ГОСУДАРСТВЕННАЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ОРГАНИЗАЦИЯ ВЫСШЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
«ДОНЕЦКАЯ АКАДЕМИЯ ВНУТРЕННИХ ДЕЛ МВД ДНР»
КАФЕДРА РУССКОГО ЯЗЫКА И ИНОСТРАННЫХ ЯЗЫКОВ
Ливенцова В.А.
Герасимова В.С.
Синенко Е.С.
ПРАКТИКУМ
ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ
для студентов юридических специальностей
(очная и заочная форма обучения)
ДОНЕЦК 2019
Ливенцова В.А., Герасимова В.С., Синенко Е.С. Практикум по английскому языку для студентов юридических специальностей (очная и заочная форма обучения). – Донецк: ДАВД МВД ДНР, 2019. – 100с.
Практикум предназначен для студентов юридических специальностей очной и заочной формы обучения для совершенствования знаний по основным разделам грамматики и для формирования вокабуляра профессиональной лексики.
Практикум рассчитан для работы в аудитории под руководством преподавателя и для самостоятельной работы студентов при подготовке к написанию контрольной работы, сдаче зачета и экзамена.
Каждый раздел включает текст для чтения и перевода, лексические и грамматические упражнения, творческое задание с применением лексических единиц.
Практикум написан совместно профессор кафедры русского языка и иностранных языков В.А. Ливенцова, преподаватель В.С. Герасимова, ст. преподаватель Синенко Е.С.
Рассмотрен и обсужден
на заседании кафедры
русского языка и иностранных языков
(протокол № 7 от 25.03.2019)
© Донецкая Академия внутренних дел МВД ДНР, 2019.
РАЗДЕЛ 1.
Лексическая тема: «About myself. Personal data». «О себе. Личные данные».
Грамматическая тема : The verb “to be” in Present Simple. Plural of Nouns. Possessive case.
Текст для чтения : About myself.
Цели занятия:
1. Развивать навыки чтения со словарем текстов профессионально-ориентированной направленности.
2. Уметь использовать глагол “to be ” в настоящем простом времени (The Present Simple Tense) в утвердительных, отрицательных и вопросительных предложениях.
3. Уметь образовывать множественное число имен существительных.
4. Уметь использовать притяжательный падеж.
5. Понимать на слух монологическое либо диалогическое высказывание по теме занятия.
PART 1. GRAMMAR.
Глагол «TO BE».
Глагол «to be» (быть, есть, являться, приходиться) изменяется по лицам и числам. Выражает состояние или местонахождение лица или предмета. В настоящем времени глагол «to be» на русский язык не переводится.
Утвердительная форма глагола «to be» в Present Simple
Структура
Запомните:
Присутствовать – be present
Отсутствовать – be absent
Опаздывать – be late
Быть вовремя – be in time
Быть свободным – be free
Быть уверенным – be sure
Быть готовым – be ready
Отвечать за что-либо – be responsible for
Бояться – be afraid
Например:
1. Я – будущий юрист – I am a future lawyer.
2. Офицер полиции является ответственным за общественный порядок – Police officer is responsible for public order.
3. Она студентка факультета права – She is a student of the Law faculty.
4. Мы на лекции по теории государства и права – We are at the lecture on the Theory of state and law.
5. Ты прилежный студент – You are a diligent student.
3. Они присутствуют на совещании – They are at the meeting.
В отрицательной форме добавляется not после am , is , are .
He is not a businessman. (= He isn ’ t ) Он не бизнесмен.
В вопросительной форме личная форма глагола «to be» ставится перед подлежащим.
Лицо | Единственное число | Множественное число |
1-е | Am I on duty? – Я сегодня дежурю? | Are we free today? – Мы сегодня свободны? |
2-е | Are you an officer? – Вы офицер? | Are you students? – Вы студенты? |
3-е | Is he\she\it absent now? – Он отсутствует? | Are they busy now? – Они сейчас заняты? |
Задание № 1. Завершите предложение, используя am\ is\ are \ am not \ is not\ are not.
1. I __ a police officer. 2. He__ interested in football. 3. You__ a cadet of the Donetsk Academy of Internal Affairs. 4. They__ diligent first-year cadets. 5. We__ future lawyers. 6. My sister and I__ from the DPR. 7. __ she a part-time student? – Yes, she__.8. The cadets ___ on the drill ground. 9. I __ future investigator. 10. John__ not a cadet. 11. He__ a police officer. 12. My mother __ not a teacher. 13. __ your father a sergeant? — No, he __ . 14. I __ a cadet, I __ not a student. 15. These men ... criminals. 16. __ you a lieutenant or a captain? – I __ a lieutenant. 17. __ his friend __ at work now? – No, he __ at home. 18. Congress ___ the legislative body of the USA. 19. John ___ a diligent student. 20. They ___ always late for a lecture. 21. A judge and jurymen __ members of the court. 22. A lawyer __ a person licensed to practice a law. 23. Verdicts__ formal decision made by a trial of facts. 24. A crime __ a violation of a law. 25. Punishment __ a prison sentence or fine given to a criminal. 26. Criminal law, civil law, administrative law ___ subjects, obligatory in the course of lawyers’ training. 27. President __ the chief of the country. 28. Law __ is my favorite subject. 29. Cadets__ on the drill ground now. 30. All detectives __ in the police station.
Задание № 2. Переведите на английский язык.
1. Мой друг – курсант ДАВД. 2. Мы студенты заочного отделения. 3. Мэри – будущий юрист. 4. Джон сегодня не в наряде. 5. Я и мой друг присутствуем на лекции по теории государства и права. 6. Он следователь? – нет, он студент факультета права. 7. Полицейский ответственный за общественный порядок. 8. Они из Донецка. 9. Ты сейчас в Академии? – нет, я на совещании. 10. Я интересуюсь футболом, а моя сестра интересуется правом.
Задание №3. Составьте максимально возможное количество предложений.
Student | late for a lecture | |
Cadets | Am | in the Academy now |
I | Is | responsible for public order |
The duty officer | Are | the law student(s) |
I and my friend | in Donetsk now | |
Police officers | on duty today |
Единственное и множественное число имен существительных. Образование множественного числа. Singular and Plural nouns .
● множественное число в английском языке образуется путем прибавления окончания « s »
1.Образование (в общем случае) | ед. число + окончание –s = мн.число а chair – стул; chairs – стулья a lawyer – юрист; lawyers – юристы |
2.Существительные, оканчивающиеся на -ch, -sh, -x, -ss, -s | ед. число + окончание –es = мн.число a bus – автобус; buses – автобусы a church – церковь; churches – церкви |
3.Существительное, оканчивающееся на –y с предшествующей согласной. Но если существительное, окан-чивается на –y с предшествующей гласной, –y не меняется. | ед. число + буква –y заменяется на -i + окончание –es = мн. число a lady – девушка; ladies – девушки a country – страна; countries – страны a day – день; days – дни a play – игра; plays – игры |
4. Существительное, оканчивающееся на -o | ед. число + окончание –es = мн.число a mosquito – комар; mosquitoes – комары a hero – герой; heroes – герои Исключения : photo (photos), piano (pianos) |
5. Существительное, оканчивающееся на -fe | ед. число + буквосочетание –fe меняется на -ve + окончание –s = мн. число a wife – жена; wives – жены a knife – нож; knives – ножи Некоторые существительные, оканчивающиеся на -fe, образуют мн. число только путем прибавления окончания -s (safe – сейф; safes – сейфы) |
6. Существительное, оканчивающееся на -f | ед. число + буква –f заменяется на -v + окончание –es = мн. число a wolf – волк; wolves – волки a leaf – лист; leaves – листья |
PART 2. Reading tasks .
About myself
My name is Nick Ivanov. I am eighteen years old. My parents are military. I am from Donetsk. I am a freshman of the Donetsk Academy of Internal Affairs. I am a future police officer. I am a future detective. I want to work in the Criminal Investigation Department (C.I.D). My comrade Boris Smirnov is also a future investigator. Our future work is law, crime detection and criminal investigation. My duty is to prevent and solve crimes. I am to handle the problems of crime detection and criminal investigation. I am to search a crime scene. My profession is difficult but interesting. I am proud of my future profession. My task is to master my profession and perform well under operational conditions. Now I am not at the lecture of Criminal Law or Crime Detection. I will study these subjects a little later. I am at the English lesson now. English is one of our subjects here. I think, it’s quite necessary to master English now for a modern police officer.
Задание № 1. Ответьте на вопросы.
1. How old is Nick? 2. Where does he want to work? 3. Who is Nick’s friend?
Задание №2. Найдите в тесте перевод слов и фраз.
1. военный. 2. первокурсник. 3. следователь. 4. расследование преступления. 5. искать место преступления. 6. Уголовное право. 7. раскрываемость преступлений. 8. современный.
PART 3. Self - assignment .
Тестовые задания для самоконтроля по разделу № 1.
Задание 1. Выберите правильный ответ.
1. I … a part-time student.
a) am; b) is; c) are.
2. There …. many police officers in our department.
a) am; b) is; c) are.
3. The part-time students … at the lecture now.
a) am; b) is; c) are.
4. … you a first-year cadet?
a) am; b) is; c) are.
5. … this part-time student diligent?
a) am; b) is; c) are.
6. … your friend from the DPR?
a) am; b) is; c) are.
7. There are many___(thief) in the big cities.
a) thiefs; b) thieves; c )thiefes
8. Choose the correct variant of plural (tomato)
a) tomatoes; b) tomatoe; c) tomatos
9. Choose the correct variant of plural (child)
a) childrens; b) children; c) childs
10. Choose the correct variant of plural (baby)
a) babys; b) babies; c) babes
11. Выберите из предложенных словосочетаний русский эквивалент английского словосочетания «part-time student».
a) аспирант; b) студент заочного отделения; c) студент дневного отделения
12. Выберите из предложенных вариантов правильный вариант перевода «Students’ books »
a) книга студента; b) книга студентов; c) книги студентов
13. Выберите из предложенных вариантов правильный вариант перевода «She is our director»
a) Он ее начальник; b) она наша начальница; c) она их начальница
14. Выберите существительное, которое образует множественное число не по общему правилу:
a) sheep; b) victim; c) witness
15. Выберите существительное, которое употребляется только во множественном числе:
a) officers; b) lawyers; c) arms
РАЗДЕЛ 2.
Лексическая тема : My working day. My hobbies. «Мой рабочий день. Мои увлечений».
Грамматическая тема : Present Simple; Present Continuous.
Текст для чтения : Baxter Slate’s working day.
Цели занятия:
1. Развивать навыки чтения со словарем текстов профессионально-ориентированной направленности.
2. Уметь использовать глаголы в настоящем времени (The Present Simple Tense) в утвердительных, отрицательных и вопросительных предложениях.
3. Уметь использовать глаголы в настоящем длительном времени (The Present Continuous Tense) в утвердительных, отрицательных и вопросительных предложениях.
4. Понимать на слух монологическое либо диалогическое высказывание по теме занятия.
Утвердительное предложение
I | do morning exercise every day. always wake up at 6 o’clock. usually march at the parade ground. go shopping on Sundays. |
You | |
We | |
They |
Задание № 5. Образуйте отрицательную и вопросительную форму предложений.
1. Не goes to school every day. 2. My sister works here. 3. They eat a lot. 4. We work every day. 5. I come from Ukraine. 6. He comes from Germany. 7. They live in the USA. 8. He plays football every day. 9. I visit my parents very often. 10. His father works at an office. 11. She gets up at seven-o’clock. 12. They play tennis very often. 13. We go to the cinema on Saturdays. 14. He wants to become a pilot. 15. My brother watches television every night. 16. I read newspaper every day. 17. Her father finishes his work at six o’ clock. 18. Nick goes to bed at nine. 19. He goes to school by bus. 20. We skate once a week in winter.
Задание № 6. Прочитайте предложения, употребив правильную форму глагола “to have”.
1. In the evening on Saturday I (have, has) much free time. 2. My father is busy now. He (have, has) no time to visit his relatives. 3. My friend (have, has) a very nice little dog. 4. (Have, has) your elder brother children? 5. (Have, has) you any sisters or brothers? 6. The students of our Institute (have, has) six or eight lessons every day. 7. Our Institute (have, has) two reading-halls for work. 8. I am afraid, this young man (have, has) no parents. 9. Does your friend (have, has) any relatives in Moscow? 10. Moscow (have, has) a lot of theatres and cinemas. 11. We (have, has) two labs for English classes. 12. How many days (have, has) this month? 13. Moscow (have, has) an interesting history. 14. I (have, has) no bus stop near my house. 15. They (have, has) no free time now. 16. The students (have, has) four labs for foreign languages studies.
Задание № 7. Дополните предложения, используя have got / has got или haven’t got / hasn’t got.
Например: Charles __ three brothers. – Charles has got three brothers.
1. I___ many friends. 2. My friend ___ a big house. 3. They___(not) much coffee. 4. I____ a younger brother. 5. My aunt and uncle ____ a cat. 6. Her office____ a nice view. 7. Our house___ (not) many rooms. 8. I____ a table but I____ (not) chairs. 9. We____ (not) any fruit. 10. Madrid ______a lot of old buildings. 11. Monkeys____long tails. 12. John_____ (not) a police uniform. 13. We____ a new teacher. 14. The girls_____ new History books.
Задание № 8. Переведите на английский язык, употребляя глаголы в форме Present Simple.
1. Мой друг живет в Донецке. 2. У меня есть сестра. 3. Они расследуют поступления. 4. Твой брат ходит в школу? 5. Мои родители не работают в офисе. 6. Я не смотрю телевизор вечером. 7. Студенты не опаздывают на занятия. 8. У него есть книга по Уголовному праву. 9. Они ходят в Академию каждый день? 10. Я работаю в полиции, а мой друг работает в банке. 11. У Джона есть новый дом. 12. Ты изучаешь теорию государства и права? – нет, не изучаю. 13. Я каждый день хожу на прогулку. 14. Сегодня курсанты не маршируют на плацу.
Утвердительное предложение
Как и в любом английском предложении, на первом месте будет подлежащее, на втором – сказуемое. Сказуемое в Present Continuous состоит из вспомогательного глагола «to be» и основного глагола. To be в Present Continuous изменяется, поэтому нам необходимо вспомнить его формы: am, is, are. У основного глагола уходит частица to и появляется окончание -ing.
I am + глагол-ing | He/She/It is + глагол -ing | We/You/They are + глагол -ing |
I am singing. – Я пою. | He is smiling. – Он улыбается. She is lying. – Она лежит. It is shining. – Оно светит. | We are listening. – Мы слушаем. You are dancing. – Вы танцуете. They are swimming. – Они плавают. |
Отрицательное предложение
Отрицательное предложение отличается от утвердительного только тем, что между вспомогательным глаголом и основным появляется частица not. То есть сказуемое выглядит так: сначала to be, после него частица not и затем основной глагол.
I am not + глагол -ing | He/She/It is not + глагол -ing | We/You/They are not + глагол -ing |
I am not singing. – Я не пою. | He is not smiling. – Он не улыбается. She is not lying. – Она не лежит. It is not shining. – Оно не светит. | We are not listening. – Мы не слушаем. You are not dancing. – Вы не танцуете. They are not swimming. – Они не плавают. |
Вопросительное предложение
Для того чтобы задать вопрос в Present Continuous, мы выносим to be на первое место, затем ставим подлежащее и после него основной глагол.
Am I + глагол-ing | Is he/she/it + глагол -ing | Are we/you/they + глагол -ing |
Am I singing? – Я пою? | Is he smiling? – Он улыбается? Is she lying? – Она лежит? Is it shining? – Оно светит? | Are we going? – Мы идем? Are you dancing? – Вы танцуете? Are they swimming? – Они плавают? |
Правописание:
1) У глаголов, заканчивающихся на -e, уходит конечная гласная: come – coming (приходить)make – making (делать), write – writing (писать).
2) У глаголов, заканчивающихся на - ie, гласные -ie заменяются на - y: lie –lying (лежать), tie – tying (завязывать), die – dying (умирать).
3) Если короткий глагол заканчивается на гласную с согласной, тогда эта согласная удваивается: swim – swimming (плавать), stop – stopping (останавливаться), get – getting (получать).
Задание № 9 . Раскройте скобки, употребляя глаголы в форме Present Continuous.
1. Не (to read) a book now. 2. She (to do) her home work. 3. My mother (to sit) at the table now. 4. I still (to write) a letter. 5. They (to play) football. 6. It (to snow) now. 7. She (to explain) a grammar rule. 8. We (to have) dinner now. 9. Who (to speak) with you? 10. It still (to rain). 11. Why you (to talk)? 12. They (to eat) soup. 13. The girl (to draw) a picture. 14. My son (to swim) to the shore. 15. Her daughter (to play) chess at the moment.
Задание № 1 0. Перепишите предложения, используя Present Continuous Tense.
Например : We study Civil Law at the Academy. – We are studying Civil Law now.
1. The judge read the verdict of guilty. 2. Policeman controls the district. 3. The cadets pass the exam on Administrative Law. 4. The duty officer interviews the witness of the accident. 5. Customs officer checks the luggage of tourists. 6. Investigator detects crimes. 7. I study the Theory of State and Law. 8. We pass the exam on Criminal Law. 9. Students translate the text into English. 10. I read a book on Administrative Law.
Задание № 1 1 . Составьте предложения, используя данные слова.
The students The cadets The police officer The duty officer I The sergeant The criminals The custom officers | Am Is Are | Marching on the drill ground Checking the luggage Doing my homework Writing an report Giving an order Committing crimes Patrolling the district Reading an interesting book |
PART 2. Reading tasks.
Задание №1 . Прочитайте и переведите текст.
Baxter Slate’s working day.
Baxter Slate is a policeman. He is 23 years old. He was born in California. Now Baxter works at Los Angeles Police Department as a patrol office. His duty is to make uniform patrol in the district and to help detectives with their follow-up investigations. Sometimes Baxter works on the day watch and other times on the night watch. Baxter likes to do police work. He wants to become a captain, so he takes police science classes at evening school twice a week.
Baxter is married. His wife Clara is 2 years younger than her husband. She doesn’t work at present. She looks after their children: a boy of 3 and a girl of 1. Clara thinks that in future she will get a job and work as an economist.
Baxter's father was also a policeman, but after twenty years of service he retired. When Baxter finishes his tour of duty, he returns home where he helps his wife, plays with his children and has a rest. On his day off Baxter and his wife often go to the cinema or visit their parents.
Задание №2. Найдите в тексте перевод слов и фраз.
Полицейское управление, патрульный, осуществлять патрулирование в районе, дальнейшее расследование, работать в дневную смену, стать капитаном, в вечерней школе, после 20 лет службы, заканчивать обход, возвращаться домой, быть занятым учебой, в выходные дни.
Задание № 3. Ответьте на вопросы.
1. Who is Baxter Slate?
2. Where does Baxter work?
3. What is his duty?
4. What does he do in order to become a captain?
5. What does Baxter do in his free time?
Задание №4. Причитайте и переведите диалоги в парах.
Dialogue 1.
Teacher: - Are you going to be an investigator?
Cadet: - Yes, I’d like to.
Teacher: - And what must the investigator know?
Cadet:- A lot. For example, conduct the investigation, make a record of the crime inspection and do many other things. Then, he must know how to interrogate criminals, interview witnesses properly.
Teacher: - Of course the work of an investigator includes so many duties.
Dialogue 2.
Teacher: - I say, what’s your main duty as a future officer of the C1D?
Cadet: - Crime prevention and crime solution.
Teacher: - And what does quick and accurate solution of a crime depend on?
Cadet: - It depends on training, education, practical skills of an officer and many other factors.
PART 3. Self-assignment.
Задания для самоконтроля по теме My working day. My hobbies. «Мой рабочий день. Мир моих увлечений».
Задание №1. Определите лицо и число глагола, а также тип предложения. Переведите письменно на русский язык.
a) A lawyer is consulting a client now. b) My father doesn't smoke. c) Look! A child is dancing! d) The cadets don't usually go home at the weekends. e) A police officer is helping an old lady to cross the street. f) Open your copybooks and write down the date g) We are meeting our boss at the airport at 10 o'clock tomorrow. h) A criminal violates the law. i) He is a detective. He looks for the lawbreakers. j) She is always complaining about her studies. k) The curfew in the DPR finished at 5 o'clock in the morning. l) It is autumn. The days are getting shorter and shorter. m) Each country has its own laws. n) She is working as a mentor police officer these days. o) Listen! The cadets are marching on a drill ground.
Тестовые задания для самоконтроля
по грамматической теме The Present Simple Tense; The Present Continuous Tense
Задание 2. Выберите правильный ответ.
1. I … now.
a) am reading; b) is reading; c) are reading
2. The cadets … on the drill ground now.
a) am marching; b) is marching; c) are marching
3. I .... Spanish with my sister everyday in the evening.
a) study b) studies c) studying
4. My friend … for the seminar now.
a) am preparing; b) are preparing; c) is preparing
5. My mother … to work every day.
a) go b) going c) goes
6. … you …. to music in a hostel now?
a) am listening; b) is listening; c) are listening
7. They often .... TV at night.
a) watch b) watches c) watching
8. The students … to the lecturer at the moment.
a) am not listening; b) isn’t listening; c) aren’t listening
9. What … you … now?
a) am doing; b) is doing; c) are doing
10 … you usually go to this theatre?
a) does b) doing c) do
11. The police officer … a car now.
a) am driving; b) driving; c) is driving
12. … the cadets … to the hostel now?
a) are go; b) are going; c) is gong
13. We … watch TV very often.
a) don’t b) doesn’t c) doing
14. They …. their homework now.
a) aren’t do; b) aren’t doing; c) not doing
15. What … he … about?
a) am talk; b) is talking; c) is talking
16. We usually … a bus or a taxi early in the morning to get to work.
a) took b) take c) taken
РАЗДЕЛ 3.
Лексическая тема : «City life. Culture and entertainment». «Городская жизнь. Культура и развлечения».
Грамматическая тема : Future Simple. The Future Continuous Tense. The structure “to be going to”. Простое будущее время. Будущее продолженное время. Конструкция “to be going to”.
Текст для чтения: City arrests.
Цели занятия:
1. Развивать навыки чтения со словарем текстов профессионально-ориентированной направленности.
2. Уметь использовать глаголы в будущем простом времени (The Future Simple Tense) в утвердительных, отрицательных и вопросительных предложениях.
3. Уметь использовать конструкцию “to be going to” в утвердительных, отрицательных и вопросительных предложениях.
4. Уметь использовать глаголы в будущем длительном времени (The Future Continuous Tense) в утвердительных, отрицательных и вопросительных предложениях.
5. Понимать на слух монологическое либо диалогическое высказывание по теме занятия.
PART 1. GRAMMAR.
§1. The Future Simple Tense. Простое будущее время.
Future Simple Tense – время, использующееся для выражения действий и состояний, которые будут происходить единично, многократно или постоянно в будущем.
Случаи употребления Future Simple :
1. Для выражения простого действия в будущем, которое случится единожды:
She will write an article tomorrow – она напишет статью завтра .
2. Для выражения действия в неопределённом будущем, которое будет происходить несколько раз или на регулярной основе:
I will enter Donetsk Academy of Internal Affairs next year – Я буду поступать в ДАВД в следующем году.
3. Будущее неопределенное время также необходимо для перечисления последовательных действий:
Mike will move to Paris, find a new job and start a new life – Майк переедет в Париж , найдет новую работу и начнет новую жизнь .
Слова-сигналы: tomorrow (завтра), next year (в следующем году), in five years (через пять лет), in 2030 (в 2030) году.
Next year I will work in the Ministry of Internal Affairs – В следующем году я буду работать в МВД
Утвердительное предложение
Для того чтобы поставить глагол во временную форму Future Simple, нужно использовать его начальную форму и вспомогательный глагол “will”. В устной речи “will” чаще всего сокращается до формы ‘ll, которая может использоваться во всех лицах.
I will play | We will play |
You will play | You will play |
He / she / it will play | They will play |
I will (I’ll) do my homework in a few hours – Я сделаю мою домашнюю работу через несколько часов.
Вопросительные предложения
В вопросительном предложении вспомогательный глагол “will” ставится перед подлежащим. Смысловой глагол остается после подлежащего в своей начальной форме:
Will I play? | Will we play? |
Will you play? | Will you play? |
Will he / she / it play? | Will they play? |
Will you go to the café with us? – Ты пойдешь с нами в кафе ?
Отрицательные предложения:
В отрицательных предложениях после вспомогательного глагола “will” следует отрицательная частица not. Вместе они могут быть сокращены до формы “won’t”:
I will not play | We will not play |
You will not play | You will not play |
He / she / it will not play | They will not play |
I will not go to the cinema with you – Я не пойду с вами в кино .
He won ’ t write a report for tomorrow – Он не будет писать рапорт на завтра.
Задание №1. Переведите предложения на русский язык.
1. We will become lawyers in two years. 2. After University I’ll get the certificate of a lawyer. 3. Will we study Administrative law next term? 4. Investigator won’t interrogate the witness. 5. Will the famous singer repeat his tour all round the European countries? 6. The police officers will meet the delegation of English officials. 7. The immigration service officers will check the passports of all tourists. 8. The lawyer will help us with law questions. 9. The judge will announce the verdict in a few minutes. 10. They will not translate this text. 11. The custom officer will stop the criminal. 12. The lawyer will win the case.
Задание №2. Составьте как можно больше предложений, пользуясь таблицей:
I (я) You (ты) We (мы) He, she, it (он, она, это) You (вы) They (они) | will will not | read go do write help | this work this exercise my friend text to the cinema | tomorrow next week in a few days |
Задание №3. Раскройте скобки, употребляя глаголы в форме Future Simple.
1. I (to see) them next Saturday. 2. We (to study) Criminalistics next year. 3. We (to have) the test in a week. 4. I (to go) to school tomorrow? 5. I (to work) as a policeman in 2 years. 6. We (to leave) Donetsk this evening? 7. They (not to play) football tomorrow. 8. We (not to stay) at home next day. 9. Where you (to go) next Saturday? 10. How we (to get) there?
§2. Конструкция “ be going to ” для выражения будущих планов и намерений
Конструкция “to be going to do something”, переводится как «собраться что-либо сделать».
Случаи употребления “to be going to”:
1. Когда заранее планируем что-либо сделать.
I am going to visit my friend. – Я собираюсь навестить моего друга.
2. Когда говорим о том, что что-то произойдет с большой вероятностью и для этого есть все признаки.
Look at the sky. It's going to rain. – Посмотри на небо. Кажется, пойдет дождь.
Схема образования утвердительного предложения
Оборот «to be going to» состоит из двух частей: изменяемой и неизменяемой. Первая часть – глагол to be, меняется в зависимости от того, кто совершает действия. Вторая часть – going to, всегда остается неизменной.
PART 2. Reading tasks .
Задание №1. Прочитайте и переведите текст на русский язык.
City arrests
Without question, the police play an important role in protecting citizens from crime. They have special powers to do it. Police have the power to investigate, which often means to stop and question persons, to arrest criminals and many others. State gives to police the right to use force if necessary. We shall discuss now the problems of arrest.
What is an arrest? When is person “under arrest”? Are you under arrest only if the police officer says that you are? If the police stops you in the street and asks you to explain why you are there and what you are doing, are you under arrest? If a police officer asks you to follow him to the police station, are you under arrest?
These are difficult questions to answer. The answers are not clear and are discussed among police officers and judges. Basically there are two views. Some say that a person is arrested the moment the police officer comes up to him and restrains his freedom to walk away. Others say that an arrest is an intent of the police officer to take a person to the police station to charge him with crime.
Задание №1. Найдите в тексте перевод слов и словосочетаний.
защита граждан от преступлений, расследовать (допрашивать), арестовать преступников, следовать в полицейский участок, намерение, обвинить в преступлении.
Задание №2. Прочитайте и переведите диалоги в парах.
Dialogue 1. ( S hoplifting)
Victim: Officer, I’d like to report a crime.
Police: Can you tell me what happened?
Victim: I was in the market when somebody pick-pocketed me and stole my wallet.
Police: Can you describe the person who stole your wallet?
Victim: Yes, it was a slim man, about 180cm tall with short, brown hair.
Police: What was in the wallet?
Victim: A credit card, $65, my driving licence and my house keys.
Police: What time did this happen?
Victim: About 2pm.
Police: Were there any witnesses?
Victim: I don’t think so.
Police: Can you please fill out this form, and leave your contact details.
Victim: Okay. Do you think you can get my wallet back?
Police: Unfortunately it’s very unlikely. Here is your police reference number. If you call us please tell us this number. Thanks.
Vocabulary: to report a crime – заявить в полицию о преступлении, victim – жертва, потерпевший, pick pocketing – карманное воровство, wallet – кошелек, driving license – водительские права, witness – свидетели, very unlikely – почти невозможно, reference number – номер дела, get back – вернуть.
PART 3. Self - assignment .
Тестовые задания для самоконтроля
по грамматическим темам Future Simple; Future Continuous.
Задание №1. Выберите правильный ответ.
1. There ... be less pollution in 40 years.
a) won't; b) don't; c) will; d) will not
2. Выберите вариант ответа с правильным переводом предложения: «Когда я вернусь, они будут ужинать».
a) When I will be coming back, they will be having supper. b) When I come back, they will be having supper.
c) When I will be coming back, they have supper. d) When I come back, they will being have supper.
3. They ... travel around the world one day.
a) don't; b) are going to; c) won't; d) will
4. С каким из ниже перечисленных обозначений времени не употребляется Future Continuous?
a) all day long; b) at midnight; c) at that moment; d) last year
5. Simon and Emma ____ going to get married.
a) are; b) don't; c) is; d) will
6. It .. be rainy tomorrow, so don't forget to take your umbrella.
a) don't; b) won't; c) isn't going to; d) will
7. you still … at six o'clock?
a) Will / working be; b) Working / will be; c) Be / will working; d) Will / be working
8. We haven't got any tomatoes. I ... buy some.
a) don't; b) am going to; c) won't; d) will
9. I … my grandparents.
a) am not going to visit; b) not going to visit; c) is not going to visit; d) are going to visit
10. Hurry up or we ... miss the train.
a) won't; b) don't; c) will; d) doesn't
11. Don't forget to take your jacket. It ... be cold tomorrow.
a) will; b) is going to; c) won't; d) will not
12. He ... at midnight.
a) be will sleep; b) be will sleeping; c) will be sleeping; d) will be sleep
13. Выберите вариант ответа с правильным переводом предложения: «I will be reading a book at five o'clock».
a) Я читаю книгу в пять часов. b) Я прочитаю книгу в пять часов.
c) Я буду читать книгу в пять часов. d) Я читал книгу в пять часов.
14. Let's go to our favourite restaurant. Great! I ... cook then.
a) won't; b) don't; c) will; d) am not
15. The phone is ringing. I ... answer it.
a) will; b) won't; c) don't; d) am going to
РАЗДЕЛ 4.
Лексическая тема : Travelling and transport. «Путешествия и транспорт».
Грамматическая тема: Adjectives: Degree of Comparison. «Степени сравнения прилагательных»
Текст для чтения: At the Customs.
Цели занятия:
1. Развивать навыки чтения со словарем текстов профессионально-ориентированной направленности.
2. Сформировать умение правильно образовывать степени сравнения имен прилагательных. отработать навыки образования степеней сравнения имён прилагательных;
3. Понимать на слух монологическое либо диалогическое высказывание по теме занятия.
PART 1. GRAMMAR .
Образование сравнительной степени прилагательных.
1) К односложным прилагательным (состоят из одного или двух слогов) нужно добавить окончание -er: cheap (дешевый) – cheaper (дешевле), narrow (узкий) – narrower (уже), long (длинный) – longer (длиннее).
Правила добавления окончания -er- к односложным прилагательным:
• Если прилагательное заканчивается на -e, то мы просто добавляем -r: close (близкий) – closer (ближе).
• Если прилагательное заканчивается на -у, то -y меняется на -i: lucky (везучий) – luckier (более везучий), easy (простой) – easier (проще).
• Если прилагательное заканчивается на сочетание «гласная + согласная», то конечная согласная удваивается: big (большой) – bigger (больше), hot (горячий) – hotter (горячее).
2) Сравнительная степень многосложных прилагательных (более 2-х слогов) образуется при помощи слов more (более) и less (менее): expensive (дорогой) – more expensive (дороже), serious (серьезный) – less serious (менее серьезный), comfortable (удобный) – more comfortable (более удобный).
Образование превосходной степени прилагательных.
Если для сравнительной степени нужно два объекта, чтобы сравнивать характеристики, то для превосходной нужно несколько объектов, среди которых выделяется один «самый-самый». Для образования этой степени мы выполняем следующее:
1) К односложным прилагательным добавляем окончание -est:
thin (тонкий) – the thinnest (самый тонкий), fast (быстрый) – the fastest (самый быстрый).
2) Многосложные прилагательные мы употребляем со словами most (самый) и least (менее всего):
talented (талантливый) – the most talented (самый талантливый), interesting (интересный) – the least interesting (наименее интересный).
NB! При образовании этой степени обязательно нужно употреблять артикль the, как и написано в вышеуказанных примерах.
Прилагательные-исключения
Также есть прилагательные, степени сравнения которые образуются не по общему правилу. Эти прилагательные, как и их формы, следует знать наизусть.
Good – better – the best (хороший – лучше – самый лучший).
Bad – worse – the worst (плохой – хуже – самый худший).
Little – less – the least (маленький – меньше – наименьший).
Many/much – more – the most (много – больше – наибольший).
Old – older – the oldest (старый – старше – самый старый).
Old – elder – the eldest (старый – старше – самый старший) – о членах семьи.
Far – farther – the farthest (дальний – более дальний – самый дальний).
Односложные и двусложные прилагательные (- le ,- y ,- er , - ow ) | ||||
Положительная степень
Сравнительная степень
small
smaller
large
larger
big
bigger
happy
happier
Многосложные прилагательные
Сравнительная степень
Превосходная степень
то r е interesting
more beautiful
more dangerous
the most interesting
the most beautiful
the most dangerous
Задание №1. Образуйте сравнительную и превосходную степени сравнения прилагательных.
1) Big, tall, long, cold, small, old, strong, fast.
2) Comfortable, serious, interesting, difficult, dangerous.
3) Good, bad, little, many.
Задание №2. Переведите предложения на русский язык. Определите степени сравнения прилагательных.
1.Nick is older than his brother. 2. He is the most diligent cadet in the Academy of Internal Affairs. 3. London is one of the oldest cities in the word. 4. You must be more polite with you parents. 5. It is better to prevent crimes than to catch criminals. 6. Murder is the most serious crime. 7. My father thinks the group “Beatles” is less popular than “Queen”. 8. Statistics show that the number of crimes is greater than of previous period. 9. Silver is cheaper than gold. 10. The President is the most important official in the state. 11. He is the eldest in our family. 12. It is better to buy tickets in advance. 13. The Theory of state and low is one of the most difficult subjects in our Academy. 14. This case is more serious than we think. 15. The occupation of a lawyer is more interesting for me than that of a prosecutor.
Задание №3. Раскройте скобки, употребляя прилагательное в сравнительной степени. Например: Roses __ (beautiful) tulips. Roses are more beautiful than tulips.
1) London is __ (big) Madrid. 2) The World of Tanks is __ (interesting) the World of Dragons. 3) My fantasy book is __ (difficult) my English book. 4) Terminator is __ (exciting) Titanic. 5) The Nile __ (long) the Dnieper. 6) Bananas are __ (tasty) kiwis.7) Lenovo is __ (cheap) MacBook. 8) Borsch is __ (healthy) pizza. 9) Mazda is __ (fast) Lada. 10) Svetlakov is __ (famous) Pavel Volya. 11) Green tea is __(useful) black coffee. 12) Windows 2010 __ (good) Windows 2007.
Задание №4. Раскройте скобки, употребляя прилагательное в превосходной степени. Например: London is __ (large) city in England. London is the largest city in England.
1. Whales are __ (big) animals in the world. 2. San Francisco is __ (beautiful) city in the United States. 3. Summer is __ (good) season of the year. 4. Roses __ (beautiful) flowers in the world. 5. Mercury is __ (hot) planet. 6. The Beatles is the __ (cool) English group. 7. King Kong was __ (big) monkey. 8. Rolls Royce is __ (expensive) car in the world. 9. My father is __ (intelligent) in our family. 10. Giraffes are __ (tall) land animal.
PART 2. Reading tasks.
Задание №1. Прочитайте и переведите текст на русский язык.
At the Customs
Every day many people travel throughout the world either on business or for pleasure. Those who cross the frontier of the state have to go through customs. The customs service to designed for carrying out customs control to regulate import and export of goods and currency. The place where customs or duties are paid is called a customs house.
Every country has its own customs regulations, which stipulate what articles are liable to duty and what are duty- free. Sometimes an article which falls under customs restrictions and is liable to duty is allowed as duty free if a traveler does not exceed a certain fixed quota These are listed in a duty-free quota list.
Customs restrictions also include a prohibited articles list. An official paper giving permission to take items, which fall under special customs restrictions, in or out of the country is known as an import or export license.
If a traveler has any item which comes under customs restrictions, he is asked to declare it. That is, he is asked to name the item, stating its value and other particulars. The declaration is made orally or in writing on a special form. In this case a traveler fills in the form. Upon payment of duty a traveler is given a receipt. As a rule personal effects are duty-free.
To make a trip to most countries every traveler must have a visa, single, multiple or transit. The visa may be prolonged in case of necessity, but the time for which it is valid must not expire, otherwise the traveler will not be allowed to leave the country. The overseas passport is also necessary. All the documents are carefully studied by the customs officer.
Задание 2. Найдите в тексте перевод слов и словосочетаний.
Таможенник, таможенные правила, пошлина, таможня, беспошлинный, облагающийся пошлиной, таможенные ограничения, квота, список запрещенных предметов, декларация, пройти таможенный досмотр, одноразовая виза, многоразовая виза, транзитная виза.
Задание №3. Прочитайте и переведите диалоги в парах.
Dialogue 2. A road case.
Police officer: Good afternoon, sir. Is this your car?
Citizen: Hello. Yes, it is. Is there a problem?
Police officer: Not really. However, we are looking for the car similar to yours, which has been driven away from the shopping center's parking lot. Have you heard anything about it?
Citizen: I have no idea what you're talking about. If it's a routine checking-up, I can show you my driving license and datasheet.
Police officer: Yes, please, sir. Can I see it?
Citizen: Here it is.
Police officer: I need also to have a look at the car insurance.
Citizen: Here, I have it too.
Police officer: Have you seen that it's overdue?
Citizen: No, I haven't. Sorry, I completely forgot about it.
Police officer: You need to prolong it, sir, as soon as possible.
Citizen: I will, thank you. Anything else?
Police officer: No, you may go now.
Vocabulary: looking for the car – разыскивать машину, to be driven away – угнан, a routine checking-up – обычная проверка, driving license – водительские права, datasheet – техпаспорт, car insurance – страховка, overdue – просрочен.
PART 3. Self-assignment.
Задания для самоконтроля по теме Travelling and transport. «Путешествия и транспорт».
Тестовые задания для самоконтроля по разделу № 4.
Задание 1. Выберите правильный ответ.
1. Lucy is _____ (old) than Katie.
a) the older b) older c) the eldest
2) July is … than May.
a) nice b) nicerer c) nicer
3) Who is the … pupil in your class?
a) good b) goodest c) best
4) Tom is the … pupil in the class.
a) bad b) worst c) baddest
5) This is a very … story.
a) good b) gooder c) better
6) Summer is … than autumn.
a) good b) gooder c) better
7) Mrs Smith is the … teacher.
a) best b) badder c) good
8) This street is the … in the city.
a) widest b) widerest c) wider
9) This test is the … .
a) difficultest b) most difficult c) difficult
10) This street is … than that street.
a) noisier b) more noisier c) noisiest
РАЗДЕЛ 5.
Лексическая тема: The UK legislation «Законодательство Великобритании»
Грамматическая тема: Past Simple Tense; Past Continuous Tense (Простое прошедшее время; Прошедшее продолженное время)
Текст для чтения : Legislation in the United Kingdom.
Цели занятия:
1. Развивать навыки чтения со словарем текстов профессионально-ориентированной направленности.
2. Различать правильные и неправильные глаголы и уметь использовать их в прошедшем простом времени (The Past Simple Tense) в утвердительных, отрицательных и вопросительных предложениях;
2.1. Употребление глаголов в прошедшем длительном времени (The Past Continuous Tense) в утвердительных, отрицательных и вопросительных предложениях.
3. Понимать на слух монологическое либо диалогическое высказывание по теме занятия.
PART 1. GRAMMAR .
§1. Время Past Simple используется для обозначения действия, которое произошло в определенное время в прошлом и время совершения которого уже истекло.
Случаи употребления Past Simple:
1) Указание на простое действие в прошлом:
I saw Jeremy in the bank.
2) Для описания факта или единичного действия в прошлом:
Yesterday my sisters Mary and Ann went shopping together
3) Перечисление последовательности действий в прошлом:
I heard a strange sound, looked back, and saw a huge cat sitting on the table.
Слова сигналы : yesterday (вчера), the day before yesterday (позавчера), a long time ago (давно), five weeks ago (пять недель назад), the other day (на днях), in 1999 (в 1999 году), on Friday (в пятницу), last month (в прошлом месяце) и другие.
Образование Past Simple.
Утвердительные предложения:
1) Для того, чтобы поставить английский глагол во время Past Simple, нужно использовать его «вторую форму». Для большинства глаголов она образуется прибавлением окончания -ed:
I / You / He/ She/ It / They / We worked.
I worked (work + ed) as a policeman last year – Я работал полицейским в прошлом году.
Правила добавления окончания – ed - к правильным глаголам:
1. Если глагол оканчивается на немое – е, то – е упускается: to hope − hoped
2. Если глагол оканчивается на – y, а перед ней стоит согласный, то – y меняется на – i. to try — tried. Если перед -y стоит гласный, то изменений не происходит. to play – played
3. Если глагол, состоящий из одного слога, оканчивается на согласный с предшествующим кратким гласным, то конечная согласная удваивается: to stop – stopped.
4. Если глагол, состоящий из нескольких слогов, оканчивается на согласный с предшествующим ударным гласным, то конечная согласная удваивается: to prefer— preferred to permit – permitted.
5. В подобных случаях конечная согласная l удваивается как перед ударным, так и перед безударным гласным: to travel — travelled.
Отрицательные предложения
В отрицательных предложениях перед глаголом нужно поставить вспомогательный глагол “did ” и отрицательную частицу not:
I / You / He / She / It / They / We did not work.
(Did not = didn’t) – сокращенная форма.
We did not (didn’t) find any witness – Мы не нашли ни одного свидетеля .
Experts didn’t examine the crime scene – Эксперты не осмотрели место преступления.
NB! Здесь следует обратить внимание на следующий нюанс: вспомогательный глагол “did” «лишает» основного глагола права употребляться в прошедшем времени, так как в предложении может только один глагол стоять в Past Simple.
Утвердительные предложения
Отрицательные предложения
Вопросительные предложения
worked
Drank
Did not
(didn’t)
work
drink
Did
work?
drink?
Задание № 1 . Образуйте прошедшую форму правильных и неправильных глаголов.
1) Help, want, call, ask, interview, work, wash, carry, permit, play.
2) see, know, take, drive, go, give, have, get, come, cost, find, make.
Задание №2. Прочитайте и переведите предложения. Прокомментируйте употребление правильных и неправильных глаголов в Past Simple.
1. A judge announced a verdict. 2. Did you know the last news? – Yes, I did. 3. The policeman helped the old lady. 4. I didn’t want to be a barrister. 5. The girl asked the policeman for help. 6. Barrister was responsible for helping people in court procedures. 7. Tourist gave his passport to immigration control. 8. Witness told everything that he knew about that accident. 9. Prime Minister signed the agreement with the British delegation. 10. I didn’t know about that man. 11. Detective proposed true version on crime committing. 12. The prosecutor spoke angrily. 13. Did you speak to the judge yesterday? – No, I didn’t. 14. In the Courtroom was judge and jurymen. 15. He received an upgrade to lieutenant.
Задание №3. Перепишите следующий текст в прошедшем времени Past Simple.
On Tuesday I get up at half past six. I go to the bathroom and wash my hands and face and clean my teeth. Then I get dressed, go to the kitchen and cook breakfast for my family. At half past seven my son gets up and has breakfast. I have breakfast with my son. My son eats a sandwich and drinks a cup of tea. I don't drink tea. I drink coffee. After breakfast my son leaves home for school. I don't leave home with my son. On Tuesday I don't work in the morning. I work in the afternoon. In the evening I am at horne. My husband and my son are at home, too. We rest in the evening. My son watches TV, my husband reads newspapers and I do some work about the house. At about eleven o'clock we go to bed.
Задание № 4. Образуйте утвердительные, отрицательные и вопросительные предложения в Past Simple.
Например : I saw an interesting film yesterday.
Did you see an interesting film yesterday?
I didn’t see an interesting film yesterday.
1. A lawyer took legal action. 2. I played computer games yesterday. 3. He passed an exam last Monday. 4. My brother went to London last summer. 5. A driver paid a traffic ticket. 6. The police caught the criminal. 7. It was a terrible accident. 8. It happened last night. 9. Tom decided to sell his car. 10. I liked yesterday’s concert.
Задание № 5 . Прочтите рассказ и вставьте данные глаголы в Past Simple.
“I … (to keep) my secret for five long years,” the old woman … (to say) to the newspaper reporter. The woman’s name … (to be) Phoebe Hessel. When she … (to be) 15, she … (to fall) in love with a young soldier, William Golding. Golding’s regiment … (to go) to the West Indies. Phoebe … (not, to want) to be separated from him, and there … (to be) only one way she … (can) follow him. She … (to dress) in men’s clothing and … (to join) another regiment which she … (to know) was also going to the West Indies.
We’ll never know how she … (to keep) her secret for so long. She … (to stay) in the West Indies for five years. However, in 1733, her lover’s regiment … (to go) back to Europe. There … (to be) only one way she … (can) follow him again; somehow she … (to have to) get out of the army. Phoebe … (to go) to an officer’s wife and … (to tell) her the truth. By the time Phoebe … (to come) back to England, her lover … (to be) also there. He had been wounded and … (to be) in a military hospital, close to death. She … (to return) him back to life. They … (to get) married shortly afterwards. They … (to be) very happy together and … (to live) in Brighton for almost fifty years, until Golding … (to die) in 1783.
Глагол to be в Past Simple
Вспомогательный глагол “did” не спрягаются по лицам и числам за исключением глагола “to be” (быть), в прошедшем времени (был, являлся, приходился).
Глагол “to be”, в свою очередь, имеет две формы прошедшего времени:
●was – для 1-го и 3-го лица в единственном числе и
●were – для множественного числа.
I was — я был It was – Он/она/оно был / была / было
you were — ты /вы был(и) We were – Мы были
he was — он был They were – Они были
she was — она была
I was at work two hours ago – Я был на работе два часа назад.
Policeman was in Department yesterday – Полицейский был в участке вчера .
В отрицательной форме добавляется частица not: was not (wasn’t) и were not (weren’t).
Case was not ( wasn ’ t ) – Дело не было серьезным.
All barristers were in Court – Все адвокаты были в суде .
В вопросительной форме глагол “to be” в соответствующей форме выносится на первое место после которого следует подлежащее.
Were you at home yesterday? – Ты был вчера дома ?
Was the film interesting? – Фильм был интересный ?
Задание № 3 . Раскройте скобки, употребляя глагол to be в форме Past Simple.
1. Не ... а police officer. 2. She ... not a doctor, she ... a lawyer. 3. They ... diligent cadets. 4. … there many people at the court session? 5. We ... at home on Sunday. 6. The weather ... not cold yesterday. It ... fine. 7. It …. proved that he … guilty of a crime. 8. ... they students last year? No, they ... pupils. 9. We … present at the time of the accident. 10. The suspected … brought into the police station. 11. The court … responsible for punishing criminals. 12. Why ... not you at work last Friday? 14. … the verdict announced yesterday? 15. The exam on the theory of state and law … very difficult.
PART 2. Reading tasks.
Задание №1. Прочитайте и переведите текст на русский язык.
PART 3. Self - assignment .
Тестовые задания для самоконтроля по грамматической теме
РАЗДЕЛ 6
Лексическая тема : Types of UK legal professions. «Типы юридических профессий Великобритании».
Грамматическая тема : The use of countable and uncountable nouns. Construction There is \ There are.
Текст для чтения : The legal profession.
Цели занятия:
1. Развивать навыки чтения со словарем текстов профессионально-ориентированной направленности.
2. Oбучение навыку использования исчисляемых и неисчисляемых существительных в устной и письменной речи;
3 Использование речевой конструкции There is \ There are.
4. Использование определителей количества some\ any; much\more\a lot of; little\few;
5. Понимать на слух монологическое либо диалогическое высказывание по теме занятия.
PART 1. GRAMMAR .
PART 2. Reading tasks .
Задание №1. Прочитайте и переведите текст на русский язык.
The legal profession
The legal profession in England is divided into two main groups: barristers and solicitors. Barristers do the court work and solicitors do the office work. Barristers specialize in arguing cases in front of a judge and have the right to be heard, the right of audience, even in the highest courts. They are not paid directly by clients, but they are employed by solicitors. Judges are usually chosen from the most senior barristers.
Solicitors do much of the preparation for cases which they then give to barristers. Solicitors also have a right of audience in lower courts. In general, barristers spend most of their time either in a courtroom or preparing his arguments for the court and solicitors spend most of their time in an office giving advice to clients, making investigations and preparing documents. In the United States there is no division of the profession and a lawyer frequently does both office work and courtroom work. The attorneys are lawyers who represent clients in court. They are trained at law schools and are licensed to practice only in a certain state. In Russia lawyers work mostly in colleges of advocates -self-managed cooperative-type organizations. Colleges of advocates are formed in accordance with territorial subdivisions - in the cities, regions, republics. In its territory any college is represented by law firms or legal aid offices, which render all legal assistance to citizens: advocates counsel people, draft legal documents, represent plaintiffs or defendants in civil litigation and defense people in criminal proceedings.
Задание № 2. Ответьте на вопросы:
1. What is the main difference between a barrister and a solicitor?
2. What kind of lawyers can become judges?
Задание № 3 . Найдите в тексте перевод фраз и слов.
Юридические профессии, выполнять работу в суде; судья, давать советы клиентам, проводить расследование, коллегия адвокатов; представлять истца или обвиняемого.
Задание № 4. Прочитайте и переведите диалоги в парах.
PART 3. Self - assignment .
Тестовые задания для самоконтроля по грамматической теме
1. __cups of coffee do you drink every day?
a) How much b) How many
2. There isn´t ... electricity at the campsite.
a) a b) an c) some d) any
3. Have you got ... lemons?
a) a b) an c) some d) any
4. I’m afraid … no water in the bottle.
a) There is; b) There are;
5.I have __ in my house.
a) some new furnitures b) a new furniture c) some new furniture
6. There _____ many people in the room.
a) aren’t; b) is; c) isn’t; d) be
7. Our house is small. We have __ rooms.
a) few b) little
8. Our country is very big. We have __ cities.
a) much b) many
9. There will be ___ interesting reports at the conference.
a) some b) any
10. ____ one room in my house.
a) There is; b) There are; c) Is there; d) Are there
РАЗДЕЛ 7
Лексическая тема: Investigator’s Career. «Работа следователя»
Грамматическая тема : Zero and First Conditional. (Использование условных предложений нулевого и первого типа).
Текст для чтения : The work of an investigator.
Цели занятия:
1. Развивать навыки чтения со словарем текстов профессионально-ориентированной направленности.
2. Повторить использование Present Simple; Future Simple.
3. Уметь построить условные предложения нулевого и первого типа, используя глаголы в Present Simple и Future Simple.
4. Понимать на слух монологическое либо диалогическое высказывание по теме занятия.
PART 1. GRAMMAR.
Zero and First Conditional. Условные предложения нулевого и первого типа.
Условные предложения в английском языке – это предложения, состоящие из условия и следствия (результата), как правило, соединенных союзом if (если). Являются одной из разновидностей сложноподчиненных, соответственно оно состоит из главной и придаточной части, в которых выражаются следствие и условие.
§1. Zero Conditional – условные предложения нулевого типа. Этот тип английских условных предложений используется для описания научных фактов, общеизвестных понятий, событий и явлений, которые всегда и для всех являются истинными. Обычно переводится на русский язык настоящим временем.
Plants die if they don't get enough water. – Растения погибают, если не получают достаточное количество воды.
Water boils if you heat it to 100 degrees Celsius. – Вода закипает, если Вы подогреваете ее до температуры 100 градусов по Цельсию.
Образование условных предложений нулевого типа:
If (если ); when (когда) + Present Simple (действие в настоящем времени).
If (если) (WHEN) you put him under arrest, you jail him for a certain period of time – Если (КОГДА) ты берешь его под арест, ты сажаешь его в тюрьму на определенное количество времени.
IF/WHEN + Present Simple | Present Simple |
If you heat ice, Если нагревать лед, When I am late, Если я опаздываю, | it melts. он тает. my father takes me to university. мой отец отвозит меня в университет. |
Present Simple | IF/WHEN + Present Simple |
Ice melts Лед тает, My father takes me to university Мой отец отвозит меня в университет, | if you heat it. если его нагревать. when I am late. если я опаздываю. |
§2. First Conditional – условные предложения первого типа. Условное предложение первого типа описывает ситуацию, которая произойдет в будущем времени. Если выполнить определенное условие, то действие с большой вероятностью случится. Условия выполнения действия вполне реальны и возможны.
Структура условного предложения первого типа следующая:
If + Present Simple, Future Simple
She will forget the crime scene soon if you agree to support her – Она вскоре забудет место преступления, если ты согласишься ее поддержать.
NB! Обратите внимание, что по-русски оба глагола употребляются в будущем времени, а по-английски только глагол в главной части (следствие). Часто по ошибке обе части ставят в будущем времени – это неправильно.
•Неправильно: If you will give me a lift, I will pay you. – Если вы меня подвезете, я вам заплачу.
•Правильно: If you give me a lift, I will pay you. – Если вы меня подвезете, я вам заплачу.
IF/WHEN + Present Simple | Future Simple |
If it does not rain, Если не будет дождя, When I am 25, Когда мне будет 25, | we will play tennis. мы будем играть в теннис. I will get married. я женюсь. |
Future Simple | IF/WHEN + Present Simple |
We will play tennis Мы будем играть в теннис, I will get married Я женюсь, | if it does not rain. если не будет дождя. when I am 25. когда мне будет 25. |
Задание №1. Прочитайте и переведите предложения.
1. When my brother is 17, he will finish school. 2. You won’t be able to fight crime well if you are not a highly qualified specialist. 3. When he gives a lecture in administrative law, all students will listen to it with great interest. 4. Read this article on criminal law while I do the translation. 5. Please, return my English textbook if you don’t use it. 6. If my friend wants to become a police officer, I will advise him to enter Donetsk Academy of Internal Affairs. 7. Will you wait here until he comes? 8. I’ll ask him to do it after he finishes his work. 9. My wife and I will go for a walk before we have supper. 10. Speak to him about our plans when you see him. 11. When she comes back, she will help us to do our homework. 12. If a lawyer prepares legal documents, he will present a client in the court.13. All the students will have their practice when they are in the third year. 14. If a police officer interviews witness he will ask a lot of questions. 15. 1.The mentor police officer will be angry if cadets don’t get good marks.
Задание №2. Дополните предложения, используя свои идеи.
1. If I win a lot of money, I ….
2. If I fall in love …
3. If my friend commits a crime …
4. If I become a rich lawyer …
5. If I work as a barrister in London …
6. If I enter Donetsk Academy of Internal Affairs …
Задание №3. Переведите предложения на английский язык.
1. Когда приходит весна, становится тепло. 2. Если я стану офицером полиции, я буду защищать права и свободы человека. 3. Если я хорошо подготовлюсь к экзамену, я получу хорошую оценку. 4. Если тебе не нужен учебник по уголовному праву, ты может отдать его мне. 5. Когда я закончу юридическую академию, я стану следователем. 6. Когда следователь приедет на место преступления, он будет допрашивать свидетелей. 7. Когда поймают преступника, его посадят в тюрьму. 8. Если нарушать правила, можно получить штраф. 9. Если идет дождь, земля становится мокрой. 10. Если у меня будет время, я прочту этот детектив. 11. Если курсант получит плохую оценку, начальник курса будет зол.
PART 2. Reading tasks .
Задание №1. Прочитайте и переведите текст на русский язык.
THE WORK OF AN INVESTIGATOR
The main objective of a criminal investigation is to establish evidence of guilt against a person who has committed an offence. To do this work successfully, an investigator must have broad knowledge, good experience and education, he also should be able to collect and analyse evidence. The actual solution of an offence is in the crime scene and it is there that the detective goes as soon as information of a crime is got.
An offence was committed. The detective arrives at the crime scene. His very first duty will be to arrest the suspect if he can. If he is late, than he must isolate and protect the crime scene and summon assistance to begin the investigation properly. The first step will be to take photographs.
The second stage is a preliminary survey. The detective determines the boundaries of the scene and the succession of search of it that is whether the search should be conducted from the centre of the scene towards its boundaries or from the boundaries towards its centre. Then the search of the scene and object is planned. An effective search is one of the most difficult tasks for an investigator. He discovers fixes and studies footprints, fingerprints, impressions and traces as well as other physical evidence.
Physical evidence may be found on the tools of the crime, on the place of entering the crime scene and escaping from it by the offender, on stolen things, etc. Everything that may be of importance should be recorded and preserved.
Задание №2. Ответьте на вопросы.
1. What’s the main objective of a criminal investigation?
2. What does the investigator do when he arrives at the crime scene?
3. Where can he find evidence?
Задание № 3 . Найдите в тексте слова и фразы и запишите перевод.
расследование преступления, установить доказательство вины, совершить преступление, место преступления, задержать подозреваемого, отпечатки пальцев, вещественные доказательства, орудия преступления.
Задание № 4 . Прочитайте и переведите диалоги в парах.
PART 3. Self - assignment .
Тестовые задания для самоконтроля по грамматической теме
Zero and First Conditional
Задание 1. Выберите правильный ответ.
1. If world is a stage, then life ____ a game.
a) is; b) will be; c) aren’t; d) will
2. If you want to be with me, ____ me that you love me.
a) tell; b) will tell; c) don’t tell; d) tells
3. I ____ you any alcohol, unless you ____ over 18.
a) will sell / are; b) won’t sell / aren’t; c) won’t sell / are; d) sell / will be
4. Unless the weather _____ better, I _____.
a) gets / will arrive; b) gets / won’t arrive; c) doesn’t get / won’t arrive; d) will get / arrive
5. I ____ grateful if you ____ what I said to yourself.
a) will be / will keep; b) am / keep; c) will be / keep; d) am / will keep
6 Unless she ____ her results, she ____ to the concert.
a) improves / won't go; b) improves / will go; c) doesn't improve / will go; d) will improve / goes
7. If you heat water to 100 C, it _____ .
a) boils; b) boil; c) will boil d) won’t boil
8. Peter _____ wet if he _____ an umbrella.
a) gets / won’t take; b) get / will take c) will get / takes; d) will get / doesn’t take
9 If your parents come, I _______ dinner.
a) will cook; b) won’t not cook; c) cook; d) cooks
10. When I ______ my work, I_______ to the cinema.
a) finish / go; b) finish / will go; c) will finish / go; d) will finish /will go
РАЗДЕЛ 8
Лексическая тема: Police techniques. «Методы полицейской работы»
Грамматическая тема : Modal Verbs can/can’t, should/shouldn’t, must/mustn’t, have to/don’t have to (Использование модальных глаголов).
Текст для чтения : Aspect of Police Work.
Цели занятия:
1. Развивать навыки чтения со словарем текстов профессионально-ориентированной направленности.
2. Развивать навыки построения монологического высказывания и ведения диалога по теме «Police techniques».
3. Знать значение модальних глаголов can/can’t, should/shouldn’t, must/mustn’t, have to/don’t have to и уметь использовать их в утвердительных, отрицательных и вопросительных предложениях.
4. Понимать на слух монологическое либо диалогическое высказывание по теме занятия.
PART 1. GRAMMAR.
Modal verbs.
Модальные глаголы в английском языке отличаются от остальных глаголов тем, что они не используются самостоятельно и не обозначают конкретного действия или состояния, они отражают его модальность, то есть отношение к нему говорящего.
Использование модальных глаголов:
1. Сan – может переводиться, как «умею, могу» (а также «можно») и выражает физическую или умственную способность, умение выполнить определенное действие.
Can you help me to get to the center? – Вы можете мне помочь добраться до центра?
I can run 100 metres. – Я могу пробежать 100 метров.
Can употребляется для вопроса и утверждения о разрешении, в то время как can't для запрета.
You can’t take my car without my permission – Ты не можешь брать мою машину без моего разрешения.
2. Could – используется, чтобы сделать просьбу более вежливой, вместо ‘can ’ говорим ‘could ’ «мог бы». Также является прошедшей формой глагола «can».
Could you help me, please? – Могли бы вы мне помочь, пожалуйста?
I could catch a criminal without support – Я смог поймать преступника без поддержки.
3. Must - выражает необходимость, моральную обязанность и переводится как «должен, обязан, нужно».
A policeman must be tolerant to the people – Полицейский должен быть толерантным с людьми.
4. Mustn’t - употребляется для выражения запретов;
You must not break the law – Тебе запрещается нарушать закон.
5. Have to - Должен, приходится, вынужден из-за обстоятельств.
You have to study crime scenes to search for clues – Сначала вы должны обследовать место преступления чтобы найти зацепки.
Cadet has to be on duty today – Сегодня курсанту придется заступить в наряд.
6. Should – выражает рекомендации по совершению действия, совет «следует, рекомендуется».
You should study Criminal Law . – Тебе следует изучить уголовное право (совет).
Задание № 1. Расскажите, что вы умеете и не умеете делать. Используйте can или can’t.
1) I __ speak Chinese. 2) I __ fly to the moon. 3) I __ run 2 kilometers. 4) I __ ride a bicycle. 5) I __ read a detective book.6) I __ explain the system of court. 7) I __ speak to the President. 8) I catch a criminal. 9) I __ translate a difficult text without dictionary. 10) I __ vote at the age of seventeen.
Задание № 2. Составьте предложения, употребляя модальный глагол should или shouldn’t.
1) The sun is really strong. He __ put on some sun cream. 2) If Martha’s got a really bad cold, she __ go to school. 3) Families __ be together at Christmas. 4) We __ eat in the classroom. 5) Mothers__ shout at their children. 6) If she's got a headache, she __take an aspirin. 7) The weather's very hot. You __ wear a coat. 8) They've found some money. They __ take it to the police. 9) You __ speak with your mouth full. 10) Sally __ work more as she’s missed some lessons.
Задание № 3. Составьте предложения, употребляя must (+) или mustn’t (–).
1. You __ listen carefully. (+). 2. You __ use your mobile phones. (-). 3. You __ touch the snakes. (-). 4. You __ tell us about any problems. (+). 5. You __ drop litter. (-). 6. You __ be careful. (+) 7. You __ help your parents. (+) 8. You __ smoke in bed. (-) 9. You __ do sport. (+) 10. You __ clean teeth every day (+). 11. You __ be rude (-).
Задание № 4. Составьте предложения о законах в вашей стране. Используйте have to или don’t have to.
In my country:
1) Children ______ start school when they are four.
2) At the age of twenty young people _______ finish school.
3) Men ______ do military service.
4) You ______ break the law.
5) You ______ have your parents’ permission to get married before you are eighteen.
6) You ______ be eighteen to vote.
7) All people with a job ______ pay taxes.
8) You ______ have a license to ride a bicycle.
PART 2. Reading tasks .
Задание №1. Прочитайте и переведите текст на русский язык.
Aspect of Police Work
The basic responsibility of the police is to fight crime, maintain order, and provide miscellaneous services to the public. Patrol remains the basic manner in which police services are delivered to the public.
Criminal investigation is the most important aspect of policing. Most police officers regard detective work as “real” police work. Detective work has a specific mission: apprehending the offender. The quality of work can also be measured in terms of the number of arrests. This contrasts sharply with patrol duty, which largely involves peace-keeping. Good detectives are believed to be able to solve most crimes, so the citizen-victim becomes angry when the police fail to solve the crime he or she suffered from.
The process of investigating a crime involves several different steps performed by at least three different units within the police department: patrol officers, detectives. The two major stages of the investigation process are the preliminary investigation and the follow-up investigation.
The preliminary investigation is normally the responsibility o f the patrol officer who is the first to arrive at the scene of the crime. The five major responsibilities include:
1) arresting suspects
2) providing aid to any victims
3) securing the crime scene to prevent loss of evidence
4) collecting all relevant physical evidence
5) preparing report
Задание № 2. Find English translation in the text below.
Бороться с преступностью, поддерживать порядок, расследование преступлений, количество арестов, поддержание мира, патрульная служба, раскрывать преступления, подразделения полицейского управления, “расследование по холодным следам”, приехать на место преступление, подготовить рапорт.
Задание 3. Прочитайте и переведите диалоги в парах.
Dialogue 1. Pulling over drivers.
Police: Can I see your driver's license please?
Man: I think it's in my pocket
Police: Do you know how fast you were driving?
Man: No, sorry. It's a rental car. Speedometer does not work.
Police: Have you been drinking tonight, Mr. Davidson?
Man: I had one drink. But I'm okay to drive.
Police: How long have you been in Japan?
Man: A few weeks, why?
Police: It seems you are unaware of our zero tolerance for drinking and driving.
Man: I'm not drunk. I'll blow into a breathalizer.
Police: In Japan you cannot operate a vehicle after consuming any alcohol.
Man: Oh, I didn't know that.
Police: You were also going over the speed limit, Mr. Davidson. I'm going to have to ask you to step out of your vehicle and get into my car.
Vocabulary: driver's license – водительские права; rental car – арендованный автомобиль; unaware – неосведомленный; breathalyzer – алкотестер; operate a vehicle [ˈviːɪk(ə)l] – управлять транспортным средством.
PART 3. Self-assignment.
Тестовые задания для самоконтроля по грамматической теме
Modal Verbscan/can’t, should/shouldn’t, must/mustn’t, have to/don’t have to.
Задание 1. Выберите правильный ответ.
1. Ann is cold. She ____ close the window.
A) Can B) Mustn’t C) Can’t D) Should
2 I'm sorry, I can't come to the cinema with you because I ________ study.
A) Must B) Have C) Has D) Can
3. You _____ drink too much coffee before you go to bed.
A) Should B) Should to C) Shouldn’t D) Shouldn’t to
4. You ______ visit San Francisco, because many people think it is the most beautiful city in America.
A) Have to B) Can C) Mustn’t D) Should
5. We _________ forget to close all the windows.
A) Have to B) Mustn’t C) Don’t have to D) Must
6. You _______ swim there. It’s dangerous.
A) Must B) Don’t have to C) Mustn’t D) Shouldn’t
7. You ________ tidy your room. It’s a mess.
A) Mustn’t B) Don’t have to C) Must D) Can
8. I _______ do my homework. It’s Saturday.
A) Shouldn’t B) Have to C) Don’t have to D) Can’t
9 She _______ practice the piano tonight. She’s not very good.
A) Must B) Can C) Mustn’t D) Shouldn’t
10. They _______ be at home early. They’re very young.
A) Have to B) Don’t have to C) Can’t D) Can
Таблица неправильных глаголов.
Infinitive | Past simple | Past participle | Перевод |
be [bi:] | was [wɔz], were [wз:] | been [bi:n] | быть |
beat [bi:t] | beat [bi:t] | beaten ['bi:tn] | бить |
become [bi:kʌm] | became [bi:keim] | become[bi:kʌm] | становиться |
begin [bi'gin] | began [bi'gæn] | begun [bi'gʌn] | начинать |
bleed [bli:d] | bled [bled] | bled [bled] | кровоточить |
blow [blou] | blew [blu:] | blown [bloun] | дуть |
break [breik] | broke [brouk] | broken ['brouk(e)n] | ломать |
bring [briŋ] | brought [brɔ:t] | brought [brɔ:t] | приносить |
build [bild] | built [bilt] | built [bilt] | строить |
burn [bз:n] | burnt [bз:nt] | burnt [bз:nt] | гореть |
burst [bз:st] | burst [bз:st] | burst [bз:st] | разразиться |
buy [bai] | bought [bɔ:t] | bought [bɔ:t] | покупать |
catch [kætʃ] | caught [kɔ:t] | caught [kɔ:t] | ловить, хватать |
choose [tʃu:z] | chose [ʃəuz] | chosen [tʃəuz(ə)n] | выбирать |
come [kʌm] | came [keim] | come [kʌm] | приходить |
cost [cɔst] | cost [cɔst] | cost [cɔst] | стоить |
creep [kri:p] | crept [krept] | crept [krept] | ползать |
cut [kʌt] | cut [kʌt] | cut [kʌt] | резать |
do [du:] | did [did] | done [dʌn] | делать |
draw [drɔ:] | drew [dru:] | drawn [drɔ:n] | рисовать, тащить |
dream [dri:m] | dreamt [dremt] | dreamt [dremt] | мечтать, дремать |
drink [driŋk] | drank [dræŋk] | drunk [drʌŋk] | пить |
drive [draiv] | drove [drouv] | driven ['drivn] | водить |
eat [i:t] | ate [et] | eaten ['i:tn] | есть |
fall [fɔ:l] | fell [fel] | fallen ['fɔ:lən] | падать |
feed [fi:d] | fed [fed] | fed [fed] | кормить |
feel [fi:l] | felt [felt] | felt [felt] | чувствовать |
fight [fait] | fought [fɔ:t] | fought [fɔ:t] | бороться |
find [faind] | found [faund] | found [faund] | находить |
fit [fit] | fit [fit] | fit [fit] | подходить по размеру |
fly [flai] | flew [flu:] | flown [floun] | летать |
forget [fə'get] | forgot [fə'gɔt] | forgotten [fə'gɔt(ə)n] | забывать |
forgive [fo'giv] | forgave [fo'geiv] | forgiven [fo'givn] | прощать |
freeze [fri:z] | froze [frouz] | frozen ['frouzn] | замерзать |
get [ get ] | got [gɔt] | got [gɔt] | получать |
give [giv] | gave [geiv] | given [givn] | давать |
go [gou] | went [went] | gone [gɔn] | идти |
grow [grou] | grew [gru:] | grown [groun] | расти |
hang [hæŋ] | hung [hʌŋ] | hung [hʌŋ] | вешать |
have [hæv] | had [hæd] | had [hæd] | иметь |
hear [hiə] | heard [hз:d] | heard [hз:d] | слышать |
hide [haid] | hid [hid] | hidden ['hidn] | прятать |
hit [hit] | hit [hit] | hit [hit] | попадать в цель |
hold [hould] | held [held] | held [held] | держать |
hurt [hз:t] | hurt [hз:t] | hurt [hз:t] | ушибить |
keep [ki:p] | kept [kept] | kept [kept] | содержать |
kneel [ni:l] | knelt [nelt] | knelt [nelt] | стоять на коленях |
know [nou] | knew [nju:] | known [noun] | знать |
lay [lei] | laid [leid] | laid [leid] | класть |
lead [li:d] | led [led] | led [led] | вести |
lean [li:n] | leant [lent] | leant [lent] | наклоняться |
learn [lз:n] | learnt [lз:nt] | learnt [lз:nt] | учить |
leave [li:v] | left [left] | left [left] | оставлять |
lend [lend] | lent [lent] | lent [lent] | занимать |
let [let] | let [let] | let [let] | позволять |
lie [lai] | lay [lei] | lain [lein] | лежать |
light [lait] | lit [lit] | lit [lit] | освещать |
lose [lu:z] | lost [lɔst] | lost [lɔst] | терять |
make [meik] | made [meid] | made [meid] | производить |
mean [mi:n] | meant [ment] | meant [ment] | значить |
meet [mi:t] | met [met] | met [met] | встречать |
mistake [mis'teik] | mistook [mis'tuk] | mistaken [mis'teik(e)n] | ошибаться |
pay [pei] | paid [peid] | paid [peid] | платить |
prove [pru:v] | proved [pru:vd] | proven [pru:vn] | доказывать |
put [put] | put [put] | put [put] | положить |
quit [kwit] | quit [kwit] | quit [kwit] | выходить |
read [ri:d] | read [red] | read [red] | читать |
ride [raid] | rode [roud] | ridden ['ridn] | ездить верхом |
ring [riŋ] | rang [ræŋ] | rung [rʌŋ] | звенеть |
rise [raiz] | rose [rouz] | risen ['rizn] | подниматься |
run [rʌŋ] | ran [ræŋ] | run [rʌŋ] | бежать |
say [sei] | said [sed] | said [sed] | говорить |
see [si:] | saw [sɔ:] | seen [si:n] | видеть |
seek [si:k] | sought [sɔ:t] | sought [sɔ:t] | искать |
sell [sel] | sold [sould] | sold [sould] | продавать |
send [send] | sent [sent] | sent [sent] | посылать |
set [set] | set [set] | set [set] | ставить |
sew [sou] | sewed [soud] | sewn [soun] | шить |
shake [ʃeik] | shook [ʃuk] | shaken ['ʃeik(ə)n] | встряхивать |
show [ʃəu] | showed [ʃəud] | shown [ʃəun] | показывать |
shrink [ʃriŋk] | shrank [ʃræŋk] | shrunk [ʃrʌŋk] | уменьшать |
shut [ʃʌt] | shut [ʃʌt] | shut [ʃʌt] | закрывать |
sing [siŋ] | sang [sæŋ] | sung [sʌŋ] | петь |
sink [siŋk] | sank [sæŋk], sunk [sʌŋk] | sunk [sʌŋk] | тонуть |
sit [sit] | sat [sæt] | sat [sæt] | сидеть |
sleep [sli:p] | slept [slept] | slept [slept] | спать |
slide [slaid] | slid [slid] | slid [slid] | скользить |
sow [sou] | sowed [soud] | sown [soun] | сеять |
speak [spi:k] | spoke [spouk] | spoken ['spouk(e)n] | говорить |
spell [spel] | spelt [spelt] | spelt [spelt] | произносить по буквам |
spend [spend] | spent [spent] | spent [spent] | тратить |
spill [spil] | spilt [spilt] | spilt [spilt] | проливать |
spoil [spɔil] | spoilt [spɔilt] | spoilt [spɔilt] | портить |
spread [spred] | spread [spred] | spread [spred] | расстилать |
spring [spriŋ] | sprang [spræŋ] | sprung [sprʌŋ] | прыгать |
stand [stænd] | stood [stu:d] | stood [stu:d] | стоять |
steal [sti:l] | stole [stoul] | stolen ['stəulən] | красть |
stick [stik] | stuck [stʌk] | stuck [stʌk] | колоть |
sting [stiŋ] | stung [stʌŋ] | stung [stʌŋ] | жалить |
sweep [swi:p] | swept [swept] | swept [swept] | выметать |
swell [swel] | swelled [sweld] | swollen ['swoul(e)n] | разбухать |
swim [swim] | swam [swem] | swum [swʌm] | плавать |
swing [swiŋ] | swung [swʌŋ] | swung [swʌŋ] | качать |
take [teik] | took [tuk] | taken ['teik(ə)n] | брать, взять |
teach [ti:tʃ] | taught [tɔ:t] | taught [tɔ:t] | учить |
tear [tɛə] | tore [tɔ:] | torn [tɔ:n] | рвать |
tell [tel] | told [tould] | told [tould] | рассказывать |
think [θiŋk] | thought [θɔ:t] | thought [θɔ:t] | думать |
throw [θrəu] | threw [θru:] | thrown [θrəun] | бросать |
understand [ʌndə'stænd] | understood [ʌndə'stud] | understood [ʌndə'stud] | понимать |
wake [weik] | woke [wouk] | woken ['wouk(e)n] | просыпаться |
wear [wɛə] | wore [wɔ:] | worn [wɔ:n] | носить |
weep [wi:p] | wept [wept] | wept [wept] | плакать |
wet [wet] | wet [wet] | wet [wet] | мочить |
win [win] | won [wʌn] | won [wʌn] | выигрывать |
wind [waind] | wound [waund] | wound [waund] | извиваться |
write [rait] | wrote [rout] | written ['ritn] | писать |
Список использованной литературы
1. Агабекян И. П. Практический английский для студентов-юристов. Серия «Учебники и учебные пособия». Ростов н/Д: «Феникс», 2003 – 416с.
2. Артемьева О. А., Лицманенко Т. Н. UNIFORM POLICE. Полиция и порядок: Учебное пособие по английскому языку для студентов юридических специальностей. Тамбов: Изд-во Тамб. гос. техн. ун-та, 2002. 184 с.
3. Барановская Т. Грамматика английского языка. Учебное пособие. — 2-е изд., исправленное и дополненное. — Киев: ООО «ИП Логос-М», 2015. — 384 с.
4. Зайцева С.Е. English for Students of Law : учебное пособие / С.Е. Зайцева, Л.А. Ти нигина. — 7-е изд., стер. — М. : КНОРУС, 2016. — 348 с. — (Бакалавриат и специалитет).
5. Голицынский Ю. Б. Грамматика: Сборник упражнений.— 5-е изд. — СПб.: КАРО, 2006.— 544 с.
6. Куценко Л.И., Тимофеева Г.И. Английский язык. Учебное пособие для юридических заведений. – М.: Издательство «Щит-М», 1998. – 288 с.
7. Boyle Charles, Chersan Ileana. English for Law Enforcement. Student's Book \ Macmillan, 2009. – 128 p.
8. Career Paths - Law: Studen's Book (US version) / Карьерный путь: Право Published by Express Publishing – 130 p.
ГОСУДАРСТВЕННАЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ОРГАНИЗАЦИЯ ВЫСШЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
«ДОНЕЦКАЯ АКАДЕМИЯ ВНУТРЕННИХ ДЕЛ МВД ДНР»
КАФЕДРА РУССКОГО ЯЗЫКА И ИНОСТРАННЫХ ЯЗЫКОВ
Ливенцова В.А.
Герасимова В.С.
Синенко Е.С.
ПРАКТИКУМ
ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ
для студентов юридических специальностей
(очная и заочная форма обучения)
ДОНЕЦК 2019
Ливенцова В.А., Герасимова В.С., Синенко Е.С. Практикум по английскому языку для студентов юридических специальностей (очная и заочная форма обучения). – Донецк: ДАВД МВД ДНР, 2019. – 100с.
Практикум предназначен для студентов юридических специальностей очной и заочной формы обучения для совершенствования знаний по основным разделам грамматики и для формирования вокабуляра профессиональной лексики.
Практикум рассчитан для работы в аудитории под руководством преподавателя и для самостоятельной работы студентов при подготовке к написанию контрольной работы, сдаче зачета и экзамена.
Каждый раздел включает текст для чтения и перевода, лексические и грамматические упражнения, творческое задание с применением лексических единиц.
Практикум написан совместно профессор кафедры русского языка и иностранных языков В.А. Ливенцова, преподаватель В.С. Герасимова, ст. преподаватель Синенко Е.С.
Рассмотрен и обсужден
на заседании кафедры
русского языка и иностранных языков
(протокол № 7 от 25.03.2019)
© Донецкая Академия внутренних дел МВД ДНР, 2019.
РАЗДЕЛ 1.
Лексическая тема: «About myself. Personal data». «О себе. Личные данные».
Грамматическая тема : The verb “to be” in Present Simple. Plural of Nouns. Possessive case.
Текст для чтения : About myself.
Цели занятия:
1. Развивать навыки чтения со словарем текстов профессионально-ориентированной направленности.
2. Уметь использовать глагол “to be ” в настоящем простом времени (The Present Simple Tense) в утвердительных, отрицательных и вопросительных предложениях.
3. Уметь образовывать множественное число имен существительных.
4. Уметь использовать притяжательный падеж.
5. Понимать на слух монологическое либо диалогическое высказывание по теме занятия.
PART 1. GRAMMAR.
Глагол «TO BE».
Глагол «to be» (быть, есть, являться, приходиться) изменяется по лицам и числам. Выражает состояние или местонахождение лица или предмета. В настоящем времени глагол «to be» на русский язык не переводится.
Дата: 2019-05-28, просмотров: 442.