Ex. 2. Read the text for understanding its main points and answer the following questions:
Поможем в ✍️ написании учебной работы
Поможем с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой

1) Some decisions we make have ramifications throughout our lives, don’t they? Why?

2) What four major elements does decision-making involve?

3) When does a problem gain focus and take shape?

4) Can information define the nature of policy-making? How?

5) What are the most visible decision-making processes?

6) What is the difference between formal and informal evaluation of a problem?

7) What do decision makers usually anticipate before they reach conclusions?

8) What is the most difficult aspect of evaluating choices? Why?

9) What are the two broad categories of decision-making models?

10) Within which models are most of governmental decisions? Why?

 

Ex. 3. Read the text for detailed information to complete the following sentences:

1) Sometimes we make snap … that in retrospect seem wise, other times we carefully … the pros and cons but are … by fate.

2) Decision … involves four major elements: problem … information …, …, and … .

3) When we are only vaguely … that a problem …, our first step is to learn more about it and this learning is an important step in decision … .

4) The first step in defining a problem is … .

5) Before decision makers reach …, most try to … outcomes.

6) Sometimes cautious … is the best path in decision-making, at other times … .

7) Rational … are choices based on … of preferences and outcomes.

8) Most of governmental decisions are within … .

 

Ex. 4. Answer the following questions:

1) Why are most important decisions non-decisions?

2) Why can inaction have as important consequences as those resulting from action?

3) Why are four major elements of decision-making not sequential?

4) How do changes in our perception alter the decision process?

5) Why are information search and learning the most important steps in decision-making? Give examples.

6) Why is the distinction between information search and evaluation arbitrary?

7) Why is establishing the criteria the most difficult aspect of evaluating choices?

8) Why aren’t results universal criteria for the quality of a decision?

9) Why are rational decisions said to be choices based on judgment of preferences and outcomes?

10) Why are nonrational decisions said to be choices which do not result from the deliberate balancing of pros and cons?

D. Post-reading Exercises

 

Ex. 1. Insert prepositions where necessary:

1) Often the most important decisions are non-decisions: we choose to ignore … problems, to avoid situations, to put things … .

2) The most important element in policy making is selecting a problem … attention and placing it … the policy agenda.

3) Decision-making involves … evaluating the effects and actions.

4) The distinction … information search and evaluation is arbitrary.

5) Decision makers try to anticipate … outcomes … they reach conclusions.

6) The result is the most common criterion – if things turn … well we feel we made the right choice.

7) Rational decisions are choices based … judgment of preferences and outcomes.

8) An emerging view of decision-making places a stronger emphasis … decisions as value statements.

 

Ex. 2. What’s the English for:

А 1) изменять, предавать 2) выбор 3) определение, дефиниция 4) оценивать 5) выгода, польза 6) закончиться, истечь (о сроках) 7) знающий, осведомленный 8) загрязнение 9) анализировать, исследовать 10) ослаблять, уменьшать B 1) принятие решения 2) взвесить все «за» и «против» 3) отложить решение проблемы 4) поиск информации 5) происходить одновременно 6) изменить процесс 7) оказывать влияние на политику 8) предвидеть последствия 9) предусмотрительное обдумывание (осторожность) 10) разделять предположение  

 

Pre-discussion

 

Ex. 1. Retell the text finishing the following sentences and adding 4-5 phrases of your own:

1) The text under discussion deals with the problem of …

2) The four major elements: …, …, … and … which decision-making involves are not sequential.

3) Problem definition and information search are the first steps in decision-making process. They mean recognizing that a problem exists and … .

4) Choices emerge when problems are defined and … .

5) The most difficult aspect of evaluating choices is … .

 

Ex. 2. Translate into English:

1) Не существует верных или неверных путей принятия решений. Иногда наилучший путь – тщательное обдумывание и взвешивание возможных вариантов, но бывают и другие ситуации, которые требуют от нас риска.

2) Иногда, принимая решение, мы тщательно взвешиваем все «за» и «против», но что-то не складывается, и мы понимаем, что сделали неверный выбор.

3) Определение проблемы, требующей решения, является первым элементом процесса принятия решения.

4) Когда мы осознали, что проблема существует, первое, что нам хочется сделать – узнать о ней как можно больше. Этот элемент процесса принятия решения называется поиском информации.

5) Сделать выбор и принять решение очень трудно. Часто результаты выбора непредсказуемы.

6) Прежде чем достичь согласия по поводу какой-либо проблемы, люди, принимающие решение, стараются предвидеть последствия и оценить их.

7) Большинство ученых полагают, что существуют две модели принятия решений – рациональная и нерациональная.

8) Часто случается так, что мы игнорируем проблему, стараемся не замечать ее, а затем обнаруживаем, что наша бездеятельность, так же как и деятельность, имеет положительные результаты.

Ex. 3. Render into English:

 

Теоретические подходы к принятию

управленческих решений

 

Принятие решений стало предметом научного ис­следования лишь во время Второй мировой войны. Сегодня оно является подлинной межнаучной проблемой, которой интере­суются математики, социологи и психологи. В результате этих исследований возникли два вида теории решений.

• Первая из них, созданная главным образом математика­ми и экономистами, требует ответа на вопросы:

как принимать решения рационально?

какие из альтернатив оптимальны?

Вторая теория, часто называемая поведенческой теорией принятия решений, является системой утверждений:

как принимать личностные и организационные решения;

какие ошибки при этом совершаются.

 


 

Учебное издание

 

Авторы:

Лещёва Людмила Модестовна

Володько Светлана Михайловна

Бондарик Татьяна Владимировна

Лещёв Дмитрий Сергеевич

 

 

Английский язык для студентов государственного управления. Часть 1.

 

English for Public Administration Students. Part 1.

 

 

Учебное пособие

для студентов высших учебных заведений

(на английском языке)

 

Под редакцией д. филол. н., профессора Л.М. Лещёвой

 

Ответственная за выпуск Л.М. Лещёва.

Художник обложки О.А. Стасевич. Компьютерная верстка Н.Н. Котовой

 

Печать трафаретная. 

Подписано в печать ЖЖ.????.2005. Бумага офсетная.

Формат 60х841/16. Гарнитура Таймс. Усл.п.л. 22,8.

Уч.-изд.л. 24,5. Тираж 400. Заказ 62.

Академия управления

при Президенте Республики Беларусь.

 

 

Отпечатано в Редакционно-издательском центре Академии управления

при Президенте Республики Беларусь

220007, г.Минск, ул..Московская, 17


Дата: 2019-02-02, просмотров: 219.