Роль английского существительного в предложении
Поможем в ✍️ написании учебной работы
Поможем с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой

Чаще всего существительное в предложении выполняет функцию подлежащего или дополнения, однако может выступать в роли других членов предложения.

Подлежащее :

The painter paints the portraits. – Художник пишет портреты .

The door is broken. – Дверь сломана .

Дополнение:

I saw your dog. – Я видел твою собаку.

The teacher gave us an exercise. – Учитель дал нам упражнение .

Именная часть составного сказуемого:

My friend is a liar. – Мой друг – лжец.

Rick is the boss here. – Рик здесь главный .

Определение:

It’s Daniel’s cat. – Это кошка Дэниела.

This is an iron bridge. – Это железный мост .

Обстоятельство:

The book is on the table. – Книга на столе.

Тренировочные упражнения

Упражнение 1. Выпишите исчисляемые существительные в одну колонку, а неисчисляемые в другую колонку.

Wool, air, airship, word, aviation, assistance, assistant, paper-бумага, paper-газета, hour, bread, darkness, water, sea, cheese, happiness, event, glass-стекло, glass-стакан, hero, sand, music, piano, friend, friendship, quickness, tobacco, cigarette, copper, armchair, coffee, ship, coin, university, money, ink, banknote, meat, silver, watch, timber, tree, idea, ice, furniture, chalk, heat, cow, milk, butter, horse, speed, umbrella, instrument, machine, obligation, equipment.

Упражнение 2.Напишите следующие существительные во множественном числе и прочитайте их:

Place, library, language, dress, fly, watch, clock, country, eye, bus, bush, party, ray, thief, company, Negro, mass, leaf, wolf, glass, key, fox, half, life, day, play, factory, city, colony, roof, month, opportunity, journey, shelf, hero. Man, woman, tooth, foot, goose, child, mouse. Postman, son-in-law, editor-in-chief, fisherman, schoolgirl, sister-in-law, text-book, pocket-knife, passer-by, statesman.

Упражнение 3. Употребите существительные в притяжательном падеже.

1. the title of the book 2. the economy of the country 3. the decision of the government 4. the work of the next week 5. the holiday of three weeks 6. the wedding of Tom and Jane 7. the works of K. Marx 8. the toys of my children 9. the bedroom of my sisters 10. the house of my brother- in-law 11. the hobby of my wife 12. the car of the Millers 13. the photo of her boyfriend 14. the newspaper of last Saturday 15. the umbrella of Professor Jones.

Упражнение 4. Измените форму выделенных существительных на множественное число и внесите соответствующие изменения в предложения по необходимости.

1. Jack received a copy of his last order.

2. The last car was sold yesterday.

3. This red glove is too large for her hand.

4. What is his neighbor’s name?

5. You have to buy a pencil and a drawing block for Henry.

6. The little girl singing a song is a daughter of my sister.

7. Yves has bought a very uncommon present for his wife.

8. The copy-book was on the bookshelf.

9. This beautiful house is made of bricks.

10. Valery has hurt her leg.

 

Упражнение 5. Определите число существительных.

means food television child sports table feet papers information progress fish horse trouble scissors goods fruit advice traffic data glasses furniture bread watch men ship teeth pyjamas weather sum poultry trousers clothes money clock oxen mice sheep police work crew paper news workers spectacles contents phenomena economics phonetics works hair

 

Упражнение 6. Переведите предложения на русский язык и определите функцию существительного в предложении.

1. The head of the company stated that a special license was issued for the export of steam turbines.

2. His colleagues received very important information about Robert`s new online service.

3. Jane’s sister is the wife of his neighbor`s uncle.

4. Her mother is a woman of unbalanced mind.

5. Chemistry forms the basis of different sciences.

6. Assessors have been checking witness statements on these difficult legal proceedings against the hotel administration.

7. Do you write with your pen or with your teacher`s one?

8. Could you change this $50 note in the bank, please?

9. Mark became the Executive Director of the Baltic Bank.

10. The acoustics in that night club are unreliable.

 

Упражнение 7. Перестройте предложения, используя притяжательный падеж существительных.

1. There is a swimming-pool of their workers. – Здесь находится бассейн их рабочих.

2. Your colleagues will discuss the proposals of Mrs. Smith next week. – Твои коллеги будут обсуждать предложения миссис Смит на следующей неделе.

3. The mobile phones of Jack and Mary are not very modern. – Мобильные телефоны Джека и Мэри не очень современные.

4. Our company has not yet discussed the viewpoint report of the customer. – Наша компания пока еще не обсудила доклад о позиции покупателя.
5. George taught the son of Mr. Brown to read. – Джордж учил сына мистера Брауна читать.

6. The country house of her parents is very modest. – Загородный дом ее родителей очень скромный.

7. The old computer of their chief is now upgraded. – Старый компьютер их начальника теперь модернизирован.

8. Elisabeth is hanging the wet clothes of her daughters on the drying rack. – Элизабет развешивает мокрую одежду своих дочерей на сушилке для белья.

9. His son read very many fantastic stories of Robert Sheckley. – Его сын прочитал очень много фантастических рассказов Роберта Шекли.

10. The leaky boat of the old man was near the lake. – Дырявая лодка старика находилась около озера.

Упражнение 8. Дайте соответствующие существительные женского рода.

A lion, a tiger, an actor, a poet, a man, an uncle, a husband, a brother, a grandfather, a son, a master, a baron, a count, a shepherd, a host.

Упражнение 9. Дайте соответствующие существительные мужского рода.

A lady, a girl, a niece, Mrs. Smith, a widow, a stewardess, a French woman, a cow, a queen, a princess, a duchess, a hen, a mother.

Упражнение 10. Поставьте существительные в следующих предложениях во множественное число. Сделайте необходимые изменения .

1. This man is an engineer. 2. That woman is my sister. 3. This child is my son, 4. That goose is big. 5. This mouse is white. 6. This man is a doctor. 7. That woman is my cousin. She is a teacher 8. That girl is my niece. She is a pupil. 9. This girl has a blue sweater. 10. This boy has a good coat. 11. My uncle has a large flat. 12. There is a table in the room. 13. I have a good pen. My pen is in my pocket. 14. There is a flower in the vase. 15. This child's foot is sore.

 

Упражнение 11. Перефразируйте предложения, используя притяжательный падеж ( Possessive Case).

1. The office of our manager is very big.

2. They will consider the proposals of Mr. Black at their next meeting.

3. This is, in the opinion of the critics, their best record for years.

4. The computer of Tom and Helen is modern.

5. We have not yet received the answer of buyers.

6. The working day of our Director begins at 9 o’clock in the morning.

7. Do you know the telephone number of the Petrovs?

8. My husband knows a lot about detective novels of Agatha Christie.

9. She put the wet boots of the boys near the stove.

 

Упражнение 12. Поставьте выделенные существительные во множественное число. Сделайте изменения в предложениях, если это необходимо.

1. A copy of the contract was sent to London.

2. The last leaf fell from the tree.

3. The woman standing by the window is our secretary.

4. This shoe is too large for my foot.

5. “Is this worker an Englishman or a German?” — “He is a Frenchman”.

6. The mouse was caught.

7. What is the child’s name?

8. The roof of the house was covered with snow.

9. A potato is a vegetable and a cherry is a fruit.

 

Упражнение 13. Поставьте выделенные существительные в единственное число. Сделайте изменения в предложениях, если необходимо.

1. These factories produce furniture.

2. The wives of the sailors came to the shore.

3. I have hurt my feet and hands.

4. In the farmyard we could see oxen, sheep, cows and geese.

5. Do your teeth still ache?

6. These are my friends’ studies.

7. He keeps his toys in the boxes.

8. These ladies are those gentlemen’s wives.

9. The children are sitting on the benches.



Unit 4

Артикль

( The Article)

Артикль является формальным словом, служит признаком существительного и ставится или непосредственно перед существительным, или перед определяющим его прилагательным.

В английском языке есть неопределённый артикль — a [eɪ] / an [æn], определённый артикль - the [ðɪ:] и нулевой артикль (отсутствие артикля).

Артикль в английском языке указывает на степень определенности предмета в данном контексте или в общем. В русском языке артикль, как служебное слово, отсутствует и часто с английского не переводится, но в русском языке есть показатели определённости и неопределённости, выполняющие ту же роль, что и артикли в языках, имеющих артикли.

Сравните:

Знаю я одного человека. I know a man.

Думаю, этот человек сможет тебе помочь. I think the man can help you.

Синтаксическое выражение определённости и неопределённости:

На столе лежит книга . There is a book on the desk.-

Книга – на столе . The book is on the desk.

Дата: 2019-02-24, просмотров: 320.