психологии (в рамках модуля «Введение в специальность»).

4. Цели обучения:

общая цель: обучающийся должен обладать способностью и готовностью к свободному применению русского и иностранных языков, как средства профессионального общения (ОК-14), готовностью к активной коммуникации и информационно-аналитической деятельности, поддержанием активных контактов с коллегами (ПК-1);

учебные цели: знать лексический материал по теме занятия и правила употребления Subjective-with-the Infinitive construction в письменной речи,уметь использовать изученный лексический материал; владеть иностранным языком в объёме, необходимом для получения информации из зарубежных источников; навыками изучающего и просмотрового видов чтения; навыками диалогической речи; а также навыками употребления в речи нового грамматического материала Subjective-with-the Infinitive construction.

 

5. План изучения темы:

5.1. Контроль исходного уровня знаний:

- фронтальный опрос лексики;

- ответы на вопросы для самоподготовки;

- обсуждение ранее пройденных тем.

Основные понятия и положения темы

Грамматический материал включает одну из самых распространенных синтаксических конструкций Subjective-with-the-Infinitive Construction или Complex Subject. Эта конструкция характерна для письменной речи. Она состоит из подлежащего, выраженного существительным или местоимением и неопределенной формы глагола с или без частицы to. Переводится при помощи сложноподчиненного предложения с придаточным дополнительным: Известно, что …

5.3. Самостоятельная работа по теме:

Выполните следующие задания:

1. Переведите словосочетания с английского языка на русский: inherited capacities, mechanisms of various complexities, to distribute in a certain manner, to be caused by stimulation, conditioned reflexes, the main principles of behaviorism, perceptions and thoughts.

2. Переведите словосочетания с русского языка на английский, используя известную вам и новую лексику: быть связанным с поведением, развивать врожденные способности, воспитывать детей, условный рефлекс, прежде всего, в определенной последовательности, цитировать известных авторов, отрицать влияние окружающей среды, в особенности.

3. Перед чтением текста выполните следующие задания:

- Просмотрите текст, обращая внимание на выделенные слова.

- Какие имена упомянуты в тексте? Знакомы ли они вам?

- Прочитайте текст (см. Приложение).

- Ответьте на вопросы в парах и группах по 3-4 человека:

1. What is behaviorism?

2. What is the role of perceptions, images and feelings in behaviorism?

3. What is the argument of behaviorists about the role of environment in human development?

4. Who is primarily associated with behaviorism?

5. Who were the first behaviorists?

6. What animals did Pavlov use for his experiments on conditioned reflexes?

4. Переведите небольшой отрывок текста на русский язык:

Behaviorist psychologists study observable behavior. They argue that the environment has a very strong influence on our behavior. Ivan Sechenov, Vladimir Bekhterev and Ivan Pavlov were the first behaviorists. The Russian physiologist Ivan Petrovich Pavlov is primarily associated with conditioned reflex. American behaviorists Watson, Thorndike and skinner developed theories of learning drawing on the works of Pavlov. John Watson denied the existence of any human instincts, inherited capacities or talents, and temperaments.

5. Сделайте обратный перевод отрывка с целью проверки и закрепления навыков.

Итоговый контроль знаний

1. Ответьте на вопросы:

- Who proceeded to develop theories of learning in America?

- What will Edward Lee Thorndike be always remembered for?

- What are the two laws of learning according to Thorndike?

- What did John Watson write in his article “Psychology as a Behaviorist Views It”?

- What was the position of John Watson on human instincts, inherited capacities or talents?

 

2. Ситуационная задача по теме:

Вы – студент-второкурсник Красноярского государственного медицинского университета. Расскажите о перспективах, планах на будущее и т.д. (не менее 6 предложений).

 

3. Тестовые задания по теме: Выполните следующие тестовые задания:

а) Вставьте артикли, где необходимо:

Psychologists are concerned with ________ wide variety of problems. Some are of _____ broad concern: what child-rearing methods produce ______ happy and effective adults; how can _________ mental illnesses be prevented; and _______ like. Others are more specific: How can _________ people be persuaded to give up smoking? What is _______ most effective method for teaching _______ children to read? What area of ________ brain controls _________ speech?

 

б) Найдите конструкцию Complex Subject и переведите предложения на русский язык:

1. Psychology is known to be very important in medical science.

2. Sigmund Freud is known to be a founder of psychoanalysis.

3. The patient was supposed to perform a series of tasks.

4. Smoking is said to be associated with lung cancer.

5. She is supposed to have had such problems in childhood.

6. The study of psychology seems to be necessary for a doctor.

7. The new approaches in psychology are likely to be discussed later.

8. Conditioned reflexes are known to be studied by I.P.Pavlov.

 

6. Домашнее задание для уяснения темы занятия:

1. Ответьте на вопросы:

1. What does psychology study?

2. What are the main notions in psychology?

3. Do you know any names of famous scientists-psychologists?

4. What name is associated with psychoanalysis?

5. Do you need psychology in everyday life?

 

2. Подтвердите или опровергните следующие высказывания:

1. Psychology is known to be subordinate to medical science.

2. Sigmund Freud is known to be a founder of behaviorism.

3. Behaviorist psychologists study observable behavior.

4. Cigarette smoking is believed to be associated with cancer.

5. Thorndike and Skinner are known to develop some theories.

6. The study of psychology seems to be unnecessary for a doctor.

7. The new approaches in psychology are likely to appear.

8. Conditioned reflexes are known to be studied by I.P.Pavlov.

 

3. Решите ситуационные задачи:

1. Вы – студент-второкурсник Красноярского государственного медицинского университета. Ваш сосед по этажу - шестикурсник. Скоро государственные экзамены и получение диплома. Расспросите его о перспективах, планах на будущее и т.д. Задайте не менее 6 вопросов.

2. После окончания КрасГМУ прошло пять лет. Вы на встрече с одногруппниками. О чем бы вам хотелось им рассказать? Что хотелось бы узнать?

 

7. Рекомендации по выполнению НИРС, в том числе список тем, предлагаемый кафедрой:

Примерные темы проектов/докладов:

“The role of psychology in life”:

Примерный план доклада/проекта: психология и её место в ряду других наук - - - необходимость знания основных принципов психологии - - - роль психологии в жизни - - - умении решать основные жизненные проблемы при помощи психологических приёмов и методов.

 

“Main schools in psychology”:

Примерный план доклада/проекта: психология и её место в ряду других наук - - - основные направления в психологии - - - бихевиоризм как одно из направлений - - - основные школы в психологии.

 

8. Рекомендованная литература по теме занятия:

основная: И.П.Агабекян, П.И.Коваленко, Ю.А.Кудряшова / Английский язык для психологов: учебное пособие. – М.: ТК Велби, Изд-во Проспект, 2008. – 272с.

дополнительная: Е.А.Макарова. Английский язык для психологов: Учебное пособие для вузов/ Е.А.Макарова. – 2-е изд., испр., перераб. и доп. – М.: Изд-во Юрайт: ИДЮрайт, 2011. – 403с, Англо-русский и Русско-английский словари, Грамматический справочник.

электронные ресурсы: englishgrammarsecrets.com

 

Приложение:

 

HISTORY OF BEHAVIOURISM

Behaviourism is the teaching that says that psychology must focus its attention on what is observable. Perceptions,thoughts, images, feelings are subjectiveand can never lead toan objective science. Be­haviourists argue that the majority of behaviour is learned from the en­vironmentafter birth, and psychology should investigate the laws and products of learning.

Behaviourism is primarily associatedwith Pavlov in Russia and with Thorndike, Watson and particularlySkinner in the United States. The first behaviourists were Russians. The very first was Ivan Sechenov who thought that all behavior is caused by stimulation.Vladimir Bekhterev is another early Russian behaviourist. He estab­lished the first psychology lab in Russia at the University of Kazan in 1885, and he discovered what he called the association reflex— what Pavlov would call the conditioned reflex.

The Russian physiologist Ivan Petrovich Pavlov (1848—1936) trained dogs to respond in a certain manner,for example, by first ring­ing a bell before feeding them and then simply ringing the bell upon which stimulus they would begin to salivateas if they were about to eat. Watson, Thorndike and Skinner used Pavlov's work and developed theories of learning that they attemptedto use to explain all human behaviour.

Edward Lee Thorndike developed American version of Russian be­haviorism. He will always be remembered for his cats and his "puzzleboxes." These boxes had escapemechanisms of various complexitiesthat required that the cats do several behaviors in sequence.From this research, he concluded that there were two laws of learning: The law of exercise (the more often it is used, the stronger the connection) and the law of effect (when an association is followed by a "satisfying state of af­fairs,"the connection is strengthened).

John Watson wrote about the principles of behaviourism in the arti­cle called "Psychology as a Behaviorist Views It". He deniedthe existence of any human instincts, inherited capacitiesor talents, and temperaments. This radical environmentalism is reflected in his best known quote:"Give me a dozen healthy infants,well-formed, and my own spec­ified world to bringthem upin and I'll guarantee to take any one at ran­domand train him to become any type of specialist I might select — doc­tor, lawyer, artist, merchant-chief and, yes, even beggar-manand thief,regardless of his talents,... tendencies, abilities,... and race of his ances­tors."

 


Занятие № 16.

Тема занятия: «Behaviorism - 2».

2. Форма организации занятия: практическое занятие.

3. Значение изучения темы(актуальность изучаемой проблемы): Работа над данной темой предусмотрена Программой по специальности «Клиническая психология». Ее актуальность обусловлена необходимостью ознакомления с основными направлениями в психологии (в рамках модуля «Введение в специальность»).

4. Цели обучения:

общая цель: обучающийся должен обладать способностью и готовностью к свободному применению русского и иностранных языков, как средства профессионального общения (ОК-14), готовностью к активной коммуникации и информационно-аналитической деятельности, поддержанием активных контактов с коллегами (ПК-1);

учебные цели: знать лексический материал по теме занятия; уметь использовать изученный лексический и грамматический материал в устной и письменной речи; владеть навыками изучающего и просмотрового видов чтения, а также навыками письменной речи.

5. План изучения темы:

5.1. Контроль исходного уровня знаний:

1. Фронтальный опрос лексического материала по теме.

2. Проверка выполнения домашнего задания.

Основные понятия и положения темы

Данная тема актуальна, т.к. бихевиоризм является одним из основных направлений в психологии. Ознакомившись с новой лексикой по теме занятия, прочитайте текст и выполните предлагаемые задания.

5.3. Самостоятельная работа по теме:

1. Найдите в словаре значения следующих слов и словосочетаний: superstition, entire, operant conditioning, formation, pigeon, cage, to deliver, to discover, counter-clockwise, to push, to toss, to shed light, bowler, to release, shoulder, alley, to enjoy considerable popularity, to gain popularity.

 

2. Выполните следующие задания:

а) Переведите словосочетания с английского языка на русский: entire organism, entire system, formation of superstition, to deliver lectures, to deliver post, to deliver food, an automatic mechanism, to make discoveries, to gain popularity among …, to be popular with.

б) Составьте с новыми словосочетаниями предложения и переведите их на английский язык, используя известную вам новую лексику.

 

3. Изучающее чтение текста “Superstition in Pigeons” (см. Приложение):

1. Просмотрите текст и скажите, на чем основывается система Б.Ф.Скиннера.

2. Найдите в тексте описание его самого известного эксперимента.

3. Прочитайте текст и ответьте на вопросы:

1. What is Skinner’s system based on?

2. What was one of the most famous Skinner’s experiments?

3. Who was placed in the experimental cage?

4. What and when was delivered to the cage?

5. What was the delivery of food associated with?

6. What actions did the birds perform during the food delivery?

7. What did the pigeons believe in as Skinner suggested?

8. What does the experiment demonstrate?

 

4. Прокомментируйте высказывания Б.Ф.Скиннера:

- “Education is what survives when what has been learned has been forgotten.”

- “I did not direct my life. I didn’t design it. I never made decisions. Things always came up and made them for me. That’s what life is.”

 

5. На основе текстов “History of behaviorism” и “Superstition in Pigeons” составьте письменное сообщение по теме “Behaviorism” (не менее 14-16 предложений).

5.4. Итоговый контроль знаний:

1. Ответьте на вопросы:

1. What influences the birds’ behavior?

2. Are there analogies of such superstition in human behavior?

3. When was Skinner popular?

4. What movements became more popular than behaviorism?

5. Did Skinner admit his failure?

2. Решите ситуационную задачу:

Вы – студент факультета клинической психологии. Объясните, как поведение голубей помогает объяснить поведение людей.

 

3. Подтвердите (Yes, it is right/so) или опровергните (I’m afraid you are mistaken) следующие высказывания и дайте правильный ответ:

1. E.L.Thorndike developed American version of German behaviorism.

2. It was Vladimir Bekhterev who introduced the term “conditioned reflex”.

3. Behaviorism is primarily associated with Pavlov in Russia and with Skinner, Thorndike and Watson in the USA.

4. The main laws of learning are “the law of exercise” and “the law of satisfaction”.

5. E.L.Thorndike will always be remembered for his dogs and “puzzle boxes”.

6. I.P.Pavlov trained dogs to respond in a certain manner.

7. B.F.Skinner’s entire system is based on exercise.

 

 

4. Выберите лишнее слово из предложенных цепочек. Объясните свой выбор:

1. To remember, to think, to go, to suppose

2. behaviorism, cognitivism, socialism, humanism

3. experiment, lecture, laboratory, equipment

4. perception, feeling, picture, emotion

5. to associate, to connect, to join, to separate

 

6. Домашнее задание для уяснения темы занятия

1. Ответьте на вопросы:

1. What is behaviorism?

2. Are perceptions, images and feelings taken into consideration in behaviorism?

3. What is the role of environment in human development?

4. Whose names are connected with behaviorism?

5. What is the name of E.L.Thorndike associated with?

6. What animals are usually taken for experiments?

7. Who introduced the term “conditioned reflex”?

8. Do you agree that all behavior is caused by stimulation?

9. Who were the first behaviorists?

 

2. Соедините части предложений:

1. B. F. Skinner is perhaps the most famous psychologist … a) the automatic mechanism with their "rituals".
2. B. F. Skinner suggested that the pigeons believed that they were influenc­ing… b) how superstitions form and function.
3. B. F. Skinner thought that the experiment also shed light on … c) after Sigmund Freud.
4. The experiment demonstrates … d) on operant conditioning.
5. B. F. Skinner's entiresystem is based … e) human behavior.

 

3. Решите ситуационные задачи:

1. Представьте, что вы на экзамене по психологии. В вашем билете значится «Камера Скиннера». Опишите суть эксперимента по-английски.

2. Объясните, почему Скиннер считал, что поведение голубей помогает объяснить поведение людей.

 

7. Рекомендации по выполнению НИРС, в том числе список тем, предлагаемый кафедрой:

Примерные темы проектов/докладов:

“Behaviorism and its representatives”:

Примерный план доклада/проекта: психология и её место в ряду других наук - - - основные направления в психологии - - - бихевиоризм как одно из направлений - - - основные представители бихевиоризма.

“Biography of I.P.Pavlov”:

Примерный план доклада/проекта: И.П.Павлов и его роль в развитии учения об условных рефлексах - - - Основные биографические данные.

 

8. Рекомендованная литература по теме занятия:

основная: И.П.Агабекян, П.И.Коваленко, Ю.А.Кудряшова / Английский язык для психологов: учебное пособие. – М.: ТК Велби, Изд-во Проспект, 2008. – 272с.

дополнительная: Е.А.Макарова. Английский язык для психологов: Учебное пособие для вузов/ Е.А.Макарова. – 2-е изд., испр., перераб. и доп. – М.: Изд-во Юрайт: ИДЮрайт, 2011. – 403с, Англо-русский и Русско-английский словари, Грамматический справочник.

электронные ресурсы: englishgrammarsecrets.com

Приложение

SUPERSTITION IN PIGEONS

B. F. Skinner is perhaps the most famous psychologist after Sigmund Freud. B. F. Skinner's entiresystem is based on operant conditioning.

One of Skinner's most famous and interesting experiments examined the formationof superstition in one of his favorite experimental ani­mals, the pigeon. Skinner placed several hungry pigeons in a cageat­tached to an automatic mechanism that deliveredfood to the pigeon "at regular intervals with no reference whatsoever to the bird's behavior". He discoveredthat the pigeons associated the delivery of the food with whatever chance actions they had been performing. They continued to perform the same actions: one bird was conditioned to turn coun­ter-clockwiseabout the cage, making two or three turns between rein­forcements. Another repeatedly pushedits head into one of the upper corners of the cage. A third developed a 'tossing'response, as if placing its head beneath an invisible bar and lifting it repeatedly.

Skinner suggested that the pigeons believed that they were influenc­ing the automatic mechanism with their "rituals". Skinner thought that the experiment also shed lighton human behavior.

The experiment demonstrates how superstitions form and function. The bird behaves as if there were a relation between its behavior and the presentation of food. There are many analogies in human behavior. Rit­uals for changing one's luck at cards are good examples. The bowlerwho has releaseda ball down the alleybut continues to behave as if he were controlling it by twisting and turning his arm and shoulderis another case in point. These behaviors have, of course, no real effect upon one's luck or upon a ball half way down an alley, just as in the present case the food would appear as often if the pigeon did nothing — or, more strictly speaking, did something else.

Skinner enjoyed considerable popularityduring the 1960s and even into the 70s. But both the humanistic movement in the clinical world, and the cognitive movement in the experimental world, were gaining popularity.


Занятие № 17.

Тема занятия: «Cognitivism».

2. Форма организации занятия: практическое занятие в интерактивной форме.

3. Значение изучения темы. Работа над данной темой предусмотрена Программой по специальности «Клиническая психология». Ее актуальность обусловлена необходимостью изучения основных направлений в психологии.

4. Цели обучения:

- общая цель: обучающийся должен обладать способностью и готовностью к свободному применению русского и иностранных языков, как средства профессионального общения (ОК-14), готовностью к активной коммуникации и информационно-аналитической деятельности, поддержанием активных контактов с коллегами (ПК-1);

учебные цели: знать лексический материал по теме занятия и правила употребления синтаксической конструкции Objective-with-the Infinitive; уметь использовать изученный лексический материал и новый грамматический материал в устной и письменной речи; владеть навыками изучающего и просмотрового видов чтения, а также навыками диалогической речи, употребления в речи нового грамматического материала Objective-with-the Infinitive construction.

 

5. План изучения темы:

5.1. Контроль исходного уровня знаний:

- Фронтальный опрос лексики.

- Проверка выполнения тестовых заданий и ответы на вопросы для самоподготовки.

Основные понятия и положения темы

“Complex Object” – это синтаксическая конструкция, которая состоит из дополнения, выраженного существительным или местоимением в объектном падеже, и инфинитива. Конструкция «Сложное дополнение» или «Объектный инфинитивный оборот» переводится на русский язык дополнительным придаточным предложением, начинающимся с союзов что, чтобы, как,причем существительное или местоимение в объектном падеже переводится, как подлежащее придаточного предложения, а инфинитив – как его сказуемое. Данная конструкция часто используется в письменной, в основном, научной речи.

5.3. Самостоятельная работа по теме:

1. Найдите по словарю значение следующих слов: artificial intelligence, to retain, internal, problem solving, cognitive psychology, information processing model, to put forward, software, metaphor, laboratory-based approach, to prove.

 

2. Выполните задания на закрепление лексики:

1. Переведите словосочетания с русского языка на английский, используя известную вам и новую лексику: решать проблему, лабораторные исследования, когнитивная психология, когнитивный подход, когнитивное направление в психологии, применение когнитивных теорий, модель обработки информации.

 

2. Образуйте прилагательные от следующих существительных и составьте с ними предложения:

cognition, metaphor, intelligence, psychology, paradigm, problem, variety.

 

3. Изучающее чтение текста “Cognitive movement in psychological thought of the 20th century” (cм. Приложение):

1. Просмотрите текст.

2. Дайте объяснение указанных в тексте дат.

3. Найдите в тексте фамилии ученых. Известны ли вам их работы?

4. Прочитайте текст, пользуясь словарем и ответьте на вопросы в парах или группах по 3-4 человека:

1. What conditions led to the development of a cognitive approach?

2. What are the roots of the cognitive movement?

3. What does the word “cognition” mean?

4. What are cognitive processes?

5. What do cognitive psychologists think about the study of internal processes?

6. What do cognitive psychologists study?

7. What phenomena do cognitive psychologists try to explain?

8. When did the cognitive movement develop as a separate area?

9. When did the term ‘cognitive psychology’ come into use?

10. What model of cognition did Broadbent describe in his book?

 

5. На основе текста и вопросов к нему (с. 138-139) составьте диалоги между:

- двумя студентами,

- преподавателем и студентом,

- старшекурсником и студентом первого курса.

6. Воспроизведите их в парах.

7. Введение нового грамматического материала (Complex Object).

 

5.4. Итоговый контроль знаний:

1. Ответьте на вопросы:

1. Who were the first psychologists interested in mental processes?

2. What does the cognitive psychology compare the human mind to?

3. What helped to introduce the metaphor necessary to investigate the human mind?

4. What experimental techniques do cognitive psychologists employ?

5. What approaches in psychology included cognitive theories over the past few decades?

 

2. Решите ситуационную задачу по теме:

Возразите своему оппоненту, который утверждает, что искусственный интеллект создать невозможно.

 

3. Переведите на русский язык:

1. We know cognitivism to be one of the most widely used approaches in psychology.

2. We think clinical psychology to occupy a very important place in medicine.

3. The doctor saw the patient perform a number of tests.

4. We knew him to become a corresponding member of the Russian Academy of Sciences.

5. He believes psychology to play an essential role in rehabilitation of patients.

6. We know psychological cognitive movement to include many sciences.

7. He said cognitive psychology to develop as a separate science in the middle of the XX century.

 

4. Преобразуйте предложения для письменной речи (т.е. вместо придаточного предложе-ния употребите Complex Object):

1. We know that clinical psychology includes several sciences.

2. She saw that the patient was answering the doctor’s questions.

3. We know that clinical psychology plays an important role in medicine.

4. Cognitivists believe that the study of internal processes is necessary in understanding man’s behaviour.

5. We know that information processing model of cognition was put forward by Broadbent.

6. We know that “Perception and Communication” by D. Broadbent was published in 1958.

7. We hope that cognitive psychology will further develop in the coming years.

8. Professor N. says that internal mental processes lie between the stimuli and the responses.

 

6. Домашнее задание для уяснения темы занятия:

1. Ответьте на вопросы:

1. What approaches in psychology do you know?

2. What sciences are involved in psychological cognitive movement?

3. What does the term ‘cognition’ mean?

4. What cognitive processes do you know?

5. What do cognitive psychologists study?

6. When did cognitive psychology emerge as a scientific approach?

7. What do cognitive psychologists compare the human brain with? Why?

 

2. Выберите правильный перевод слов и словосочетаний:

1. information processing

a) информационный процесс b) обработка информации c) информационная процессия

2. pr

Дата: 2016-10-02, просмотров: 441.