У сучасных сацыяльна-гуманітарных дысцыплінах вылучаюць два асноўныя падыходы да вывучэння гісторыі:
- лінейныя (стадыльна-паступовыя); сутнасць іх палягае ў поглядзе на гісторыю як адзіны працэс паступовага, узыходзячага развіцця чалавецтва, у адпаведнасці з якім вылучаюцца стадыі ў гісторыі;- нелінейныя; сутнасць яго ў поглядзе на гісторыю як працэс фарміравання і развіцця некалькіх самастойных грамадскіх супольнасцяў, кожная з якіх мела сваю самастойную гісторыю.
У межах лінейных вылучаюцца наступныя падыходы:
1) Гістарычныя канцэпцыі Асветніцтва (І. Гердэр, М.Ж. Кандарсэ, Л. Морган і інш.). У іх гісторыя чалавецтва падзяляецца на тры стадыі:
- дзікасць (перыяд панавання прывойваючай гаспадаркі і родавай абшчыны);
- варварства (перыяд пераходу ад родавага да класавага грамадства, узнікнення вытворчай гаспадаркі ў выглядзе земляробства і жывёлагадоўлі, рамяства, пачаткаў гандлю, сацыяльнай няроўнасці);
- цывілізацыя (перыяд, для якога характэрна фарміраванне сацыяльна-класавай структуры грамадства, дзяржаўнасці, гарадской гаспадаркі і культуры, пісьмовасці).
Штуршком да пераходу грамадства ад адной стадыі да другой абвяшчаюцца распаўсюджанне ведаў аб прыродзе і грамадстве.2) Фармацыйны падыход распрацаваны ў межах марксізму (К. Маркс, Ф. Энгельс і інш.). У аснове яго знаходзіцца матэрыялістычнае тлумачэнне гісторыі, у адпаведнасці з якім галоўнай сферай грамадскага жыцця абвяшчаецца матэрыяльная вытворчасць. Фармацыя – гэта ўстойлівы тып грамадства, у аснове якога знаходзіцца пэўны спосаб вытворчасці. У перыяды найбольшага абвастрэння эканамічных супярэчнасцяў у грамадстве актывізуецца барацьба паміж сацыяльнымі класамі, якая прыводзіць да сацыяльных рэвалюцый, што становяцца непасрэдным штуршком змены фармацый.
3) Канцэпцыі тэхналагічнага дэтэрмінізму (Д. Бел, Э. Тофлер і г.д.). У межах дадзенага падыходу вылучаюцца стадыі гістарычнага развіцця ў залежнасці ад панавання на пэўным этапе тых ці іншых тыпаў тэхналогій. У адпаведнасці з гэтым вылучаюць, як правіла, тры тыпы грамадства: аграрнае (даіндустрыяльнае), індустрыяльнае, постіндустрыяльнае.Нелінейныя падыходы ўвасабляе, галоўным чынам, цывілізацыйны падыход.
^ Цывілізацыйны падыход фарміруецца ў еўрапейскай сацыяльна-гуманітарнай думцы ў 19-20 стст. (М. Данілеўскі, А. Тойнбі, О. Шпенглер). У ім у якасці асноўнай адзінкі сацыяльнага быцця вылучаецца цывілізацыя. Цывілізацыя – гэта ўстойлівая культурна-гістарычная супольнасць людзей, якая адрозніваецца агульнасцю эканамічнага, сацыяльнага, палітычнага, духоўнага жыцця, наяўнасцю агульных геаграфічных межаў
Фармацыйны падыход..)
Пры вывучэнні гісторыі ў першую чаргу ўзнікае пытанне : адкуль і куды рухаецца чалавецтва ?
У старажытнасці быў папулярны погляд , што гісторыя развіваецца па замкнёным крузе: нараджэнне , росквіт , заняпад , гібель . Такога пункту гледжання прытрымліваюцца і некаторыя сучасныя навукоўцы . Аднак падобная ідэя супярэчыць практычнаму досведу . Развіццё
чалавецтва бачыцца як узыходзячы працэс , пераход ад старога да новага , хоць магчымыя і часовыя адступлення .У нашай краіне на працягу значнай часткі XX ст. гісторыкі кіраваліся фармацыйны падыходам. Грамадска -эканамічная фармацыя ўяўлялася як пэўная ступень ў развіцці чалавецтва. Кожная фармацыя вызначаецца пануючым ў ёй спосабам вытворчасці (стаўленне прадукцыйных сіл і вытворчых адносін ) . Гісторыкі налічвалі пяць фармацый : першабытна - супольная , рабаўладальніцкае , феадальная , капіталістычная і камуністычная ( апошняя фармацыя называлася вышэйшай этапам развіцця , меркавалася , што яе складанне толькі пачынаецца ) .Ужо ў саміх назвах фармацый заключалася іх характарыстыка . Адпаведны ўклад пануе ў эканоміцы , адносінах паміж людзьмі і ва ўсіх іншых сферах жыцця народаў і краін , якія знаходзяцца ў рамках адной з фармацый . Пераход ад фармацыі да фармацыі тлумачыўся ростам прадукцыйных сіл , якія вядуць да змены вытворчых адносін. Розныя народы і краіны ў розны час ўступаюць у адпаведную фармацыю , могуць "прапусціць" некаторыя з іх , але ў цэлым усю сусветную гисторию ўкладвалі ў дадзеную схему. Паняцце фармацыі характарызуе , такім чынам , перш за ўсё сацыяльна -эканамічны лад грамадства.Няцяжка заўважыць , што фармацыйны падыход фіксуе шэраг несумненна існуючых гістарычных заканамернасцяў. Напрыклад , ва ўсіх народаў на раннім этапе іх развіцця быў падобны ўклад жыцця - перыяд першабытнасці . Яго рысы , класічны варыянт якога існаваў у Заходняй Еўропе ў Сярэднія стагоддзі , можна выявіць і ў многіх іншых рэгіёнах свету. Несумненна і існаванне пануючага цяпер у свеце ўкладу , які называюць капіталізмам.Аднак фармацыйная схема , створаная на аснове вывучэння заходнееўрапейскай гісторыі , не заўсёды прымальная для гісторыі іншых частак свету . Так , для старажытных таварыстваў Азіі , Афрыкі , да - колумбовой Амерыкі рабаўладальніцкай ўклад складана назваць пануючым . Той жа феадалізм прымаў у Азии весьма спецыфічныя , адрозныя ад Еўропы , формы.Апісаны вышэй фармацыйны падыход не ўлічвае прыродна -геаграфічныя фактары , якія істотна і па - рознаму ўплываюць на развіццё розных рэгіёнаў свету. Цяпер становяцца ўсё больш папулярнымі іншыя інфармацыйныя схемы , якія тым не менш ў аснову ставяць сацыяльна -эканамічныя различия. Разновидностью фармацыйнага падыходу можна назваць тэхнакратычную канцэпцыю развіцця чалавецтва. Паводле дадзенага падыходу вырашальным фактарам развіцця грамадства з'яўляецца развіццё тэхнікі , вытворчай тэхналогіі. Змяняецца тэхніка - мяняецца характар грамадства. Адным з варыянтаў дадзенага падыходу з'яўляецца археалагічная перыядызацыя : каменны век , бронзавы век і жалезны век . Дзяленне праведзена па асноўнаму матэрыялу для вырабу прылад працы . Важнай гранню ў гісторыі чалавецтва , без сумневу , з'яўляецца яго пераход ад прысвойваючай да вытворчай гаспадарцы , якое пануе і ў наш час. Два гэтых тыпу гаспадаркі вызначаюць увесь уклад жыцця людзей. Таму і гісторыя чалавецтва дзеліцца на два адпаведных этапы.
13. (Цывил.падыход..)У апошні час усё больш шырока пры характарыстыцы напрамкау развіцця грамадства выкарыстоўваецца тэрмін « цывілізацыя» . Гэты тэрмін мае некалькі тлумачэнняў.Так , вядомы французскі вучоны XVIII ст Ш. Мантэск'ё дзяліў гісторыю на перыяды дзікасці , варварства і цывілізацыі ( ў часе да гэтага дня ) . Пераход ад варварства да цывілізацыі адбыўся , калі з'явіліся пісьменнасць , горада і дзяржава. У дадзеным паняцці цывілізацыя ў ходзе свайго развіцця прайшла некалькі этапаў. У самым агульным плане такімі этапамі з'яўляюцца даіндустрыяльнага цывілізацыя і індустрыяльная цывілізацыя .У даіндустрыяльную эпоху асновай жыцця людзей з'яўлялася сельская гаспадарка, у індустрыяльную - прамысловасць . Вылучаюць таксама постіндустрыяльную , або інфармацыйную , цывілізацыю , у якую шэраг краін ўступілі ў другой палове XX ст.Крытэрыі размежавання даіндустрыяльнай і індустрыяльнай цывілізацый ляжаць у сферы эканомікі. Таму шэраг гісторыкаў лічаць , што дадзенае дзяленне таксама ставіцца да фармацыйнай канцэпцыі. Перавага цывілізацыйнай канцэпцыі гісторыі складаецца ў яе сапраўднай універсальнасці. Усе народы свету прайшлі ў сваім развіцці даіндустрыяльную і індустрыяльную эпохі.Аднак тэрмін « цывілізацыя » часцей выкарыстоўваецца для абазначэння ня столькі эканамічных , колькі гісторыка -культурных асаблівасцяў. Пры вывучэнні гісторыі розных краін і народаў няцяжка ўбачыць , што яны адрозніваюцца адзін ад аднаго па многіх параметрах духоўнага жыцця . Гэта выяўляецца ў асаблівасцях культуры , каштоўнасцяў , нормаў , звычаяў , традыцый , рэлігій , сістэмы адукацыі і выхавання , жыццёвых прынцыпаў і ладу жыцця і г.д. Прычым гэтыя адрозненні захоўваюцца часам на працягу доўгага часу , напрыклад пры пераходзе грамадства ад даіндустрыяльнай да індустрыяльнай эпохі . На аснове такіх адрозненняў і вылучаюць так званыя лакальныя цывілізацыі.Крытэрыі падзелу на лакальныя цывілізацыі ляжаць перш за ўсё ў сферы культуры . Акрамя таго , на характар цывілізацыі ўплываюць прыродна -геаграфічныя ўмовы , у якіх яна развіваецца.Цяпер не сфарміраваліся ўстояныя падыходы для вызначэння тыпаў лакальных цывілізацый. Так , амаль ва ўсіх падручніках , дзе пералічваюцца цывілізацыі , іх спісы моцна адрозніваюцца адзін ад аднаго.Найбольш распаўсюджана дзяленне на старажытнаўсходнюю , антычную , візантыйскую , заходнееўрапейскую , араба- мусульманскую , кітайскую , індыйскую , расійскую і шэраг іншых лакальных цывілізацый. Частка з пералічаных цывілізацый зніклі , іншыя працягваюць развівацца і ў наш час.Цывілізацыі можна падзяліць на першасныя і другасныя . Першаснымі лічацца цывілізацыі , якія ўзніклі непасрэдна з першабытнасці . Другасныя цывілізацыі з'яўляліся на базе першасных і асвойвалі іх дасягнення .Нарэшце , існуе канцэпцыя сусветнай { глабальнай ) цывілізацыі. Лічыцца , што развіццё ўсебаковых сувязяў паміж краінамі і народамі , уніфікацыя іх сацыяльна -эканамічнай , палітычнай , культурнай жыцця вядзе да складання адзінай сусветнай цывілізацыі. Дадзены працэс , зразумела , яшчэ далёкі ад завяршэння .
14.(Фармац.и цывил.падыход..) Фармацыйны і цывілізацыйны падыходы зусім не супрацьстаяць адзін аднаму. Яны з розных бакоў дапамагаюць раскрываць заканамернасці гістарычнага развіцця. Можна сказаць , што паняцце « фармацыя » характарызуе часовай зрэз гісторыі (розны час - розныя фармацыі ) , а паняцце « цывілізацыя» прасторавы ( розныя рэгіёны - розныя цывілізацыі ) .Фармацыйны падыход накіраваны на выяўленне агульных рыс у гісторыі розных краін і народаў. Цывілізацыйны падыход дазваляе выяўляць асаблівасці і своеасаблівасць развіцця краін і народаў , уплыў на гэты працэс прыродна -геаграфічных фактараў.Спалучэнне гэтых падыходаў можа дапамагчы выяўленню так званых рэгіянальных тыпаў фармацый , якія змянялі адзін аднаго ў рамках асобных цывілізацый. Напрыклад , у рамках еўрапейскай цывілізацыі можна казаць (з істотнымі карэктывамі ) аб рабаўладальніцкай , феадальнай , капіталістычнай фармацыях . Для іншых рэгіёнаў і цывілізацый карціна будзе некалькі іншая.Суадносіны агульнага і асаблівага традыцыйна з'яўляецца ваструсенькім пытаннем пры вывучэнні гісторыі Расіі. У перыяд станаўлення расійскай гістарычнай навукі ў XVIII - першай палове XIX ст. панавала ўяўленне аб адзінстве шляхоў развіцця чалавецтва. У сярэдзіне XIX ст распаўсюдзіліся ідэі аб « самабытнам жыцці " кожнага народа. Адзначалася , што Расея мае відавочныя адрозненні ад іншых краін ( праваслаўная вера , сялянская абшчына і г.д.). У сувязі з гэтым распрацоўвалася канцэпцыя рускай цывілізацыі. У пачатку XX ст. у нашай краіне зноў перамагла сусветна - гістарычная тэорыя , склалася схема пяці фармацый . Ідэі лакальных цывілізацый працягвалі распрацоўвацца рускімі гісторыкамі , якія апынуліся ў эміграцыі. З канца XX ст. гэтыя тэорыі зноў сталі папулярнымі ў Расіі. Аднак інфармацыйныя падыходы ў мадэрнізаваным выглядзе таксама працягваюць выкарыстоўвацца навукоўцамі.
15.Прадмет г i ст.навуки. Гісторыя (грэч . historia – апавяданне аб мінулых падзеях , аб тым , што пазнана , даследавана ) навука аб заканамернасцях разгортвання ў прасторы і часе сусветна -гістарычнага працэсу як раўнадзейнных унутрыструктурных і міжструктурных узаемадзеянняў этнапалітычных супольнасцей , якія з ’яўляюцца носьбітамі своеасаблівасці гэтага развіцця . Унутраная аснова гістарычнай навукі – гэта збіранне фактаў, іх сістэматызацыя і разгляд у сувязі аднаго з другім.Аб’ект гісторычнага аналізу – уся сукупнасць з’яў грамадскага жыцця на працягу ўсёй гісторыі грамадства, гэта эканамічныя, сацыяльныя, культурныя мадэлі (тыпы), у якія арганізуецца дзейнасць людзей, механізмы функцыянавання, узаемадзеяння і ўзаемаўздзеяння гэтых сістэм. Гістарычная навука – навука комплексная, інтэгральная. Функцыі гісторыі як навукі: прагматычная, цэнасная, культурная, фундаментальная і светапоглядная.Прагматычная функцыя ўключае ў сябе акумуляцыю, прапаганду і практычную перадачу вопыту гістарычнага развіцця, дазваляе даследаваць розныя, часта супрацьлеглыя шляхі развіцця грамадства ў перспектыве.Каштоўнасная функцыя заключаецца ў аналізе і тэарэтычным абагульненні фактаў з улічам маральнай ацэнкі мэт, шляхоў, сродкаў і вынікаў грамадскага развіцця з боку даследчыка. З дапамогай гэтай функцыі ў чалавека фарміруюцца грамадзянскія якасці, ен можа ўбачыць хібы грамадства, суаднесці класавыя і сацыяльныя інтарэсы з агульначалавечымі.Культурная функцыя вызначаецца сацыяльнай памяццю. Гэта дазваляе зберагчы пераемнасць у гістарычным працэсе. Фундаментальная функцыя ўключае ў сябе акумуляцыю, аналіз і першасную тэарэтычную апрацоўку шматбаковай гістарычнай інфармацыі. Новыя гістарычныя веды спрыяюць навуковаму абгрунтаванню новых і канструктыўнай крытыцы існуючых гістарычных тэорый.Светапоглядная функцыя. Сутнасць гэтай функцыі ў тым, што гісторыя ў спалучэнні з гістарычнымі тэорыямі ўяўляе сабой філасофію гістарычнага развіцця, а на аснове гістарычных ведаў фарміруецца логіка і стыль мыслення канкрэтнай асобы. Заканадаўчыя помнікі ўяўляюць сабой каштоўны комплекс крыніц, у якіх у юрыдычных нормах адлюстравалася гісторыя нашай Айчыны за тысячагадовы перыяд яе існавання.
16.(Класификацыя навук..) Развіццё гістарычнай навукі нельга разглядаць ізалявана ад грамадска-палітычнага жыцця. З 20 – 30-х гг. яна замацоўваецца ў камандна-адміністрацыйнай сістэме і падпарадкоўваецца яе інтарэсам. Гэта прывяло да палітызацыі і ідэалагізацыі навукі праз розныя сродкі: фінансаванне, матэрыяльнае забеспячэнне, выданне працаў, доступ да крыніцаў, фармаванне праблематыкі даследаванняў, канцэптуальнае рашэнне праблемаў.Значны ўплыў на гістарычную навуку аказалі палітычныя кампаніі, якія праводзіліся ў форме «дыскусіяў», а таксама пастановы ЦК ВКП(б) другой паловы 40-х гг. Пад лозунгамі барацьбы супраць «праяўленняў безыдэйнасці і апалітычнасці», за «чысціню марксісцка-ленінскага светапогляду», за няўхільнае кіраванне «ленінскімі прынцыпамі класавасці і партыйнасці» граміліся навуковыя галіны і школы, укараняўся дагматызм, падаўлялася іншадумства.Выкананне гэтых пастановаў выклікала пошук «недахопаў» і «памылак» у ідэалагічнай рабоце ў БССР. ЦК КП(б)Б разглядзеў пытанне аб дзейнасці грамадска-палітычных і літаратурных часопісаў «Беларусь», «Полымя», выявіў у іх шэраг «ідэалагічна шкодных» твораў. Часопісу «Бальшавік Беларусі» было ўказана, што яго матэрыялы заводзяць чытачоў у далёкае мінулае, не адлюстроўваюць пытанні савецкага перыяду. Пад крытыку папалі газеты «Советская Белоруссия», «Звязда» і інш. Пасля пастановы ЦК ВКП(б) «О работе ЦК КП(б)Б» (1947 г.) націск на грамадазнаўцаў і пісьменнікаў узмацніўся.У першае пасляваеннае дзесяцігоддзе перад гістарычнай навукай БССР стаяла задача падрыхтоўкі і выдання «Гісторыі БССР». Вядома, што ў 1943 г. пад кіраўніцтвам У.І.Пічэты група мінскіх навукоўцаў пачала працу над аднатомавай «Кароткай гісторыяй БССР» са старажытных часоў да сярэдзіны ХХ ст. Пасля вайны праца была прадоўжана супрацоўнікамі Інстытута гісторыі АН БССР. У 1946 г. выйшаў першы выпуск задуманага выдання (апублікавалі першую з шасці напісаных частак). Дзеля яго абмеркавання адбыўся навуковы савет, на якім, акрамя навукоўцаў, прысутнічалі работнікі ЦК КП(б)Б, пісьменнікі, настаўнікі школаў. Першы сакратар ЦК КП(б)Б і старшыня ўрада БССР П.К.Панамарэнка абвінаваціў гісторыкаў у «сур’ёзных метадалагічных памылках», прычым асобна крытыкаваў У.І.Пічэту.
На пленуме ЦК КП(б)Б у 1947 г., які разглядзеў пытанне «Аб палітычнай і ідэалагічнай рабоце КП(б) Беларусі сярод інтэлігенцыі», была пастаўлена задача «разгортвання барацьбы супраць нізкапаклонства перад замежжам, перад рэакцыйнай буржуазнай культурай» праз рашучую барацьбу «супраць усякага роду скажэнняў і памылак нацыяналістычнага характару ў галіне гісторыі БССР».Ужо ў студзені 1948 г. ЦК КП(б)Б стварыў камісію з вядомых гісторыкаў рэспублікі (А.I.Воранава, Н.В.Каменская, Я.I.Карнейчык, С.Н.Малінін, М.М.Нікольскі, У.М.Перцаў, К.М.Палікарповіч, А.П.П'янкоў, П.В.Саевіч, К.I.Шабуня, Я.П.Шлосберг), каб падрыхтаваць афіцыйны погляд на мінулае Беларусі ў форме «Тэзісаў аб асноўных пытаннях гісторыі БССР». 20 сакавіка «Тэзісы» былі зацверджаны ЦК КП(б)Б, а летам іх надрукавалі ў часопісе «Бальшавік Беларусі». Барацьба з нацыяналізмам і касмапалітызмам з пазіцыяў сённяшняга часу падаецца беспадстаўнай. Але ў тыя гады яна вызначала навуковы лёс гісторыкаў. Пад уплывам палітычных і ідэалагічных установак яны былі вымушаны адступаць ад аб’ектыўнасці. Усё гэта змяншала зацікаўленасць у вывучэнні гістарычнага мінулага, звужала праблематыку даследаванняў, прыводзіла да аднабаковых ацэнак, ігнаравала гістарычны падыход у асвятленні гісторыі Беларусі.
Адшукванне памылак «нацыяналістычнага характару» ў працах гісторыкаў з'яўлялася вынікам укаранення сталінскіх трактовак і ацэнак гістарычнага працэсу, росквіту вялікадзяржаўнай цэнтрысцкай гістарыяграфіі. Класавы падыход нанёс шкоду гістарычнай навуцы, бо ўсё, што не ўваходзіла ў сферу інтарэсаў рабочага класа і партыі бальшавікоў, а таксама ідэалагічна блізкіх да іх слаёў грамадства, абвяшчалася рэакцыйным і недапушчальным.
17.(Спецыф iка г iст.пазнання) Асэнсоўваючы пастаўленую праблему з пазіцыі філасофіі гісторыі , відавочна , трэба зыходзіць з прызнання таго , што гістарычнае пазнанне , узятае ў цэлым , ўпісваецца ў агульную канцэпцыю эпістэмалогіі : яно ўтварае гнасеалагічныя , суб'ект - аб'ектнае стаўленне. У гістарычным пазнанні выкарыстоўваюцца агульнанавуковыя і філасофскія метады пазнання , якія дазваляюць атрымліваць вынікі ў адзінстве аб'ектыўнага і суб'ектыўнага , тыпалагічнага і індывідуальнага , колькаснага і якаснага , а таксама іншых апісаннях. Аднак гістарычнае пазнанне разам з тым і спецыфічна , што тлумачыцца шэрагам прычын , але перш за ўсё асаблівасцямі аб'екта і суб'екта пазнання. Гісторыя як навука мае , як вядома , сваім прадметам «справы даўно мінулых дзён » . Але гэта мінулае не адарванае ад гэтага , а наадварот , самым цесным чынам звязана з сучаснасцю. Гэта пазнанне заўсёды як бы працята прынцыпам дзіахранічнага падыходу гісторыка да аб'екту даследаванні ў іх розначасовых існаванні , часовых аддаленых . Але ў гістарычным засваенні мінулага выкарыстоўваецца і прынцып адначасовага падыходу , калі мінулае звязваецца суб'ектам пазнання з гэтым , пранікае ў жывую тканіну сучасных падзей і нават перакідваецца ў ідэалізаваныя контуры будучыні.Пазнанне мінулага ў сувязі са сказаным грунтуецца на парадыгме антрапамарфізму : суб'ект ўключаецца , дакладней , ужываецца ў прадмет даследавання , можна сказаць , пераносіць свае каштоўнасныя ўстаноўкі , арыентацыі ў той адкрываны яму далёкі матэрыял. І ў сілу гэтага адбываецца нейкі сінтэз сучаснага з мінулым . Прадмет ж пазнання ( аб'ект) пераносіцца ў форме атрымліваюцца ведаў на суб'екта . Гісторык павінен ўжыцца ў падзеі мінулага , зноўку перажыць іх і такім чынам зрабіць іх зноў жывымі.У той меры , у якой гістарычнае пазнанне мае накіраванасць ад сапраўднаю да мінулага , яно рэтраспектыўна . Годнасць рэтраспекцыі складаецца ў тым , што апора на веды , якія бяруць пачатак ад сучаснасці , дазваляе больш глыбока , адэкватна ацэньваць мінулае - бо былое ўжо адбылося , сталі вядомымі яго прычыны і следства , атрыманы розныя ацэнкі падзеяў.Рэтраспектыўны падыход разам з тым нясе ў сабе і пазнавальную абмежаванасць . Гісторыку вельмі цяжка на мове сваёй эпохі дакладна адлюстраваць не толькі знешнія праявы вывучаемай мінулага , але і галоўнае - паглыбіцца ў яго ўнутраныя значэння і сэнсы , раскрыць матывы дзейнасці людзей , іх мэтапакладання . Таму ў гістарычным пазнанні могуць дапускацца і архаизация , і мадэрнізацыя ў разуменні прадмета даследавання.Гістарычнае пазнанне па сваёй прыродзе і рэканструктыўна . Такая рыса яго выклікаецца тым , што мінулае не дадзена даследніку непасрэдна - пачуццёва . Больш за тое , гістарычнае быццё для гісторыка заўсёды фрагментарна , мазаічна , бо крыніцы , з дапамогай якіх мінулае становіцца гістарычным, не поўныя , не вычэрпваюць усяго багацця гістарычнай рэчаіснасці. Акрамя таго , крыніцы , адрозніваючыся паміж сабой , нярэдка ўтрымліваюць у сабе немалы налёт суб'ектыўнасці , ня адэкватных сцвярджэнняў і г.д.Гістарычная навука , як ніякая іншая , грунтуецца на метадзе інтэрпрэтацыі , пад якім маецца на ўвазе наданне атрымліваюцца ведаў характару ацэначных меркаванняў , значэнняў . Інтэрпрэтацыя , з дапамогай якой гісторык асэнсоўвае нешта яму адкрываецца , дазваляе яму пераходзіць ад тлумачэння да разумення якія адбываліся калісьці падзеі.І нядзіўна , што гістарыяграфія мае шмат рознымі , несупадаючымі , а часам і супрацьлеглымі інтэрпрэтацыямі адных і тых жа актаў , працэсаў , асоб. Нярэдкія і зменлівыя па розных прычынах ацэнкі гістарычнага - рэінтэрпрэтацыя , якія маюць для самой навукі не толькі пазітыўнае (нарошчванне новых ведаў , іх паглыбленне , больш дакладнае асэнсаванне ) , але і негатыўнае значэнне ( « перапісванне » гісторыі).Гістарычнае пазнанне характарызуецца і іншымі рысамі. Напрыклад , гэта праблема суадносін эмпірычнага і тэарэтычнага ў гістарычнай навуцы , формаў гістарычнай рацыянальнасці , заканамернасцяў разгортваецца працэсу гісторыі і многіх іншых .
18. Суб ектна аб ектныя адносины у гистарыч.навуцы. У адрозненне ад прыродазнаўча навуковага даследавання, у працэсе гістарычнага пазнання суб'ект - аб'ектныя адносіны , якія складваюцца паміж той, хто спазнае суб'ектам і прадметам пазнання , носяць больш складаны і больш цесны характар .Суб'ект ў гістарычным пазнанні неаддзельны ад аб'екта , ён , з'яўляючыся даследчыкам гістарычны фактаў , у той жа час сам з'яўляецца аб'ектам гісторыі , удзельнічаючы ў жыцці грамадства. Такое становішча суб'екта выцякае з парнага разумення гісторыі. З аднаго боку , пад гісторыяй разумеецца працэс станаўлення і развіцця чалавечага грамадства ( аб'ектыўная гісторыя ) , з другога , пад гісторыяй разумеецца навука , якая вывучае гэты працэс ( суб'ектыўная гісторыя ) .На думку Р. Арона , "... рэчаіснасць і веданне аб гэтай рэчаіснасці неаддзельная адзін ад аднаго. Усведамленне мінулага - складовая частка гістарычнага існавання . Чалавек сапраўды мае мінулае толькі ў тым выпадку , калі ён ўсведамляе , што яно ў яго ёсць , бо толькі гэта ўсведамленне дае магчымасць дыялогу і выбару. Інакш кажучы , індывіды і грамадства нясуць у сабе мінулае , якога яны не ведаюць , але ўздзеяння якога пасіўна падвяргаюцца. Такім чынам , чалавек адначасова з'яўляецца суб'ектам і аб'ектам гістарычнага пазнання » .Аднак у філасофскай думкі склаўся і іншы падыход да праблемы гістарычнага суб'екта , які выводзіць суб'екта з працэсу пазнання.Такі падыход асабліва характэрны для структуралізму , які стаў адным з метадаў пазнання. Выключэнне суб'екта з пазнавальнага працэсу з'явілася заканамерным для прыхільнікаў структуралізму , паколькі яны адмаўляюць гісторыю як аб'ектыўную рэальнасць.Для структуралізму характэрным з'яўляецца атаясамліванне свету з тэкстам . Свет бачыцца ім сістэмай знакаў , якія адпаведна не маюць суб'екта і гісторыі.Не вылучаюць межаў паміж суб'ектам пазнання і аб'ектам прыхільнікі новага онтологизма , вызначаючы іх як элементы «адзінай сеткі» .Ўяўленне аб аб'екце даследавання , разгляданага па-за ўсякай сувязі ад суб'екта даследаванні , было пастаўлена пад сумненне ў XX ст. У працах , якія з'явіліся ў гэты перыяд , суб'екту надаваліся пэўныя рысы , якія аказвалі ўплыў на вынікі даследавання.Асаблівасці суб'ект - аб'ектных адносін таксама выяўляюцца ў тым , што суб'ект , які ажыццяўляе працэс пазнання , з'яўляецца сацыяльна сфармаваным , звязаных з той ці іншай ідэалогіяй , якая валодае пэўнай пазіцыяй у грамадстве. У выніку такога пола -шча суб'екта , у даследаванне аб'екта прыўносяцца пэўныя каштоўнасці і інтарэсы , то ёсць аб'ект адначасова і пазнаецца , і ацэньваецца , нярэдкія выпадкі , калі пазнанне отодви - гается на другі план , прыярытэт аддаецца ацэначныя меркаванні. Як следства гэтага , часцяком у гістарычным даследаванні цікавасць зводзіцца да таго , каб выкарыстоўваць атрыманыя веды для зацвярджэння існуючай палітычнай улады , апраўдання яе палітыкі. Такі падыход не вядзе да атрымання аб'ектыўнага веды , якое можна было б выкарыстоўваць у інтарэсах развіцця грамадства , у інтарэсах сацыяльнай практыкі.
Такім чынам , працэс гістарычнага пазнання тут абумоўлены іншымі інтарэсамі , выдатнымі ад інтарэсаў прыродазнаўчанавуковага пазнання. У выніку асаблівага характару гэтага інтарэсу , і змест даследавання , і тэарэтычныя высновы , якія вынікаюць з пазнавальнага пра- працэсу, у значнай ступені дэтэрмінавана грамадскай пазіцыяй , хто пазнае, суб'екта .Зыходзячы з такой асаблівасці гістарычнага пазнання , шэраг даследчыкаў сцвярджаюць , што гісторыя як навука не валодае здольнасцю аб'ектыўна исследоватьисторический пра- цэс , а шэраг даследчыкаў не бяруцца вырашаць гэтую нібыта заведама нерэальную задачу.Адным з першых паставіў пад сумнеў аб'ектыўнасць даследчыка ў працэсе пазнання Гадамер . Ён прызнаваў розум як неабходнае і заклікаў адмовіцца ад перакананні аб непрадузятым пазнанні , паколькі яно імпліцытна ўключае забабоны даследчыка . Больш за тое , на яго думку , на характар пазнавальнага працэсу аказваюць уплыў гістарычная і культурная ідэнтычнасць даследчыка .Праектыўная тэндэнцыя чалавечага разумення выступае адным з кампанентаў герменеўтычнага працэсу. Даследчык , які імкнецца разумець тэкст , заўсёды здзяйсняе « акт праекцыі » . На думку Гадамера , аснову жыццядзейнасці чалавека ў большай меры фармуюць яго прадузятасці , чым рэфлексія , тэарэтычныя меркаванні , прычым гэтым перадузятасцям Гадамер надаваў аб'ектыўны характар , іх зародкі ён бачыў у гістарычнай рэчаіснасці.. У даследаванні гістарычнага працэсу прадстаўнікі гэтага кірунку акцэнтуюць увагу на асаблівасцях гістарычнай аб'ектыўнасці . Такім чынам , суб'ект - аб'ектныя адносіны ў гістарычным пазнанні носяць спецыфічны характар .
19.Гiсторыя i сучастнасць. "Гісторыя – гэта фундамент, на каторым будуецца жыццё народа. І нам, каб адбудаваць сваё жыццё, трэба пачаць з фундамента, каб будынак быў моцным," – такімі злабадзённымі і сёння словамі пачынае сваю "Кароткую гісторыю Беларусі" дзеяч беларускага адраджэння пачатку ХХ ст. Вацлаў Ластоўскі. І сапраўды, без ведання сваёй гісторыі, сваіх каранёў народ не мае будучыні.Сёння вывучэнне студэнтамі курса "Гісторыя Беларусі" займае важнае месца ў агульнай сістэме падрыхтоўкі сучаснага дыпламаванага спецыяліста. Гісторыя вывучае мінулае чалавецтва і накіравана на фарміраванне сістэмы ведаў, неабходных для адукаванага чалавека. Асаблівасць гісторыі вынікае з таго, што яе галоўнай мэтай з'яўляецца вывучэнне чалавечай паўсядзённасці як у прасторы, так і ў часе.Гісторыя дапамагае даведацца пра мінулае сваёй радзімы, больш дакладна вызначыць яе месца сярод іншых краін і народаў. Нездарма старажытныя рымляне казалі: "Гісторыя - настаўніца жыцця". Веданне гісторыі ва ўсе часы лічылася рысай добрага густу. Напрыклад, французскі кароль Генрых ІV аднойчы заявіў: "Пра што можна размаўляць з чалавекам, калі той не ведае гісторыі?" Вядомы нямецкі рэфарматар М. Лютэр быў нават больш прамалінейны: "Цкаванне гісторыі ёсць адметная рыса татарскага і цыклапічнага варварства, д'ябальскае глупства!" Словы дзвюх згаданых асоб не згубілі сваю актуальнасць і сёння. Вывучэнне гісторыі Беларусі садзейнічае фарміраванню больш глыбокага разумення сучаснай сацыяльна-палітычнай, эканамічнай і культурнай сітуацыі ў краіне. Да таго ж атрыманыя веды спатрэбяцца студэнтам пры вывучэнні спецыяльных, у тым ліку эканамічных і правазнаўчых дысцыплін.Галоўнай мэтай вучэбнай дысцыпліны ў вышэйшай установе з'яўляецца фарміраванне ў студэнтаў сістэмы ведаў аб асноўных этапах этнічнай гісторыі Беларусі, сацыяльна-палітычным, эканамічным, культурным жыцці беларускага народа ў кантэксце гісторыі сусветнай цывілізацыі.Сутнасць гісторыі, з пункту гледжання многіх даследчыкаў, складае параўнальна-гістарычны метад, дзякуючы якому становіцца магчымым даследаваць агульнае і адметнае ў паступальным развіцці народа, пазбегнуць пераважна апісальнага характару. Новая метадалогія гісторыі зыходзіць з пазіцый неабходнасці ўсебаковага аналізу падзей і з'яў на базе рэчаісных дакументаў, прыняцця гістарычнага працэсу такім, які ён быў, неабходнасці вывучэння нацыянальнай гісторыі ў цеснай сувязі з гісторыяй сусветных цывілізацый.
20.Г icтар.навука i пал- iдэал.практыка. Гісторыя як навука, выяўляючы на аснове тэарэтычнага асэнсавання гістарычных фактаў заканамернасці развіцця грамадства, дапамагае глыбока асэнсоўваць навукова абгрунтаваны палітычны курс, пазбягаючы тым самым суб’ектыўных рашэнняў палітычнага характару. Разам з тым веданне гісторыі спрыяе вызначэнню аптымальнага варыянту палітыкі кіраўніцтва масамі і ўзаемадзеяння з імі розных партый і рухаў.У апошні час усё больш значнай грамадскай патрэбай становіцца задача патрыятычнага выхавання маладога пакалення. Думаецца, што менавіта адлюстраванне складанай гістарычнай карціны рэальных цяжкасцяў і памылак, а таксама шляхоў іх пераадолення, дапаможа сфармаваць сапраўдную любоў да сваёй Радзімы і гонар за яе народ і гісторыю.У сістэме падрыхтоўкі маладых спецыялістаў важнае месца належыць айчыннай гісторыі. З’яўляючыся неад’емным элементам жыцця грамадства, гістарычная навука выконвае значныя функцыі, якія выцякаюць з аб’ектыўных грамадскіх патрэбаў. Па-першае, гэта фарміраванне нацыянальнай самасвядомасці, самаідэнтыфікацыі грамадства праз веданне сваёй гісторыі. Па-другое, - тлумачэнне і прагназаванне развіцця грамадскіх працэсаў для эфектыўнага кіравання дадзеных грамадствам, што немагчыма без выкарыстання гістарычных ведаў. Па-трэцяе, гістарычная навука заклікана выконваць выхаваўчую функцыю, якая заключаецца ў фарміраванні сацыяльнай псіхалогіі маладога пакалення ў адпаведнасці з сучаснымі ўяўленнямі аб сацыяльнай норме, шляхам выкарыстання гістарычнага матэрыялу, які змяшчае ўзоры дзейнасці або паводзін. Гэта спрыяе пазітыўнай ацэнцы прыналежнасці да дадзенага грамадству, што неабходна для яго развіцця. Мінулае і сучаснасць грамадства мае патрэбу не толькі ў строгай навуковай ісціны аб уласным канкрэтна-гістарычным развіцці, але і ў здаровым грамадскім самасвядомасці, які дазваляе весці годнае і ўзаемапаважлівы зносіны з іншымі народамі. Усе гэтыя функцыі павінны рэалізоўвацца ў працэсе вывучэння айчыннай гісторыі ў вышэйшай навучальнай установе.
21.Сацыяльныя функцыи гистарычнай навуки.
Гістарычная навука выконвае наступныя сацыяльныя функцыі: - 1. функцыя сацыяльнай памяці. Сацыяльная памяць - гэта назапашванне і захаванне ў памяці чалавецтва вопыту ўсіх мінулых пакаленняў. Такая памяць валодае ўласцівасцямі: - калектыўная;
- выбарчая і фрагментарная;
- арганізаваная і пасведчанная;
- сацыяльна арыентаваная;
- прымірыцельная;
справядлівая.
2. - навукова-пазнавальная функцыя;
3 - выхаваўчая функцыя;
4 - ідэйна-палітычная функцыя. Дадзеная функцыя гісторыі прызнаецца не ўсімі, але сацыяльны заказ гісторыкам з боку грамадства і ўлады прысутнічае, важна толькі, каб ён стымуляваў з’яўленне саміх гістарычных прац, звязаных з пэўнай, якая цікавіць грамадства, тэматыкай, але не прадвызначала высновы даследчыка, праца якога ў такім выпадку з гістарычнага ператвараецца ў ідэалагічны. Гістарычная навука, дасягаючы сваёй галоўнай мэты, стварае навуковыя перадумовы для: - фарміравання пазітыўнага грамадскага самасвядомасці, - прагназавання развіцця канкрэтнага грамадства, - кіравання развіццём грамадства і яго асобнымі сферамі і працэсамі
Рэалізацыя гісторыяй сваіх функцый забяспечваецца навуковай метадалогіяй. Метадалогія гісторыі - гэта навука аб спосабах вывучэння і тлумачэння мінулага. Асноўнае месца ў метадалогіі належыць тэорыі і прынцыпам гістарычнага пазнання. Тэорыя гістарычнага пазнання вырашае праблему сутнасці гістарычнага працэсу, абгрунтоўвае перыядызацыю гісторыі, вывучае заканамернасці грамадскага развіцця.
22.Функцыя сацыяльнай памяци. Сацыяльная памяць – гэта назапашванне і захаванне ў памяці чалавецтва досведу ўсіх мінулых пакаленняў. Гэта памяць, накіраваная на забяспячэнне ўстойлівасці развіцця і жыцця грамадства. Такая памяць валодае ўласцівасцямі: - калектыўная;
- выбарчая і фрагментарная;- арганізаваная і пасведчанная;- сацыяльна арыентаваная;- прымірыцельная;– справядлівая.
Гісторыя выступае як пасрэдніца паміж пакаленнямічалавецтва. Назапашванне ў сацыяльнай памяці гістарычных ведаў робіць агульным здабыткам метады і інструменты грамадскага развіцця, знаёміць з альтэрнатыўнымі формамі і мадэлямі грамадскага ладу. Менавіта на гістарычнай непісьменнасці шырокага кола людзей заўсёды спекулявалі прыхільнікі догмаў аб грамадстве
23.Навукова-пазнавальная функцыя.
Сэнс функцыі – у прадстаўленні грамадству ведаў аб мінулым.
Гістарычны падыход да грамадства – неабходная ўмова пазнання і правільнага разумення сучаснасці. Навукова-пазнавальная функцыя – неад’емная ўласцівасць любой навукі. Цэнтральная задача гісторыі складаецца ў тым, каб даць неабходныя грамадства ведаў для здабывання урокаў мінулага. Глыбокі аналіз асноўных напрамкаў сацыяльнага развіцця выступае як перадумова навуковага кіраўніцтва грамадствам. «Без ведання гісторыі, - пісаў В. А. Ключэўскі, - мы павінны прызнаць сябе выпадковасцямі, што ня ведаюць, як і навошта мы прыйшлі ў свет, як і для чаго ў ім жывем, як і да чаго павінны імкнуцца ...”; Пры ўсім своеасаблівасці , непадобнасці, унікальнасці якія адбываюцца цяпер у нашай Айчыне пераменаў, падзей, у іх можна знайсці падобныя рысы мінулага. Іх асэнсаванне і абагульненне дапаможа менш памыляцца ў сучаснасці і выбіраць найбольш верныя арыенціры ў будучыню. Трэба толькі пастаянна папаўняць веды, засвойваць урокі мінулага, вучыцца вучыцца. Эфектыўная рэалізацыя эўрыстычнай функцыі гісторыі – перадумова навуковага кіравання грамадствам і абгрунтаванай дзяржаўнай палітыкі.
24.Выхаваучая функцыя. Выхаваўчая функцыя заключаецца ў тым, што вывучэнне айчыннай гісторыі выхоўвае ў народа маральнасць, фармуе гуманістычныя грамадзянскія якасці патрыятызму, дапамагае зразумець такія катэгорыі, як гонар, абавязак перад грамадствам, дазваляе ацэньваць палітычных кіраўнікоў па выніках іх спраў.Выхаваўчая функцыя адыгрывае важную ролю у фарміраванні навуковага светапогляду, дазваляе ажыццяўляць усебаковае выхаванне людзей, г.зн. спалучаць у выхаванні на аснове гістарычных матэрыялаў патрыятычныя, інтэрнацыяналістычныя, працоўныя, ідэалагічныя, маральныя моманты.Выхаваўчае значэнне маюць падзеі, факты, учынкі і дзейнасць гістарычных асоб. Без ведання мінулага свайго народа і чалавецтва ў цэлым нельга лічыць сябе культурным чалавекам. «Можна не ведаць, не адчуваць цягі да вывучэння матэматыкі, грэцкага або лацінскага моў, хіміі, - пісаў Н. Г. Чарнышэўскі, - можна не ведаць тысячы навук і ўсё-такі быць адукаваным чалавекам, але не любіць гісторыі можа толькі чалавек зусім неразвіты разумова» Адукаваны чалавек не можа быць абыякавым да пакут людзей, несправядлівасці, да гераічных учынкаў сваіх продкаў. Ён не можа не асуджаць злачынства, палітыку тэрору і гвалту. Важна мець на ўвазе, што пройдзе крыху часу, і вы, цяперашнія студэнты, станеце не толькі кваліфікаванымі спецыялістамі, але і парламентарыямі, грамадскімі дзеячамі і партыйнымі лідэрамі, будзеце вызначаць лёс краіны. Наша фарміруецца дзяржава мае патрэбу ў маладых, разумных, творчых дзеячаў. У гэтых умовах асаблівае значэнне набывае выхаванне якасцяў годнага грамадзяніна.
25.Палитыка-идэалаг i чная функцыя. Гістарычная навука дапамагае палітыкам і дзяржаве ў выпрацоўцы збалансаванай палітыкі , накіраванай на далейшы прагрэс краіны . Палітыкам трэба памятаць, што гісторыя заўседы шматварыянтна пры выбары чалавекам дзеяння, але яна адзіна магчымая як адбыўшаяся падзея. Гісторыя, вывучаючы заканамернасці выбару, дапамагае палітыкам прымаць рашэнні на карысць усяго грамадства.Гісторыя як навука, выяўляючы на аснове тэарэтычнага асэнсавання гістарычных фактаў заканамернасці развіцця грамадства, дапамагае выпрацоўваць навукова абгрунтаваны палітычны курс, пазбягаць суб'ектыўных рашэнняў. У адзінстве мінулага, сучаснасці і будучыні - карані цікавасці людзей да сваёй гісторыі. Руская гісторык В.О. Ключэўскі (1841-1911), вызначаючы практычнае значэнне ведаў гісторыі, гістарычнай свядомасці, адзначаў: «Кожнаму народу гісторыя задае двухбаковую культурную працу - над прыродай краіны, у якой яму наканавана жыць, і над сваёю уласнай прыродай, над сваімі духоўнымі сіламі і грамадскімі адносінамі»
26.Г i старычная крын i ца. Гістарычная крыніца: аб'ект, які ўтрымлівае інфармацыю пра мінулае жыццё людзей і ўключаны ў працэс навуковага вывучэння.Існуе шэраг класіфікацый гістарычных крыніц, напрыклад, прапанаваная беларускім крыніцазнаўцам С. Ходзіным:
I. Дакументальныя крыніцы:
1) дакументы заканадаўства (помнікі права);2) актавыя крыніцы (дамоўнага характару);
Дата: 2019-03-06, просмотров: 347.