The Problem of Environmental Protection

Environmental protection is the main problem facing humanity nowadays. The image of a sick planet has become firmly established in the public mind lately. Ten years ago the word 'ecology' hardly meant anything for the majority of people, but today we can't help bearing it in our minds. It has happened because of the growing effect of the rapid industrial development of the natural world which has negative features of its own. As a matter of fact the state of environment has greatly worsened of late.

There is no doubt that soil, water and air are contaminated with toxic wastes. Over the past few years we have been constantly speaking about ozone holes, droughts, high level of radiation, about food contaminated with chemicals. Scientists in many countries are very much concerned about drastic changes in weather patterns. The worst drought, the mildest winter and the most devastating hurricanes have become typical in those parts of the world where they used to be a rare occurrence.

Weather patterns have been changing recently due to the global warming-up process and its major reason — the greenhouse effect. The greenhouse effect is created by carbon dioxide emissions, released by industrial facilities and a constantly increasing number of cars. Thus it is of vital importance that the world should start cutting down the release of gases that contribute to the greenhouse effect. What is the reason for people getting so much worried about the state of environment? The answer to this question is fairly simple. The thing is the deterioration of the environment is telling heavily on people. They are paying for this with their health. And it is obvious what all people need is a healthy environment.

To solve this burning problem it is necessary for people to combine efforts, to raise safety standards at all industrial facilities, to adequately process by-products of industry, to set up an international space laboratory to monitor the state of environment and set up an international centre for emergency environmental assistance. All these measures will help us in solving these important problems and prevent us from dangerous illnesses and diseases.

 

Vocabulary:

Environmentalprotection — охрана (зашита) окружающейсреды

humanity — человечество          firmly established — укорениться

hardly — врядли, едвали            majority — большинство

soil — почва              toxic wastes — токсичныеотходы

drought — засуха

tocontaminate — заражать, инфицировать (в том числе отравляющими и радиоактивными веществами)

chemicals — химическиевещества

to be concerned about — беспокоиться

drastic — радикальный, глубокий; резкий

devastating — опустошительный, разрушительный

to be rare occurrence — происходитьредко

the greenhouse effect — парниковыйэффект

to create — создаватьcarbon dioxide — двуокисьуглерода

industrial facilities — промышленныепредприятия

to be of vital importance — бытьнеобычайноважным

to cut down — сокращатьthe release of gases — выбросгазов

to contribute to — содействовать, способствовать

fairly —довольноdeterioration —ухудшение

totellon — сказыватьсянаtosolve — решать

toraisesafetystandards — поднимать требования к технике безопасности

to adequately process by-products of industry — хорошоперерабатывать

промышленныеотходы

tomonitor — контролироватьtoprevent — защищать, предохранять

aninternationalcentreforemergencyenvironmentassistance — международныйцентрпооказаниюсрочнойэкологическойпомощи

Отчет о проделанной работе: перевод текста.

Контрольныевопросы:

1.What can cause air pollution?2.What does acid rain harm?

3.What do you call scientists who study the weather?4.Is there a lot of trash in your town?

 

5.What do you think you should do to protect the environment?

Практическая работа № 12.

Тема: Предлоги места и направления.

Цель: определение предлогов.

Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.

Краткие теоретические положения:

Предлог Preposition

 Предлог - это служебное слово, выражающее отношение существительного или местоимения к другим словам в предложении. Эти отношения бывают: пространственные, временные, причинные, целевые и др.

Формы предлогов

По своей форме предлоги делятся на следующие группы:1) Простые предлоги, например: in в, через; to к, в; at за, у, в; by около; with с.

2) Сложные предлоги, образованные путем словосложения, например: into в; inside внутри; before перед; behind за; upon на; throughout через.

3) Составные (или групповые) предлоги, которые представляют собой сочетание существительного, прилагательного, причастия или наречия с простым предлогом или союзом, объединенные единым значением. Например: as far as до; as for чтокасается; because of из-за; in case of вслучае; in front of перед

of (кого? чего?) родительный падеж

Предлог of, стоящий между двумя существительными, передает грамматические отношения, выраженные в русском языке родительным падежом (кого? чего?):

He showed us the plan of the port. Онпоказалнамплан (чего?) порта.

The roof of the house is painted green. Крыша (чего?) дома выкрашена в зеленый цвет.

He is a teacher of the English language. Он - учитель (чего?) английского языка.

to (кому? чему?) дательный падеж

Предлог to перед существительным в функции дополнения передает отношения, выражаемые в русском языке дательным падежом (кому? чему?), обозначая лицо, к которому обращено действие:

He showed the plan to the workers. Он показал план (кому?) рабочим.

by (кем? чем?) творительный падеж

Предлог by после глагола в страдательном залоге и перед существительным, обозначающим действующий предмет или действ.лицо, передает отношения, выражаемые в русском языке творительным падежом (кем? чем?):

The letter was signed by the director.   Письмо было подписано (кем?) директором.

with (кем? чем?) творительный падеж

Предлог with перед существительным, обозначающим орудие действия или предмет, используемый при совершении действия, передает отношения, выражаемые в русском языке творительным падежом (кем? чем?):

The letter was written with a pencil.    Письмо было написано (чем?) карандашом.

Существует и обратное явление: в английском предложении предлог может отсутствовать, а при переводе на русский язык он обязателен, например:

We entered the room. Мывошливкомнату.

Задание:  вставить нужный предлог вместо пропуска.

№ 1. Вставьтепропущенныепредлогивпредложения. ( in , on , at , for )

1. I live … Washington.

2. His glasses are … the table.

3. She took an apple … her child.

4. The meeting begins … five.

5. Look … him!

6. … the contrary he wanted to come.

7. May I come …?

8. We’re going to visit a theatre … Saturday.

9. Kate was born … 1986.

10. He lives … the second floor.

11. We have done our task … that moment.

12. My birthday is … July.

13. She returns … time.

14. He is … love with her.

15. My children are … home.

16. John was busy… fact.

17. I shall come … an hour.

18. They don’t like the sour apples and … example, me.

19. A chair is … the door.

20. He made a surprise his hands for me.

№ 3.Вставьте пропущенные предлоги в предложения. ( to, by, over, into)

1. When we came the game was …

2. He went … school.

3. She came … my room, no resolution.

4. The book was brought … the girl.

5. The pencil belongs … me.

6. The document was signed … the director.

7. The ball fall … the water.

8. She is going … the sea.

9. Repeat the texts … again.

10. He quickly climbed … the fence.

11. I think … your propositions.

12. The sunny weather will be all … the country.

13. She went … the river.

14. They go … home.

15. The pupils came … the classroom.

16. The dog went … the lake.

17. Put money … the pocket.

18. He couldn’t sleep and turn side … side.

19. The lamp is… the bookcase.

20. My sister prefers travelling … car.

Отчет о проделанной работе: выполнение теста.

Контрольные вопросы:

1.Что такое предлоги?

2.Какие предлоги вы знаете (по группам)?

Практическая работа № 13.

Тема: Программное обеспечение.

Цель: употребление и понимание новых слов.

Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.

Задание:  выполнить упражнения.

I. Ответьте на вопросы.

1. What is the Webster s dictionary definition of the hardware?

2. What groups of hardware exist?

3. What is input hardware? What are the examples of input hardware?

4. What is the mouse designed for?

5. What is processing hardware? What are the basic types of memory used in a PC?

6. What is a storage hardware? What is CD – ROM used for? Can a user record his or her data on a CD? What kind of storage hardware can contain more information: CD – ROM, RAM or ROM?

7. What is modem used for? Can a PC user communicate with other people without a modem?

II. Какие из приведенных ниже утверждений верны/неверны.

1. The purpose of the input hardware is to collect data and convert them into a form suitable for computer processing?

2. Scanner is used to input graphics only.

3. CPU reads and interprets software and prints the results on paper/

4. User is unable to change the contents of ROM.

5. Printer is a processing hardware because it shows the information.

6. Modem is an electronic device that makes possible the transmission of data from one computer to another via telephone or other communication lines.

7. The purpose of storage hardware is to store computer instructions and data.

III. Дайте определения, используя текст.

CPU, ROM, Floppy – disk, CD – ROM, Printer, Modem, Hard disk, Keyboard.

I. Что из нижеперечисленного является оборудованием?

Program, mouse, CPU, printer, modem, instruction, cursor or the pointer, keyboard, symbol.

Отчет о проделанной работе: выполнение упражнений.

Практическая работа № 14.

Тема:Интернет и его возможности. Всемирная глобальная сеть.

Цель: употребление и понимание новых слов.

Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.

Задание: выполните упражнения.

№ 1. Дайте определение, используя словарь:

1. Internet                    4.World Wide Web

2. Web browser           5.Internet provider

3. Hyperlinks

№ 2. Найдите эквиваленты в тексте:

1. Объем ресурсов и услуг, которые являются частью WWW растет чрезвычайно быстро.

2. Каждая ссылка, выбранная вами представляет документ, графическое изображение, видео – клип или аудио – файл где – то в Интернете.

3. Интернет также может быть использован для целей развлечения.

4. Вы получаете доступ к ресурсам интернет через интерфейс или инструмент, который называется веб-браузер.

5. Вся эта деятельность возможна благодаря десяткам тысяч компьютерных сетей, подключенных к Интернету и обменивающихся информацией в одном режиме.

6. Пользователи общаются через электронную почту, дискуссионные группы, чат-каналы и другие средства информационного обмена.

№ 3. Какие из приведенных ниже утверждений верны/неверны.

1. There are still not so many users of the Internet.

2. There is information on all sorts of topics on the internet, including education and weather – forecast.

3. People can communicate through e- mail and chat programs only.

4.  Internet is a tens of thousand of networks which exchange the information in the same basic way.

5. You can access information available on the World Wide Web through the Web browser.

6. You need a computer and special program to be a WWW user.

7. You move from site to site by clicking on a portion of text only.

8. Film and picture are not available on the Internet. 

Отчет о проделанной работе: выполнение упражнений.

Практическая работа № 15.

Тема: Употребление времен действительного залога.ГруппаPresent.

Цель: определение времен по формулам.

Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, грамматические таблицы, словарь.

Краткие теоретические положения:

ThePresentSimpleTense .Обозначает постоянное повторяющееся, обычное действие, какой-либо факт или общеизвестную истину.

PresentSimpleпo форме совпадает с инфинитивом глагола (без частицы to) во всех лицах, кроме 3-го лица ед. ч., принимающего окончание -s (-es).

Вопросительная форма образуется при помощи вспомогательных глаголов Do (I,you,we,they) и Does (he,she,it),которые всегда стоят на первом месте.

Отрицательная форма образуется при помощи отрицательной частицы not, которая всегда стоит после вспомогательного глагола.

ThePresent Progressive Tense.Настоящее продолженное время обозначает действие, происходящее в настоящий момент; действие, представляющее собой непрерывный процесс; будущее действие, если оно запланировано.

He is watching TV now.The Earth is moving.

Настоящеепродолженноевремя (Present Progressive) образуетсяприпомощиглагола to be в Present Simpleи -ingформысмысловогоглагола.

Вопросительная форма образуется при помощи вспомогательных глаголов am (I), are (you,they,we), is (he, she, it), которые всегда стоят на первом месте.

Отрицательная форма образуется при помощи отрицательной частицы not, которая всегда стоит после вспомогательного глагола.

ThePresentPerfectTense.

Для выражения действия, завершившегося к моменту речи. Время действия не указывается, важен сам факт совершения действия к настоящему моменту или его результат.

She has read this book. Она прочитала эту книгу. (Действие завершено к моменту речи.)

В этом значении PresentPerfect часто употребляется с наречиями just - только что, already - уже, yet - ещё, lately - недавно, oflate - в последнее время, recently - недавно.

The mail has just come. Почтатолькочтопришла.

He has seen many films lately. В последнее время он посмотрел много фильмов.

Для выражения действия, которое завершилось, но тот период, в котором оно происходило, ещё продолжается и может быть обозначен обстоятельствами времени today - сегодня, thisweek - на этой неделе, thismonth - в этом месяце, thiscentury - в нашем веке и др.

PresentPerfect может употребляться с наречиями always - всегда, often - часто, seldom - редко, ever - когда-нибудь, never - никогда.

She has never been to London. Она никогда не была в Лондоне.

Have you ever been to Moscow? Вы когда-нибудь были в Москве?

PresentPerfect образуется при помощи глагола tohave в PresentIndefinite и Participle II (Причастия II) смыслового глагола.Вопросительная и отрицательная формы образуются по общему правилу.

Задание: выполнитетест.

Тест №1. Choose the correct variant:

1.My mother ____ a bad headache.

have gotamhas got

2.Where _____ the Johnsons (live)?

Doare does

3.Margie and her sister ____ wonderful voices.

Doeshas gothave got

4.I (not/understand) ____ that man because I (not/know)____ English.

not understand, don’t knowdon’t understand, not knowdon’t understand, don’t know

5.____ you ____ any time to help me? – Sorry, I ____

Do you have, don’tHave you got, am notDo you have, have got

6.Everybody in our family (help) _____ Mummy about the house. Dad (walk) ____ the dog, I (water) ____ the flowers, and my brothers (clean) ____ the rooms.

help, walks, water, clean    helps, walks, water, cleanhelp, walks, water, cleans

7.____ Jane Smith (speak) ____ English?

Is ... speakDoes ... speakDo ... speak

8.The Browns ____ a nice house in the country.

has gothave got

9.____ you (like) swimming?

Do you likeDoes you likeAre you like

10.____ Dad ____ any brothers or sisters?

Have Dad gotDoes Dad haveDoes Dad has

11.____ your sister often (go) to the theatre?

Is ... goDoes ... goDo ... go

12.We ____ a car, but we are going to buy it.

don’t havearen’t havehasn’t

13.____ Bob (know) what I want?

Bob knowsDo Bob knowsDoes Bob know

14.They can’t go out because they ____ rain – coats and umbrellas.

have gotaren’t havedon’t have

15.Jack lives not far from us, but we (not/see) ____ him often.

not seedoesn’t seedon’t see

16.Don’t give him cigarettes. He (not/smoke) ____.

isn’t smokedoesn’t smokedon’t smoke

17.Can you help me? I (not/know)____ the way to the market.

am not knownot knowdon’t know

18.____ Peter ____ any beer in the fridge?

Does Peter haveDo Peter hasHave Peter got

19.My daughter Mary (not/like)____ apples, but she likes oranges.

not likesdoesn’t likesdoesn’t like

20.What’s the matter? You (look) _____ very happy.

Looklooks

Тест №2.Choose the correct variant:

1.- Where are the children? It’s quiet at home. - They (lie) on the carpet and (draw).

lie, are drawingare lieing, drawingare lying, drawing

2.- What you (do) now? - I (look for) my key. I can’t open the door.

What do you do, I look forWhat are you do, I looking for

What are you doing, I’m looking forWhat you doing, I’m looking for

3.Listen! Somebody (sing) a lovely song.

Singsis singingare singing

4.Why you (put on) the coat? It’s sunny today.

are you putting ondo you put onwill you put onare you puting on

5.Don’t make so much noise. I (try) to work.

TriedI’mtriingI’m trying

6.Why you (cry)? Is anything wrong?

do you cryare you cryinghave you crying

7.I (listen) to you attentively.

am listeninglisten

8.What time Nick and Rosa (come) for dinner tonight?

is Nick and Rosa comingNick and Rosa are coming

doNick and Rosa comeare Nick and Rosa coming

9.I’m sure you (make) the right choice.

will be madeare makingmake

10.Take your umbrella. It (rain) cats and dogs.

Rainedare rainingis raining

11.Why you (not/hurry)? I (wait) for you.

are you not hurry, am waitingaren’t you hurrying, waiting

aren’t you hurrying, ’m waitingdon’t you hurry, am waiting

12.I don’t speak any foreign languages, but I (learn) English now.

am learninglearn

13.We (spend) next weekend at home.

Spentare spendingаre spend

14.I (meet) Liz tonight. She (come) from Cork.

will meet, comesam meeting, comingam meeting, ’s coming

15.He (go) to speak to his parents.

Wentis goinggoes

15.At the moment we (fly) over the desert.

have flyingfliedare flying

16.Have some hot tea. It (get) chilly.

Gettingis getting  i’s getting

17.I (die) to see him.

am dyinghave diedam diedam diing

18.My Dad (work) overtime this week.

Worksare workingis working

19.They (live) in a rented house these days.

were livingare livinglive

Тест № 3. Choose the correct variant:

1. Since then I ______ my job several time.

Changedhas changedhave changed

2. “You ______ your hair”, he cried.

have dyeddyed

3.Jane ______ suddenly that there was a letter attached to the painting.

Foundhas foundhad found

4.I ______ that point yet.

haven’t considereddidn’t considernot considered

5.Mary isn’t at home. She ______ to work.

Wentwashas gone

6.They ______ in construction business for 5 years.

Werehave beenare

7.______ you ever ______ the Queen of Great Britain?

Have ... seenDid ... see

8.He can’t find a job. He ______ unemployed for half a year.

Washas beenhave been

9.______ you ever ______ to Africa?

Have ... travelledAre ... travelledDid ... travel

10.______ you ______ about Miss Carol’ marriage?

Did ... hearHave ... heard

11.What ______ you ______ to find the way out?

did ... dohave ... doneare ... do

12.Nick and Sally ______ each other since their school years.

have knownknowedknew

13.His spirits ______ a little. He’s all right now.

Revivedhas revivedhave revived

14.“______ anything ______ from the flat,” asked the policeman.

Is ... disappearedDid ... disappear

Has ... disappearedHave ... disappeared

15.“I ______ the letter you asked about, sir,” said the butler.

brought‘vebrought‘sbrought

16.______ you ______ dinner already?

Did ... haveWere ... having

Have ... had

17.He ______ his driving test. He is so happy. He hasn’t been able to pass it for three years.

has just passedhave just passedjust passed

18.I ______ my keys. I can’t get in.

Have lostlosthave losed

19.The taxi ______. Hurry up!

Arriveshave arrivedhas irrived

20.______ you ______ writing your book yet?

Did ... finishHave ... finished

 

 

Отчет о проделанной работе: выполнение тестов.

Контрольные вопросы:

1.Что такое PresentSimple? Какое действие обозначает? Как образуется?

2.Что такое PresentProgressive? Какое действие обозначает? Как образуется?

3.Что такое PresentPerfect? Какое действие обозначает? Как образуется?

 

Практическая работа № 16.

Тема: Бытовые аспекты повседневной жизни.

Цель: отработка лексики.

Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.

Задание: прочитайте и переведите текст письменно.

Workaholism

For many people, fact about workaholism are not clear. What is workaholism, exactly? When should a person seek help about his problem related to his job.Workaholism is the same kind of addiction, like alcoholism. Most often, workaholism in its severe from could be observed. They have always been getters, and for modem workaholics it is a good argument to justify themselves. For smart people it is easier to become a workaholic, because physical labor can not last long. For example, modern workaholics are the majority of computer geeks. These people, suffering from this particular from of addiction, have a special warehouse mentality. According to most physicians, these people are always restless about themselves. The problem of workaholism is that the line between hard work and this disease is difficult to draw. A workaholic usually leaves work later, much later than the other workers. Most likely it seems to us we don't depend on workaholics but if his boss sees his work and thinks that other workers can stay after work too. So he voluntarily or involuntarily pulls the staff in an uncomfortable situation for them. It should be noted that workaholics ore divided into several groups. In the first there are workaholics who work because they like it. In the second there are workaholics who work because they have to. There are those are engaged in useless activities, which nobody is interested in it simulates, filling avoid in his life.
I think that workaholism is curable, if a workaholic understands in time that he is a workaholic. That in his life, there are serious problems from which he frees to work, without deciding, but only adding to them. Likely workaholics need to learn to enjoy doing nothing. Spend a delicious lunch twice as longer than usual. Give yourself a break once a week. You can choose a distraction from work but what it could be family, religion, art, sport or embroidering a cross - it's up to you.

 

Отчет о проделанной работе: письменный перевод текста.

 

 


Практическая работа № 17.

Тема:Составление типов вопросов в группе Present.

Цель: определение типов вопросов.

Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь, грамматические таблицы.

Краткие теоретические положения:

В английском языке существует 4 типа вопросов: Общий, специальный, альтернативный, разделительный.

Общий вопрос относится ко всему предложению в целом, и ответом на него будут слова yes или no. Порядок слов в общем вопросе:

1. Вспомогательный (модальный, глагол – связка), глагол.

2. Подлежащее (существительное или местоимение).

3. Смысловой глагол (или дополнение).

Специальный вопросотносится к какому-нибудь члену предложения или их группе и требует конкретного ответа. Специальный вопрос начинается со специального вопросительного слова (who, whom, where, why, whatи т.д.)

Порядок слов в специальном вопросе:

1. Вопросительное слово.

2. Вспомогательный глагол (модальный, глагол – связка), глагол.

3. Подлежащее.

4. Смысловой глагол.

5. Дополнения.

6. Обстоятельства.

Альтернативный вопрос предполагает выбор между 2 возможностей. Начинается как общий вопрос, затем следует разделительный союз orи вторая часть вопроса.

Разделительный вопрос состоит из 2 частей. Первая часть – это повествовательное предложение, вторая, отделенная запятой от первой – краткий вопрос, который на русский переводится не правда ли? Не так ли? В кратком вопросе повторяется вспомогательный, модальный глагол.

Задание: выполните тест.

 

Начало формы

Te ст №1.Questions.

Выберитеправильныйвариантответа . Choose the correct variant:

1. _____ do his powers come from?
WhereWhoWhy

2. _____ one of you is coming to my house later?
WhoWhyWhose

3. _____ set a world record for competition?
WhenWhoWhy

4. Let me know ... you hear from your mother.
WhoWhichWhat

5. ____ do you finish that task so quickly?
HowWhomWhat

6. ____ is my briefcase?
WhereWhenHow

7. ____ dog is that?
WhoWhyWhose

8. _____ team beat Germany to win the Football World leaders?
WhichWhosе    Who

9. _____ could you do this to me?
HowWhoseWho

10. _____ are you leaving?
WhoWhyWhere











Te ст №2. Questions .

Выберитеправильныйвариантответа. Choose the correct variant:

1. _____ are you going to get home from work?
HowWhomWhat

2. ______ are you leaving?
WhereWhenHow

3. _____ are you crying?
WhoWhyWhom

4. ____ would you like on your hamburger?
WhoWhatWhich

5. _____ are you going tomorrow?
WhereWhomWhat

6. _____ you got any children?
HaveWhenDo

7. _____ does your husband do?
WhichWhoWhat

8. ______are your going?
WhereWhenHow

9. ____ is it? - A book.
WhoWhichWhat

10. ____ the school a website?
HaveWhenHas

Отчет о проделанной работе: выполнение тестов.

Контрольные вопросы:

1.Сколько вопросов существует в английском языке?

2.Как образуется общий вопрос?

3.Как образуется специальный вопрос?

4.Как образуется альтернативный вопрос?

5.Как образуется разделительный вопрос?

 











II семестр

Практическая работа № 18.

Тема:Употребление времен действительного залога.Группа Past. Типы вопросов.

Цель: определение времен по формулам.

Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.

Задание: выполнитетест.

ThePastSimpleTense

№ 1.Choose the correct variant:

1.There isn’t a cloud in the sky, but it (be) cloudy in the morning.

Iswaswere

2.Mrs. Clay usually finishes her work at half past three, but she (finish) it later yesterday afternoon.

Finishfinishesfinished

3.Every day I help my Mom about the house, but last week I was very busy with my exam. So I (not/help) her much.

not helpeddidn’t helpeddidn’t help

4.Tom isn’t playing tennis tomorrow afternoon, he (not/play) tennis yesterday.

doesn’t playdidn’t playdidn’t played

5.We generally have lunch at 12.30, but yesterday we (have lunch) later.

had lunchhave lunchedhad had lunch

6.Now my brother smokes a lot, but he (not/ smoke) before.

hadn’t smokeddidn’t smokenot smoked

7.The Frasers live in four-room apartment, but last year they (live) in a small house in the country.

were livingdid livelived

8.I (get) to the market myself last time, but now I don’t remember how to get there.

Gettedgotedgot

9.How you (cut) your finger?

How have you cutHow you cuttedHow did you cut

10.Jack (try) to remember what he had done last April.

was triedtriedtryed

№ 2. Прошедшеепродолженноевремя / The Past Progressive Tense

Choose the correct variant:

1.The dog ______.

was barkingbarkwere barking

2.______his head aching?

Waswere

3.You ______ down the street.

was rushingrushwere rushing

4.Where was Katie ______?

Sitsittingsite

5.Yesterday he _____ very friendly.

is beingwas beingbeing

6.The teacher ____ pointing to the board.

Washaswere

7.We _____ the birds.

being feedwere feedingfeeding

8.My parents ______ at a restaurant.

not were eatingwere not eating

9.James and Phil _____ a tree house.

was buildingbuildingwere building

10.The birds _____ in the tree.

Satwere sittingbeing sit

№ 3. Прошедшеесовершенноевремя / The Past Perfect Tense

Complete the sentences

1.We could not send you a postcard because we _____ our address book.

have forgottenhad forgottedhad forgotten

2.I _____ the key that he had given to me.

Lostlostedhad lost

3. She put on the red dress, which she _____ for ages.

has not wornnot had wornhad not worn

4._____ your homework before you went to the cinema?

Had you finishedDid you finishedYou had finished

5.I _____ downstairs because I had heard a noise

Gohad gonewent

6.When they came home, Sue _____ dinner already.

has cookedhad cookedhad cooking

7.Why _____ the bathroom before you bathed the dog?

had you cleanedyou had cleanedhad you clean

8.The waiter served something that we _____.

have not orderedhad not orderednot had ordered

9.Had she found a place to stay when she ____ to Boston?

will gowentgo

10.His mother was angry because he ____ her with the shopping.

have not helpednot had helpedhad not helped

Отчет о проделанной работе: выполнение теста.

Контрольные вопросы:

1.Что такое PastSimple? Какое действие обозначает? Как образуется?

2.Что такое PastProgressive? Какое действие обозначает? Как образуется?

3.Что такое PastPerfect? Какое действие обозначает? Как образуется?

 

Практическая работа № 19.

Тема:СМИ: пресса, телевидение, радио.

Цель: употребление и понимание новых слов.

Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.

Задание: переведите текст и задайте к тексту 5-7вопросов.

Mass Media

No doubt, is an important part of our life. People from different walks of life have become nowadays listeners, readers, viewers. Or in other words, reading newspapers and magazines, watching TV, listening to the news on the radio are our main means of getting information in all its variety. Newspapers with their enormous circulation report different kinds of news. They carry articles which cover the latest international and national events. Now people buy newspapers also for the radio and TV programmes which they publish. There are special newspapers which gave a full coverage of commercial, financial and publish affairs. There are newspapers and magazines for young people. They give a wide coverage of news, events and reports on education, sports, cultural life, entertainment, fashion. There are a lot of advertising programmes now, sensation material, too. They represent the views of today’s youth. Radio broadcasts are valued mainly for their music programmes (Europa plus). TV, radio, press reflect the present day life. Their information may vary from social and economic crises, conflicts, wars, disasters, earthquakes, to diplomatic visits, negotiations, from terrorism, corruption, to pollution problems, strikes, social movements. Much information is published concerning official governmental decisions. TV is the most popular kind of mass media now. Viewers are fond of watching variety show, films, sports, plays, games, educational and cultural programmes. We have many different channels, including commercial channels. There are many interesting and exciting programmes, but at the same time too often very primitive films are televised. I mean horror films, thrillers, detective films with all their cool-blooded atmosphere of violence and endless crimes and murders. Our family is also a mass media consumer. I have a TV set in my room. The culture programmes like “Kultura” are my mother’s favourite, my farther is a hockey fan, he likes to see sport programmes. I’m not keen on special programmes. I like to see a bit here and a bit there. Also, I can say I like programmes about travelling and traditions of another countries. Those programmes are educating and relaxing at the same time.

 

 

Отчет о проделанной работе: перевод текста, составление вопросов по тексту.

Практическая работа № 20.

Тема: Употребление времена действительного залога. Группа Future. Типы вопросов.

Цель: определение времен по формулам.

Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.

Краткие теоретические положения:

TheFutureSimpleTense .Будущее неопределённое время FutureSimpleупотребляется для обозначения:какого-либо факта в будущем,какого-либо решения или намерения в будущем, принятого в момент речи, для выражения предложения о помощи.

I'll do the shopping. Япойдузапокупками.

TheFutureProgressiveTense .

Будущее продолженное время FutureProgressive обозначает будущее действие в процессе его совершения, т.е. незаконченное длительное действие. FutureProgressive употребляется также для выражения намерения совершить действие в будущем или уверенность в его совершении.

He will be writing a letter to his friend … at 5 o'clock tomorrow.

 … from 5 to 6 on Sunday.

 … when I come.

Он будет писать письмо другу … завтра в 5 часов.

 … с 5 до 6 в воскресенье.

 … когда я приду.

I will (shall) be visiting him tomorrow. Завтра я собираюсь навестить его.

Задание: выполните тест.

Дата: 2018-12-28, просмотров: 269.