The Present Continuous Tense
Поможем в ✍️ написании учебной работы
Поможем с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой

(Настоящее длительное время)

 

Употребление.

1. Действие, происходящее в момент речи.

Examples:

Where are children? They are having dinner.

Don’t switch the light off. I am reading.

2. Действие, происходящее в данный период времени.

Examples:

My husband is working on an invention.

My brother is an engineer but at this period of time he is working as a builder.

Образование.

Утвердительные, отрицательные предложения Вопросительные предложения
  I      am   We You are (not) working They   He She  is           It     Am   I                  we Are  you                   they      working?           he Is     she                          it  

 

Маркерами настоящего длительного времени (The Present Continuous Tense) являются следующие выражения: now, at the (this) moment, at this period of time.

Правописание Ø Для большинства глаголов добавляем -ing: go - going , sleep - sleeping Ø Глаголы с одним кратким слогом, оканчивающиеся на согласную -  удваиваем последнюю согласную, добавляем -ing: sit - sitting, get - getting Ø Глаголы, оканчивающиеся на согласную + е, убираем е и добавляем -ing: leave - leaving Ø Глаголы, оканчивающиеся на iе - заменяем iе на у и добавляем -ing: die-dying

Упражнение 1. Поставьте следующие предложения в форму Present Continuous.

 

1. These people _______ (wait) for the boss.

2. You _______ (lie). I don’t believe you.

3. They _______ (write) a test work in room 304.

4. Gloria _______ (play) the piano in the lounge and Stefan _______ (listen) to the music in his room.

5. The boys _______ (play) football in the yard.

6. He _______ (try) to explain me some rules of the bank’s work but I understand nothing.

 

Упражнение 2. Поставьте глаголы в скобках в форму Present Continuous и задайте специальные вопросы (Special questions) к следующим предложениям.

 

1. They _______ (read) an interesting article. (what/ do)

2. They _______ (study) the literature of France this semester. (what/ study)

3. Cristina _______ (dig) the garden. (what/ do)

4. She _______ (read) the letter from her son. (what/ read)

5. They _______ (talk) by telephone at the moment. (what/ do)

6. Mr. Powers _______ (work) on a new book now. (what/ work on)

 

Упражнение 3. Переведите на английский язык, используя The Present Continuous Tense.

 

1. Сейчас они работают очень усердно.

2. Он ищет вас в саду.

3. Во время каникул Том работает барменом.

4. Дети наряжают Рождественскую елку наверху.

5. Дэвис сейчас встречается с Линдой.

 

Упражнение 4. Составьте предложения, используя такие глаголы: build , cook , have , stand , stay , swim , work .

 

1. Please be quiet. I’m working.

2. ‘Where’s John?’ ‘He’s in the kitchen. He _______.’

3. ‘You _______on my foot.’ ‘Oh, I’m sorry.’

4. Look! Somebody _______ in the river.

5. We’re here on holiday. We _______ at the Central Hotel.

6. ‘Where’s Ann?’ ‘She _______ a shower.’

7. They _______ a new theatre in the city centre at the moment.

Упражнение 5. Что сейчас происходит? Составьте предложения.

 

1. (I / wash / my hair) I ’m not washing my hair.
2. (it / snow) ………………………………
3. (I / sit / on a chair) ………………………………
4. (I / eat) ………………………………
5. (it / rain ) ………………………………
6. (I / learn / English) ………………………………
7. (I / listen / to music) ………………………………
8. (the sun / shine) ………………………………
9. (I / wear / shoes) ………………………………

 

Упражнение 6. Поставьте глаголы в скобках в форму Present Continuous.

 

1. The water _______ (to boil). Can you turn it off?

2. Lily is in Barcelona at the moment. She _______ (to learn) Spanish.

3. Can you hear those people? What they _______ (to talk) about?

4. What a good weather today. The sun _______ (to shine) and we can go for a picnic.

5. — Is it your brother at the shop? — No, my brother _______ (to take) the exam at the moment.

6. Come on. We are already late. Everyone _______ (to wait) for us.

7. Look, they _______ (to try) to get the car started. But it seems that something is wrong.

 

Упражнение 7. Поставьте глаголы в скобках в форму Present Continuous.

 

1. I _______ (to visit) my doctor at 5 p.m. today.

2. I can’t stand such noise. Our neighbors _______ (to have) a party and nobody is able to get to sleep.

3. What they all _______ (to look) at? I can’t see anything.

4. — What you _______ (to do)? — I _______ (to clean) the kitchen as the guests will arrive soon.

5. The climate _______ (to change). It _______ (to get) warmer every year.

6. They _______ (to get) dressed. It will take a few more minutes. Don’t hurry.

7.  Check your belongings. We _______ (to arrive) at the custom control zone.

Упражнение 8. Поставьте глаголы в скобках в форму Present Continuous.

 

The Collins 1_______ (to visit) us tonight. So we are all very busy. Mother 2_______ (to cook) and I 3_______ (to clean) the house. Only grandfather 4_______ (to do) absolutely nothing. He just 5______ (to read) a newspaper at the moment.

Hello, Susan. I 6_______ (to write) to you from the most beautiful place on the planet, I think. I 7_______ (to sit) on the bench in front of the ocean. It is really warm here. I 8_______ (to visit) the planetarium today and tomorrow we 9_______ (to go) to the mountains. It seems like everything 10_______ (to change). The cities 11_______ (to become) bigger, technology 12_______ (to develop) extremely fast. People 13_______ (to get) more busy and it seems that we lose all human senses. I have great plans for the following week. I 14_______ (to go) to the museum on Monday with Nelly. On Wednesday I 15_______ (to visit) my sister who came from her trip to India. On Thursday my mother and I 16_______ (to go) shopping. And on Saturday we 17_______ (to throw) a family party. It 18_______ (to go) to be amazing.

 

Упражнение 9. Поставьте глаголы в скобках в форму Present Continuous.

 

1. You _______ (always\to leave) the door unlocked.

2. She _______ (always\to be) late. Can’t she manage her time?

3. You _______ (always\to ask) me to do you a favor. But I receive no help from you when I need it.

4. They _______ (always\to come) unexpectedly. It annoys me.

5. She _______ (always\to sing) while taking a shower. It is fine, but she does it every morning at 5 a.m. when everybody _______ (to sleep).

6. Make sure you packed everything. You _______ (always\to forget) something.

 

Упражнение 10. Переведите на английский язык, используя The Present Continuous Tense.

 

1. — Я ищу книгу по биологии. — Она всего одна в нашей библиотеке. И тот мальчик читает ее.

2. Я думаю о покупке новой квартиры.

3. Почему ты пробуешь суп, мама? Он испортился?

4. — У Дэвида есть бассейн? — Да, и сейчас у них там вечеринка.

5. Это очень быстрый звонок. Я звоню со своего мобильного.

State and action verbs

(Глаголы состояния и действия)

 

    В английском языке существуют глаголы действия (action) и состояния (state). Можно сказать, что глаголы состояния не имеют начала и окончания и, как правило, мы не можем употребить их в длительном времени (Continuous).

    К таким глаголам относятся: believe, think, understand, suppose, expect, agree, doubt, know, remember, forget, mean, imagine, realize, diverse, prefer, like, love, hate, care, hope, wish, want, admit, belong, own, have, possess, contain, cost, seems, appear, need, depend on, weigh, come from, resemble, look, hear, taste, smell, feel.

    Некоторые глаголы имеют 2 и более значений. В зависимости от значения, глагол может быть как глаголом действия, так и состояния. Example :

· to see

1) видеть              Cats can see in darkness. (state)

2) встречаться    I’m seeing my friends tonight. (action)

· to think

1) считать / полагать      I think you’re not right. (state)

2) думать / мечтать I’m thinking about summer all day long. (action)

 

 

    Упражнение 1. Прочитайте короткую беседу и подчеркните правильную форму глагола.

 

Example: A Can you see / Are you seeing the children?

    B No, but I can hear / I’m hearing them. They play / They’re playing in the garden.

 

1 A I look / I’m looking for a CD for my new girlfriend.

B What sort of music does she like?

A I think / I’m thinking she likes hip-hop and reggae.

 

2 A Do you know / Are you knowing Tom and his sister?

B I know / I’m knowing Tom but I don’t remember / I’m not remembering his sister.

 

3 A I don’t believe / I’m not believing the word’s climate is changing.

B I don’t understand / I’m not understanding you! The polar ice caps melt / are melting!

 

4 A Do you like / Are you liking Italian food?

B No. I’m not liking / I don’t like pasta or pizza very much. I prefer / I ’ m preferring Indian food.

 

Упражнение 2. Заполните пропуски в предложениях, поставив глаголы в скобках в нужную форму.

 

1. My teacher wants (want) me to work harder.

2. I ________ (hate) soul music. Can we listen to rock instead?

3. I can’t speak now. I _______ (make) dinner.

4. This coffee _______ (taste) great.

5. Look! Julia ________ (run) for the bus!

6. ______ you ______(promise) to be home at 10.30?

 

    Упражнение 3. Отметьте галочкой верные предложения и исправьте ошибки в неправильных.

 

1. Jack isn’t liking the books.  
2. I’m listening to a great piece of music.  
3. George doesn’t know the answer.  
4. I’m sorry but I’m not agreeing with you.  
5. I’m thinking my answer is wrong.  
6. You aren’t understanding the joke.  

 

Types of questions

(Типы вопросов)

 

Рассмотрим следующие типы вопросов:

 

1. Общий вопрос (General question)

2. Специальный вопрос (Special question)

3. Вопрос к подлежащему (Question to the Subject)

 

Общий вопрос (Yes / No question) требует ответа да или нет. Данный тип вопроса всегда начинается со вспомогательного глагола.

Схема образования общего вопроса (Yes/No question).

 

Глагол-связка + Подлежащие, выраженное существительным или местоимением + ….. ?

 

Are + you + a teacher ?
Is + Jack + a student ?

 

Example :

1. - You are a student.

Are you a student?

- He is tired.

Is he tired?

2. - You speak English.

 Do you speak English?

- Mary plays tennis.

Does Mary play tennis?

3. - They are reading books.

 Are they reading books?

- John is sleeping at the moment.

Is John sleeping at the moment?

 

Специальный вопрос – это вопрос к второстепенным членам предложения (дополнение, определение, обстоятельство). Данный тип вопроса всегда начинается с вопросительного слова (например, what, where, when, who, how, why, etc.)

Схема образования специального вопроса (Special question).

 

Вопрос. слово + Глагол-связка + Подлежащие, выраженное существительным или местоимением + ….. ?

 

Where + is + your sister ?
What + are + They ?

     

Example :

1. That car is blue.

What colour is that car?

2. I live in Donetsk.

Where do you live?

3. She is listening to music now.

What is she doing now?

 

Вопрос к подлежащему – это вопрос «Кто? Что ?»

 

Example:

We visit our grandparents every Sunday.

Who visits our grandparents every Sunday?

 

В данном типе вопроса вспомогательный глагол употребляется только в том случае, если он присутствует в утвердительном предложении.

 

Example:

The book is lying on the table.

What is lying on the table?

Упражнение 1. Определите тип вопросов.

 

1. Do you like fruit?

2. When do you usually get up?

3. Who is absent today?

4. Where is he running?

5. Who knows the meaning of this word?

6. Is he a doctor?

 

Упражнение 2. Переведите вопросы на английский язык.

 

1. Что они читают сейчас?

2. Кто тот мужчина?

3. Ты живешь в Донецке?

4. Как часто ты смотришь телевизор?

5. Кто кормит собаку?

6. Что лежит на кровати?

7. У него есть машина?

 

Упражнение 3. Задайте все типы вопросов к данным предложениям.

 

1. My sister studies at the university.

2. Children are playing football.

3. He is interested in this poem.

 

 

                                                                     

 

Indirect questions

(Косвенные вопросы)

 

Когда мы спрашиваем людей о какой-либо информации, мы иногда начинаем наши вопросы с таких фраз, как: «Знаете ли вы…» (Do you know…) или «Не могли бы вы мне сказать …» (Could you tell me…).

Если вы начинаете вопрос подобным образом, порядок слов в вопросе отличается от порядка слов в прямом вопросе.

Сравните:

 

- Where is Tom?  ( прямой вопрос )

     Do you know where Tom is? ( косвенный вопрос)

- How often does the bus stop here? ( прямой вопрос )

      Could you tell me how often the bus stops here? ( косвенный вопрос )

- What time is it now? ( прямой вопрос )

     Could you tell me what time it is now? (косвенный вопрос)

* Если в предложении нет вопросительного слова, то необходимо использовать if или whether.

Example:

Does he meet his son from school?

Do you know whether he meets his son from school?

 

Упражнение 1. Переделайте прямые вопросы в косвенные.

 

1. Where is the post office? Could you tell me …………………….…?

2. What does this word mean? Do you know……………….………..?

3. What’s the time? I wonder………………………………………….?

4. Is Ann coming to the meeting? I don’t know………………………?

5. Where can I change some money? Could you tell me……………...?

6. How much does it cost to park here? Do you know……………….?

 

Упражнение 2. Переведите на английский язык.

 

1. Интересно, который час?

2. Вы не знаете есть ли у нее телефон?

3. Не могли бы вы сказать мне, сколько стоят эти перчатки?

4. Интересно, а ты можешь ездить верхом?

5. Не могли бы вы мне сказать, где ближайший супермаркет?

 

 

Дата: 2019-02-25, просмотров: 736.