Тіт Лукрецій Кар (рід. біля 99-ум.55 до н. е), - давньоримський філософ і поет, великий просвітитель старовини, один з найбільших представників античного атомістичного матеріалізму. Відомостей про життя Лукреция майже не збереглося. До нас дійшла філософська поема Лукреция "Про природу речей" ("De rerum natura", кращий русявий. пер. - 2 тт., 1946-47). Поема Лукреція займає особливе місце в поетичній літературі: написана як твір слухняного учня, що переказує необізнаним ідеї і повчання вчителя, і разом з тим пройнята справжньою оригінальністю, відображена неповторною своєрідністю думки і чарівністю поетичного генія.
Ця поема - не лише великий літературний пам'ятник, але одночасний найважливіший твір в історії природознавства, якнайповніший і мотивований виклад один, що містить, з варіантів античного атомізму. Зі всіх можливих філософських учень Лукрецій як свій вчитель обирає грецького філософа Епікура. По відношенню до нього Лукрецій одночасно обожнює вчителі учень, і оригінальний і самобутній його продовжувач.
Відстоюючи лінію філософського матеріалізму, Лукрецій стверджував, що мир, природа пізнавані. Плотські відчуття він вважав за єдине достовірне джерело пізнання. Помилка може бути лише в думках, в роздумах, але не у відчуттях. Обдурити може лише розум, коли він відривається від плотських даних або неправильно їх узагальнює. Від предметів, на думку Лукреція, відділяється їх якнайтонша оболонка, яка, потрапляючи в око людини, викликає відчуття. Мислення - комбінація найтонших, найлегших, особливо швидко рухомих первинних тілець.
У суспільно-історичних переконаннях Лукреція, не дивлячись на їх безперечний ідеалізм, були окремі цінні положення. Поступальній ході суспільства сприяє, по Лукрецію, те, що не божественне визначило і не каприз правителя, а розумовий розвиток людей, їх потреби і потреби. Величезне значення в переході від первинної дикості до людської культури Лукрецій додавав трьом відкриттям:
використанню вогню, споруді жител і застосуванню звіриних шкур як одяг. Лукрецій негативно відзивався про винищувальні війни, що відривають людей від мирної праці, різко засуджував хижацтво і аморалізм римських рабовласників. Але Лукрецій не був ідеологом пригноблюваних класів. Щастя, вважав він, полягає в обмеженні бажань, в незворушності і абсолютному спокої (атараксії), в пізнавальній діяльності, яка позбавляє людину від страху перед смертю і перед богами. Лукрецій рішуче відкидав релігійну догму про божественне створення природи і людини; допускаючи існування богів, він вважав, що вони безсилі перед законами природи і, не втручаючись в справи людей, блаженствують в міжсвітових просторах. Причину релігійних вірувань Лукрецій бачив в неуцтві, незнанні явищ природи, невмінні пояснити їх дійсні підстави. Незначність пізнання - джерело релігійних вірувань і пов'язаного з ними помилкового страху.
Є відомості про те, що Цицерон редагував декілька книг Лукреція. Цицерон давав високу оцінку поемі Лукреція: у листі своєму братові він указував, що в поемі багато проблисків природного дарування автора, але разом з тим і мистецтва.
Всупереч волі церковників, поема Лукреція "Про природу речей", в якій в художній формі викладений античний матеріалістичний світогляд і висловлені цінні наукові припущення і глибокі діалектичні думки, зіграла значну роль в історії людської культури, у формуванні світогляду багатьох природодослідників і філософів. Вона визначила багато рис світогляду І. Ньютона и М. Ломоносова.
Коли в XVI столітті молода, ще тільки виникаюча буржуазна філософія приступала до створення своїх теорій, вона - в особі кращих своїх представників - зверталася до вивчення Лукреція, цінуючи в нім великого просвітителя, дослідника природи.
Висновок
Матеріал, що розгледів, дозволяє прийти до наступного висновку. Вивчення джерел і історіографії питання розвитку соціальної структури древнього Риму показало, що римське суспільство в VIII - III століттях до н. е. було ще архаїчним, що покоївся на принципах колективних форм власності на основі засобів виробництва - землю і формування його соціальної структури йшло одночасно і мало пряму залежність від процесу формування інституту римської державності. Така залежність безпосередньо позначалася на особливості соціальної структури римського суспільства, яка виражалася в переплетенні станових і класових ознак в еволюції соціальної структури суспільних груп древнього Риму.
в період переходу від родових буд до рабовласницького в якнайдавнішому Римі з VIII століття до н. е. по III століття до н. е. відбувається складання і остаточне оформлення соціальної структури древнього Риму. В ході цього процесу в римському суспільстві виявляються наступні основні класи - стани:
Заможні землевласники, в руках яких поступово зачинає концентруватися володіння землею. До цієї групи, що підноситься над масою дрібних виробників, вже належать так само і багаті не знатні сім'ї. Багатство перестало бути приналежністю однією лише знать. У цей перехідний період, для якого вже з VI століття до н. е. характерне існування держави, землевласники є панівним класом - станом, а пізніше, коли рабство стало основою виробництва, вони перетворюються в своїй більшості в клас рабовласників.
Клас, який складає маса колишніх рядових членів товариства, дрібні виробники: ремісники, власники невеликих ділянок, оброблювальні свою землю за допомогою членів своєї сім'ї і переважно без рабів. У кількісному відношенні вони складають більшість населення і пригноблюються економічно і політично членами панівного класу.
Клас рабів. У цей ранній період він ще не був основним класом суспільства, і не складав основу виробництва. Суперечність в положенні рабів полягала в тому, що з одного боку, вони входили до складу класу виробників, а з іншого боку, в цивільне суспільство як клас вони не включалися. Таке положення рабів складало одну з головних особливостей виробничих стосунків античного миру. Патріархальне рабство так само продовжує існувати, але воно все більше стає застійним елементом в суспільстві.
Швидше за все, грецьку спадщину надав більший вплив на розвиток римської освіти за рахунок того, що наука і мистецтво в Древній Греції розвивалися в більш ранній період часу, а римська цивілізація як би успадковувала їх, вона була їх логічним розвитком і звичайно додавала до них безліч нових ознак і особливостей.
На грунті римської освіти вперше з'явилися і почали розвиватися категорії наукового мислення, великий вклад Древнього Риму в розвиток ораторського мистецтва. Саме тому педагогічні ідеї зіграли настільки важливу роль у виникненні педагогіки нового часу, її розвитку. В цілому ж педагогічні погляди видних римських теоретиків виховання з'явилися основою для подальшого розвитку світової педагогіки.
Дата: 2019-05-29, просмотров: 186.