України.
Проблема регіоналізму в новітній історії України.
У соціологічній літературі регіон постає насамперед як простір певної соціальної структури, організації влади та культурних традицій, що дає підстави соціологам говорити про територіально диференційовану спільноту людей. Із позиції соціологічного підходу територіальну організацію можна розуміти як сукупність територіальних спільнот різного рівня та відносин між ними. Завданням соціологічного дослідження є дослідження регіональних відмінностей умов життєдіяльності територіальних спільнот. У соціологічному аналізі соціально-територіальної структури суспільства дослідник акцентує увагу на соціальному механізмі функціонування і розвитку соціально-територіальних спільнот.
Як свідчать результати масових соціологічних опитувань, для абсолютної більшості українських громадян поняття "регіон" набуває двох значень: це і місцевість, де вони постійно проживають, і та частина території України, яка відрізняється від області своєю історією, культурою, економікою та розмірами.
Виокремлюють дві основні форми щодо розвитку феномена регіоналізму в Україні. Перша пов'язана з економічними інтересами регіонів і в цілому географічно збігається з наявним адміністративно-обласним поділом. Ця форма потенційно здатна стати домінантним чинником регіоналізації. Однак на сучасному етапі, коли ще зарано говорити про справжній баланс між захистом загальнодержавних економічних інтересів та обстоюванням місцевих економічних інтересів на регіональному рівні, вирішальну роль відіграє друга форма регіоналізму — історико-етнічна, ігнорування якої створює передумови для помітної напруженості у внутрішньополітичній ситуації.
Регіональні відмінності політичної культури як предмет соціологічного дослідження.
Українські соціологи приділяють належну увагу впливу історичних особливостей суспільного розвитку територіальних спільнот на ставлення їх до подій історичного минулого нашої країни, атрибутів її державності, вибору векторів зовнішньої політики та стратегічних партнерів.
Соціологічні дослідження середини 1990-х років, що мали на меті виявлення регіональних відмінностей у політичних орієнтаціях населення Львова і Донецька, дали підстави авторам їх висунути припущення: найсуттєвішими відмінностями між мешканцями обох міст є етнічні й політичні, тоді як соціальні відмінності відходять на другий план.
Соціальні дослідники відзначають існування регіональних відмінностей політичної культури не лише по осі "Схід-Захід". Так, Н.Погоріла висуває гіпотезу про існування "горизонтального" (Захід-Схід) та "вертикального" (Північ-Південь) культурального поділу України. Аналізуючи політичну культуру як комбінацію політичної компетенції, довіри до політиків і політичної активності, Н.Погоріла вказує на відсутність лінійного зв'язку зазначених елементів політичної культури з віссю "Захід-Схід". Понад те, з її точки зору, протистояння політичних культур на зразок "громадянська-відчужена" є характерним радше для Центру і Півдня .
У площині політичної культури політологи вказують на три вектори впливів у політичному просторі України: південно-західний — вектор впливу на культурні та релігійні процеси; південно-східний — вектор впливу на економічні рішення; південний (включно з АР Крим) — вектор впливу на сепаратистські та автономістські тенденції в українській політиці. Поряд із тим у сучасному українському суспільстві виокремлюються три політичні субкультури — російська, українська та західна, відмінності між якими пояснюються насамперед різним рівнем соціально-економічної активності та ставленням до національних інтересі. [18; 94 - 102].
Отже, йдеться про сегментації політико-культурного простору України. Наявні регіональні спільноти вирізняються особливою регіональною свідомістю, грунтованою на регіональній ідентифікації, регіональних інтересах і Цінностях, спільному історичному та політичному досвіді, етноконфесійних особливостях, наявності регіональних "агентів" формування політичної культури.
Таким чином, правомірно говорити про відсутність у сучасному українському суспільстві консенсусної політичної культури з узгодженим ставленням громадян у цілому всієї країни до певних політичних сил, які відстоюють відповідні ідеологічні цінності та політичний вектор розвитку, зокрема щодо зовнішньополітичного курсу за умов розгортання глобалізаційних процесів.
Натомість є підстави говорити про існування в нашій країні конфліктних політичних культур у регіональному вимірі. Наукова проблема полягає в тому, наскільки істотним є рівень зазначеної конфліктності й, передусім, які саме складники політичної культури заторкує у часовому зрізі.
Для розв'язання поставленої проблеми використано функціональний підхід у дослідженні політичної культури. До головних функцій політичної культури відносять:
• пізнавальну (показники: інтерес до політики, політичні знання);
• оцінну (оцінка політичної ситуації та політичних подій, діяльності політичних організацій та лідерів);
• орієнтаційну (ставлення до ідеологічних цінностей, до різних політичних сил, які відстоюють такі цінності);
• інтеграційну (довіра до політичних інститутів, політична ідентифікація);
• активаційну (політична участь, політична компетентність, готовність до політичних акцій, електоральні преференції);
• прогностичну (очікування і застереження, пов'язані з політичною перспективою).
Предметом нашого дослідження є вплив регіоналізму на найважливіші функції політичної культури територіальних спільнот України впродовж першого десятиріччя державної незалежності. З огляду на масові соціальні заворушення наприкінці 2004 року ("помаранчева революція") та можливі нові сценарії соціально-політичного розвитку країни з-поміж згаданих функцій політичної культури найактуальнішими видаються інтеграційна й активаційна. Комбінування цих функцій дає змогу побудувати чотири типи політичних культур: інтеграційно-активаційний, інтеграційно-пасивний, дезінтеграційно-активаційний та дезінтеграційно-пасивний.
Регіон як чинник впливу на зазначені функції політичної культури цікавитиме нас насамперед з погляду принципів територіальної організації соціально-політичних та соціокультурних аспектів життєдіяльності людських спільнот. Сумісність спільних соціально-культурних цінностей та рівень політичної солідарності аналізуються в термінах історичної ідентичності, просторово-територіальної самоідентифікації, бажаного вектора розвитку регіону, пов'язаного з опозицією "національна інтеграція — регіональна автономія" та рівня авторитаризму територіальних спільнот.
Емпіричними даними для виявлення можливих регіональних відмінностей в політичній культурі населення України будуть слугувати загальнонаціональні опитування, проведені в межах моніторингового проекту "Українське суспільство" впродовж 1994-2005 років, друга хвиля національного масового опитування "Політична культура населення України" (листопад 1991 року), а також загальнонаціональне опитування 1997 року, проведене в рамках соціологічного проекту "Регіони в Україні: динаміка, рухи і політика". [19; 115 - 117].
Вплив регіонального чинника на політичну культуру розглядається на підставі чотирьох макрорегіонів: Центру, Заходу, Сходу і Півдня. Доцільність такого поділу полягає у збільшенні вибіркової сукупності для статистичного аналізу й виправдовується збігом території названих макрорегіонів із географічним розподілом електоральних відмінностей під час парламентських та президентських виборів останнього десятиріччя.
Розподіл вибірок за макрорегіонами подано в таблиці 1. Для врахування відмінностей кількісного складу цифрами позначено: 1 — моніторингове дослідження "Українське суспільство"; 2 — друга хвиля опитування "Політична культура"; 3 — опитування "Регіони в Україні". Відмінності макрорегіонального розподілу викликані відмінностями в побудові вибіркової сукупності та в розмірах вибірки.
У всіх таблицях дані наведені у співвіднесенні з кількістю відповідей, а не з загальною кількістю респондентів.
Таблиця 1 . Розподіл вибірок за макрорегіонами України
Макроре-гіони | Склад за областями |
N | ||
1 | 2 | 3 | ||
Центр | Вінницька, Житомирська, Кіровоградська, Київська (разом із Києвом), Полтавська, Сумська, Хмельницька, Черкаська, Чернігівська | 590 | 456 | 329 |
Захід | Волинська, Закарпатська, Івано-Франківська, Львівська, Рівненська, Тернопільська, Чернівецька | 326 | 366 | 251 |
Схід | Харківська, Донецька, Луганська | 402 | 281 | 294 |
Південь | Дніпропетровська, Запорізька, Миколаївська, Одеська, Херсонська, АР Крим | 482 | 649 | 326 |
Регіональний чинник інтеграційної функції.
Аналіз регіонального чинника інтеграційної функції політичної культури ґрунтується на виявленні історичної ідентичності територіальних спільнот, їхньої просторово-територіальної самоідентифікації та орієнтації їх, щодо бажаного вектора розвитку регіону за лінією "унітарність — автономність". Показниками власне інтеграційної функції виступають: довіра до політичних інститутів (базового тріумвірату — президента, парламенту, Уряду) та політична ідентичність.
Як свідчить проведене за участю автора загальнонаціональне дослідження, переважна більшість громадян України артикулює важливість знання культури та історії для етнічної ідентифікації людини. Проте ставлення до подій національної історії має свої особливості.
Яким чином характер оцінки окремих історичних персоналій або подій є інструментом побудови соціальної самоідентифікації та створення сучасних "уявлених" спільнот, допомагає з'ясувати історична ідентичність, формована в межах дискурсу офіційного тлумачення історії та персоніфікованої пам'яті індивіда. Історична ідентичність у поєднанні з пам'яттю вможливлює виокремлення персоніфікованої схвальної оцінки історичних персоналій або подій незалежно від їх часової віддаленості та співвідноситься з поглядом на історичні події, сформованим під впливом знань, набутих ПІД час навчання в межах середньої та вищої освіти, тверджень політичних фігурантів різної орієнтації, поширюваних засобами масової інформації.
Побудова історичної ідентичності набуває вибіркового характеру порівняно з офіційним викладенням історії, коли одні факти або персоналії минулого інкорпоруються в загальний дискурс і стають об'єктами визнання та захоплення, а інші — об'єктами ізоляції, заперечення або забуття. Критерієм для таких селекційних процесів зазвичай є політична кон'юнктура та система цінностей відповідного соціального, політичного та економічного середовища. [5; 72 – 89].
Поряд з історичною ідентичністю вплив регіонального чинника на інтеграційну функцію політичної культури визначає, великою мірою, просторово-територіальна ідентичність регіональних спільнот.
Соціальні групи та індивіди демонструють у своїй поведінці численні види ідентичностей, включно з політичною і територіальною. Остання набуває чітких рис і стає вагомим чинником політичного життя у "багатоскладових суспільствах" (за А.Лейпхартом), де групи населення виокремлюються за певними сегментовими розрізненостями, передусім соціокультурними та ідеологічними.
Шлях особистості до просторово-територіальної спільноти включає такі віхи: пошук цієї спільноти, опертя на яку надає особистості впевненості; усвідомлення себе як її частинки, тобто інтеграція з "ми"; формування почуттів належності до спільноти, солідарності з нею; інтеріоризація групових ідеалів, цінностей, інтересів, потреб, цілей, норм; формування почуття відповідальності особистості перед спільнотою.
Аналіз просторово-територіальної ідентифікації допомагає виявити рівень ідентифікації індивіда з певного масштабу просторово-територіальною спільнотою; визначити самоідентифікацію індивіда як соціального актора в межах тієї чи тієї просторово-територіальної спільноти.
Особистість, розглядувана крізь призму системи зв'язків та відносин із спільнотами, постає як носій взаємопов'язаних ідентитетів, які справляють взаємовплив як сукупність самовизначень через віднесення до різних спільнот. [19; 120 - 123].
Відмінності між регіональними політичними ідентичностями формуються під впливом довго і короткотермінових чинників. Перші охоплюють особливості поселенської мережі, етнічного складу, релігійності, історичної ідентичності, установок стосовно демократії та тоталітаризму, стереотипи щодо регіональної автономії та збереження унітарного устрою національної держави. Короткотермінові чинники, своєю чергою, пов'язані з ситуативними інтересами регіональних еліт, розміщенням загальнонаціональних інформаційних ресурсів та конфігурацією регіонального медійного простору, поточними політичними процесами (типовий приклад — виборчі перегони).
У результаті взаємодії зазначених чинників може виникати "патерн регіонального розвитку" — історично утворюваний тип відтворення регіональної ідентичності, своєрідний "соціокультурний код" регіону, який визначає тип його розвитку.
Ідентитети особистості розгортаються в соціальному просторі за горизонталлю та вертикаллю. У нашому випадку йдеться про вертикальний ідентитет, який формується у просторово-територіальній сфері в різних за рівнем спільнотах. Тому просторово-територіальну ідентифікацію можна розглянути за вертикаллю по висхідній: від локального населеного пункту, де постійно проживає людина, до макроідентифікації із "громадянами світу".
Локальний включає ідентифікацію зі своїм населеним пунктом або регіоном, що є цілком логічним, якщо зважити на специфіку розуміння респондентами поняття "регіон". Національний рівень передбачає ідентифікацію з громадянами України та представниками своїх етносу /нації, а пострадянський — відповідно, з населенням колишнього Радянського Союзу. І нарешті, транснаціональний рівень, що об'єднує тих, хто ідентифікував себе з громадянами Європи та світу.
У сучасному постмодерному світі особистість увіходить у нову систему координат самовизначення й самоідентифікації. Внаслідок активної взаємодії різних культур людина за допомогою масової інформації не тільки ідентифікує себе із спільнотами "тут" і "тепер", а й залучається до глобальної системи соціального простору. [19; 169 - 174].
Аналіз позиції "громадянин світу" цікавий і з іншої причини. З одного боку, вибір цієї позиції можна тлумачити як міру усвідомлення людиною своєї свободи внаслідок зруйнування "залізної завіси" закритої радянської системи, вивільнення з-під тотального контролю, а також як вираз її прагнення до пізнання досягнень світової культури. З іншого боку, вибір цієї позиції може також свідчити про нехтування національними досягненнями, цінностями, про порушення міжгенераційних зв'язків і традицій.
У сучасному дискурсі домінують такі актуальні поняття, як "інтернаціоналізація" та "глобалізація". У громадських дебатах у Східній та Західній Європі набувають дедалі більшого значення міжнародні координати суспільної орієнтації та політики. При цьому зазвичай забувають той факт, що зазначена орієнтація в обох частинах Європи відповідає поглядам першою чергою еліти. Місце, де люди почувають себе затишно і де добре орієнтуються, значною мірою залишається локальним. [26; 54 - 63].
В Україні належність до регіону або до нації є домінантним простором соціального досвіду, орієнтації та емоційного зв'язку. Привертає увагу той факт, що за останні п'ять років рівень локальної самоідентифікації помітно зменшився, а національної — навпаки, зріс. Належність до колишнього Радянського Союзу є лише для небагатьох простором, з яким вони емоційно ідентифікують себе. Хоча за вказаний проміжок часу загальна чисельність цієї категорії респондентів істотно скоротилася, однак вона все ще залишається доволі істотною.
Для визначення регіонального чинника інтеграційної функції політичної культури важливий також рівень поширеності орієнтацій територіальних спільнот щодо бажаного вектора розвитку регіону в системі координат "національна інтеграція —регіональна автономія".
Орієнтації щодо бажаного вектора розвитку регіону визначалися на підставі двох напрямів: унітарного, орієнтованого першою чергою на розвиток зв'язків з іншими регіонами (областями) та інтеграцію з Україною в цілому, та автономного, що передбачає опору на власні можливості регіону. Емпіричною базою дослідження в цьому разі слугують опитування "Регіони України" 1997-го року та "Українське суспільство" 2004-го року. [23; 50].
Формулювання запитань у цих двох опитуваннях принципово не відрізняється, однак у першому респонденти мали змогу обирати один із шести запропонованих варіантів відповіді, тоді як у другому — лише з трьох. Відмінність ця пояснюється тим, що в опитуванні 1997 року в переліку можливих варіантів відповідей містилися також варіанти зовнішньополітичних орієнтацій, що є методологічною помилкою. Втім, для нашого дослідження важливим є не порівняння абсолютних числових показників, що за вказаних відмінностей взагалі некоректно, а насамперед виявлення загальних тенденцій щодо унітарної та автономної орієнтацій (дані опитувань у таблиці 4 без урахування респондентів, які вказали на інший, ніж унітарний або автономний, бажаний вектор розвитку регіону).
Серед усіх макрорегіонів у 1997 році вищий рівень підтримки унітарного шляху розвитку демонстрували жителі Заходу і Центру порівняно з населенням Сходу і Півдня (розбіжність значима на одновідсотковому рівні). Що ж до рівня підтримки автономного вектора розвитку розбіжності між учасниками опитування з різних макрорегіонів не виявилися скільки-небудь значимими.
Таблиця 2 . Динаміка орієнтацій стосовно бажаного шляху розвитку макрорегіонів, %
Макрорегіони
| Орієнтації щодо вектора розвитку | |||
Унітарний | Автономний | |||
1997 | 2004 | 1997 | 2004 | |
Центр | 37,1 | 52,1 | 11,9 | 25,0 |
Захід | 43,8 | 57,5 | 10,8 | 25,5 |
Схід | 22,8 | 55,1 | 13,6 | 30,0 |
Південь | 26,7 | 49,1 | 10,4 | 30,8 |
Загалом країні | 32,2 | 53,0 | 11,7 | 27,7 |
Сім років по тому найвищий показник підтримки унітарного розвитку залишався за мешканцями Заходу, однак, на відміну від першого опитування, помітна різниця в підтримці фіксується стосовно населення не тільки Півдня, а й Центру. Що ж до Сходу, то тут рівень підтримки унітарного розвитку свого регіону фактично не відрізняється від настроїв Заходу. Рівні підтримки автономного вектора розвитку залишилися рівномірно розподіленими між макрорегіонами. Певний виняток становить розбіжність між Півднем і Центром, які демонструють дві крайні позиції: відповідно, найнижчу та найвищу підтримку автономного розвитку. Але принципово важливим є той факт, що в обох опитуваннях частка прихильників першочергового розвитку зв'язків з іншими регіонами та інтеграції з Україною в цілому значно перевищує кількість симпатиків опори насамперед на власні можливості регіону і, відповідно, відцентрових тенденцій державотворення.
Аналіз інтеграційної функції політичної культури дає змогу визначити орієнтації громадян щодо політичної системи, їхні уявлення про базові цінності та відповідні політичні інститути.
Для інтеграційної функції політичної культури важливе значення має також політична ідентичність регіональних спільнот, операціоналізація якої здійснюється через прихильність до певної політичної течії, почуття національної гордості, вибір України своєю батьківщиною. Почуття національної гордості є одним із базових показників ставлення до політичної системи та нації. В період політичної нестабільності та соціальних трансформацій таке почуття спільної ідентичності та спільної історії може солідаризувати людську спільноту. Вимірювання рівня почуття національної гордості здійснювалося за п'ятибальною шкалою, де 1 бал означає відсутність гордості, а 5 балів — цілковиту наявність гордості. Використано масив даних моніторингу "Українське суспільство" за відповідні роки.
Таблиця 3. Динаміка почуття національної гордості, %
Макрорегіони | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 |
Центр | 3,38 | 3,17 | 3,15 | 3,66 |
Захід | 3,73 | 3,42 | 3,50 | 3,99 |
Схід | 3,07 | 2,83 | 2,82 | 3,06 |
Південь | 2,96 | 2,86 | 3,06 | 3,29 |
Загалом | 3,26 | 3,06 | 3,11 | 3,48 |
Упродовж чотирьох років спостережень найвищий рівень почуття національної гордості був притаманним жителям Заходу, причому останніми роками цей показник поступово зростав до максимальної позначки за весь час проведення моніторингу з цього питання. Цей результат красномовно свідчить про регіональну ідентичність мешканців Західної України, передусім Галичини, що чітко простежується в єдності розуміння історичної спадщини та консенсусі стосовно національної ідеї.
Протилежну картину ми спостерігаємо у випадку Сходу, жителі якого висловлюють сильні почуття регіональної належності, ідентифікуючи себе з місцевою спільнотою безвідносно до "історичної ідентичності". Символічна бідність є результатом історії даного регіону, насамперед Донбасу, як зони важкої промисловості, осередку життєдіяльності індустріальних магнатів і робітників — вихідців із сільських степових поселень. [29; 234 - 245].
Водночас привертає увагу поступове зростання впродовж останніх трьох років, особливо після подій "помаранчевої революції", почуття національної гордості серед мешканців усіх макрорегіонів, що є позитивним для інтеграційної функції політичної культури регіональних спільнот.
Щоправда, не слід забувати також про ситуативний вплив міжнародної уваги до подій в Україні, особливо медійного резонансу українських подій у країнах Західної Європи та Північної Америки. Пересічного українця не міг не тішити той факт, що про його країну заговорили, і не суто з приводу негараздів, а саме через масове соціальне піднесення, "пробудження українського народу".
Із почуттям національної гордості безпосередньо пов'язане ставлення до України як своєї Батьківщини. Для вимірювання такого ставлення ми використовували два індикатори: сприйняття України як своєї Батьківщини та вибору України як Батьківщини. Емпіричною базою слугували дані проекту "Українське суспільство" за відповідні роки.
Таблиця 4. Динаміка ставлення до України як до Батьківщини, %
Макрорегіони | Сприйняття України як своєї Батьківщини | Імовірність вибору України як своєї Батьківщини | |||||
2002 | 2003 | 2005 | 2004 | 2005 | |||
Захід | 92,6 | 88,2 | 97,5 | 74,2 | 88,6 | ||
Центр | 88,9 | 83,9 | 94,4 | 58,9 | 83,6 | ||
Схід | 78,1 | 64,2 | 84,8 | 56,1 | 67,1 | ||
Південь | 77,8 | 70,6 | 86,1 | 61,4 | 66,1 | ||
Загалом по Україні | 76,7 | 76,7 | 90,6 | 61,3 | 78,8 | ||
Насамперед зазначимо факт помітного зростання позитивного ставлення до України як до Батьківщини після подій "помаранчевої революції" незалежно від макрорегіону.
Але серед усіх учасників опитування мешканці Західного та Центрального макрорегіонів частіше за респондентів зі Сходу та Півдня сприймають Україну як свою Батьківщину (розбіжність значима на одновідсотковому рівні). Частка людей, які з різним ступенем імовірності ("безумовно, так" та "ймовірно, так") обрали б Україну своєю Батьківщиною, виявилася найбільшою на Заході, а найменшою на Півдні.
Таким чином, інтеграційна функція політичної культури за показником ставлення до України як до Батьківщини є найбільше вираженою серед мешканців Заходу, а найменше — Півдня. Що стосується інших макрорегіонів, то тут Центр за цим показником тяжіє до Заходу, а Схід — до Півдня (м'який, проміжний варіант відмінностей). [26; 79-100].
Попри зафіксовані відмінності, проте, можна говорити про наявність загальної тенденції зміцнення спільної національно-державної ідентичності в Цілому по всій Україні. Якщо у разі мешканців Заходу і Центру, ймовірно, спрацьовує емоційне піднесення після перемоги В.Ющенка, то на Сході і Півдні мають місце інші чинники. Однією з можливих причин зростання позитивного ставлення до України в цих макрорегіонах може бути своєрідна захисна реакція на закиди щодо сепаратизму та відсутності патріотичних почуттів.
Регіональний чинник активаційної функції
Аналіз регіонального чинника активаційної функції політичної культури Ґрунтується на виявленні інфраструктури громадської активності населення, наявних регіональних агентів формування політичної культури та Рівня авторитаризму територіальної спільноти. Показниками власне інтеграційної функції є: політична активність і залученість, а також політична ефективність та готовність до соціального протесту.
Наявність зазначеної інфраструктури на регіональному рівні, її розгалуженість важливі як чинники створення відповідного середовища для залучення широкого загалу в суспільно-політичне життя, передусім для соціально-політичної самоорганізації територіальних спільнот.
За таких умов особливої вагомості набуває роль регіональних агентів формування політичної культури, насамперед регіональних еліт.
Регіональні еліти прийшли до незалежності із цілком прагматичних мотивів. Ті, хто мав реальну владу в Радянській Україні, бачили в незалежності оптимальний спосіб збереження того, чим володіли за умов загальної економічної кризи, яка почала поступово охоплювати всі сфери радянської економіки. Регіональним елітам було що втрачати, тому вони так оперативно пішли на поступки націонал-демократам у тому, що стосувалося формування ідеологічного та культурного фасаду держави.
Ставлення регіональних еліт до центральної влади України як до спад-коємнісної системи передбачає дві лінії стратегії та зразків взаємодії: модерністську та антимодерністську. Так, у кожному макрорегіонів України одні представники регіональних еліт демонструють модерністські установки, тоді як інші тяжіють до авторитаризму радянського зразка. [17; 17 - 26].
Політичні актори в такій системі можуть розглядатися як "свої" або як "чужі" у відносинах із політичною структурою. "Свої" зацікавлені у збереженні статус-кво, тоді як "чужі" мають прореформістські погляди і часто воліють законодавчих змін, сподіваючись у такий спосіб змінити на краще своє становище. При цьому "чужі" підтримують реформи до тієї межі, поки зміни не заторкують їхньої власної безпеки. Власне політичне довголіття виявляється в такому разі важливішим, ніж політичні програми та концепції. Політика постає не як реалізація суспільного блага, а радше в ленінському її розумінні — як логіка здобуття влади.
Схильність регіональних еліт до модерністської або до авторитарної моделі поведінки можна визначити, як пропонують німецькі соціологи, на підставі: ставлення до поточних трансформацій режиму та регіональної політики; політичних цілей та стратегій щодо їх реалізації; дискурсивних практик територіальної спільноти; місця її в політичній структурі країни та наявних зовнішніх контактів. [18; 21 - 25].
Ілюстрацією наведеного підходу є типологізація регіональної еліти Львівської області з виокремленням у ній двох основних груп. Першу групу становлять моральнісні націоналісти, а другу — функціонально-прагматичні актори. До складу першої групи входять дві підгрупи; авторитарні націоналісти, акцентовані на сильній централізації влади й авторитарній формі управління державою, та громадянські націоналісти з демократичними уявленнями про державний устрій. Обидві підгрупи були пов'язані з мобілізацією громадянської активності наприкінці 1980-х — на початку 1990-х років і, цілком імовірно, під час "помаранчевої революції". Своєю чергою, друга група включає радянських адміністраторів, зазвичай "працевлаштованих" в органах виконавчої влади, та політично активних бізнесменів, серед яких поширений прагматичний підхід до політики.
Незважаючи на зазначені відмінності, в межах місцевої еліти Львівщини існує консенсус щодо національного питання. При цьому ставлення еліти не відрізняється від настроїв пересічних громадян, що позначається на електоральній поведінці, зокрема, виявляється у підтримці правих і право-центристських партій.
Що стосується профілю регіональної еліти Донбасу, то його визначає надмірна концентрація промислових підприємств, які ще за радянських часів були інструментами політичного та соціального контролю над робочою силою. Через колектив керівництво підприємства визначає рівень солідарності робітників і сприяє як об'єднанню, так і роз'єднанню робочої сили. За радянських часів це був радше символічний колективізм, оскільки колектив не перетворився на самоорганізацію робітників, а зорганізовувався згори. Робітники залежали від управлінців, з боку яких очікували захисту на робочому місті від зовнішніх загроз. Одночасно із цим, певні стратегії всередині підприємств мали ефект індивідуалізації. Профспілки створювалися також згори, їхні організації на підприємствах були складовою керівництва цих підприємств. [20; 175 - 180].
Сьогодні низька професійна мобільність, схильність до професійної та територіальної самоідентифікації є особливо відчутними у вугільній промисловості, де більшість робітників ідентифікують себе з своїм підприємством та місцевим населенням. Вони, як і раніше, залежать від шахтоуправлінь не тільки стосовно роботи, а й щодо всіляких форм соціального захисту. За таких соціально-економічних умов головним регіональним актором формування політичної культури населення Східного макрорегіону є насамперед директорський корпус найпотужніших промислових підприємств.
Місцева еліта висловлює гордість за свою належність до "старого індустріального регіону", посилаючись на трудові традиції та технічні здобутки. Відсутність альтернативного бачення розвитку регіону, окрім традиційного індустріального, супроводжується пасивним ставленням до змін.
Відмінності агентів формування політичної культури впливають також на рівень поширеності авторитарних настроїв серед регіональних спільнот України. Актуальність цього питання пов'язана насамперед із загальноправовим підтекстом подій навколо президентських виборів 2004 року та з перспективами політичної реформи.
У 1994 році найпоширенішими авторитарні настрої були серед мешканців Сходу та Півдня, натомість протилежна ситуація спостерігалася в Центрі та на Заході. Десять років по тому зросла чисельність прихильників "сильної руки", першою чергою, серед респондентів Заходу, а також Центру, тоді як мешканці Сходу і Півдня стали більш демократично налаштованими. Ситуація істотно змінилася після подій "помаранчевої революції".
Довіра до політичних інститутів, як засвідчили президентські вибори 2004 року, значною мірою визначається ставленням суспільства до чинних законів. На цих виборах факти маніпулювання законом про вибори призвели до суперечності між правом і законом, розбіжності між легітимністю і легальністю. Легітимність без закону втрачає свій процедурний характер і стає обмеженою. В результаті під час виборів 2004 року в Україні фактично не було жодного повноцінного претендента на посаду глави держави, а в країні виникла ситуація "напівпрезидентів трипрезидентської напівреспубліки". Один із трьох мав мандат майдану, другий — мандат ЦВК, а третій — мандат за Конституцією. Офіційне легальне право виявилося нездатним захистити інтереси суспільства шляхом дотримання легальної, юридичної процедури.
Маніпуляція законодавством про виборчий процес, яке не враховує належним чином інтересів суспільства і не спирається на авторитет судової влади, призвела до втрати легітимності законодавством та втягнення країни в кризу правозастосування. Ситуацію додатково ускладнили й самі головні фігуранти президентських виборів, демонструючи широкому загалу приклади правового нігілізму. Один із кандидатів поспішно склав присягу в парламенті, тоді як інший вимагав від Центральної виборчої комісії завчасного офіційного оголошення результатів другого туру голосування. Крім того, перед проведенням переголосування другого туру обидва кандидати на багатолюдних мітингах закликали своїх прихильників не визнавати легітимності перемоги свого конкурента. [13; 173 - 186].
Гострота політичної боротьби за крісло Президента України на виборах 2004 року значною мірою була зумовлена вкрай високими владними повноваженнями глави держави. Цей аспект є особливо актуальним з огляду на ставлення наших громадян до перспектив політичної реформи та на очікуваний рівень суспільної підтримки переходу від президентської влади до парламентсько-президентської форми управління державою.
Наведена динаміка підтримки тоталітаризму серед регіональних спільнот України фіксує тенденцію помітного зростання авторитарних настроїв в усіх макрорегіонів і, як наслідок, у цілому по Україні. Побічним результатом зміни ставлення до "сильної руки" стало істотне зменшення частки тих, хто раніше не міг визначити своєї позиції.
Показником практичної залученості населення до соціально-політичного життя є політична активність і залученість. Для операціоналізації цього показника використовувались такі емпіричні індикатори: факт членства у громадських або політичних організаціях; частота участі в політичних мітингах, а також частота контактування з активістами громадсько-політичних рухів, партій. [6; 247].
Результати масових опитувань фіксують загальне зменшення участі людей у політичних мітингах та контактування з активістами політичних партій порівняно з початковим періодом державної незалежності України. Така тенденція є характерною для всіх регіонів. Так, рівень участі мешканців Західного регіону в політичних мітингах у листопаді 1991 році був найвищим в Україні, однак у 2004 році помітно скоротився і за цим показником зрівнявся зі Східним регіоном. Останній єдиний з усіх регіонів не відзначився скільки-небудь відчутним скороченням участі громадян у політичних мітингах. Що ж до контактів з активістами політичних партій, то в листопаді 1991 року в Західному регіоні люди були активнішими, ніж на Півдні та Сході, але не відрізнялися за цим показником від Центру. Згідно з опитуванням 2004 року, Західний регіон став єдиним, де на той час не відбулося значного скорочення таких контактів.
Окремо слід сказати про участь у політичних акціях у період "помаранчевої революції". Дані моніторингового опитування 2005 року свідчать про значні регіональні відмінності. Так, брали участь в акціях в Києві та інших населених пунктах і допомагали мітингувальникам половина громадян у Західному регіоні, чверть — у Центральному і значно менше — на Сході та Півдні (відповідно 8% та 5%).
Політична ефективність і готовність до соціального протесту розглядаються як наявний рівень здатності пересічних громадян впливати на суб'єктів політичної діяльності. Операціоналізація регіонального виміру цього показника політичної культури здійснювалась на підставі таких емпіричних індикаторів: здатність респондентів до протидії уряду України та місцевій владі у випадку, коли вони утискають їхні права й інтереси; готовність опитаних взяти участь у різних заходах відстоювання своїх прав та інтересів. [21; 337 - 346].
Упродовж 11 років частка наших громадян, здатних (хоча б на вербальному рівні) протидіяти рішенням уряду, які утискають їхні права й інтереси, залишилась незначною. Після подій "помаранчевої революції" мало місце відчутне зростання даного показника в цілому по Україні, однак більше половини респондентів залишалися песимістами в оцінках свого впливу на вищий орган виконавчої влади країни. У регіональному вимірі помітне зростання кількості здатних вплинути на уряд зафіксовано лише в Центрі.
Передумовою практичного втілення соціального протесту є вибір найефективніших і водночас прийнятних для особистої участі засобів та заходів обстоювання своїх прав та інтересів.
До несанкціонованих заходів в опитуванні 2000 року відносились: бойкот; несанкціоновані мітинги, демонстрації; страйки; захоплення будівель, блокування шляхів сполучень; створення озброєних формувань. В опитуванні 2005 року цей перелік скоротився із вилученням останньої позиції як найменш імовірної для реального втілення. Але в опитуванні 2005 року до переліку варіантів ізнов увійшла зазначена позиція й було долучено участь у передвиборчих кампаніях.
Окремо варто спинитися на юридичному аспекті бойкоту як можливої форми соціального протесту. Бойкотування як реакція на рішення та дії (чи бездіяльність) органів державної влади та місцевого самоврядування, юридичних і посадових осіб у сфері управління в разі, коли вони порушують права та свободи громадян, у цілому є несанкціонованим. Проте чинна в Україні нормативно-правова база дає підставу тлумачити бойкот як легітимний спосіб захисту прав і свобод людини й громадянина в разі порушення їх державними органами або іншими суб'єктами правовідносин у різних сферах діяльності.
Загальною тенденцією останніх 11 років є поширення серед населення України думки про найбільшу ефективність та прийнятність для особистої участі таких форм соціального протесту, як збирання підписів під колективними відозвами та проведення законних мітингів і демонстрацій.
На особливу увагу заслуговує ставлення респондентів до несанкціонованих заходів соціального протесту після подій "помаранчевої революції". Як свідчать наведені дані, порівняно з попереднім роком по всіх регіонах зросла кількість готових підтримати несанкціоновані заходи протесту. Однак важливим для збереження конституційного порядку є той факт, що зростання показників на Сході та Півдні, більшість мешканців яких відчувають психологічну травму через програш підтримуваного ними кандидата на пост глави держави, не перевищує показників першого року президентства Л.Кучми. Натомість в абсолютних цифрах зросла частка готових підтримати несанкціоновані форми протесту на Заході та в Центрі, абсолютна більшість мешканців яких проголосували за переможця останніх президентських виборів в Україні. [25; 222 - 226].
Своєю чергою, найбільшою мірою частка соціально пасивних, які виражають відмову брати особисту участь у будь-якій із запропонованих форм соціального протесту, за період соціологічного спостереження зменшилась У Центрі та на Заході, тоді як на Сході та Півдні ситуація фактично не змінилася.
Отже, варіабельність оцінок історичного минулого, викликана розмаїттям соціокультурних стереотипів сприйняття історичних подій, помітно впливає і на сприйняття сьогоднішнього політичного життя, на політичні орієнтації та електоральний вибір регіональних спільнот. У цьому зв'язку можна говорити про два різновиди регіоналізму.
Західна Україна слугує прикладом готовності почасти поступитися власною самостійністю задля збереження унітарності української національної держави. Тут масова політична свідомість спрямована на збереження національної держави, а не політичного устрою. Водночас Схід і Південь виявляють регіоналізм самодостатності, за якого на перше місце виходить захист інтересів територіальної спільноти. Слід зазначити, що, на відміну від Донбасу, в АР Крим існує радше не економічна самодостатність, а передусім соціокультурна та ідеологічна відокремленість. [11; 49].
Позиція територіальної спільноти центральної частини України до подій "помаранчевої революції" була проміжною між Заходом, з одного боку, і Сходом та Півднем — з іншого, а тепер наявна регіональна диференціація політичних орієнтацій дає підстави говорити про певне ідеологічне протистояння Заходу та Сходу із Півднем, хоча за більшістю інших показників політичної культури ці регіони істотно не відрізняються.
Зокрема, впродовж останнього десятиріччя відбувалося поступове нівелювання відмінностей національної самоідентифікації мешканців різних регіонів України із зростанням рівня національної просторово-територіальної самоідентифікації та відповідне зниження локальної. Наближення громадян України у своїх уподобаннях до центристської платформи вможливлює зменшення впливу ідеологічних розбіжностей між прихильниками двох крайніх політичних течій: лівих і правих. Переважання центристської політичної платформи поміж інших політичних течій в усіх регіонах дає підстави стверджувати: політична ідентичність за показником близькості до певних політичних течій не є дезінтеграційним чинником політичної культури сучасного українського суспільства.
Варто також зазначити, що чимала кількість тих, хто політично не визначився або дистанціювався від будь-яких політичних течій, істотно зменшує вплив цього показника на формування політичної ідентичності регіональних спільнот. Регіональні варіативності розвитку політичної культури населення України не є усталеними в часовому континуумі, оскільки відчутно реагують на достатньо потужний вплив ситуативних чинників: інтересів регіональних еліт, конфігурації медійного простору й потенціалу інформаційних ресурсів, поточних політичних процесів. Відтак, той самий регіон може демонструвати різну динаміку окремих показників політичної культури залежно від конкретного проміжку часу. Тому відмінності між регіонами можуть полягати не тільки в міжрегіональних особливостях станом на певний проміжок часу ("статичні відмінності"), а й у різних темпах внутрішньорегіональної динаміки як реакції регіональної спільноти на зміни в соціально-політичному житті за останнє десятиріччя ("динамічні відмінності"). [5; 117].
Зафіксований відверто низький рівень довіри регіональних спільнот не тільки до основних загальнодержавних інститутів влади, а й до місцевих, відсутня масова підтримка політичних лідерів і течій сепаратистського штибу дає підстави говорити про відсутність "достатніх інституціональних передумов, які б "сфрагментували" державно-територіальну спільноту". Що ж до регіональної еліти, то вона також не зацікавлена загострювати відносини з центральною владою з огляду на свою недостатню спроможність конкурувати із потужними фінансово-промисловими групами Росії та побоювання втратити власний бізнес. У випадку Донбасу практично всі скільки-небудь фінансово привабливі приватизовані підприємства належать саме місцевій еліті. Отже, територіальна цілісність і суверенітет України є однією з головних передумов збереження капіталів для національної економічної еліти, незалежно від регіону проживання. Протилежна реакція, підвищена резистентність еліти Донбасу щодо центральної влади може бути спровокована намаганням Києва реприватизувати місцеві великі підприємства і таким чином "дотиснути" регіональні олігархічні групи. Такий сценарій розвитку є вельми небезпечним з огляду на існування феномена психологічної травми значної частини виборців Донбасу, які вважають, що програли президентські вибори та прагнуть реваншу на парламентських виборах 2006 року. Відмінності історичної ідентичності регіональних спільнот не позначаються на "індексі громадянськості", що є агрегованим показником рівня політичної залученості, активності та політичної ефективності. [6; 15 - 46].
Помітне зростання участі в законних мітингах, демонстраціях, згідно з опитуванням 2005 року, є наслідком передусім масових соціальних збурень під час останніх президентських виборів. Чи має це зростання лише ситуативний характер, або ж в українському суспільстві справді намітилася тенденція зростання соціальної активності та самоорганізації, можна буде сказати вже після парламентських виборів у березні 2006 року. Таким чином, з позицій обраного для аналізу функціонального підходу політичну культуру всіх регіонів України можна визначити як таку, що тяжіє до інтеграційно-пасивного типу з певними непринциповими відхиленнями. Зазначена типологізація не бере до уваги період "помаранчевої революції", яка слугує радше зразком форс-мажорних соціально-політичних обставин.
Що ж до стереотипів розвитку політичної культури регіональних спільнот, то тут насамперед викликає стурбованість помітне зростання авторитаризму в усіх регіонах України, але найпомітніше — в Західному регіоні, після завершення подій "помаранчевої революції". Отже, перед політичною елітою країни стоїть проблема легітимації чинних законів, без розв'язання якої неможливо побудувати інноваційно-демократичний тип масової політичної культури та рухатися в напрямі усталеної демократичної системи західного типу.
Дата: 2019-05-29, просмотров: 233.