Задание для учащегося
Task 1. You are going to read the text aloud. You have 1.5 minutes to read the
Text silently, and then be ready to read it aloud. Remember that you will not
Have more than 2 minutes for reading aloud.
This fish is called the Black sea devil. We don’t know much about it. It lives deep in the darkness of the sea and seldom comes up. Scientists aren't even sure how long it lives. The amazing fact is that the Black sea devil can perfectly adapt to its environment. They have sharp teeth, a big mouth and beautiful fins used for swimming and hunting. Male fish live on the back of female ones that are much bigger in size. Not long ago, a Black sea devil was filmed in its natural environment for the first time. The fish was then brought to the surface alive for further monitoring. It was placed in a cool, dark container. Scientists want to know if it can sense magnetic fields like sharks do. A set of experiments will help to find out. |
Аудиозапись: 3 -1.1; 3 – 1.2
Task 2. You are going to take part in a telephone survey. You have to answer
Six questions. Give full answers to the questions.
Remember that you have 40 seconds to answer each question.
Electronic assistant: Hello! It’s the electronic assistant of the new healthcare centre. We kindly ask you to take part in our survey. We need to find out how people feel about keeping fit. Please answer the six questions. The survey is anonymous – you don’t have to give your name. So, let’s get started. Electronic assistant: How many classes do you have on an average weekday? Student: _______________________ Electronic assistant: Do you do sports activities on weekdays? What sports do you do? Electronic assistant: What is your favourite pastime? Student: _______________________ Electronic assistant: How much time do you spend on your homework? Student: _______________________ Electronic assistant: What would you like to change in your daily routine? Student: _______________________ Electronic assistant: What would you recommend teenagers do to spend their time effectively? Student: _______________________ Electronic assistant: That is the end of the survey. Thank you very much for your cooperation. |
Аудиозапись : 3 -2.1; 3 – 2.2
Task 3. You are going to give a talk about films. You will have to start
in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes (10 - 12 sentences).
.
Remember to say:
· what kind of films you enjoy, and why
· how often you watch films
· what film you have seen recently, what it was about
You have to talk continuously.
Аудиозапись: 3 -3.1; 3 – 3.2
Приложение 1
Критерии оценивания заданий устной части ОГЭ по иностранным языкам
Задание 1 (Чтение текста вслух) – максимум 1 балл
Критерии оценивания заданий устной части ОГЭ 2019 года
Критерии оценивания выполнения задания 1
(чтение текста вслух) – максимум 2 балла
Фонетическая сторона речи | |
2 | Речь воспринимается легко: необоснованные паузы отсутствуют; фразовое ударение и интонационные контуры, произношение слов практически без нарушений нормы; допускается не более пяти фонетических ошибок, в том числе одна-две ошибки, искажающие смысл |
1 | Речь воспринимается достаточно легко, однако присутствуют необоснованные паузы; фразовое ударение и интонационные контуры практически без нарушений нормы; допускается не более семи фонетических ошибок, в том числе три ошибки, искажающие смысл |
0 | Речь воспринимается с трудом из-за значительного количества неестественных пауз, запинок, неверной расстановки ударений и ошибок в произношении слов, ИЛИ допущено более семи фонетических ошибок, ИЛИ сделано четыре и более фонетические ошибки, искажающие смысл |
Приложение 2
Критерии оценивания выполнения задания 2
(участие в диалоге - расспросе) – максимум 6 баллов
Баллы
Приложение 3
Критерии оценивания выполнения задания 3
(тематическое монологическое высказывание) – максимум 7 баллов
Решение коммуникативной задачи | Организация высказывания | Языковое оформление высказывания | Баллы |
Задание выполнено полностью: цель общения достигнута; тема раскрыта в полном объёме (полно, точно и развернуто раскрыты все аспекты, указанные в задании) Объем высказывания: 10-12 фраз | 3 | ||
Задание выполнено: цель общения достигнута; но тема раскрыта не в полном объёме (один аспект раскрыт не полностью). Объем высказывания: 8 - 9 фраз. | Высказывание логично и имеет завершённый характер; имеются вступительная и заключительная фразы, соответствующие теме. Средства логической связи используются правильно | Использованный словарный запас, грамматические структуры, фонетическое оформление высказывания соответствуют поставленной задаче (допускается не более четырёх негрубых лексико-грамматических ошибок И/ИЛИ не более трёх негрубых фонетических ошибок) | 2 |
Задание выполнено частично: цель общения достигнута частично; тема раскрыта в ограниченном объёме (один аспект не раскрыт, ИЛИ все аспекты задания раскрыты неполно, ИЛИ два аспекта раскрыты не в полном объёме, третий аспект дан полно и точно) Объем высказывания: 6 - 7 фраз. | Высказывание в основном логично и имеет достаточно завершённый характер, НО отсутствует вступительная ИЛИ заключительная фраза, имеются одно-два нарушения в использовании средств логической связи | Использованный словарный запас, грамматические структуры, фонетическое оформление высказывания соответствуют поставленной задаче (допускается не более пяти негрубых лексико-грамматических ошибок И/ИЛИ не более четырёх негрубых фонетических ошибок) | 1 |
Задание не выполнено: цель общения не достигнута: два аспекта содержания не раскрыты*. Объём высказывания: 5 и менее фраз. | Высказывание не логично, вступи- тельная и заклю- чительная фразы отсутствуют; средства логиче- ской связи практически не используются. | Понимание высказы- вания затруднено из-за многочисленных лексико-грамматических и фонетических ошибок (шесть и более лексико-грамматических ошибок И/ИЛИ пять и более фонетических ошибок) ИЛИ более трёх грубых ошибок. | 0 |
*Примечание. При получении участником ОГЭ 0 баллов по критерию «Решение коммуникативной задачи» всё задание оценивается в 0 баллов.
Приложение 4
Английский язык. Устная часть. Дополнительная схема оценивания задания 1 «Чтение текста вслух»
ФИО эксперта_____________________________ Код эксперта ____________________
Регистрационный н омер участника | Поле для фиксации ошибок | Итоговый балл 1 /0 |
Английский язык. Устная часть. Дополнительная схема оценивания задания 2 (условный диалог-расспрос).
ФИО эксперта_____________________________ Код эксперта ____________________
НОМЕР БЛАНКА |
|
|
|
|
|
| |||||
Холистическое оценивание | Вопрос 1. Дан полный ответ на вопрос; допущенные погрешности не затрудняют понимания |
|
|
|
|
| |||||
Вопрос 2 Дан полный ответ на вопрос; допущенные погрешности не затрудняют понимания |
|
|
|
|
| ||||||
Вопрос 3 Дан полный ответ на вопрос; допущенные погрешности не затрудняют понимания |
|
|
|
|
| ||||||
Вопрос 4 Дан полный ответ на вопрос; допущенные погрешности не затрудняют понимания |
|
|
|
|
| ||||||
Вопрос 5 Дан полный ответ на вопрос; допущенные погрешности не затрудняют понимания |
|
|
|
|
| ||||||
Вопрос 6 Дан полный ответ на вопрос; допущенные погрешности не затрудняют понимания |
|
|
|
|
| ||||||
ИТОГОВЫЙ БАЛЛ (максимальный балл – 6) |
|
|
|
|
|
|
Английский язык. Устная часть. Дополнительная схема оценивания задания 3 (монологическое высказывание).
ФИО эксперта_____________________________ Код эксперта ____________________
НОМЕР БЛАНКА |
|
|
|
|
|
| |||||
1. Решение коммуникативной | Аспект 1. |
|
|
|
|
| |||||
Аспект 2. |
|
|
|
|
| ||||||
Аспект 3. |
|
|
|
|
| ||||||
ИТОГОВЫЙ БАЛЛ (максимальный балл – 3) |
|
|
|
|
|
| |||||
2. Организация | Наличие вступления и заключения, завершённость высказывания |
|
|
|
|
| |||||
Логичность и использование средств логической связи |
|
|
|
|
| ||||||
ИТОГОВЫЙ БАЛЛ (максимальный балл – 2) |
|
|
|
|
|
| |||||
3. | ЯЗЫКОВОЕ ОФОРМЛЕНИЕ ВЫСКАЗЫВАНИЯ (максимальный балл – 2) |
|
|
|
|
|
| ||||
ИТОГО (максимальный балл -7) : |
|
|
|
|
|
|
Ключи
Задание 1. Аудиозапись: 3 -1.1
Скрипт записи 3 -1.1 (приводится без изменений)
This fish is called the Black sea devil ( фонетическая ошибка ). We don’t know much about it. It lives deep in the darkness of the sea and seldom comes up. Scientists aren't even sure how long it lives. The amazing fact is that the Black sea devil ( фонетическая ошибка ) can perfectly adapt to its environment. They have sharp teeth, a big mouth and beautiful fins ( фонетическая ошибка ) used for swimming and hunting. (Небольшая пауза) Male fish live on the back of female ones that are much bigger in size.
Not long ago, a Black sea devil ( фонетическая ошибка ) was filmed in its natural ( фонетическая ошибка ) environment for the first time. The fish was then brought to the surface alive for further monitoring ( фонетическая ошибка ). It was placed in a cool, dark container. Scientists want to know if it can sense magnetic ( фонетическая ошибка ) fields like sharks do. A set of experiments will help to find out.
Фразовое ударение и интонационные контуры соблюдены.
Оценка: 2 балла (5 фонетических ошибок, в том числе одна ошибка, искажающая смысл).
Задание 1. Аудиозапись: 3 -1.2
Скрипт записи 3 -1.2 (приводится без изменений)
This fish ( пропуск слова ) called the Black sea ( фонетическая ошибка ) devil. We don’t know much about it. It lives deep in the darkness ( фонетическая ошибка ) of the sea and seldom comes up. Scientists aren't even sure how long it lives ( фонетическая ошибка ). The amazing fact is that the Black sea devil can perfectly ( фонетическая ошибка ) adapt its environment ( фонетическая ошибка ). They have sharp teeth, a big mouth and beautiful fins used for swimming and hunting. Male fish live in the back of female ones that are much bigger in size.
Not long ( фонетическая ошибка ) ago, a Black sea devil was filmed in its natural environment ( фонетическая ошибка ) for the first time. The fish was then brought to the surface alive ( фонетическая ошибка ) for further( фонетическая ошибка ) monitoring. It was placed ( фонетическая ошибка ) in a cool, dark container. Scientists want to know if it can sense magnetic ( фонетическая ошибка ) fields like sharks do. A set of experiments will help to find it.
Встречаются необоснованные паузы. Допущено 6 фонетических ошибок ( sea, darkness, long, environment, placed, know); 2 замены (одна из которых -find it вместо find out - меняет смысл) ; ошибки, которые меняют смысл (lives – замена глагола на существительное ; perfectly (prefer to), size (this), further (fuser), magnetic (imagination)).
Оценка: 0 баллов
Задание 2. Аудиозапись: 3 – 2.1
Скрипт записи 3 -2.1 (приводится без изменений)
Electronic assistant: Hello! It’s the electronic assistant of the new healthcare centre. We kindly ask you to take part in our survey. We need to find out how people feel about keeping fit. Please answer the six questions. The survey is anonymous – you don’t have to give your name. So, let’s get started.
Electronic assistant: How many classes do you have on an average weekday?
Student: I have 6 or 7 classes. It’s can be Math’s or Russian language. I take English classes two. I er I’ll pass exams on these subjects so I study it hard.
Electronic assistant: Do you do sports activities on weekdays? What sports do you do?
Student: I do swimming and motocross. I enjoy swimming. Swimming is my favourite kind of sport because it can make you healthy and stronger. Motocross is too very interesting sports. You can do some tricks or maybe just ride. It needs from you good reaction and physical strong.
Electronic assistant: What is your favourite pastime?
Student: My favourite pastime is after school when I came to some other classes. It’s very interesting and for example I have English extra classes and I like them very much because I’m talking to native speakers.
Electronic assistant: How much time do you spend on your homework?
Student: On my homework I spend one or two hours. It depends how much exercises in school teachers gave me. ….I think the most difficult homework is for Russian language because it’s very big.
Electronic assistant: What would you like to change in your daily routine?
Student: I’d like to spend more time maybe in nature because in my daily routine I sits at home usually and sit at class. So maybe it will be better to be to go for country house on a weekends or to my friends maybe.
Electronic assistant: What would you recommend teenagers do to spend their time effectively?
Student: I recommend teenagers to read books because it’s very exciting and from book you can take some words to make your vocabulary more strong and better. Or you can prepare to exams because in my opinion it’s very important to prepare to pass exams because it can to open you more abilities.
Electronic assistant: That is the end of the survey. Thank you very much for your cooperation.
Итого: 6 баллов (на все вопросы были даны полные ответы; допущенные ошибки не затрудняли понимание)
Задание 2. Аудиозапись: 3 – 2.2
Скрипт записи 3 -2.2 (приводится без изменений)
Electronic assistant: Hello! It’s the electronic assistant of the new healthcare centre. We kindly ask you to take part in our survey. We need to find out how people feel about keeping fit. Please answer the six questions. The survey is anonymous – you don’t have to give your name. So, let’s get started.
Electronic assistant: How many classes do you have on an average weekday?
Student: We Physical Education lessons in a week.
Electronic assistant: Do you do sports activities on weekdays? What sports do you do?
Student: Yes, I do. I play tennis and swim in swimming pool two days a week.
Electronic assistant: What is your favourite pastime?
Student: My favourite pastime is tennis.
Electronic assistant: How much time do you spend on your homework?
Student: It depends how much lessons I need to do. In one day I could do my homework two hours and another maybe three hours.
Electronic assistant: What would you like to change in your daily routine?
Student: I would like to have more free time for my after class activities. Maybe have more free time to spend this time with my friends.
Electronic assistant: What would you recommend teenagers do to spend their time effectively?
Student: I could recommend them to go to sports centre er walk around the streets, go to parks and other places where you could do some active exercises.
Electronic assistant: That is the end of the survey. Thank you very much for your cooperation.
Итого: 5 баллов (были даны ответы на 5 вопросов (ответ на 1-й вопрос не соответствовал заданному вопросу; допущенные ошибки не затрудняли понимание)
Задание3. Аудиозапись: 3 – 3.1
Скрипт записи 3 -3.1 (приводится без изменений)
In my opinion fantasy films are the best. I enjoy them because of there ..there are a lot of sptseffects and story which they gives are really interesting and enjoyable.
Usually I see films twice a week in Thursday because this day of the week I have a lot of free time and some sometimes on Saturdays I with my best friend going to the cinema to see something new films or to resee films which we enjoy.
Today’s Friday and yesterday I have seen my best ..I have seen Harry Potter and the Philosophy Stone. It is about the little boy who is a wizard and he is going to the wizard school called Hogwarts. I love this story because it is really good and it is enjoyable to see how wizards are going through all through all his years at school studying and giving us magic.
1) Решение коммуникативной задачи: 2 балла (1-й аспект раскрыт неполно, 2-й и 3-й аспекты раскрыты полно и развернуто; 1объем высказывания 10-12 фраз)
2) Организация высказывания: 1 балл (В целом, высказывание логично; средства логической связи использованы правильно: in my opinion, because, and, or; нет вступительной и завершающей фраз).
3) Языковое оформление высказывания: 1 балл (Допущены языковые и фонетические ошибки и неточно употреблены некоторые лексические единицы).
Оценка: 4 балла
Задание 3. Аудиозапись: 3 – 3.2
Скрипт записи 3 -3.2 (приводится без изменений)
I mostly enjoy science fiction films because they are always interesting, they help …I can see the future in the.. I can see the past and it can be very useful in real life sometimes.
I watch films not very often because there are er …there are few really good films in cinemas. I go to the cinema about maybe 20 times a year. The last film I’ve seen was Martian with Matt Damon. It was about a man who was left alone on Mars and then he was saved.
1) Решение коммуникативной задачи: 1 балл (все 3 аспекта раскрыты в ограниченном объеме; объем высказывания 6 фраз)
2) Организация высказывания: 1 балл (практически нет средств логической связи; нет вступительной и завершающей фраз).
3) Языковое оформление высказывания: 1 балл (использована элементарная лексика; языкового материала не всегда хватало для построения предложений).
Оценка: 3 балла
Решение коммуникативной задачи | Организация высказывания | Языковое оформление высказывания |
Достигнут минимальный объем высказывания в 6 фраз. Первый аспект раскрыт в ограниченном объеме. I mostly enjoy science fiction films because they are always interesting, they help …I can see the future in the.. I can see the past and it can be really useful in real life sometimes. Второй аспект раскрыт в ограниченном объеме.. I watch films not very often because there are er …there are few really good films in cinemas. I go to the cinema about maybe 20 times a year. Третий аспект раскрыт в ограниченном объеме. The last film I’ve seen was Martian with Matt Damon. It was about a man who was left alone on Mars and then he was saved. Итог: все аспекты раскрыты в ограниченном объеме 1 балл | Нет вступительной и заключительной фраз. Практически отсутствуют средства логической связи. Используются только and и because. Есть нарушения логики: I can see the future in the.. I can see the past and it can be really; there are few really good films in cinemas. I go to the cinema about maybe 20 times a year. 1 балл | Учащийся не допустил ошибок, но языкового материала не всегда хватает для решения коммуникативной задачи. Есть затруднения при построении предложений. they help …I can see the future in the.. I can see the past and it can be really useful in real life sometimes. I watch films not very often because there are er …there are few really good 1 балл |
[1] Федеральный компонент государственных образовательных стандартов начального общего, основного общего и среднего (полного) образования, 2004.
Дата: 2019-04-23, просмотров: 180.