Декоративно-прикладное искусство
Поможем в ✍️ написании учебной работы
Поможем с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой

Декоративно-прикладное искусство

В России и США в диалоге культур

Учебное пособие по английскому языку

для специальностей 54.02.02 Декоративно-прикладное искусство и народные промыслы (инклюзивное образование), 54.02.01 Дизайн

Составитель: Галина Владимировна Бородина

Cмоленск, 2014
Учебное пособие для практических занятий по формированию компетенций в области поискового чтения на английском языке.


Содержание

ПОЯСНИТЕЛЬНАЯ ЗАПИСКА.. 4

Unit 1. Maria Tenisheva and her Center of National Applied Arts 7

Unit 2. Museum of Smolensk Flax.. 10

Unit 3. Russian Folk Crafts. 13

Unit 4. Gzhel, the Russian porcelain.. 16

Unit 5. Russian Matryoshka.. 19

Unit 6. The Legend about Pocahontas. 22

Unit 7. Dreamcatchers. 25

Unit 8. Итоговый тест на контроль понимания текста.. 29

Приложение 1. 33

Приложение 2. 37

Unit 1. Maria Tenisheva and her Center of National Applied Arts

I. Фонетическая разминка. (Цель задания: формирование произносительного навыка)

Прочитайте стихотворение про бабочку, которая беззаботно порхает в высоком синем небе и обратите внимание на произношение английских звуков:

Butterfly, butterfly,

Where do you fly?

So quick, so high

In the blue blue sky.

II. Работа с текстом.

Предтекстовые задания:

1) Ознакомьтесь с лексическими единицами по тексту “Maria Tenisheva and her Center of National Applied Arts.”

Vocabulary

famous for – известен благодаря…

center of Russian national applied arts – центр русских народных ремесел;

was created – был создан;

a highly educated person – образованный человек;

peasants – крестьяне;

to make handicraft items – изготавливать изделия народных ремесел;

special Art School – специальная художественная школа;

handicraft shops – мастерские по изготовлению предметов народного искусства;

to produce things – изготавливать изделия;

the old traditions of Russian national handicraft masters – в старых традициях русских мастеров;

the Church of the Holy Spirit – Церковь Святого Духа.

2) Просмотрите текст и найдите ответ на вопрос:

What did M. Tenisheva organize for talented peasant children?

Найдите предложение с новыми лексическими единицами, выпишите их и дайте им русский эквивалент.

Maria Tenisheva and her Center of National Applied Arts

Smolensk region is famous for its Center of Russian national applied arts in a small village Talashkino - Flyonovo. This Center was created by Maria Tenisheva the famous Russian woman. Maria Tenisheva was a highly educated and talented person. She liked to talk to peasants and often watched them making different handicraft items.

Maria Tenishiva decided to find talented peasant children and then she opened a special Art School for them in Talashkino - Flyonovo village. Later she organized handicraft shops which produced a lot of wonderful things in the old traditions of Russian national handicraft masters. The most interesting places in the village are a fairy-house “Teremok” and the Church of the Holy Spirit. A lot of tourists from different countries visit this beautiful Russian village.

Самостоятельная работа в режиме поискового чтения (время выполнения 10 минут)

Найдите и выпишите из текста словосочетания, соответствующие следующим фразам:

Известен благодаря Центру русского народного прикладного искусства

Наблюдала как они делают различные поделки

Талантливые крестьянские дети

Организовала мастерские для изготовления изделий прикладного искусства

Волшебный домик «Теремок»

Контроль понимания текста.

Отметьте утверждения, которые соответствуют содержанию текста (T), а какие нет(F):

r The Smolensk region is famous for Matryoshka dolls.(T\F)

r The Center of Russian National Applied Arts was created in London. (T\F)

r Maria Tenisheva liked to talk with peasants. (T\F)

r She organized the museum of culture. (T\F)

r They produced a lot of things in Russian national traditions. (T\F)

r The fairy-house “Teremok” is situated in Moscow. (T\F)

Unit 2. Museum of Smolensk Flax

I. Фонетическаяразминка.

Прослушайте стихотворение и повторите его за преподавателем:

Rain, Rain go away,

Come again another day.

Little children want to play.

Rain, Rain go away!

 

II. Работа с текстом.

Museum of Smolensk Flax

Smolensk land is famous for flax cultivation. In ancient times people spun it by hand, then - on the spinning-wheel, now - on powerful automatic machines. In ancient Russian city Smolensk there is famous museum "Smolensk flax". The history of flax is richly and vividly presented here. In this museum you can see many unique exhibits such as: table and wall decorations made of flax, sarafans and blouses, different beautiful towels decorated in folk style. All these things reveal the colorful world of folk art. The guests of the city come to the museum and admire the unique exhibits which demonstrate the beautiful and creative soul of the Russian nation. Besides visitors can try how to spin flax on an old spinning-wheel and the guide will show them how to make a doll in a national costume. It`s important to point out that children of different ages enjoy visiting this place and here they learn a lot from the history of their hometown.

III. Послетекстовые задания:

Самостоятельная работа (время выполнения 10 минут). Найдите и выпишите из текста словосочетания, соответствующие следующим фразам.


· лён

· возделывание

· прясть

· древний

· прялка

· ремесло

· экспонат

· раскрывать

· народное искусство




Контроль понимания текста.

Отметьте утверждения, которые соответствуют содержанию текста (True), а какие нет(False):

r In ancient Russian city Rostov there is famous museum "Smolensk flax". (T\F)

r Smolensk land is famous for corn cultivation. (T\F)

r In ancient times people spun flax by hand (T\F)

r All the exhibits demonstrate the beautiful and creative soul of the Russian nation. (T\F)

r Visitors of this museum can try how to made clay toys. (T\F)

r Children of different ages enjoy visiting this place. (T\F)

3) Интерактивная ролевая игра: интервью между американским туристом и русским студентом.

Используйте следующие разговорные фразы : I wonder …, To my mind …, In my opinion …, Can you tell me …, Thank you for your answers …, It is not a secret …, I was glad to help you….

Tourist: What is the name of the city where the museum is situated?

Student:.....

Tourist: What exhibits can you see in this museum?

Student: ….

Tourist: What can you say about the history of spinning the flax?

Student: …

Tourist: What do visitors of "Smolensk Flax" can try to do?

Student: …

Tourist: Do children of different ages enjoy visiting this place?

Student: ...

Ø Видеофрагменты для просмотра материала по теме занятия:

Unit 3. Russian Folk Crafts

I. Работа с текстом .

Предтекстовые задания:

1) Ознакомьтесь с лексическими единицами по тексту “Russian Folk Crafts”

Vocabulary:


folk – народный;

craft – ремесло;

unique – уникальный;

shawl – платок;

clay – глина;

be known all over the world – быть известным во всём мире;

as well as – также как;

wooden – деревянный;

peasant – крестьянская;

village –деревня;

fabric – ткань;

to tear – разорвать;

straw – солома;

to fall apart – развалиться;

to carve – вырезать.




Russian Folk Crafts

Russia is famous for traditional unique crafts. Painted boxes of Palekh, coloured shawls of Pavlov Posad, clay toys of Dymkovo, laces of Vologda are known all over the world. The names of Gzhel and Khokhloma are the symbols of Russia as well as matryoshkas and samovars. Wooden toys are known in Russia since the 17th century. The legend is that the first toy was made in a poor peasant family in a small Russian village. A mother was trying to make toys for her kids. She made a doll from a fabric but her kids tore it. She made a new one out of straw but it soon fell apart. Finally she carved a wooden toy for her children. That toy was their favorite one and since that time all this folk crafts items have become very popular Russian souvenirs.

II. Послетекстовые задания:

Самостоятельная работа (время выполнения 10 минут).

Контроль понимания текста.

Отметьте утверждения, которые соответствуют содержанию текста (True), а какие нет (False):

r Russia is famous for traditional unique crafts. (T\F)

r Wooden toys are known in Russia since the 9th century. (T\F)

r The names of Gzhel and Khokhloma are the symbols of Russia. (T\F)

r The legend is that the first toy was made in a rich family. (T\F)

r First of all, the mother made a doll from an iron. (T\F)

r Crafts items have become very popular Russian souvenirs. (T\F)

3) Интерактивная ролевая игра: беседа американского туриста с русским студентом.

Используйте следующие разговорные фразы :

I wonder …, To my mind …, In my opinion …, Can you tell me …, Thank you for your answers …

Tourist: What is Russia famous for?

Student:.....

Tourist: What Russian crafts do you know?

Student: ….

Tourist: Where the first toy was made? Student:

Tourist: What is the legend says?

Student:

Tourist: Do folk crafts items have become very popular Russian souvenirs?

Unit 4. Gzhel, the Russian porcelain

I . Работа с текстом.

Vocabulary

gzhel – гжель;

picturesque – живописная;

a true cradle – подлинная родина;

porcelain – фарфор;

ceramic production – производство керамики;

pottery – гончарное искусство;

a craftsmаn – мастер;

white clay – белая глина;

household crockery, brick and roof tiles - бытовая посуда, кирпичные и кровельные плитки;

items - пункты;

samovars – самовары;

candlesticks – подсвечники;

statuettes – статуэтки;

popularity –популярность;

mother nature herself created this area for – сама мать-природа создала это место для…

2) Просмотрите текст и найдите ответ на вопрос.

Цель задания: формирование компетенций в области просмотрового чтения.

What do the art-lovers want to get for their collections?

Самостоятельная работа (время выполнения 10 минут).

Контроль понимания текста.

Отметьте утверждения, которые соответствуют содержанию текста (True), а какие нет(False):

· Gzhel is a material for plates, cups, samovars. (T\F)

· Gzhel is a traditional blue and white porcelain of Russia. (T\F)

· Gzhel appeared in the 15 th century. (T\F)

· People produce more than 2500 varieties of crockery. (T\F)

· Almost nobody wants to get gzhel things to his collection. (T\F)

3) Интерактивная ролевая игра: интервью между американским туристом и русским студентом.

Используйте следующие разговорные фразы :

I wonder …, To my mind …, In my opinion …, Can you tell me …, Thank you for your answers …, It is not a secret …, I was glad to help you….

Tourist: What is the name of the place where the producing of gzhel began?

Student:.....

Tourist: What special colors are used in art of gzhel?

Student: ….

Tourist: What can you say about the history of this art?

Student: …

Tourist: What things does the gzhel factory produce?

Student: …

Tourist: Is this art still popular in the world?

Student: …

Unit 5. Russian Matryoshka

I. Фонетическая разминка .

На ярмарке, лучшим подарком была игрушка. Продавцы зазывали покупателей веселыми песенками. Прочитайте и переведите песенку продавца игрушек:

Toys, toys, toys.

Who will buy my toys?

II. Работа с текстом.

Предтекстовые задания:

Russian Matryoshka

It's difficult to find a symbol of Russia more popular than the traditional Russian matryoshka. The matryoshka doll - the wooden decorated toy "with a secret" - is known even in many other countries.

How is the Russian matryoshka made? The production of matryoshka begins with the smallest doll which is placed inside all other dolls. The number of dolls could be from two to sixty, the classic variant is five dolls. When all the dolls are ready, they are covered with special glue and then the master paints its face and the dress in the Russian folk style “sarafan”. Old Russian traditions of making matryoshka-dolls are still very popular. In some villages, these dolls are hand-made acccording to this technology even nowadays. They are painted with watercolor, gouache and tempera. There are matryoshka dolls in the form of the heroes of Russian fairy tales. The Russian doll matryoshka is the most popular souvenir in the world.

III. Послетекстовые задания:

Самостоятельная работа в режиме поискового чтения(время выполнения 10 минут)

Найдите и выпишите из текста словосочетания, соответствующие следующим фразам:

· символ России;

· Русская матрешка;

· игрушка с секретом;

· несколько веков назад;

· состоит из пяти кукол;

· в некоторых деревнях;

· матрешки ручной работы;

· герои русских сказок.

Контроль понимания текста.

Отметьте утверждения, которые соответствуют содержанию текста (True), а какие нет (False):

r Matryoshka is a symbol of Russia. (T\F)

r The doll is made of iron. (T\F)

r The dolls have square forms. (T\F)

r The doll's clothes consists of a sarafan. (T\F)

r Usually, one big matryoshka consists of five dolls. (T\F)

r All the wooden dolls are hand-made in Russia. (T\F)

3) Интерактивная ролевая игра: интервью между журналистом английского журнала и русским студентом. Ответьте на вопросы журналиста с помощью текста.

Используйте следующие разговорные фразы:

I wonder …, To my mind …, In my opinion …, Can you tell me …, Thank you for your answers …, It is not a secret …, I was glad to help you….

Journalist: What is the most popular symbol of Russia?

Student:.....

Journalist: How is the Russian matryoshka made?

Student: ….

Journalist: How are the dolls decorated?

Student:

Journalist: Some centures ago, matryoshka dolls were hand-made. Can we find hand-made the doll nowadays?

Student:

Journalist: Are these matryoshka-dolls still popular?

Student:

Unit 6. The Legend about Pocahontas

I. Фонетическая разминка.

Прочитайте и переведите стихотворение про бабочку, которая беззаботно порхает в высоком синем небе:

Butterfly, butterfly,

Where do you fly?

So quick, so high

In the blue blue sky.

II. Работа с текстом.

Предтекстовые задания:

The Legend about Pocahontas

The legend about Indian Princess Pocahontas is very famous all over the world. She was the daughter of an Indian chief. She was very beautiful and kind. All people and even animals loved her. She loved nature and could speak with animals and birds. The birds in the forest sang her wonderful songs. In 1607 white people from England came to the Indian land, on the American continent. Pocahontas saved the life of an Englishman in the forest. After this she visited the English settlement and they became friends.

When Pocahontas was 17, she fell in love with an Englishman John Rolfe by name. She became a Christian and married him. They had a son and it was a happy family.

Princess Pocahontas is remembered in America as a symbol of friendship between the white people and the American Indians.

III. Послетекстовые задания:

Самостоятельная работа в режиме поискового чтения (время выполнения 15 минут)

Найдите и выпишите из текста словосочетания, соответствующие следующим фразам:

· Известна во всем мире

· Дочь вождя индейского племени

· Она умела разговаривать с животными и птицами

· Пели прекрасные песни

· Белые люди приехали на земли индейцев

· Спасла жизнь англичанина

· Она влюбилась в англичанина

· Это была счастливая семья

· Ее помнят как символ дружбы

Контроль понимания текста.

Отметьте утверждения, которые соответствуют содержанию текста (True), а какие нет (False):

r The legend about Indian Princess Pocahontas is very famous in America. (T\F)

r People and even animals loved her. (T\F)

r White people from Germany came to the Indian land. (T\F)

r Pocahontas saved the life of her father. (T\F)

r She became a Christian. (T\F)

r Princess Pocahontas is a symbol of friendship. (T\F)

Unit 7. Dreamcatchers

I. Фонетическая разминка .

Цель задания: формирование произносительного навыка.

Прослушайте считалку « Ten Little Indians» и повторите ее за учителем:

One little, two little, three little Indians,

Four little, five little, six little Indians,

Seven little, eight little, nine little Indians,

Ten little Indian boys!

Ten little, nine little, eight little Indians,

Seven little, six little, five little Indians,

Four little, three little, two little Indians,

One little Indian boy!

II. Работа с текстом .

Предтекстовые задания:

Dreamcatchers

For the Native Americans, the dream catcher is a handmade object based on a willow hoop with a web made of threads. The dreamcatcher is then decorated with beautiful things such as feathers and beads. Hung above the bed, protects the sleeping child from bad dreams.

Dreamcatchers originated from the Native American traditional arts. Some consider the dreamcatcher a symbol of unity among the various Indian Nations, and a general symbol of identification with Native American or First Nations cultures.

One Indian tribe has an ancient legend about the origin of the dreamcatcher. Storytellers speak of the Spider Woman. She took care of the children and the people on the land. So the mothers and grandmothers used to weave magical webs for the children, from willow hoops and bird’s feathers. The dreamcatchers filter out all bad dreams and only allow good thoughts to enter our mind. Once the sun rises, all bad dreams just disappear.

The shape of the dreamcatcher is a circle because it symbolizes the sun and the moon.

III. Послетекстовые задания:

Самостоятельная работа в режиме поискового чтения(время выполнения 10 минут)

Цель задания: формирование навыка поиска информации.

Найдите и выпишите из текста словосочетания, соответствующие следующим фразам:

· Коренные американцы

· Украшен красивыми элементами (вещами)

· Защищает спящего ребенка

· Традиционные искусства

· Символ единения

· Древняя легенда о происхождении Ловца Снов

· Заботилась о детях

· Волшебные паутины (сети)

· Солнце восходит

· Символизирует Солнце и Луну

Контроль понимания текста.

Отметьте утверждения, которые соответствуют содержанию текста (True), а какие нет (False):

r The dreamcatcher is a handmade object made of paper. (T/F)

r The dreamcatcher protects sleeping child from bad dreams. (T/F)

r The dreamcatchers originated from the Russian national arts. (T/F)

r The dreamcatcher a symbol of unity among the various Indian Nations. (T/F)

r There are no legends about the origin of the dreamcatcher. (T/F)

3) Интерактивная ролевая игра: интервью между журналистом английского журнала и русским студентом. Ответьте на вопросы журналиста с помощью текста.

Используйте следующие разговорные фразы:

I wonder …, To my mind …, In my opinion …, Can you tell me …, Thank you for your answers …, It is not a secret …, I was glad to help you….

Journalist: The dreamcatcher is known to be a handmade thing. What materials are used for it?

Student:.....

Journalist: Where does The dreamcatcher usually hang?

Student: ….

Journalist: What arts did The dreamcatcher originate from?

Student:

Journalist: What does The dreamcatcher symbolize?

Student:

Journalist: What is the main mission of The dreamcatcher?

Unit 8. Итоговый тест на контроль понимания текста

I. Работа с текстом.

Предтекстовые задания:

1) Ознакомьтесь с лексическими единицами по тексту “Magic quilt”. Vocabulary:

a quilt – квилт (лоскутное шитье);

a type – вид;

a blanket – одеяло, покрывало;

to compose – собирать, составлять;

a fiber – волокно, нить;

the technique –техника;

the design – дизайн;

to mark – отметить;

an event – событие;

the marriage – свадьба, женитьба;

the birth – рождение;

to intend – иметь в виду, намереваться, хотеть;

the bedding – постельные принадлежности;

a decoration – украшение;

particularly prominent – особенно заметны;

poor – бедный;

as beautiful as possible – как можно красивее;

fabric – ткань, материал;

expensive – дорогой;

local – местный;

“homespun” – грубого покроя, домотканый;

labor-intensive - трудоемкий, кропотливый;

to create – создавать;

to wear out – изнашиваться;

sooner – скорее;

commercial – коммерческий, прибыльный, торговый;

were joined together – были соединены вместе;

a competition – соревнование;

international – международный;

as well – также;

 

Magic Quilt

A quilt is a type of blanket, traditionally composed of three layers of fiber, combined using the technique of quilting.

There are many traditions regarding the design and characteristics of quilts, and they may be made to mark important life events such as marriage, the birth of a child. Modern quilts are not always intended for use as bedding, and may be used as decorations.

Quilting techniques. Quilting traditions are particularly prominent in the United States. Mothers in poor families made blankets for their children from different small pieces of clothes. They try to make them as beautiful as possible. Imported fabric was very expensive, and local “homespun” fabric was labor-intensive to create and tended to wear out sooner than commercial fabric. Small pieces of cloth were joined together, to make larger pieces.

Quilting became a popular hobby for women and girls in a family.

Quilt shows and competitions are held locally, regionally and in national shows. There are international competitions as well, particularly in the United States, Japan and Europe.

III. Контрольные задания:

Самостоятельная работа в режиме поискового чтения.

Найдите и выпишите из текста словосочетания, соответствующие следующим фразам:

· Вид покрывала

· Обычно состоящий

· Важные жизненные события

· Могут быть использованы как украшения

· Особенно заметны

· Маленькие кусочки ткани

· Популярное хобби для женщин

· Международные соревнования

Контроль понимания текста.

Отметьте утверждения, которые соответствуют содержанию текста (True), а какие нет (False):

r A quilt is a type of blanket. (T/F)

r A quilt combines the techniques of painting. (T/F)

r A quilt is intended only for use as bedding, and can’t be used as decorations. (T/F)

r Quilting traditions are particularly prominent in the United States. (T/F)

r Quilting became a popular hobby for men and boys. (T/F)

r There are no competitions in quilting. (T/F)

3) Выпишите из текста ответы на вопросы журналиста (интерактивный вид работы):

Journalist: Can you tell me what is quilt?

Student:.....

Journalist: Where did quilt appear? What kind of families used quilt?

Student: ….

Journalist: What was the reason of appearing quilt?

Student:

Journalist: It’s not a secret that quilting became a hobby. Is it a popular hobby?

Student:

Journalist: Are there any competitions of quilting? Where do they usually take place?

Student:

 

Декоративно-прикладное искусство

Дата: 2018-11-18, просмотров: 484.