I. Цель изучения иностранного языка в вузе
Поможем в ✍️ написании учебной работы
Поможем с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой

I. Цель изучения иностранного языка в вузе.

 

1. В условиях расширяющихся международных связей в различных областях практическое владение иностранным языком приобретает все большее значение.

При заочном обучении практическое владение означает умение читать материалы по специальности широкого профиля с минимальным применением словаря, а также умение извлекать полученную информацию.

Период изучения иностранного языка в неязыковом вузе I-V семестры.

2. В конце каждого семестра проводится зачет, а в конце периода изучения – экзамен.

Зачеты и экзамены проводятся в соответствии с учебным планом вуза.

К зачету допускаются студенты, выполнившие все устные и письменные работы, получившие зачет по контрольным работам и сдавшие нормы чтения и перевода иностранной литературы, т.е. текстов учебника или специализированных учебных пособий, текстов дополнительного чтения, установленных для данного курса, а также текстов выполненных контрольных работ.

Перед сдачей зачета студент должен предъявить домашнюю тетрадь с выполненными письменными заданиями данного семестра, а также контрольную работу с рецензией. По контрольной работе проводится собеседование. На собеседовании проверяются знания лексического и грамматического материала контрольной работы. Особое внимание уделяется тем разделам, в которых были допущены ошибки.

3. В процессе подготовки к зачету или экзамену рекомендуется:

1) повторно прочитать и перевести наиболее трудные тексты учебника, учебного пособия и контрольных заданий;

2) проверить усвоение слов и выражений лексического минимума;

3) просмотреть по отрецензированным контрольным работам отмеченные в них ошибки.

 

 

II. Выполнение и оформление контрольных работ.

 

1. Прежде чем приступить к выполнению контрольной работы необходимо тщательно изучить грамматический и лексический материал семестра и выполнить письменные и устные упражнения к урокам, рекомендованные преподавателем.

2. Выполняйте письменные контрольные работы в отдельной тетради. На тетради напишите свою фамилию, инициалы, шифр (если он имеется), адрес, номер контрольной работы.

3. Работа должна быть выполнена аккуратно, четким почерком. При выполнении работы оставляйте в тетради широкие поля для замечаний рецензента.

4. Выполняйте работы в той последовательности, в которой они даются в тексте контрольной работы.

5. Необходимо переписать задание упражнения. Текст упражнения следует писать на левой странице, а выполненное задание упражнения – на правой.

6. Работу отправляйте на рецензию после тщательной проверки

Проверяйте:

а) нет ли орфографических ошибок, как в английском, так и в русском языке; а также пунктуационных ошибок;

б) нет ли пропущенных заданий или отдельных предложений в упражнениях.

7. Выполненную работу отправляйте в установленные сроки.

 

 

III. Исправление работы на основе рецензии.

 

1. Получив проверенную рецензентом работу, внимательно прочитайте рецензию и проанализируйте отмеченные в работе ошибки.

2. Руководствуясь указаниями рецензента, повторите недостаточно хорошо усвоенный материал. Все предложения, в которых были обнаружены орфографические или грамматические ошибки перепишите начисто в конце работы.

3. Сообщайте рецензенту обо всех затруднениях, возникающих у вас при самостоятельном изучении языка.

4. Обращайтесь за консультацией по всем вопросам, которые вы не можете решить самостоятельно.

 

 

IV. Экзамен.

К экзамену по иностранному языку допускаются студенты, сдавшие зачеты за предшествующие экзамену курсы, получившие зачет по контрольным работам и сдавшие нормы чтения за данный учебный период.

Для сдачи экзаменов студент должен:

1. Уметь правильно читать и понимать без словаря учебные тексты, изученные за период обучения, а также тексты контрольных работ.

2. Уметь прочитать и перевести с помощью словаря текст средней трудности и по специальности широкого профиля.

 

 

I семестр.

ЗАДАНИЯ НА СЕМЕСТР.

Урок I

Задания урока I

Личные местоимения

Личные местоимения в английском языке имеют двухпадежную систему, состоящую из именительного и объектного падежей. Формы объектного падежа личных местоимений соответствуют формам всех косвенных падежей русских личных местоимений.

В английском языке существуют две формы притяжательных местоимений зависимая и абсолютная. Зависимые формы являются определителями существительного и поэтому всегда выступают в сочетании с существительным.

Абсолютные формы употребляются самостоятельно и по своему значению и функции равноценны сочетанию притяжательного местоимения и существительного.

This pencil is mine, yours is on the table.

Возвратные и усилительные местоимения имеют одну и ту же форму. Выступая в качестве возвратных, эти местоимения соответствуют русской приглагольной частице “ся”. В качестве усилительных, эти местоимения соответствуют русскому “сам” (“сами”).

 

 

Личные местоимения

Притяжательные местоимения

Возвратные и усилительные местоимения
  Именит. падеж Объектн. падеж Зависим. Форма Абсолютн. форма  
ед. число I You he she it me you him her it my your his her its mine yours his hers its myself yourself himself herself itself
мн. число we you they us you them our your their ours yours theirs ourselves yourselves themselves

 

Для указания на лицо или предмет, близкий к говорящему, в английском языке употребляется указательное местоимение this (ед. ч.) “этот, эта, это” – these (мн. ч.) “эти”.

Для указания на лицо или предмет, находящийся на некотором расстоянии употребляется указательное местоимение that (ед. ч.) “тот, та, то” – those (мн. ч.) “те”.

 

Вопросы к подлежащему.

Подлежащее Сказуемое Дополнения Обстоятельства
Who What teaches helps you English? You   in your work?

 

Вопросы, относящиеся к подлежащему, начинаются с вопросительных местоимений “who” (“кто) или “what” (“что”) и имеют порядок слов повествовательного предложения, вспомогательный глагол do(does. did) не употребляется.

Такой же порядок слов и в вопросах, относящихся к определению подлежащего.

 

 

7.

 

 

ЗАДАНИЕ 1

Выполните следующие грамматические упражнения.

 

Упражнение 1. Замените существительное с предлогом “of” существительным в форме притяжательного падежа.

1. the wife of the teacher

2. the ball of the boy

3. a dress of a lady

4. the watch of my friend Peter

5. the opinion of a student

6. the library of my father

7. the sister of his wife

8. the question of the teacher

9. the coat of the boy

10. the exercise-book of the student

11. the social work of the students

12. the club of the workers

13. the rights of women

14. the house of my parents

15. the attention of the children

16. the distance of ten miles

17. the work of three days

18. the novels of H.Wells

19. the hat of the actress

20. the works of Karl Marx

 

Упражнение 2 . Вставьте вместо точек притяжательное местоимение в требуемой форме.

1. Tеll him not to forget …… ticket; she must not forget …… either.

2. Whose books are those? Are they …… or …… ?

3. My bag is bigger than …… .

4. Those seats are not ……, they are …… .

5. His story is much more interesting than…… .

6. His name is Martin, …… is Ann.

7. I haven't got a dictionary. Can you give me …… .

8. Their boat is faster than …… .

 

Упражнение 3. Попросите сообщить вам подробности о фактах и событиях, приведённых в предложениях ниже, используя образец.

I come late (why)

Why do you come home late?

a) 1. We begin work early (when). 2. Victor often goes to the theater (how often). 3. She teaches foreign languages (what foreign languages). 4. I see him every day (where). 5. I come home very late (why). 6. I have dinner in the evening (what time). 7. I want something (what). 8. I come to work early (when).

б) 1. Mary made some spelling mistakes (how many). 2. We found time for discussion (how much). 3. Jack rang me up not long ago (when). 4. Alice brought something (what). 5. They started early (what time). 6. John gave me some money (how much money).

Упражнение 4. Напишите вопросы к следующим ответам.

Пример : (name?) – Peter

           What is your name?

 

1. (live)?- In the middle of the town

2.  (do)?- I am a teacher.

3. (university)?- Yes, I studied physics.

4. (married)?- Yes, I am

5. (meet/your wife)?- At a party.

6. (any/ children)?- Yes, a son.

7. (enjoy your job)?- Yes, most of the time.

8. (it/a difficult job)?- Sometimes, but I like children.

9. (many children in your class)?- No, only twenty.

10. (start working as a teacher)?- In 1989.

 

Упражнение 5. Поставьте глагол в скобках в форму страдательного залога. Предложения переведите.

Simple Present

 

1. English (teach) in this school.

2. The room (clean) every day.

3. A party (give) every Saturday.

4. This magazine (publish) every month.

5. The letters (deliver) every morning.

6. English (speak) in many countries.

7. These buildings (paint) every year.

8. Smoking (not permit) here. I

9. This exhibition (hold) every year.

10. Our compositions (correct) every day.

Simple Past

1. This book (write) by a famous artist.

2. The books (return) to the library.

3. A bank (rob) yesterday.

4. The lost dog (find) last night.

5. My house (build) in 1960.

6. She (send) to a school in England.

7. We (invite) to a party yesterday.

8. This road (repair) last year.

9. My car (steal) last week.

10. Hamlet (write) by Shakespeare.

 

Упражнение 6. Выразите предположение, граничащее с уверенно-стью при помощи глагола '' must ”. Предложения переведите.

 

Evidently (obviously) he is busy = He must be busy now.

1. Evidently he is away from Moscow.

2. It is very early. Evidently they are at home.

3. He is obviously in the library now.

4. The children obviously are asleep.

   5. Evidently John is against taking such measures

ЗАДАНИЕ I I .

Упражнение 1.

Adoption.

 

Adoption is the process through which the legal relationship between a child and their birth parents is severed and a new legal relationship is established with their adoptive parents.

Adoption was introduced into English law in 1926 to clarify the position of children brought up by adults other than their own parents. Adoption creates a new legal relationship nearly identical to that between a child and their natural parents.

When a child is adopted, all powers, duties and rights of the natural parents to them cease and are transferred to the adopting parents.

Social workers’ views about adoption were traditionally dominated by the intention of creating a completely new family for the adopted child, with no ties to the old one. The objective was to provide a permanent, secure and loving home for children whose parents were unable or unwilling to look after them.

The common image of an adoption involved placing an infant with a childless couple who were complete strangers to the child’s parents. The natural parents didn’t know the identity of the adopters and lost all right to see the child. Secrecy concerning the child’s origins was strictly maintained throughout childhood and beyond.

This perspective is changing. Studies confirm that the secrecy surrounding adoption has often led to confusion and unhappiness for adopted people. Lack of information about their natural parents and the mystery surrounding their family background often produced distrust and bitterness as the adopted child grew older. The law was changed, making it possible for adopted people aged 18 and over to obtain access to their birth records and to search for their natural parents if they wished. Moreover, the value of continuing contact between natural parents and the adopted child is recognized as helping to clarify confusion over identity and to stabilize the adoption placement. The old view is also changing because the number of babies placed for adoption has fallen dramatically with the advent of widespread birth control and less social disapproval of “illegitimacy”.

Social workers have a number of tasks during the adoption process. They must obtain consent from the child’s natural parents, explaining to them the effect of the adoption on their parental rights. They must also explain what each stage of the process involves. Such work may be extremely difficult, since parents may change their mind several times.

Social workers must also gather information and write detailed reports. Other tasks include supervision of the child placed for adoption but not yet adopted.

Adoption agency is an organization that undertakes adoption services. It selects perspective adoptive parents, places and supervises children for adoption and provides post-adoption services such as counseling for birth parents who have had children adopted.

Adoption contact register – is a national register of names of people adopted as children and willing to be contacted by their birth parents or other relatives. The register also lists the names of parents and relatives wishing to contact their children, who were adopted and have reached 18 years of age.

Упражнение 6. Переведите текст письменно.

 

Упражнение 7. Вставьте в предложения подходящие по смыслу слова из упражнения 3 . Предложения переведите.

 

1. This ______________ was married in 2006.

2. I didn't __________________ you in your uniform.

3. High mountains _______________ the city.

4. She tries to __________ good relationships with her ex-boyfriend.

5. I've no______________ of changing my plans.

6. What was the family ___________________ of William Shakespeare?

7. Doctors need to obtain _______ from their patients before starting treatment.

8. I __________________ the situation to my teacher.

9. We went to several libraries to _________ information about L.Tolstoy.

 

Урок II

Задания урока II

1. Грамматический материал урока.

Основные морфологические формы глагола.

Степени сравнения прилагательных.

Значение и функции местоимения "it".

Текст урока II.

Слова и выражения урока.

Грамматические пояснения

1. К основным морфологическим формам английского глагола относятся:

1) инфинитив;

2) форма Past Simple;

3) форма причастия II (или причастия прошедшего времени) Часто в число основных форм включают причастие I или причастие настоящего времени, которое образуется прибавлением суффикса "ing" к инфинитиву без частицы "to".

to write — writing

to ask — asking

to sit — sitting

По образованию Past Simple и причастия II глаголы делятся на две группы: стандартные и нестандартные.

Стандартные глаголы образуют Past Simple и Past Participle прибавлением окончания "-ed", "-d" к инфинитиву без частицы to.

to ask — asked — asked

to live — lived — lived

to start — started — started

to depend — depended — depended

Нестандартные глаголы образуют основные формы различными способами. Их следует выписывать из словаря или таблицы и запоминать.                  to write — wrote — written

to speak — spoke — spoken

to say — said — said

to run — ran — run

 

 

5. Прилагательные и наречия, в основном наречия образа действия, имеют три степени сравнения; положительную, сравнительную и превосходную.

Положи-тельная Сравни-тельная Превосход-ная Правила образования
1 2 3 4
small large big easy soon Smaller Larger Bigger Easier Sooner smallest largest biggest easiest soonest Односложные и часть двусложных прилагательных и наречий обра-зуют сравнительную степень добавлением суффикса “-er”, превосходную степень– добавле-нием суффикса “-est”
active powerful   correctly more active more powerful more correctly most active most powerful most correctly Многосложные и большинство двухсложных прилагательных и производных наречий, оканчи-вающихся на “-ly”, образуют срав-нительную степень добавлением “more”, превосходную - “most”.
good   well bad   badly   little     Better     Worse     Less     best     worst     least Данные прилагательные и наречия образуют степени сравнения от раз-ных корней
much   many   More   most    

 

При сравнении двух предметов, которые обладают одинаковой степенью качества, употребляется союз “as … as”:

This boy is as tall as your son.

Если сравнимые предметы обладают неодинаковой степенью качества, то сравнение передаётся:

1)при помощи союза “not so … as” или “not as … as”:

I am not so tired as you are. This room is not as big as that one.

2) при помощи союза “than”:

This book is more interesting than that one.

 

Местоимение “it”

 

Местоимение “it” может выступать в предложении в качестве подлежащего, заменяя существительное в единственном числе. В этих случаях в зависимости от рода существительного местоимение “it” переводится как " он", "она", "оно".

Местоимение "it" может быть также формальным подлежащим в безличных предложениях и не переводиться.

Безличные предложения содержат сообщения:

1) о явлениях природы:

It is cold.

It is getting dark.

2) о состоянии погоды:

It often snows in February.

3) о времени и расстоянии:

It is five o'clock.

It is 600 km to Moscow from here

Местоимение “it” выполняет функцию формального подлежащего также при сказуемом с модальным или оценочным значением. За конструкцией такого типа следует инфинитив или придаточное предложение.

It is a pity that he is not at home.

It is difficult to read English newspapers.

It is possible that he may come tomorrow.

Это так называемое “вводящее it”

 

 

ЗАДАНИЕ I

Выполните следующие грамматические упражнения, пользуясь приведёнными выше пояснениями.

Упражнение 1. Переведите следующие сочетания слов на английский язык. Обратите внимание на то, что причастие I в английском языке, соответствует русскому действительному причастию настоящего (иногда прошедшего) времени, а также деепричастию несовершенного вида.

читающий

reading

читая

Причастие II может соответствовать русскому страдательному причастию настоящего и прошедшего времени

покупаемый

bought

купленный

 

Формы неправильных глаголов посмотрите в таблице.

а) 1. студент, пишущий письмо – письмо написанное студентом;

2. человек, спрашивающий дорогу – вопрос, заданный человеком;

3. человек, начинающий работу – работа, начатая вовремя;

4. секретарь, берущий трубку телефона – трубка, взятая секретарем;

5. студент, делающий доклад – доклад, сделанный студентом;

6. девушка, несущая чашку - чашка кофе, принесённая девушкой;

b) работающие женщины; сидящая девочка; звонящий телефон; спящие дети; поющие птицы; играющий ребенок;

c) хорошо приготовленный урок; хорошо написанное письмо; хорошо одетая женщина, проданные билеты; разбитая чашка; забытая мелодия; потерянное письмо; закрытая книга;

d) обсуждая результаты поездки; просматривая письма; печатая деловые письма; уходя из дома; входя в помещение фирмы; принимая посетителей; отвечая на деловые письма;

 

Упражнение 2 . Сравните приведённые в скобках факты и явления, пользуясь образцом.

Three months (October, November, December), using (употребляя) the

word “cold”.

November is colder than October but December is the coldest of them.

1. Three months (May, June, July) using the word “warm”.

2. The population of the USA “India and China, using the word “great” or “small”.

3. The rivers of our country (the Lena, the Ob, the Volga), using the word “long” or “short”.

4. Three cities of our country (Moscow, Kaluga, Novosibirsk), using the word “beautiful” or “big”.

5. Three “streets of your native city, using the word “wide”.

 

Упражнение 3 . Употребите требующуюся по смыслу форму степеней сравнения.

1.This room is … and … than that one. (big, comfortable)

2. Take this knife. It is … than yours. (sharp)

3. It is … book in my collection. (interesting)

4. Which is … room in your flat. (large)

5. July is … and … mouth of the year. (hot, dry)

6. My tape-recorder is … than yours. (good)

7. Yours is … dictation, I am sorry to say.(bad)

8. In our house there are … flats than in hers.(few)

 

Упражнение 4 . Сделайте перевод следующих предложений с русского на английский.

1. Его доклад намного интересней вашего.

2. Купите мне, пожалуйста, пальто не такое дорогое как это.

3. Этот ящик не такой тяжелый, как я думал.

4. Чей перевод самый лучший?

5. Наш дом современный и намного выше вашего.

6. Это самый короткий путь до центра города.

 

Упражнение 5. Употребите местоимение “it” или конструкцию “there is” вместо точек в следующих предложениях. Предложения переведите.

1. … fine today.

2. … no telephone in this flat.

3. … an underground station not far from my house.

4. … a pity you can't come with me.

5. … late. We must hurry.

6. … a light in the bed-room. Mother is at home.

7. … time to go to bed.

8. … no place like home.

9. … windy; I don't want to go out.

10. … not true to say that she is a close friend of mine.

 

 ЗАДАНИЕ I I . Выполните упражнения к тексту урока 2.

Упражнение 1.

Lone - parent family.

Lone –parent family is a family with one parent on their own raising dependent children. Lone –parent families arise for different reasons but share similar difficulties. The include single mothers who have never married and mothers who have either separated, divorced or been widowed. Lone fathers form a small percentage of all lone –parent families – approximately 8 per cent. Over the last twenty years the number of lone –parent families has roughly doubled from about half a million to about 1.3 million. Altogether, nearly 2 million children are currently being raised by a lone –parent, and lone-parent families now constitute some 20 per cent of all families with dependent children.

 

Lone –parents usually have financial hardship, having to rely primarily on income support, and only to a lesser extent on earnings, because employment compatible with looking after children is difficult to obtain and often poorly paid. Research indicates that lone fathers are usually better off financially, because they are more likely to be in full-time employment as well as receiving higher wages than women for comparable work. Benefits is not a major source of income for many lone parents, on average accounting for no more than 7 per cent of their income, despite the government’s recent child support initiatives.

 

Liberal and social democratic analysts are concerned that because most lone parents rely on income support, a great many children are raised in families on unacceptably low incomes. Analysts claim that absent fathers must acknowledge responsibility for their children by contributing financially to their upbringing.

 

Social policy analysts are calling for reforms in benefits that would allow lone parents to keep the earnings from any part-time employment. Another element in social policy that would assist lone parents is a system of adequate and affordable child-care.

 

 

Упражнение 6. Переведите текст письменно.

 

Упражнение 7. Вставьте в предложения подходящие по смыслу слова из упражнения 3 . Предложения переведите .

1. She hasn't been seen for four days and there is ________________ for her safety.

2. My father and I have ___________views on politics.

3. You must ___________________ the truth of her argument.

4. I can't _______________ to buy a car.

5. Her parents died when she was a baby and she was___________ by her grandparents.

6. Can you ___________________ for your absence(отсутствие) last Friday?

7. He __________________ about $40000 a year.

8. Pope Francis __________ for global financial reform that respects human dignity, helps the poor, and allows states to regulate markets.

9. We__________ after the neighbours' cat while they're away.

10.  How many hours a week is __________ - __________ _________?

 

Упражнение 8. Подберите к глаголам из левой колонки существительные из правой колонки и переведите полученные словосочетания.

To accept     To share   To acknowledge similar difficulties a room credit cards responsibility the need for reform experience the sweets cash the truth of her argument the job short-term patients

 

Урок III

Задания урока III

1. Грамматический материал урока.

Сложные местоимения, производные от “some”, “any”, “no”. Их значение и употребление.

Видо-временные формы Indefinite в страдательном залоге.

Модальные глаголы и их эквиваленты.

2. Текст урока.

 Слова и выражения урока.

 

Грамматические пояснения

 

1. Неопределённые местоимения “some”, “any”, “no”, “every” в сочетании со слонами “body”, “one”', “thing” образуют сложные местоимения; в сочетании со словом “where” – сложные наречия.

 

  some any no every
Body One somebody someone кто-то кто-либо кто-нибудь Anybody Anyone Кто-то Кто-либо Кто-нибудь nobody по one никто     everybody everyone все, каждый
Thing something что-то что-либо что-нибудь Anything Что-нибудь Что-либо   nothing ничто ничего everything всё  
Where somewhere где-то где-либо где-нибудь Anywhere Где-нибудь Куда-нибудь nowhere нигде никуда   everywhere везде повсюду

 

Сложные местоимения могут употребляться в предложении в функции подлежащего и дополнения. В функции подлежащего сложное местоимение сочетается со сказуемым в форме единственного числа.

Everyone has this book.

В тех случаях, когда подлежащим является местоимение “no”, “one”, “nobody”, “nothing” глагол-сказуемое употребляется в утвердительной форме.

No one knows how to get there.

В качестве дополнения могут употребляться “no”, “one”, “nobody”, “nothing” с глаголом-сказуемым в утвердительной форме и “anyone”, “anybody”, “anything” с глаголом-сказуемым в отрицательной форме.

Сложные местоимения, содержащие в своем составе “one”, “body”, “thing”, не употребляются в сочетаниях с предлогом '”of”. Вместо них употребляются соответствующие неопределённые местоимения “some”, “any”, “one”, “none”, “each”.

Some of us will be able to go swimming.

Each of us is ready to help him.

I want none of these books.

None of them is here.

Местоимения “anyone”, "anybody", “anything”, со значением “любой”, “всякий” могут употребляться в утвердительных предложениях.

Неопределённые местоимения “someone”, “somebody”, “anyone”, “anybody”, “nobody”, “everybody” могут принимать окончания притяжательного падежа.

ЗАДАНИЕ 1

 

Упражнение 1. Заполните пропуски сложными неопределёнными местоимениями, производными от “some”, “any”, “no”.

1. He did not find … of interest there.

2. … opened the door and entered the room.

3. Не told me that … wanted to see me.

4. Does … know the answer to this question?

5. Give me … to eat. I am hungry.

6. He told us … new.

7. To know … is to know … .

8. We didn't tell … to him about it.

 

Упражнение 2 . Сделайте перевод следующих предложений на английский язык.

1. Я ничего не знаю об этом писателе. Расскажите мне что-нибудь.

2. Кто-нибудь должен остаться здесь.

3. Никто не ответил на наше письмо.

4. Есть кто-нибудь в той компании.

5. Я хочу вам кое-что сказать.

6. Купили ли вы вчера что-нибудь в магазине.

7. Всякий может понять это.

 

Упражнение 3 . Переведите следующие предложения, обращая внимание на употребление слов “one” и “ones”.

1. One must cross a street when there is a green light.

2. These exercises are more difficult than the ones on page four.

3. It is one of those things that one cannot do oneself.

4. One must always keep one's word.

5. From that window one sees large buildings of the University.

 

Упражнение 4 . Заполните пропуски местоимениями “ one ” или “ ones ”.

1.This is a thick book and that is a thin … .

2. These are light rooms and those are dark … .

3. This is a small dictionary. Bring me another… .

4. These T.V. sets are better than those … .

5. I lost my pen last week. I must buy a new … .

 

Упражнение 5 . Переведите следующие предложения, обращая внимание на употребление эквивалентов модальных глаголов.

l. The students were to gather in the park.

2. The next lecture in history is to be given by prof. Petrov.

3. You'll have to teach your daughter English.

4. He won't have to drive the car. Peter will do it.

5. I couldn't translate the text last Friday. I was able to do it only yesterday.

6. We shall have to take them to the airport.

7. Will you be able to call me up tonight?

Упразднение 6. Используя слова в скобках, сообщите, что вам пришлось делать при сложившихся обстоятельствах. Следуйте образцу .

The bus was overcrowded.(to take a taxi)

The bus was overcrowded and I had to take a taxi.

1. My son couldn't translate the text. (to help him)

2. Something was wrong with the TV set. (to call a specialist)

3. His wife was away on business last week. (to cook meals)

4. He didn't know how to do the sum. (to ask for help)

5. We didn't get the tickets for the evening performance. (to go to the morning performance)

 

Упражнение 7 . Сообщите используя слова к скобках о том, что вам придется сделать при сложившихся обстоятельствах.

l. My chief is busy with his report this week (to go on business).

2. I can't visit Peter today (to ring up).

3. There are no journals on the problem in our library (to go to the public library).

1.  Betty can't take her luggage to the station herself (to give her a lift).   

5. I lost my old dictionary (to buy a new one).

 

Упражнение 8. Преобразуйте следующие предложения, употребив глагол-сказуемое в соответствующей видовременной форме страдательного залога.

1. Students often ask such questions.

2. They sold their house very cheap.

3.They will show us some new magazines.

4. He taught us how to play tennis.

5. We shall hold the meeting tomorrow.

6. Our teacher gives us much homework.

7. Mother will send me to the shop.

8. He left the book on the table.

9. She read a very interesting story to the children.

10. He will give his lecture in English.

ЗАДАНИЕ II. Выполните упражнения к тексту урока 3.

 Упражнение 1.

Family Group Conference

Family group conference is a meeting of the extended family and adults significant to a child who may have been abused.

Such a conference is called together to work out a plan to protect the child and to make the necessary plans to protect the child. The group conference takes place in two stages: during the first stage, the family meets together to develop its own plans to protect the child; in the second stage, social workers or other professionals are called in to provide advice.

Family mediation is a non-adversarial method of helping divorcing or separated couples make decisions about the custody of children, issues of access and parenting, property and maintenance.

The central idea in family mediation is the promotion of a settlement or an attempt to reduce the intensity of conflict.

 Family mediation has arisen partly from dissatisfaction with the adversarial approach to divorce, separation and child custody issues. The old system encouraged conflict and bad feeling between parents. A new method of conflict resolution devises ways for parents to talk to each other, where they lost the habit. Many divorcing parents began to recognize that a relationship might be over, but parenting and parental responsibility remain.

 Family therapy is a range of techniques and strategies for helping families resolve relationship problems and function more harmoniously.

There are many variations of family therapy. It is a well-known fact that relations between family members are circular; how each member behaves affects the way everyone else behaves, and vice versa. The therapist’s role is to try to minimize the ”blame games” that often occur in a family.

Maintaining a position of neutrality, the therapist explores with the whole family how to view behaviours more positively. By doing this, the therapist enables the family to change attitudes, viewpoints and behaviour.

Упражнение 6. Переведите текст письменно.

 

Упражнение 7. Вставьте в предложения подходящие по смыслу слова из упражнения 3 . Предложения переведите.

 

1. Claudia’s mother ___________ her in her ambition to become a model.

2. Money is not an ______________ .

3. The article discusses a  new __________ to teaching English.

4. She has a ___________of playing with her hair when she's nervous.

5. Do you have any ___________________ of working with kids?

6. One in three marriages ends in _____________________.

7. The mother got ________________ of the child.

8. You need a password to get _________________ to the computer system.

9. Can TV violence cause aggressive _____________________?

10. She passed her driving test at the first _________________.

 

 

Контрольная работа № 3 .

Выполните следующий тест :

1.___________ meet for coffee some time soon.

A) Let’s                             B) Do you                          C) Shall they

2. Kamal has got a holiday home near_______________ sea.

A) a                                   B) the                                C) some

3. ________________ever been to New York?

A) Have you                    B) Are you                         C) Did you

4. Did Amina finish the report? - No. She ____________________it tomorrow.

A) finishes                        B) is going to finish          C) finished

5. We never ____________a television when I was a child.

A) have had      B) hadn’t                           C) had                 D) didn’t have

6) We paid the restaurant bill____________________ credit card.

A) to                  B) with                               C) on                   D) by

7) The last time I ________________Joanna was in Paris.

A) have seen      B) saw                       C) see                    D) was seeing

8) Can I make myself a cup of coffee? - Of course. You______________to ask.

A) haven’t          B) mustn’t            C) needn’t                 D) don’t have

9. I____________________________ a lot of sport in my free time.

A) do                 B) practise            C) make                      D) exercise

10. __________________________anywhere interesting recently?

A) Do you go     B) Have you been      C) Are you going D) Will you go

11. It’s Walter’s birthday on Friday. He_______________ be 30, I think.

A) should                B) can                           C) will              D) shall

14. Learning the piano isn’t as difficult _________________learning the violin.

A) like                     B) so                        C) than                        D) as

15. If the weather is bad tomorrow, I _______________ stay at home

A)  must               B) will have to         C) could  D) would be

16. A billion cans of Coca-Cola________drunk around the world every day.

A) is                     B) are                        C) was                           D) were

17. Hans isn’t here. He_________ to see his grandmother.

A) has gone              B) had been         C) has been             D) had gone

18. When I was a child, I_____________________ play the piano.

A) may                    B) did                  C) could                 D) used

19. Have you finished_______________________ the wall yet?

A) paint          B) to paint                    C) painting              D) painted

20. I _______________ outside the cinema when suddenly a police car arrived.

A) stood         B) was standing          C) have stood       D) am standing

21. My doctor advised me ____________________more exercise.

A) take        B) taking                        C) having taken    D) to take

22. Boxing is a sport ____________________requires a lot of speed and fitness.

A) it             B) that                           C) what                 D) where

23. Many new houses______________________ in the town where I live.

A) build      B) are being built             C) are building

24. I don’t know many people ______________________still smoke nowadays.

A) they        B) what                           C) which                  D) who

25. ______________I open the window?

A) May          B) Would you mind if   C) Could                    D)  Will

26. My doctor_____________ me I should eat less meat.

A) told                 B) spoke to                   C) said                  D) told to

27. We missed the last bus so we_________________________ walk home.

A) should            B) have to                         C) must                    D) had to

28. Have you seen my car keys? I can’t find ____________anywhere.

A)  him                B) it                                 C) them                    D) they

29. ________________________dog is called Ruby.

A) They              B) Their                            C) Them                    D) Theirs

30. Is this your _________________car?

A) parents              B) parent’s                  C) parents’

31. Do you think David Beckham is ______________English football player?

A) the best             B) best                        C) a best

32. Nina is two years _________________________ .

A) older than me   B) more old as me     C) old than me       D) more old than me

33. Jane’s passport while she was on holiday.

A) is stolen            B) was stolen               C) stole

34. I was really nervous and I couldn’t eat________________ all day.

A)  something       B) nothing                    C ) anything

35. The computer_____________ I bought wasn’t very expensive.

A) who                  B) what                        C) whom                 D) that

36. Do you know the girl ________________ our teacher?

A) saying about   B) talking to                 C) speaking at  D) telling of

37. We met a boy __________________a heavy bag.

A) carry             B) carried                C) carrying            D) carries

38. Pieces of __________________glass lay on the floor.

A) break             B) broken               C) breaking           D) breaks

39. The article __________________ by John is very interesting.

A) translate         B) translates           C) translated        C) translating

40. He stopped before a _________________ door.

A) closed             B) closing               C) close               C) closes

 

Лексический минимум III семестра.

Урок 1.

1. Adoption – усыновление

2. Legal relationship – правоотношения

3. Intention – намерение

4. Couple – (семейная) пара

5. To maintain – сохранять

6. Perspective – позиция, точка зрения

7. Perspective adoptive parents–потенциальные усыновители

8. To surround – окружать

9. Family background – семейные корни, социальное происхождение, история семьи

10. To produce distrust – вызывать недоверие

11. To recognize – признавать, узнавать

12. To obtain consent – получать согласие

13. To explain to parents – объяснять родителям

14. To change one’s mind – изменить решение, передумать

15. To gather information – собирать информацию

 

Урок 2.

1. To raise/upbring dependent children– воспитывать детей

2. Similar – схожий, похожий

3. Widow – вдова, вдовец

4. Hardship–нужда, трудности

5. To look after– присматривать, ухаживать

6. Full-time/part-time employment – полная/частичная занятость

7. Concern – озабоченность, тревога

8. To account for – составлять, объяснять

9. To acknowledge – подтвердить, признавать

10. To call for – призывать

11. To afford – позволить себе

12. To earn – зарабатывать

 

Урок 3.

1. Abuse– насилие, плохое обращение

2. To encourage– поощрять

3. Custody –опечка, попечительство

4. Issue – вопрос, проблема

5. Property – собственность

6. Approach –подход

7. Divorce – развод

8. Mediation – посредничество

9.  Access – доступ

10.  Settlement – решение, урегулирование; расселение

11.  Experience – опыт

12.  Attempt – попытка

13.  Habit – привычка

14.  Behaviour – поведение

I. Цель изучения иностранного языка в вузе.

 

1. В условиях расширяющихся международных связей в различных областях практическое владение иностранным языком приобретает все большее значение.

Дата: 2019-04-23, просмотров: 281.