Автор - составитель: Логовченко О.Е
Поможем в ✍️ написании учебной работы
Поможем с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой

АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК

МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ

К ПРАКТИЧЕСКИМ ЗАНЯТИЯМ

И САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ РАБОТЕ СТУДЕНТОВ

ЧАСТЬ I

Summer Olympic Sports

 

Славянск – на – Кубани

2010


 

Методические рекомендации включают тексты, подобранные по тематическому принципу, с разработанной системой упражнений. Оригинальные тексты были сокращены и адаптированы автором-составителем. Система упражнений и творческие задания являются авторской разработкой. Также в данные методические рекомендации включены тексты для дополнительного чтения. Цель работы над такими текстами — научить студентов читать, переводить и реферировать газетные и журнальные статьи. Пособие предназначено для студентов высших учебных заведений факультетов «Физическая культура», ранее изучавших английский язык.

Рецензенты:

Якименко С.А., преподаватель английского языка Славянского-на-Кубани сельскохозяйственного техникума

Бакуменко О.Н., к.ф.н.,  ст.преподаватель кафедры английского языка СГПИ.

 


Оглавление

Пояснительная записка  
Рекомендации студентам для работы с учебными текстами  
Text 1. Archery стр. 6-8
Text 2. Shooting стр. 9-11
Text 3. Aquatics стр. 12-14
Text 4. Judo & Taekwondo стр. 14-18
Text 5. Rowing & Sailing стр. 18-20
Text 6. Canoeing стр. 20-22
Text 7. Cycling & Triathlon стр. 22-26
Text 8. Equestrian стр. 26-28
Text 9. Fencing стр. 29-31
Text 10. Softball стр. 32-34
Additional texts стр. 34-39
Требования к зачету для студентов 2 курса стр. 39-40
Рейтинговая система оценки успеваемости студентов 2 курса стр. 40-41
Рекомендуемая литература стр. 41

 





Пояснительная записка

Владение иностранным языком в такой мере, чтобы читать литературу на английском языке по избранной специальности —  критерий высокой квалификации любого специалиста. В связи с этим од­ним из ведущих направлений при обучении иностранному языку в выс­шем учебном заведении является работа с текстами по специальности.

Цель методических рекомендаций — подготовить студентов  факультета физической культуры к самостоятельному чтению и переводу иностранной ли­тературы по специальности.

Пособие состоит из двух частей и приложения для домашнего чтения.

Первая часть включает в себя 10 оригинальных текстов о летних олимпийских видах спорта. Она предназначена для работы со студентами 2 курса в 3 семестре.

Для расширения и активизации словарного запаса студентов и раз­вития у них общеязыковых навыков и навыков перевода с английского на русский язык, а также с русского языка на английский после каждого тек­ста приводится комплекс упражнений, способствующих развитию соот­ветствующих навыков. Основная часть пособия состоит из целевых зада­ний, имеющих трехчастную структуру и включающих: вокабуляр для ак­тивного овладения, перевод текста с английского языка на русский, а так­же вопросы и задания к содержанию текста.

Тексты расположены по принципу нарастания языковой сложности. Материал изложен с учетом уровня требований, предусмотренных стан­дартом и программой по английскому языку для неязыковых факультетов педагогических вузов.

Пособие имеет приложение, включающее тексты для самостоятель­ной работы студентов по основным темам курса.

Тематика и сложность текстов рассчитаны на изучение их в течение семестра.

Каждый текст сопровождается списком лексических единиц для обя­зательного овладения и  лексическими упражнениями, направленными на закрепление изученной  лексики.

Система упражнений построена по принципу «от простого к слож­ному». Задания и упражнения направлены на формирование произноси­тельных навыков, навыков перевода с английского языка на русский, а также на уровень понимания текста. На более высокой ступени изучения английского языка система заданий дополняется упражнениями на фор­мирование навыков реферирования и аннотирования текстов научно-познавательного характера, включены упражнения на закрепление текущей грамматики.

Рекомендации студентам для работы с учебными текстами

Работу над текстом рекомендуется начинать в аудитории, отрабаты­вая произношение сложных терминов, а также знакомясь с опорными сло­вами. Первоначальный перевод текста должен быть дословным, облег­чающим понимание основного смысла. При таком дословном переводе следует выписывать все незнакомые слова, которые потом необходимо выучить. На следующем этапе работы над текстом подбираются слова и словосочетания, более четко передающие мысль переводимого мате­риала, и устанавливается грамматическая связь слов в предложении.

Когда текст переведен полностью, его читают весь целиком и вносят стилистические поправки. Убедившись, что перевод точно передает мысль английского текста и соответствует нормам русского языка, можно считать, что начальный этап работы над текстом закончен. Далее следует этап работы над грамматическими особенностями данного текста. Этот этап работы рекомендуется проводить в аудитории, поскольку в некото­рых случаях может понадобиться комментарий преподавателя.

Следующий этап работы над текстом по специальности — ответы на вопросы (письменно или устно). Завершается работа над тек­стом по специальности составлением плана к тексту, пересказом и /или обсуждением прочитанного в свободной дискуссии на более продвинутом этапе изучения иностранного языка.

Следовательно, чтобы успешно справиться с работой над научным текстом, необходимо:

ü Запомнить необходимый минимум слов-терминов.

ü Уметь определять значение слова по контексту.

ü Научиться различать, переводить словообразова­тельные формы и оперировать ими.

ü Правильно употреблять новые слова в словосочетаниях.

ü Узнавать, переводить и употреблять грамматические формы и конструкции, характерные для научной литературы на английском языке.

ü Исходить при переводе из контекста как единого целого.

 



Summer Olympic Sports

Text 1

Archery

Have you heard of a thrilling sport that is used for hunting and for fun? Well, have you? We have. It's called archery. People (men, women and even children) have to shoot an arrow at a target that is 70 m away. The target face has ten bright and colourful rings. If you're lucky and your arrow lands in the center ring, you score 10 points! According to Greek history, archery was an event even in the ancient times though it was originally used for hunting. In order to play, special equipment is needed. They are listed below.

  • Bow
  • Arrows
  • Target
  • Quiver (the basket that holds the arrows)
  • Arm guards
  • Chest guards
  • Finger tabs

And now for the rules:

Each archer shoots six ends of three arrows at a time, with a maximum of 40 seconds allowed per arrow. Winners go through to the next rounds (1/16, 1/18) until there are only eight archers left. The following round is the quarter final, and in it four ends of three arrows are shot at a time, again with a maximum of 40 seconds allowed per arrow. Four winners then compete in the semi finals and the finals for the bronze, silver and gold medals.

Archery became a part of the Olympic competition in 1900. After the 1920 games archery was not an Olympic sport. It returned in 1972. In 1988 team competition was added. In the Olympics there are individual events and team events for men and women.

Vocabulary

a thrilling sport захватывающий вид спорта
an archery стрельба из лука
an arrow стрела
a bow лук
a quiver колчан


Exercises

I. Give Russian equivalents to the following words and word combinations:

To shoot an arrow, the target face, bright and colourful rings, to land in the center ring, to score points, to be used for hunting, arm guards, chest guards, finger tabs, to go through to the next rounds, to become part of the Olympic competition, to be added.

II. Give English equivalents to the following words and phrases:

Применялся для охоты, выпустить стрелу, десять ярких и цветных кругов, попала в центр круга, даже в древние времена, защита грудной клетки, набирать очки, стала частью Олимпийских игр, была добавлена, командные соревнования, бронзовые, серебряные и золотые медали.

III. Is it true or false?

1) People have to shoot an arrow at a target that is 50 m away.

2) The target face has eight bright and colourful rings.

3) In order to play, special equipment is needed.

4) Archery became part of the Olympic competition in 1901.

5) In the Olympics there are only individual events.

6) After the 1920 games archery was not an Olympic sport.

IV. Insert the missing words given in brackets:

(to have to shoot an arrow, to land in the center ring, to be an event, to shoot, to compete)

1) If your arrow ________, you score 10 points!

2) People ______________ at a target that is 70 m away.

3) Archery ____________ even in the ancient times

4) Each archer __________ six ends of three arrows at a time.

5) Four winners then _________ in the semi finals.

V. Complete the sentences:

1) In order to play, you need the special equipment: _____________.

2) If you're lucky and your arrow lands in the center ring, you ___.

3) The target face has __________________.

4) Archery became part of the Olympic competition in ______.

5) In the Olympics there are_________________________.

VI. Fill in the blanks with prepositions if necessary:

1) All archers have to shoot an arrow ___ a target.

2) The arrow lands ____ the center ring

3) Archery was originally used ____ hunting.

4) The winners go ____ to the next rounds.

5) Archery became part ____ the Olympic competition in 1900.

VII. Say it in one word.

1) the basket that holds the arrows (q ____)

2) the circle with 10 colourful rings (t______)

3) you need it to shoot an arrow (b__)

4) it has a tip and plumage (a_____)

5) the special outfit for sportsmen (e_________)

VIII. Translate into English:

Стрельба из лука - один из древнейших видов спорта. Современный спортивный лук состоит из древка и тетивы. Общая длина лука 1580—1770 мм. Для изготовления стрел (стержня, наконечника, хвостовика, оперения) используются алюминий и пластик. Длина стрелы 600—800 мм. Масса лука 1,5—1,6 кг, стрелы — 15—32,5 г

IX. Translate into Russian:

The use of bow and arrow for hunting and for war dates back to the Paleolithic period in Africa, Asia, and Europe. It was widely used in ancient Egypt, Mesopotamia, Persia, the Americas, and Europe until the introduction of gunpowder. Arrowheads were first made of burnt wood, then stone or bone, and then metals. Various woods and bones were used for the bow itself. However, it was not a powerful weapon until the invention of the compound, or composite, bow around 1500 B.C. on the steppes of the  Central Asia. A composite bow is made of various materials (wood, horn, sinew) glued together so as to increase their natural strength and elasticity. Bows and arrows were among the dominant weapons used by Assyrian chariots, Parthian cavalry, Mongol horsemen, and English longbowmen. At other times they have been used more as auxiliary weapons for massed infantry or cavalry.

X. Speak on archery.



Text 2

Shooting

 

Shooting was a part of the first Olympic games in 1896 but shooting goes back to the invention of gun powder. Women's shooting was not part of the Olympic games until 1984. Olympic history abounds with tales of athletes who overcame crippling adversity to win gold medals, but Karoly Takacs' comeback may be the best. Takacs was a part of Hungary's world-champion pistol-shooting team in 1938 when an army grenade exploded in his right hand. Ten years later, he won the first two golds in rapid-fire pistol - after teaching himself to shoot left-handed. In a sport where the bullseye looks about the size of the full stop at the end of this sentence, a sport where shooters compete amid a cacophony of noise and still concentrate on firing between heartbeats, Takacs' achievement tests the imagination. From just three shooting events at the 1896 Olympic Games to 15 today, the sport has grown steadily. In part this leap can be ascribed to advances in the technology of firearms and equipment, which have led to constant changes in the shooting competition. But it can also be ascribed to the passion shooters have for their sport.

There are many different shooting events. In the Olympics there are seventeen shooting events, ten for men and seven for women. There is rifle, pistol, running target, and shotgun events. Some of the events require special clothes. In the rifle events you have to have a shooting jacket, shooting pants, shooting shoes, and a shooting glove. In the Clay Target and Running Target events the athlete must wear a special jacket.

Shooting athletes are sometimes young and sometimes older.

Vocabulary

a gun оружие
to abound изобиловать
cripple калечить
overcome преодолеть
a rifle винтовка
a pistol пистолет, револьвер
clay target наземная цель

Exercises

I .Give Russian equivalents to the following words and word combinations:

The invention of gun powder, to abound with tales of athletes, a world-champion pistol-shooting team, rapid-fire pistol, to explode in the hand, a cacophony of noise, to concentrate on firing between heartbeats, to grow steadily, to be ascribed to, a running target, a shooting glove, to wear a special jacket.

II. Give English equivalents to the following words and phrases:

Изобретение пороха, изобиловать рассказами, чемпион мира, скорострельный пистолет, наземная цель, движущаяся цель, взрываться в руке, шум, сконцентрироваться между биением сердца, приписывать, носить специальный жакет.

III . Is it true or false?

1) Shooting was a part of the first Olympic games in 1896.

2) Women's shooting was a  part of the Olympic games until 1984.

3) Takacs was a part of Dutch's world-champion pistol-shooting team when an army grenade exploded in his right hand.

4) In the Olympics there are seventeen shooting events, ten for men and seven for women.

5) In the Clay Target and Running Target events the athlete mustn’t wear a special jacket.

IV. Insert the missing words:

1) Olympic history ________________who overcame crippling adversity to win gold medals.

2) Ten years later, Takacs ____________in rapid-fire pistol - after teaching himself to shoot left-handed.

3) A sport where shooters _______________ and still concentrate on firing between heartbeats.

4) There is ___________________ events.

5) In the rifle events you have to ___________________ and a shooting glove.

V. Complete the sentences:

1) Shooting was a part of the first Olympic games in 1896 but shooting goes back to the ____________.

2) Olympic history abounds with tales of athletes who overcame ___________.

3) In a sport where the bullseye looks about ____________________________.

4) Takacs' achievement tests ___________.

5) From just three shooting events at the 1896 Olympic Games to 15 today, the sport ______________.

VI. Make the following sentences 1) interrogative 2) negative:

1) Shooting was a part of the first Olympic games in 1896.

2) Olympic history abounds with tales of athletes.

3) He won the first two golds in rapid-fire pistol.

4) The sport has grown steadily.

5) There are many different shooting events.

6) In the Clay Target and Running Target events the athlete must wear a special jacket.

7) Shooting athletes are sometimes young and sometimes older.

VII. Point out nouns, adjectives and adverbs and write them down in three columns:

Invention, world-champion, pistol-shooting, rapid-fire, left-handed, achievement, imagination, steadily, passion, sometimes.

nouns adjectives adverbs

VIII.Match the words from the two columns:

1. pistol a) target
2. rapid b) shooting
3. world c) handed
4. left d) fire
5. running e) champion
6. fire f) arms

IX. Answer the following questions:

1) When was shooting a part of the Olympic Games?

2) Who was Takacs?

3) What is he famous for?

4) How many events are there in the Olympic shooting?

5) What shooting events do you know?

6) What special clothes must the athlete wear?

7) What Russian shooting champions do you know?

Дата: 2018-12-21, просмотров: 676.