Вступ
Колиска Римської цивілізації місто Рим виникло на південному заході Европи, на Аппенінському півострові, який греки називали Італією, по назві одного з племен, що населяли цю територію. Які племена створили Римську цивілізацію? Це був цілий комплекс племен. Спочатку на цій території жили: Сарди, на острові Сардинія, Корси, на Корсіці, Італи, Секакни. Приблизно у 2-1 тисячолітті до н. е відбувається масове переселення племен, з одного боку - зі сходу, а з іншого - з боку Іліріка, нинішній території Югославії. В результаті цих пересувань місцеві племена частково були винищені, а частково асимілюють. Надалі, до моменту виникнення Римської цивілізації, спостерігалася наступна етнічна картина: на півночі знаходилися Венети, звідси і назва міста - Венеція, а також Ятиги, серединну частку Аппенінського півострова населяли Італіки і Латіни, від назви яких і пішла назва--латинська мова і назва області - Лаци, саме на цій території і виникло місто Рим. Рим виник на лівому березі Тібру. Яким чином це сталося? У районі Тібру розселялися три племена, мимо них минала дорога на солеварні, в результаті уздовж цієї дороги, особливо між Капітолійським і Палатінським горбами осідають люди, пов'язані з цією дорогою, і на місці цих поселень і виникає Рим. Він виник на стику розселення трьох племінних об'єднань: окрім місцевих племен: венетів, ятигів, етрусків, латинів, італликів, Римську цивілізацію створювали грецькі колоністи що створили свої колонії на південному і навіть середньому побережжі Італії, вони внесли дуже великий вклад в становленні цивілізації: вони навчили римлян заняттю сільським господарством, познайомили з релігією. Проте, вважається, що найбільший вклад до становлення Римської цивілізації внесли племена етрусків, хоча це і спірне питання. Питання про появу етрусків в Італії до кінця не дозволене, але передбачають, що вони прийшли зі сходу, це припущення засноване на тому, що етруський алфавіт дуже схожий з фінікійським. Етруски були прекрасними металургами і гончарями, особливо відомий їх посуд, також вони були прекрасними мореплавцями і займалися піратством. У етрусків римляни запозичили багато традицій: відзначати ті або інші події якимсь тріумфом, також ворожіння на нутрощах тварин, жертвопринесення. І третім народом що зробив величезний вплив на становлення Римської цивілізації були карфагеняни, вони заснували свої колонії на острові Сицилія. Карфаген - держава в Тунісі, заснована фінікійцями. Таким чином, можна зробити вивід: достатньо сприятливі природні умови і вплив розвиненіших культур сприяли розвитку Римської цивілізації.
З питання про місце Римської цивілізації або просто Риму існує дві точки зору, одні дослідники, такі як німецький філософ Освальд Шпенглер і англійський історик Арнольд Тойнбі, вважали, що Римська цивілізація не є самостійним цивілізаційним етапом, це всього лише кризисний період в розвитку античної цивілізації, остання стадія греко-римскої цивілізації. Чому вони так вважали? Згідно їх концепції цивілізація - це насамперед культура, римська культура, із їхньої точки зору не досягла тих висот, на які піднялася грецька культура, вони вважали, що та цивілізація дуже утилітарна, в цій цивілізації духовність і моральність відсунуті на другий план, а насамперед розвивалися прикладні науки, техніка, все те, що потрібне людині в сьогохвилинному житті. Вони вважали, що духовна культура римлян носить наслідувальний характер. Існує, також і інша думка, яка домінує в даний час в світовій історіографії, воно зводиться до того, що саме ті недоліки, які відзначали Тойнбі і Шпенглер, є її індивідуальністю, тим, що дає їй повну характеристику. Що ж специфічне, особливе є в цій цивілізації? По-перше, встановлення демократичної форми правління. результате боротьби між патриціями і плебеями, по-друге - безперервні війни. Саме ці два чинники і стимулювали розвиток цивілізації, визначали всю її історичну зовнішність.
Римська середземноморська культура, будучи закономірним продовженням власне римсько-італійською, була в багатьох своїх компонентах новим історичним явищем. Вона в значній мірі втратила свій вузький полісний, так би мовити, "національний" характер і придбала космополітичні риси. Її імперський характер виражався не лише в тому, що жителі Риму і Сиракуз, Александрії і Лугудуна, Фессалонік і Кордови жили в одній державі і в цілому мали якщо не однаковий, то схожий спосіб життя. В рамках нової "світової" культури сформувалася своя система цивільних цінностей, яка пронизувала складові частини і напрями культурному життю, філософію і релігію, літературу і мистецтво, архітектуру і, особливо, освіту. Ця система цінностей передбачала особливий стиль життя, що містить досить упорядкований міський побут, відомий рівень добробуту, гордість за велику державу, сильну і добродійну для всіх підданих владу Риму, апеляцію до деяких загальнолюдських цінностей.
Введемо періодизацію, визначимо хронологічні рамки існування Римської цивілізації, вона унікальна тим, що період її існування ми можемо назвати не лише з точністю об століття і навіть до року, але і навіть з точністю до днів. Умовно, вдень підстави Риму і всієї Римської цивілізації вважається 21 квітня 753 року до н.е., фінал настав тоді, коли був повалений останній Римський імператор Ромул Августул, варварським вождем Адаакром, це сталося 23 серпня 476 г н. е. Таким чином Римська цивілізація проіснувала 12 століть, які розбиваються на три періоди царський 8-6 вв. до н. е., період римської республіки 4-1 вв. до н. е., період римської імперії 1 ст. до н.е. - 5 ст. н.е.
Римське виховання в кожному з цих періодів мало свої специфічні особливості, обумовлені економічним і політичним життям римлян. Поступово складалася ідеологія, система цінностей римських громадян. Її визначав насамперед патріотизм - уявлення про особливу богообраність римського народу і самою долею перемогах, що призначалися йому, про Рим як про вищу цінність, про борг громадянина служити йому всіма силами, не жаліючи сил і життя. Справами, гідними римлянина, особливо із знаті, признавалися політика, війна, землеробство, розробка має рацію. На такій основі складалася рання культура Риму. Іноземні впливи, насамперед грецькі, сприймалися лише постільки, оскільки вони не суперечили римській системі цінностей і перероблялися відповідно до неї.
Розгледимо особливості освіти і виховання кожного з трьох періодів розвитку Риму.
Педагогічні погляди Катону
Катон (Старший), Марк Порцій Катон Цензор; Marcus Porcius Cato Censorius, 234-149 рр. до н.е., римський політик, оратор і письменник. Завдяки достатку джерел, Катон належить до найбільш відомих осіб II ст до н. е. Він народився в Туськуле, походив зі всадничеського роду (еквитів) і виховувався на батьківщині в країні сабинян, де найдовше протрималися суворі давньоримські звичаї. З ранньої молодості він готувався займатися господарськими справами, працюючи в полі, частенько разом з рабами. У 217-216 рр. вчинив на військову службу, з 214 р. був військовим трибуном на Сіцилії. Як перший серед Порциїв (homo novus), Катон зачав добиватися посад. У 204 р. був в Африці квестором при Публії Корнелії Сципіоне Африканському Старшому. По дорозі назад до Риму узяв з собою з Сардинії поета Еннія. Народним едилом він був в 199 р., потім в 198 р. як претор перебував на Сардинії, викорінюючи лихварство. Будучи консулом в 195 р., отримав перемогу в Іспанії, за що отримав в 194 р. право на тріумф. У 184 р. став цензором, і цю посаду виконував з надзвичайною суворістю (звідси його прізвисько), серед іншого видаливши з сенату 7 сенаторів. Від суспільного життя ніколи не відходжував. Непримиренний ворог Карфагена, постійно закликав до його руйнування. Але перш за все він боровся всіма можливими способами проти еллинізації, що настає, особливо переслідував римських філеллинів, а серед них з особливою наполегливістю - Сципіона. Саме ця неприязнь до еллинізації і прагнення виховати в римських традиціях сина Марка (близько 192 р.) і зробили з Катону письменника. Незабаром після вступу до посади цензора Катон власноручно написав для сина великими буквами історію Риму, зрозуміло, що зрозуміла і трактувала по-своєму, а коли син трохи підріс, виклав йому практичну життєву мудрість, здобуту власним досвідом, в Повчанні синові (Praecepta ad filium). Це твір, визнаний всюди першою римською енциклопедією, містив повчання в сільському господарстві, риториці і медицині. Всі вказівки пронизані моралістичними тенденціями, як це видно на прикладі визначення оратора, який є "справедливою людиною, мистецтвом красномовства, що володіє". Повчання синові служило хорошим посібником і керівництвом для лави поколінь. З нього ми дізнаємося, що умовою для оратора Катон рахував прямий, здоровий розум, пов'язаний з доблестю помислів, бо тільки благородна людина може бути хорошим оратором. Він вважав за краще і прославляв сільське життя, вважаючи, що землеробство сприяє вихованню етично сильних громадян і хороших захисників вітчизни. За педагогічний твір слід вважати і його вірш про вдачі.
Славу доброго чоловіка і отця він вважав за вище за почесті хорошого сенатора. Будинок свій він тримав в строгості, але проте, вважав, що хто б'є свою дружину і дітей, той ображає найдорожчі святині, які тільки можуть існувати для людей.
Той же дидактичний характер мав прозаїчний твір Про звичаї (Carmen de moribus). Катон створював також посібники з різних питань, важливих для поміщика і громадянина. Ми знаємо наступні назви: Медичні записки (Commentarius de medicina), Нотатки про цивільне право (Commentarii iuris civilis), Про військову справу (De re militari). До цієї лави спеціальної праці належав також твір Про сільське господарство (De agri cultura), найбільш древній пам'ятник латинської прози. Це не систематичний виклад сучасних авторові знань про землеробство, але збори щодо впорядкованих вказівок по господарюванню в маєтку. Якісь спроби систематизації можна виявити лише в початковій частці, а саме в розділах 1-54, покупки, що стосуються, і облаштування маєтку, вироблення вина і оливок, а також польових робіт. Частка, що залишилася, є різноманітними господарськими радами, не об'єднаними якою-небудь основною думкою і, - окрім частих повторень - без якого-небудь зв'язку з початковою часткою. Ця невибаглива збірка рад доброго господаря, постійно доповнюваний і такий, що переробляється, створювалася впродовж багатьох років; він показує нам Катону людиною, яка постійно чомусь вчився. Вже в старості, ок.168 р., Катон приступив до обробки історії Риму, яку довів до 149 г.; твір, що не зберігся, носила досить своєрідна назва Зачала (Origines). Воно містило 7 книг, з яких перша була присвячена легендарній історії Риму від підстави Енеєм в 751 р. до н. е. до падіння царської влади, а книги II-III висловлювали легенди про підставу інших італійських міст. Легендарний матеріал Катон доповнював рясними географо-етнографічними відомостями. Книги, що залишилися, своєрідність яких видно навіть з фрагментів, містили історію Риму. Таким чином, Катон став справжнім творцем римської історіографії. Із-за ненависті до аристократичних пологів, представники яких управляли римською політикою, Катон не приводить в Початках жодного імені. Це була історія Риму, призначена для римлян; історичні події Катон оцінював по-своєму. Всі твори Катону відрізняються сумлінністю обробки і хорошим знанням предмету, там, де вважав це за необхідне, використовував навіть грецькі джерела. Катон виступав поборником древньої римської чесноти і тому не дарма отримав назву останнього з римлян.
Будучи строгим, правдивим, енергійним, діяльним, Катон прагнув зробити таким і виховання.
Катону, як і Цицерона, вважають за перших римських теоретиків виховання.
Висновок
Матеріал, що розгледів, дозволяє прийти до наступного висновку. Вивчення джерел і історіографії питання розвитку соціальної структури древнього Риму показало, що римське суспільство в VIII - III століттях до н. е. було ще архаїчним, що покоївся на принципах колективних форм власності на основі засобів виробництва - землю і формування його соціальної структури йшло одночасно і мало пряму залежність від процесу формування інституту римської державності. Така залежність безпосередньо позначалася на особливості соціальної структури римського суспільства, яка виражалася в переплетенні станових і класових ознак в еволюції соціальної структури суспільних груп древнього Риму.
в період переходу від родових буд до рабовласницького в якнайдавнішому Римі з VIII століття до н. е. по III століття до н. е. відбувається складання і остаточне оформлення соціальної структури древнього Риму. В ході цього процесу в римському суспільстві виявляються наступні основні класи - стани:
Заможні землевласники, в руках яких поступово зачинає концентруватися володіння землею. До цієї групи, що підноситься над масою дрібних виробників, вже належать так само і багаті не знатні сім'ї. Багатство перестало бути приналежністю однією лише знать. У цей перехідний період, для якого вже з VI століття до н. е. характерне існування держави, землевласники є панівним класом - станом, а пізніше, коли рабство стало основою виробництва, вони перетворюються в своїй більшості в клас рабовласників.
Клас, який складає маса колишніх рядових членів товариства, дрібні виробники: ремісники, власники невеликих ділянок, оброблювальні свою землю за допомогою членів своєї сім'ї і переважно без рабів. У кількісному відношенні вони складають більшість населення і пригноблюються економічно і політично членами панівного класу.
Клас рабів. У цей ранній період він ще не був основним класом суспільства, і не складав основу виробництва. Суперечність в положенні рабів полягала в тому, що з одного боку, вони входили до складу класу виробників, а з іншого боку, в цивільне суспільство як клас вони не включалися. Таке положення рабів складало одну з головних особливостей виробничих стосунків античного миру. Патріархальне рабство так само продовжує існувати, але воно все більше стає застійним елементом в суспільстві.
Швидше за все, грецьку спадщину надав більший вплив на розвиток римської освіти за рахунок того, що наука і мистецтво в Древній Греції розвивалися в більш ранній період часу, а римська цивілізація як би успадковувала їх, вона була їх логічним розвитком і звичайно додавала до них безліч нових ознак і особливостей.
На грунті римської освіти вперше з'явилися і почали розвиватися категорії наукового мислення, великий вклад Древнього Риму в розвиток ораторського мистецтва. Саме тому педагогічні ідеї зіграли настільки важливу роль у виникненні педагогіки нового часу, її розвитку. В цілому ж педагогічні погляди видних римських теоретиків виховання з'явилися основою для подальшого розвитку світової педагогіки.
Вступ
Колиска Римської цивілізації місто Рим виникло на південному заході Европи, на Аппенінському півострові, який греки називали Італією, по назві одного з племен, що населяли цю територію. Які племена створили Римську цивілізацію? Це був цілий комплекс племен. Спочатку на цій території жили: Сарди, на острові Сардинія, Корси, на Корсіці, Італи, Секакни. Приблизно у 2-1 тисячолітті до н. е відбувається масове переселення племен, з одного боку - зі сходу, а з іншого - з боку Іліріка, нинішній території Югославії. В результаті цих пересувань місцеві племена частково були винищені, а частково асимілюють. Надалі, до моменту виникнення Римської цивілізації, спостерігалася наступна етнічна картина: на півночі знаходилися Венети, звідси і назва міста - Венеція, а також Ятиги, серединну частку Аппенінського півострова населяли Італіки і Латіни, від назви яких і пішла назва--латинська мова і назва області - Лаци, саме на цій території і виникло місто Рим. Рим виник на лівому березі Тібру. Яким чином це сталося? У районі Тібру розселялися три племена, мимо них минала дорога на солеварні, в результаті уздовж цієї дороги, особливо між Капітолійським і Палатінським горбами осідають люди, пов'язані з цією дорогою, і на місці цих поселень і виникає Рим. Він виник на стику розселення трьох племінних об'єднань: окрім місцевих племен: венетів, ятигів, етрусків, латинів, італликів, Римську цивілізацію створювали грецькі колоністи що створили свої колонії на південному і навіть середньому побережжі Італії, вони внесли дуже великий вклад в становленні цивілізації: вони навчили римлян заняттю сільським господарством, познайомили з релігією. Проте, вважається, що найбільший вклад до становлення Римської цивілізації внесли племена етрусків, хоча це і спірне питання. Питання про появу етрусків в Італії до кінця не дозволене, але передбачають, що вони прийшли зі сходу, це припущення засноване на тому, що етруський алфавіт дуже схожий з фінікійським. Етруски були прекрасними металургами і гончарями, особливо відомий їх посуд, також вони були прекрасними мореплавцями і займалися піратством. У етрусків римляни запозичили багато традицій: відзначати ті або інші події якимсь тріумфом, також ворожіння на нутрощах тварин, жертвопринесення. І третім народом що зробив величезний вплив на становлення Римської цивілізації були карфагеняни, вони заснували свої колонії на острові Сицилія. Карфаген - держава в Тунісі, заснована фінікійцями. Таким чином, можна зробити вивід: достатньо сприятливі природні умови і вплив розвиненіших культур сприяли розвитку Римської цивілізації.
З питання про місце Римської цивілізації або просто Риму існує дві точки зору, одні дослідники, такі як німецький філософ Освальд Шпенглер і англійський історик Арнольд Тойнбі, вважали, що Римська цивілізація не є самостійним цивілізаційним етапом, це всього лише кризисний період в розвитку античної цивілізації, остання стадія греко-римскої цивілізації. Чому вони так вважали? Згідно їх концепції цивілізація - це насамперед культура, римська культура, із їхньої точки зору не досягла тих висот, на які піднялася грецька культура, вони вважали, що та цивілізація дуже утилітарна, в цій цивілізації духовність і моральність відсунуті на другий план, а насамперед розвивалися прикладні науки, техніка, все те, що потрібне людині в сьогохвилинному житті. Вони вважали, що духовна культура римлян носить наслідувальний характер. Існує, також і інша думка, яка домінує в даний час в світовій історіографії, воно зводиться до того, що саме ті недоліки, які відзначали Тойнбі і Шпенглер, є її індивідуальністю, тим, що дає їй повну характеристику. Що ж специфічне, особливе є в цій цивілізації? По-перше, встановлення демократичної форми правління. результате боротьби між патриціями і плебеями, по-друге - безперервні війни. Саме ці два чинники і стимулювали розвиток цивілізації, визначали всю її історичну зовнішність.
Римська середземноморська культура, будучи закономірним продовженням власне римсько-італійською, була в багатьох своїх компонентах новим історичним явищем. Вона в значній мірі втратила свій вузький полісний, так би мовити, "національний" характер і придбала космополітичні риси. Її імперський характер виражався не лише в тому, що жителі Риму і Сиракуз, Александрії і Лугудуна, Фессалонік і Кордови жили в одній державі і в цілому мали якщо не однаковий, то схожий спосіб життя. В рамках нової "світової" культури сформувалася своя система цивільних цінностей, яка пронизувала складові частини і напрями культурному життю, філософію і релігію, літературу і мистецтво, архітектуру і, особливо, освіту. Ця система цінностей передбачала особливий стиль життя, що містить досить упорядкований міський побут, відомий рівень добробуту, гордість за велику державу, сильну і добродійну для всіх підданих владу Риму, апеляцію до деяких загальнолюдських цінностей.
Введемо періодизацію, визначимо хронологічні рамки існування Римської цивілізації, вона унікальна тим, що період її існування ми можемо назвати не лише з точністю об століття і навіть до року, але і навіть з точністю до днів. Умовно, вдень підстави Риму і всієї Римської цивілізації вважається 21 квітня 753 року до н.е., фінал настав тоді, коли був повалений останній Римський імператор Ромул Августул, варварським вождем Адаакром, це сталося 23 серпня 476 г н. е. Таким чином Римська цивілізація проіснувала 12 століть, які розбиваються на три періоди царський 8-6 вв. до н. е., період римської республіки 4-1 вв. до н. е., період римської імперії 1 ст. до н.е. - 5 ст. н.е.
Римське виховання в кожному з цих періодів мало свої специфічні особливості, обумовлені економічним і політичним життям римлян. Поступово складалася ідеологія, система цінностей римських громадян. Її визначав насамперед патріотизм - уявлення про особливу богообраність римського народу і самою долею перемогах, що призначалися йому, про Рим як про вищу цінність, про борг громадянина служити йому всіма силами, не жаліючи сил і життя. Справами, гідними римлянина, особливо із знаті, признавалися політика, війна, землеробство, розробка має рацію. На такій основі складалася рання культура Риму. Іноземні впливи, насамперед грецькі, сприймалися лише постільки, оскільки вони не суперечили римській системі цінностей і перероблялися відповідно до неї.
Розгледимо особливості освіти і виховання кожного з трьох періодів розвитку Риму.
Розділ I. Історичний шлях розвитку педагогіки Риму
Дата: 2019-05-29, просмотров: 196.