Методические указания по выполнению контрольных работ
Поможем в ✍️ написании учебной работы
Поможем с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой

Английский язык

Методические указания по выполнению контрольных работ

по английскому языку для студентов всех направлений подготовки заочной формы обучения

 

 

 

 

 

 

Красноярск 2019

 

 

УДК

Обидина, М. М. О Английский язык: метод. указания / М.М. Обидина, Н.Н. Гроцкая, А.С. Гусева ; СибГУ им. М.Ф. Решетнева. – Красноярск, 2019. -  45 с.

 

                                       

Методические указания предназначены для самостоятельной работы студентов всех направлений подготовки заочной формы обучения с целью контроля грамматических, лексических навыков, чтения, говорения и письма, сформированных в результате изучения дисциплины «Иностранный язык».

Цель методических указаний – организовать самостоятельное изучение английского языка студента заочной формы обучения, руководствуясь рекомендациями преподавателя, которые он получает во время аудиторных занятий согласно учебному плану. Упражнения направлены на проверку понимания прочитанного, на развитие навыков говорения, письма, поиска информации.

Утверждено редакционно-издательским советом

в качестве методических указаний по выполнению контрольных работ

для студентов I – II курсов всех направлений подготовки

заочной формы обучения

Рецензент: кандидат филологических наук, доцент С.П. Дудина

(Сибирский государственный университет науки и технологий

имени академика М. Ф. Решетнева)

 

 

© СибГУ им. М.Ф. Решетнева, 2019

© Обидина М. М., Гроцкая Н. Н., Гусева А. С., 2019

Оглавление

Общие сведения ……………………………………………………………......4

Контрольная работа №1 .…………………………………………………….5

Вариант I Feelings and emotions ………………………………………..5

Вариант II Family matters ……………………………………………….9

Вариант III Hobbies and everyday activities …………………………..13

Вариант IV Appearance and personality ……………………………….16

Вариант V The world I live in ………………………………………….20

Контрольная работа №2 ……………………………………………………23

Вариант I The world of work …………………………………………..23

Вариант II Education …………………………………………………...27

Вариант III Healthy lifestyle …………………………………………...30

Вариант IV Ecology ……………………………………………………33

Вариант V Science and technology …………………………………….37

Библиографический список ………………………………………………….42

Приложение 1 ………………………………………………………………...43

Приложение 2 ………………………………………………………………...43

 

Общие сведения

В результате освоения дисциплины «Иностранный язык» у студента должна быть сформирована следующая общекультурная (ОК) компетенция:

ОК 5: способность к коммуникации в устной и письменной формах на русском и иностранном языках для решения задач межличностного и межкультурного взаимодействия.

В условиях заочного обучения лишь небольшое количество часов отводится на практические занятия по иностранному языку, большая часть подготовки предполагает самостоятельное обучение. Данные методические указания стимулируют стремление к самоорганизации и самообразованию обучающегося, организуют, структурируют его самостоятельную работу в процессе изучения иностранного языка, включают в себя задания, направленные на развитие и формирование языковой и межкультурной коммуникативных компетенций, навыков чтения, говорения и письма.

Методические указания содержат две контрольные работы, каждая из которых в свою очередь состоит из пяти вариантов. Студенты выполняют контрольные задания согласно учебному плану, выбирают вариант согласно последней цифре своей зачетной книжки: 1-2 Вариант I, 3-4 Вариант II, 5-6 Вариант III, 7-8 Вариант IV, 9-0 Вариант V.

Каждый вариант контрольной работы посвящен определенной лексической теме и состоит из пяти разделов: Speaking (Говорение), Reading (Чтение), Vocabulary (Лексика), Grammar (Грамматика) и Writing (Письмо).

Раздел Speaking включает в себя вопросы по лексической теме варианта. Предполагается, что студент должен быть готов побеседовать с преподавателем на практических занятиях по содержанию этих вопросов, уметь высказать и обосновать свою точку зрения по той или иной проблеме 3-5 английскими предложениями. Раздел Reading состоит из аутентичного общепопулярного текста с предтекстовыми и послетекстовыми заданиями на понимание прочитанного. Раздел Vocabulary предполагает перевод и составление английских предложений с выделенными в тексте словами и выражениями; составление тематического словаря (Vocabulary list) согласно Приложению 1 стр. 43 (по 15-20 слов или словосочетаний в каждом разделе); содержит письменные задания на отработку лексики по теме. Раздел Grammar предполагает отработку определенных грамматических явлений на основе текста. Для дополнительной тренировки грамматических навыков студентам рекомендуется выполнять тестовые задания на сервере ДЭО вуза https://dl.sibsau.ru, кафедра иностранных языков. Раздел Writing включает в себя некоторые утверждения и цитаты по лексической теме варианта и требует от студента выбрать одно наиболее понравившееся утверждение/ цитату и прокомментировать его, высказать свое мнение согласно Приложению 2 стр. 43.

Каждая контрольная работа выполняется письменно в отдельной тетради. На обложки тетради следует указать фамилию, имя, отчество студента, группу, номер и вариант контрольной работы. Формулировки заданий на русском языке необходимо записывать.

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА №1

Для того чтобы выполнить контрольную работу №1, необходимо усвоить следующие разделы грамматики:

1. Имя существительное. Множественное число. Артикли и предлоги как показатели имени существительного. Выражения падежных отношений в английском языке с помощью предлогов и окончания – s. Существительное в функции определения и его перевод на русский язык.

2. Имя прилагательное. Степени сравнения имен прилагательных. Сравнительные конструкции.

3. Числительные.

4. Местоимения: личные, притяжательные, вопросительные, указательные, неопределенные и отрицательные.

5. Форма настоящего, прошедшего и будущего времени группы Indefinite действительного залога изъявительного наклонения. Спряжения глаголов to be, to have. Повелительное наклонение и его отрицательная форма.

6. Простое распространенное предложение: прямой порядок слов повествовательного и побудительного предложений в утвердительной и отрицательной формах, обратный порядок слов вопросительного предложения. Оборот there is (are).

7. Основные случаи словообразования.

Вариант I

Feelings and emotions

Speaking

Подготовьте устные ответ на следующие вопросы по заданной теме.

1. What gives you positive / negative emotions?

2. Which of your feelings do you let other people know about? Which do you keep to yourself?

3. What is good / bad for your physical and psychological health?

Reading

Вариант II

Family matters

Speaking

Подготовьте устные ответы на следующие вопросы по заданной теме.

1. What is ideal family for you?

2. What are the advantages and disadvantages of being married (single)?

3. What are the main features of Russian family?

Reading

Vocabulary

1. Составьте английские предложения с выделенными словами и выражениями, переведите их.

2. Дополните список выделенных слов из текста (Vocabulary list) словами и выражениями по теме “Family matters”. Распределите их по группам согласно Приложению 1.

Grammar

1. Выпишите из текста 5 неправильных и 5 правильных глагола. Запишите их три основные формы, переведите и употребите в предложениях: Present Simple, Past Simple, Future Simple.

Writing

Письменно прокомментируйте одно из предложенных ниже утверждений (100 – 150 слов). Используйте фразы из Приложения 2.

1. Family means putting your arms around each other and being there / Barbara Bush

2. Family is really a masterpiece and as every genius creation of humanity, it is immortal.

3. Family is everyday headache, which is caused with problems and arguments.

4. Family is something, which always helps us in difficult situations and will remain in one’s soul forever.

5. Family is all people who live under one roof.

 

Вариант III

Reading

Прочитайте текст, обращая внимание на выделенные слова и выражения. Вставьте каждое предложение (A - D) в подходящее место в тексте (1-4).

A. Almost half of all families in the UK eat together only once a month or less.

B. No wonder that the vast majority of working women in the UK say they are stressed and exhausted!

C. People over sixty-five spend nearly two hours a day doing physical activities such as walking, cycling, gardening or sport, while teenagers spend only seventy-five minutes.

D. The vast majority, eighty-five percent, regularly read newspapers, and fifty-four percent regularly read books.

Grammar

Writing

Письменно прокомментируйте одно из предложенных ниже утверждений (100 – 150 слов). Используйте фразы из Приложения 2.

1. Lost time is never found again. 

2. Time and tide wait for no man.

3. Time wasted with pleasure is never wasted.

4. All work and no play makes Jack a dull boy.

5. What may be done at any time, will be done at no time.

6. Leisure is time for doing something useful.

 

Вариант IV

Appearance and personality

Speaking

Подготовьте устные ответы на следующие вопросы по заданной теме.

1. Do you believe that attractive people have more advantages in our society? Why or why not?

2. Are personal qualities an important part of attractiveness for you? How important are they to you? Would you go out with someone who was not physically attractive but someone you really liked? Why or why not?

3. Are you satisfied with your appearance? Who has influenced your opinion about your own appearance? (Examples: family, peers, the media, medical professionals) Explain.

4. In your opinion, is plastic surgery worth the health risks? If you could change things about your face or body, what would they be?

5. What famous person do you think has the perfect face and body? Describe that person.

Reading

1. Прочитайте текст, обращая внимание на выделенные слова и выражения. Закончите предложение одним из предложенных вариантов (a - f), который, по Вашему мнению, в большей степени характеризует основную идею этого текста. Предложение выпишите и аргументируйте свой выбор несколькими английскими предложениями.

The Maasai people are satisfied with their physical appearance because …

a) they don’t watch TV and don’t read books.

b) they have a high opinion of their appearance.

c) they wear a lot of jewelry.

d) they don’t know what technology is.

e) they have their own definition of beauty.

f) behavior and character are more important for them than appearance.

Body Dissatisfaction?

Maybe the Maasai Have the Answer

It is common knowledge that many Americans are unhappy with their appearance. However, do people in other cultures feel the same? Social researcher Robert Biswas-Diener wanted to find out, so he went to Kenya to study the Maasai people.

He conducted his study in a village that had no television, no magazines, or other forms of media. He asked the people questions such as, “How satisfied are you with your physical appearance?” Their answers were surprising. Everyone in the village was completely satisfied! They sometimes said that other people in the village were unattractive, but they had a high opinion of their own appearance.

Why do the Maasai have such a healthy outlook on physical beauty? According to Dr. Biswas-Diener, there are several reasons. One of the most important is that they focus on things they can control,

… every single person I interviewed mentioned jewelry as necessary for attractiveness. … the Maasai wisely focus on adornment rather than the body itself when trying to appear attractive.

There is also a major difference in the way the Maasai look at their bodies. Out of 120 people that were interviewed, only one mentioned breast size when asked to describe a good-looking woman. Instead, the Maasai talked about cleanliness, white teeth, short hair, height (tall is good), and elongated ear lobes. (Maasai women lengthen their ear lobes by wearing heavy earrings.)

Americans, on the other hand, are obsessed about things over which they have limited control. Plastic surgery, diets, liposuction, face lifts, exercise programs, and breast implants are part of a culture that wants to control all aspects of physical appearance. Americans believe they have more control over their physical appearance than the Maasai do. And they are correct. Technology gives them more control. Ironically, this control makes them feel more dissatisfied.

Perhaps the greatest difference that the researcher found between American and Maasai cultures is the definition of attractiveness itself. In the Maasai language, the word for physical appearance can also be used to describe morality. In fact, the Maasai usually think about attractiveness in terms of both physical traits and moral character. When he asked the Maasai to describe a good-looking person, they often used adjectives such as friendly, well-respected, disciplined, and brave.

So it seems according to the research that the Maasai are more satisfied with their physical appearance for three main reasons. They focus more on adornment than physical attributes. When they do think of bodily characteristics, they focus on those they can easily change. Finally, the Maasai consider behavior and character, as well as physical beauty, when they think about attractiveness.

Вариант V

The world I live in

Speaking

Подготовьте устные ответы на следующие вопросы по заданной теме.

1. What types of houses do you know? Are they different or the same the world over? Are there any special features of houses/accommodation in different countries/in your country?

2. Are you happy with your living conditions? What are they?

3. What is your ideal house?

Reading

Priced out of the market

1. Jim Wynand sits in his flat in Amsterdam, enjoying a cup of coffee before classes begin. “It’s not my ideal home, and I don’t want to spend the rest of my life here”, he admits. “It’s a bit cramped inside, and it gets fairly noisy here with all the other students around, but for now this place is just right for me. For starters, it’s very affordable. I mean, if it wasn’t for places like this, I’d still be living at home with my parents! On top of that, it’s very central, which is great.” Mr Wynand is one of many young people in Holland taking advantage of new developments aimed at tackling the country’s housing shortage. He is renting a fl at made from a recycled shipping container. The flats are compact, come with Internet, plumbing, gas and electricity fitted and can be placed one on top of another. At present, the housing development only has permission to stay where it is for the next five years, but developers hope they will be given longer.

2. It is quite possible that more and more people will soon find themselves living in similar kinds of developments, as they end up priced out of the housing market. Over the last decade, house prices around the world have risen dramatically. In London, for example, the price of an average house has increased by 240% over the past ten years, whilst prices in the Romanian capital, Bucharest, recently rose a terrifying 27% in just a few months!

 3. There are several reasons for this. Firstly, banks have offered more mortgages at low interest rates, which has lead to more people borrowing enough to buy property. Therefore, demand has increased faster than supply, which has increased prices. Also, prices in many countries started low, meaning dramatic price rises were inevitable. Finally, the number of people buying second homes - as investments or for use as holiday homes - has increased steadily.

4. Governments are constantly suggesting new ways of solving the problem. As well as innovative ideas like the Amsterdam developments, these include building more social housing, particularly in inner cities, and making sure that plenty of this housing is kept for key workers such as nurses and teachers. There has also been more building on land previously used for commercial or industrial purposes. Such projects protect the environment and stop cities getting ever larger.

5. While governments look for answers, families who can’t afford to move are having to develop their existing properties instead. There has been a huge increase in the number of people building extensions in their gardens or adding basements, thus creating that extra space they so desperately want. And one of the reasons why space is needed is that many young people are living at home longer than they might want. Indeed, in some parts of Europe the average age that children leave home has reached 34! It appears to be part of a broader trend where people today are doing everything later in life - especially getting married and having children, events which traditionally led to house purchases.

2. Определите, являются ли утверждения ниже истинными (True) или ложными (False) согласно содержанию текста. Исправьте ложные утверждения .

1. Jim Wynand pays a lot of rent for his flat.

2. The development he’s living in is temporary.

3. House prices in London have more than doubled over the last decade.

4. In recent years, it has become cheaper for house buyers to borrow money from banks.

5. More people want to sell houses than buy them.

6. Some houses are built specifically for people in jobs which are important for society.

7. The number of people adding extra rooms to their houses has increased slightly over recent years.

8. It is becoming more normal for people to leave home later than they had perhaps planned to.

 

Vocabulary

Grammar

1. Выпишите из текста три предложения в Present Continous. Запишите их вопросительную и отрицательную формы.

2. Выпишите из текста 5 предложений в Present Perfect. Предложения переведите. Запишите три основные формы смысловых глаголов каждого предложения, переведите и составьте с ними 6 предложений: 2 – Present Perfect, 2 – Past Perfect, 2 – Future Perfect.

3. Составьте 4 специальных (Wh-question) вопроса по содержанию текста.

Writing

Письменно прокомментируйте одно из предложенных ниже утверждений (100 – 150 слов). Используйте фразы из Приложения 2 .

1. Home sweet home

2. East, west, home is the best.

3. When a man is tired of London, he is tired of life.

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА №2

Для того чтобы выполнить контрольную работу №2, необходимо усвоить следующие разделы грамматики:

1. Видовременные формы глагола:

а) активный залог:

б) пассивный залог. Особенности перевода пассивных конструкций на русский язык.

2. Модальные глаголы:

а) выражающие возможность: can (could), may и эквивалент глагола can – to be able.

б) выражающие долженствование: must, его эквиваленты to have to, to be to, should.

3. Простые неличные формы глагола: Participle I (Present Participle), Participle II в функциях определения и обстоятельства. Gerund – герундий, простые формы.

4. Определительные и дополнительные придаточные предложения (союзные), придаточные обстоятельственные времени и условия.

5. Сослагательное наклонение.

Вариант I

The world of work

Speaking

Подготовьте устные ответ на следующие вопросы по заданной теме.

1. What factors are most important when choosing a career? Why? What factors are not important to you at all? Why not? Explain your choice.

ü salary

ü amount of challenge

ü amount of education or training necessary

ü social status

ü excitement

ü possibility of advancement

ü amount of free time

ü amount of independence (autonomy)

ü personal satisfaction

2. How many hours a week do you work? How much vacation do you take a year?

3. How satisfied do you feel about your job? Do you feel your employer values your work? Do you feel overworked?

4. Do you plan to work in one field for your entire life, or do you think you will change professions? Why or why not?

 

Reading

Составьте 2 общих вопроса ( General question ), 2 специальных ( Wh - question ), 2 альтернативных ( alternative question ), которые Вы бы могли задать человеку, интересуясь его профессией, местом работы и т. д.

Writing

Письменно прокомментируйте одно из предложенных ниже утверждений (100 – 150 слов). Используйте фразы из Приложения 2.

1. Businesses owned by women are more successful than businesses owned by men.

2. Women work for their own promotion, not for the good of the company.

3. Men have more ambition to make money than women do.

4. Job satisfaction is an important element of individual well-being.

5. Work experience is the best way to learn about a job.

6. Working from home is a good idea.

7. Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life / Confucius

8. To become an able and successful in any profession, three things are necessary, nature, study and practice / Henry Ward Beecher

9. Work saves us from three great evils: boredom, vice and need / Voltaire

Вариант II

Education

 

Speaking

Подготовьте устный ответ на следующие вопросы по заданной теме.

1. Look at the list of choices. Decide which of the two choices is better. Why? Is it better:

a) to do a course you enjoy OR to do a course that leads to a good job?

b) to study in your home town and live with your parents OR to go to a university in a different city?

c) to do what your parents think is best OR to do what you want to?

d) to get a job after you leave school OR to go straight to university?

2. What do you know about higher education in other countries?

3.  Where would you like to go on a study abroad? Explain why.

4. What behavior rules at University are there for students?

5. How has technology helped to improve the educational system?

Reading

Вариант III

Healthy lifestyle

Speaking

Подготовьте устный ответ на следующие вопросы по заданной теме.

1. Describe your lifestyle and decide how healthy it is on a scale from 1 - unhealthy to 5 - healthy.

You might want to think about some of these areas:

ü the kind of thing you eat

ü the amount of exercise you take

ü the amount of stress in your life

ü whether you consider you are happy

ü busy or laid-back lifestyle

ü your own health over the past few years

ü your past family health history

ü whether you drink or smoke

2. Give three reasons why many people have an unhealthy diet.

3. Describe an activity you like doing to keep healthy.

You should say: what it is, when and where you do it, how it keeps you healthy and explain why you like doing it.

Reading

The body

The concept of 'the body' is closely related to the ideas of 'illness' and 'health’.

All of us exist in 'bodies' of different shapes, heights, colours and physical abilities. The main reasons for the differences are genetic, and the fact that people's bodies change as they age. However, a huge range of research indicates that 1 ___.

Poorer people are more likely to eat 'unhealthy' foods, to smoke cigarettes and to be employed boring, inactive employment. Moreover, their housing conditions and neighbourhoods tend to be worse. All of these factors impact upon the condition of a person's health: the physical shapes of bodies are strongly influenced by social factors.

These social factors are also closely linked to emotional wellbeing. People with low or no incomes are more likely to have mental health problems. It is not clear, however, whether poverty causes 2 ___ , or whether it is the other way around. For example, certain people with mental health issues may be at risk of becoming homeless, just as a person who is homeless may have an increased risk of illnesses such as depression.

There are other types of social factors too. Bodies are young or old, short or tall, big or small, weak or strong. Whether these judgments matter and whether they are positive or negative depends on the cultural and historical context. The culture and media of different societies promote very different valuations of body shapes. What is considered as attractive or ugly, normal or abnormal varies enormously. Currently, for example, in rich societies the ideal of slimness is highly valued, but historically this was different. In most societies the ideal body shape for a woman was a 'full figure' with a noticeable belly, while in middle-aged men, a large stomach indicated that 3 ___ . In many traditional African and Pacific island cultures, for example, a large body shape was a sign of success and a shape to be aimed at.

It is easy for people to feel undervalued because of factors they have no power to change, for example, their age and height. Equally, they can feel pressured into making changes to their appearance - when it is possible to make such changes - which in extreme cases can lead to obsessions with 4 ___ .

Sociologists, then, are suggesting that we should not just view bodies and minds in biological terms, but also in social terms. The physical body and what we seek to do with it change over time. This has important implications for medicine and ideas of health. Thus, the idea of people being 'obese' is physically related to large amounts of processed food, together with lack of exercise, and is therefore a medical issue. However, it has also become a mental health issue and social problem as a result of people coming to define 5 ___ .

2. Определите, являются следующие утверждения истинными ( True ) или ложными ( False ). Исправьте ложные утверждения, запишите и переведите их.

1. The main reasons for the differences in people’s bodies are genetic, the fact that they age and social factors.

2. Poor people’s housing conditions and neighbourhoods tend to be better.

3. The social factors are closely linked to emotional wellbeing.

4. The culture and media of different societies promote one and the same valuations of body shapes.

5. Currently, in rich societies the ideal of slimness is highly valued.

Grammar

Вариант I V

Ecology

Speaking

Подготовьте устный ответ на следующие вопросы по заданной теме.

1.  In what ways do humans cause damage to the planet?

2. What, in your opinion, are the major problems facing the Earth’s environment today?

3. What are the best ways to help solve these problems?

4. If people disagree with government decisions, how should they express their disagreement? Why would this method be effective?

5. What are some things we can do to help prevent the extinction of a species?

6. Do you think that humans are in danger of becoming extinct? Why or why not?

Reading

Sixth Extinction

1. Most species of plants and animals that have ever lived on Earth are now extinct. Though most have become extinct slowly, some have been almost completely wiped out in a sudden, massive, catastrophic event. These mass extinctions have happened at least five times in the history of the Earth. The first mass extinction occurred about 450 million years ago, when sudden changes in sea level, caused by melting glaciers, killed most marine species. The most recent mass extinction was 65 million years ago, when most scientists believe an asteroid struck the Earth in Mexico and extinguished the dinosaurs.

Now scientists claim a “Sixth Extinction” is underway. This extinction is not caused by one big event but by a series of human actions that disrupt the environment. Edward O. Wilson, a Harvard University scientist, estimates that human harm will cause half of all species of life to be extinct by 2100. Scientists say that human activities are causing biological extinction at a rate hundreds of times faster than ever before.

2. Humans cause damage to the Earth in three primary ways. The first is exploitation. Humans hunt animals for food, clothing, and sometimes just for fun. They also collect plants and insects such as butterflies for recreation. The second way humans impact the Earth is by putting alien plant or animal species in new environments. In Africa, for example, some fisherman put perch from Egypt’s Nile River into Lake Victoria. Nile perch like to eat other fish. Since they came, more than 200 native species of fish have disappeared from the lake. The third way humans cause damage is by destroying natural habitats. They clear trees from forests to build houses, farms, cities, and roads. One of the most terrible instances of habitat destructions is the cutting down of the tropical rainforests. It is estimated that these rainforests, which cover less than 10 percent of the Earth, contain almost half of all the world’s plant and animal species.

3. Human activity has had a devastating effect on the natural environment. Each year, an international organization of scientists releases a special “red list” that updates the status of more than 44,000 animal and plant species. In 2008, the organization reported that 25 percent of our planet’s 5,487 mammals are on the verge of extinction. It also claimed that almost 40 percent of all species are “threatened” with extinction, including 33 percent of all amphibians, a quarter of the Earth’s coniferous trees, and about 12 percent of all birds. Of all threatened species on the red list, about 3,000 are “critically endangered,” which means they could disappear soon.

4. What would happen to people if the “Sixth Extinction” takes place? Scientists say life on Earth would be grim. There would not be enough food to eat, and water would be too polluted to drink. New species of pests and plants would invade the natural areas that remain. These invaders could carry new kinds of germs, causing diseases that human bodies cannot resist. Without plants to help cool the sun, the ice at the North and South Poles could melt, causing sea levels to rise and wash away coastal cities. By wiping out other species, human beings might be paving the way for the greatest extinction of all: their own.

2. Определите, являются следующие утверждения истинными ( True ) или ложными ( False ) . Исправьте ложные утверждения , выпишите и переведите эти утверждения.

1. Some scientists estimate that half of all species will be extinct in the next century.

2. The Earth is facing its third mass extinction in history.

3. A higher percentage of bird species face extinction than coniferous trees.

4. Forty percent of all mammals are threatened with extinction.

3. Выберите правильный вариант ответа .

1. How many ways does the reading passage indicate that humans harm the environment?

    a) One        b) Two    c) Three      d) Four

2. Which is NOT an outcome of mass extinction of life on earth?

a) Rising of sea levels b) Food shortages c) Lack of fresh water d) Natural disasters

3. Which kind of animal is the Nile perch?

    a) amphibian  b) fish    c) bird    d) mammal

Вариант V

Science and technology

Speaking

Подготовьте устные ответ на следующие вопросы по заданной теме.

1. What skills and qualities do you need to be a scientist or an engineer?

2. Which branch of science would you describe in the following ways? Give reasons for your answers.

ü the most interesting ü of the most practical use ü the most difficult to study ü of the most relevance today

3. Which of the achievements below do you think is the most, the least important for our society? Explain your choice.

ü water supply and distribution ü imaging ü agricultural mechanization ü household appliances ü high-performance materials ü roads ü electrification ü electronics ü health technologies ü the motor car

4. What methods of communication did you use in the past, do you use nowadays and maybe will use in the future? What is your favorite one? Why?

Reading

Vocabulary

1. Составьте английские предложения с выделенными словами и выражениями, переведите их.

2. Дополните список выделенных слов из текста ( Vocabulary list ) словами и выражениями по теме “ Science and technology ”. Распределите их по группам согласно Приложению 1.

3. Закончите предложения по теме “ Science and technology ”.

1. Chemistry/ Psychology/ Ecology is a science which … .

2. Every day I use … .

3. I can’t imagine my life without … .

4. Scientific and technological progress makes people … .

5. To be a good scientist you should … .

Grammar

1. Выпишите из текста 10 предложений в страдательном залоге ( Passive Voice ).

a) Подчеркните сказуемое, подлежащее и дополнение в этих предложениях, определите время (Present Simple Passive , Past Simple Passive …). Переведите предложения.

b) Преобразуйте данные предложения в предложения в действительном залоге (Active Voice), не изменяя время, при необходимости добавьте субъект действия. Переведите предложения.

2. Перепишите абзац P текста, учитывая изменения в мобильной связи, произошедшие к данному периоду времени. Используйте страдательный залог ( Passive Voice ) в своих предложениях.

3. Выберите одно из изобретений науки и техники. Составьте небольшой доклад о нем по следующему плану:

§ The history of the invention

§ Its usage

§ Its benefits

§ Its drawbacks (to your mind)

§ Summary (the useful or useless invention, why?)

Writing

Письменно прокомментируйте одно из предложенных ниже утверждений (100 – 150 слов). Используйте фразы из Приложения 2.

1. Modern facilities make our life exciting.

2. One can easily imagine the life today without any home gadgets.

3. Science brings more good than harm.

4. Computers are useless. They can only give you answers / Pablo Picasso

5. Equipped with his five senses, man explores the universe around him and calls the adventure Science / Edwin Powell Hubble

6. One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man / Elbert Hubbard

7. Science is a wonderful thing if one does not have to earn one's living at it / Albert Einstein

8. Science has radically changed the conditions of human life on earth. It has expanded our knowledge and our power but our capacity to use them with wisdom / J. William Fulbright

Библиографический список

1. Cutting edge: intermediate: student's book / Sarah Cunningham, Peter Moor, Jonathan Bygrave. - 3rd ed. - Pearson Education, 2013. - 175 p.

2. Hot Topics 1: student’s Book / Cheryl Pavlik. — Thomson, Heinle, 2006. — 182 p.

3. Hot Topics 2: student’s Book / Cheryl Pavlik.  — Thomson, Heinle, 2006. — 191 p.

4. Hot Topics 3: student’s Book / Cheryl Pavlik. — Thomson, Heinle, 2006. — 204 p.

5. Get Ready for IELTS: student’s book / Fiona Aish. – Harper Collins, UK, 2016. — 160 p.

6. Outcomes: intermediate: student's book / Hugh Dellar, Andrew Walkley. — 2nd ed. — National Geographic/(ELT), 2016. — 215 p.

7. Reading for the real world 1 / Casey Malarcher, Andrea Janzen, Adam Worcester. – 2nd ed. - Compass Publishing, 2009. – 148 p.

Приложение 1

Vocabulary list

Nouns Verbs Adjectives/ Adverbs Useful expressions
       

Приложение 2

Обидина Марина Михайловна

Гроцкая Нина Николаевна

Гусева Анастасия Сергеевна

 

Английский язык

Методические указания

 

 

Редактор …

Корректор …

Верстка …

 

________________________________________________________________

Подписано в печать 

Формат

Бумага офисная

Усл. печ. л.                   Тираж              экз. Изд. №

Заказ №    

 

Санитарно-эпидемиологическое заключение

№ 24.49.04.953.П. 000032.01.03 от 29.01.2003 г.

 

Редакционно-издательский отдел СибГУ им. М.Ф. Решетнева.

Отпечатано в редакционно-издательском центре

 СибГУ им. М.Ф. Решетнева.

660037, г. Красноярск, просп. им. газ. «Красноярский рабочий», 31.

 

 

Английский язык

Методические указания по выполнению контрольных работ

по английскому языку для студентов всех направлений подготовки заочной формы обучения

 

 

 

 

 

 

Красноярск 2019

 

 

УДК

Обидина, М. М. О Английский язык: метод. указания / М.М. Обидина, Н.Н. Гроцкая, А.С. Гусева ; СибГУ им. М.Ф. Решетнева. – Красноярск, 2019. -  45 с.

 

                                       

Методические указания предназначены для самостоятельной работы студентов всех направлений подготовки заочной формы обучения с целью контроля грамматических, лексических навыков, чтения, говорения и письма, сформированных в результате изучения дисциплины «Иностранный язык».

Цель методических указаний – организовать самостоятельное изучение английского языка студента заочной формы обучения, руководствуясь рекомендациями преподавателя, которые он получает во время аудиторных занятий согласно учебному плану. Упражнения направлены на проверку понимания прочитанного, на развитие навыков говорения, письма, поиска информации.

Утверждено редакционно-издательским советом

в качестве методических указаний по выполнению контрольных работ

для студентов I – II курсов всех направлений подготовки

заочной формы обучения

Рецензент: кандидат филологических наук, доцент С.П. Дудина

(Сибирский государственный университет науки и технологий

имени академика М. Ф. Решетнева)

 

 

© СибГУ им. М.Ф. Решетнева, 2019

© Обидина М. М., Гроцкая Н. Н., Гусева А. С., 2019

Оглавление

Общие сведения ……………………………………………………………......4

Контрольная работа №1 .…………………………………………………….5

Вариант I Feelings and emotions ………………………………………..5

Вариант II Family matters ……………………………………………….9

Вариант III Hobbies and everyday activities …………………………..13

Вариант IV Appearance and personality ……………………………….16

Вариант V The world I live in ………………………………………….20

Контрольная работа №2 ……………………………………………………23

Вариант I The world of work …………………………………………..23

Вариант II Education …………………………………………………...27

Вариант III Healthy lifestyle …………………………………………...30

Вариант IV Ecology ……………………………………………………33

Вариант V Science and technology …………………………………….37

Библиографический список ………………………………………………….42

Приложение 1 ………………………………………………………………...43

Приложение 2 ………………………………………………………………...43

 

Общие сведения

В результате освоения дисциплины «Иностранный язык» у студента должна быть сформирована следующая общекультурная (ОК) компетенция:

ОК 5: способность к коммуникации в устной и письменной формах на русском и иностранном языках для решения задач межличностного и межкультурного взаимодействия.

В условиях заочного обучения лишь небольшое количество часов отводится на практические занятия по иностранному языку, большая часть подготовки предполагает самостоятельное обучение. Данные методические указания стимулируют стремление к самоорганизации и самообразованию обучающегося, организуют, структурируют его самостоятельную работу в процессе изучения иностранного языка, включают в себя задания, направленные на развитие и формирование языковой и межкультурной коммуникативных компетенций, навыков чтения, говорения и письма.

Методические указания содержат две контрольные работы, каждая из которых в свою очередь состоит из пяти вариантов. Студенты выполняют контрольные задания согласно учебному плану, выбирают вариант согласно последней цифре своей зачетной книжки: 1-2 Вариант I, 3-4 Вариант II, 5-6 Вариант III, 7-8 Вариант IV, 9-0 Вариант V.

Каждый вариант контрольной работы посвящен определенной лексической теме и состоит из пяти разделов: Speaking (Говорение), Reading (Чтение), Vocabulary (Лексика), Grammar (Грамматика) и Writing (Письмо).

Раздел Speaking включает в себя вопросы по лексической теме варианта. Предполагается, что студент должен быть готов побеседовать с преподавателем на практических занятиях по содержанию этих вопросов, уметь высказать и обосновать свою точку зрения по той или иной проблеме 3-5 английскими предложениями. Раздел Reading состоит из аутентичного общепопулярного текста с предтекстовыми и послетекстовыми заданиями на понимание прочитанного. Раздел Vocabulary предполагает перевод и составление английских предложений с выделенными в тексте словами и выражениями; составление тематического словаря (Vocabulary list) согласно Приложению 1 стр. 43 (по 15-20 слов или словосочетаний в каждом разделе); содержит письменные задания на отработку лексики по теме. Раздел Grammar предполагает отработку определенных грамматических явлений на основе текста. Для дополнительной тренировки грамматических навыков студентам рекомендуется выполнять тестовые задания на сервере ДЭО вуза https://dl.sibsau.ru, кафедра иностранных языков. Раздел Writing включает в себя некоторые утверждения и цитаты по лексической теме варианта и требует от студента выбрать одно наиболее понравившееся утверждение/ цитату и прокомментировать его, высказать свое мнение согласно Приложению 2 стр. 43.

Каждая контрольная работа выполняется письменно в отдельной тетради. На обложки тетради следует указать фамилию, имя, отчество студента, группу, номер и вариант контрольной работы. Формулировки заданий на русском языке необходимо записывать.

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА №1

Для того чтобы выполнить контрольную работу №1, необходимо усвоить следующие разделы грамматики:

1. Имя существительное. Множественное число. Артикли и предлоги как показатели имени существительного. Выражения падежных отношений в английском языке с помощью предлогов и окончания – s. Существительное в функции определения и его перевод на русский язык.

2. Имя прилагательное. Степени сравнения имен прилагательных. Сравнительные конструкции.

3. Числительные.

4. Местоимения: личные, притяжательные, вопросительные, указательные, неопределенные и отрицательные.

5. Форма настоящего, прошедшего и будущего времени группы Indefinite действительного залога изъявительного наклонения. Спряжения глаголов to be, to have. Повелительное наклонение и его отрицательная форма.

6. Простое распространенное предложение: прямой порядок слов повествовательного и побудительного предложений в утвердительной и отрицательной формах, обратный порядок слов вопросительного предложения. Оборот there is (are).

7. Основные случаи словообразования.

Вариант I

Feelings and emotions

Speaking

Подготовьте устные ответ на следующие вопросы по заданной теме.

1. What gives you positive / negative emotions?

2. Which of your feelings do you let other people know about? Which do you keep to yourself?

3. What is good / bad for your physical and psychological health?

Reading

Дата: 2019-11-01, просмотров: 783.