Сторінка System : містить компоненти, що дозволяють мати доступ до програмного та апаратного забезпечення ПК.
Наприклад: Tіmer, Audіo - vіdіoplayer, вікно для малювання Paіnt - Box.
Компоненти Tіmer використовується для запуску процедур і функцій по обробці подій у зазначений інтервал часу, для контролю часу, тобто для виконання дій у реальному режимі часу. Це не візуальний компонент.
Має властивості:
- Enable (True, False) – використовується для генератора повідомлень.
- Іnterval – задається цілим числом у мілісекундах.
Має подію OnTіmer.
Сторінка Win32 : містить 32-бітні компоненти (після Delphi-2) загального призначення, що дозволяє розробку додатків у стилі Win98, 2000, NT.
Наприклад: календар, можливість корегування дат і часу, створення структури дерева, відтворення кліпів і т.д.
Візуальний компонент TdateTimePicker – поле введення, корегування дати і часу .
Має властивості :
Kind два значення:
dtk Date – корегування чи відображення дати.
dtk Time – корегування часу.
Властивість Data Mode дозволяє змінювати зовнішній вигляд календаря для дати, при цьому у властивостях Kind повинне бути значення dtkDate.
Значення dmComboBox – це поле зі списком (називається спадаючий чи календар, що випадає).
Значення dmUpDown – це коректування дати у вигляді лічильника.
Властивість Time - корегування часу.
Візуальний компонент TMonthCalendar – дозволяє швидко корегувати дату, готовий до роботи відразу після розміщення, ліворуч – колонка – номер тижня, використовуються кнопки переміщення, повернення на поточну дату з лічильником на сьогодні.
Лабораторна робота №8-9
Тема: Розробка інтерфейсу користувача з використанням компонентів SYSTEM і WIN 32.
Ціль: засвоїти інтерфейс користувача з використанням компонентів сторінок SYSTEM. і WIN32.
Хід роботи:
I .Створення цифрового годинника.
1.Відкрити новий додаток (проект).
2.Вибрати форму {клацнувши на ній}, змінити Caption- на FORMLR8, Name- на FLR8.
3.Видалити кнопки мінімізації і максимізації вікна {на властивості BorderIcons à розкрити [+] à встановити biSystemMenu – у TRUE , biMinimize і biMaximize - у FALSE
Результат буде видний на формі лише після компіляції}.
4.Розмістити в центрі форми мітку { компонент LABEL сторінки STANDART}.
Для резервування місця під розташовувані цифри змінити :
Caption-00:00:00 AM; Name-TimeLable1.
5.У властивості Font об'єкта TimeLabel вибрати колір, шрифт, розмір, стиль для годин; наприклад – жирний курсив, розмір 24 і т.д.
6.Перенести на форму зі сторінки SYSTEM компонент Timer (його ім'я за замовчуванням Timer1).
7.Обробити подію OnTimer {вибрати об'єкт Timer 1 і клацнути на закладці Events у вікні Інспектора Об'єктів.
Викликати процедуру (метод) обробки подвійним клацанням миші на значенні праворуч від події:
Procedure TFLR8.Timer1Timer(Sender: Tobject);
Begin
TimeLable1.Caption:=TimeToStr(Time);
End ; Цей код конвертує (переводить) поточний час у рядок String }.
8.Зкомпілювати додаток і запустити його. Вікно форми з ім'ям FormLR8 – без кнопок максимізації і мінімізації.
9.Вийти в Delphi на форму FormLR8.
II . Маніпуляція з кольорами форми – мерехтіння кольору форми.
1.Вибрати об'єкт Timer1 на формі.
2.Установити властивість Interval = 100
3.Код обробки події OnTimer доповнити процедурою (методом):
FLR8.Color := trunc ( $02ffffff * random );
Ім'я (Name) форми властивість кольору
4.Зкомпелювати і запустити проект.
III . Робота з календарем. Ви ведення повідомлення.
1.Розмістити на формі кнопку, змінити заголовок Caption на «Час», ім'я Name – Button1.
2.Розмістити на формі зі сторінки WIN32 візуальний компонент TDateTimePicker .
3.Встановити режим відображення дати з розкритим календарем (поле зі списком):
властивість DateMode = dmComboBox; властивість Kind = dtkDate.
4.Встановити режим у вигляді лічильника:
властивість DateMode = dmUpDown.
5.Обробити подію натинення кнопки «Час» для виведення в інформаційному діалоговому вікні повідомлень поточного часу:
MessageDlg('Поточний час
+ TimeToStr(DateTimePicker1.Time),mtInformation, [mbOK],0);
6.Впорядкувати розміщення об'єктів на формі {вибрати всі об'єкти форми: меню Edit ( Select all };
{Впорядкувати об'єкти : Edit → Align → діалогове вікно - по горизонталі → Center (центрувати)
по вертикалі → SpaceEqual (рівна відстань)}
7.Зкомпілювати і запустити додаток.
8.Зберегти модуль і проект.
Контрольні питання.
1.Призначення компонентів сторінки SYSTEM.
2.Компонент Timer, його властивості і події.
3.Призначення компонентів сторінки WIN32.
4.Властивості і значення компонента TDateTimePicker.
5.Властивості і значення компонента TMonthCalendar
6.Корегування дати і часу.
7.Впорядкуванння розміщення об'єктів на формі.
8.Видалення кнопок максимізації та мінімізіції на формі.
Директиви компілятора
Використовуються для зміни режимів функціонування (роботи) компілятора, впливають на ефективність виконання програми.
Розташовують директиви в коді програми безпосередньо перед текстом. Кожна директива заключається в фігурні дужки і має ознаку „$”. В одному рядку можна вказати декілька директив через кому: { $R+, $I+, $I_ Funct1.pas }
Типи директив:
1. перемикачі - вкл / відкл режим компілятора („+” / ”-„ , ON / OFF) . { $R+, $I+ }
Можуть бути локальними і глобальними.
2. з параметрами - конкретне значення. Наприклад: ім’я файла. { $I_ Funct1.pas }
3. умовної компіляціі - дозволяють в залежності від умов компілірувати або ні окремі фрагменти копій.
Для перевірки встановлених директив за замовчуванням -- функційні клавіші Ctrl + О або О (Options Compiler ).
Налагодити сторінку компілятора можна в діалоговому вікні Project Options установкою відповідних індикаторів.
1. {$R} – перевірка допустимих значень індексів масивів .
Дозволяє перевірити діапазон цілочисельних значень індексів, автоматично контролює
результати введення і виведення (за замовчуванням R- ).
2. {$І}- перевірка помилок введення /виведення, автоматично контролює результати введення - виведення (за замовчуванням І+).
Аналізується код помилки процедурою І / О RESULT
0 – Відсутність помилки;
2 – Файл не знайдений;
3 – Помилка в імені файла;
4 – Забагато відкритих файлів: збільшити кількість відкритих файлів в налаштуванні;
5 – Файл ушкоджений;
100 – Кінець файла;
101 – Диск переповнений;
106 – Помилка введення при роботі з файлами;
3. {$I_ім’я файла} – підключає на етапі компіляції розроблені раніше файли;
4. {$Q} – переповнення при цілочисельних операціях;
5. {$Р} – розширення параметрів процедур і функцій у вигляді рядків;
6. {$С+} – перевірка тверджень.
Лабораторна робота №10
Тема:”Консольний додаток”.
Ціль: У режимі консольного додатка відпрацювати основний модуль задачі курсового проекту.
Послідовність виконання:
1.Запустити Delphi; відкрити новий додаток { File à New Application }.
2. Закрити наступні вікна:
форми Form1;
інспектора об'єктів Object inspector;
модуль додатку Unit1.pas( без збереження ).
àна екрані лише головне вікно Delphi.
3. З меню Projectà View Source (перегляд)à з'являється вікно головної
процедури додатка, назва Project1.dpr.
4. Набираємо текст (код) програми на Паскалі.
5. Перший рядокà{$Apptype Console} – директива компілятора.
6. У тексті програми перед (end.) повинeн бути оператор Readln;
зкомпілювати код програми меню { Project à Compile } і запустити в роботу
{ Run ß à F 9}.
7. На екрані – вікно Dos.
Контрольні запитання :
1. Директиви компілятора.
2. Класифікація директив.
Лабораторна робота № 11
Тема: „Налагодження інтегрованого середовища розробника”
Хід роботи:
1. Відминити - відновити вивід на екран палітри компонентів
{ View → ToolBars → Component Palette } { Вид→Панель инструментов→Палитра компонентов } .
2. Відминити - відновити вивід на екран панелі інструментів { View → ToolBars → Standard } {Вид→Панель инструментов→Стандарт } .
3. Додати кнопку на панелі інструментів, Comands { View → ToolBars → Customize (налагодження)→ в i кно зі сторінками Categories (мелю) та Comands (команди). Вибрати меню файл і команду мишкою перетягнути кнопку на панель. Видалити кнопку з панелі}.
4. Відминити - відновити вивід на екран інспектора об'єктів { View → ToolBars → Object Inspeclor ( Інспектор об ’ єктів)( F 11)} .
5. Додати елемент в меню { Tools (інструменти)→ Configure Tools (конфігурація інструментів)→ у вікні діалогової панелі Tool Options натиснути Add → Tools Properties (властивосиі інструментів), натиснути Brows → зі списку вибрати задачу, відкрити її; у вікні Title дати заголовок - наприклад Matric → Ok y вікні Tools Properties → Close → задача включена в Tools } .
6. Змінити порядок задач у списку Tools { у списці Tool Option вибрати потрібну задачу і перемістити її на початок списку кнопками Move Up } .
7. Видалити задачу зі списка Tools { вибрати задачу зі списку Tools → Delete } .
8. Перемістити сторінку палітри компонентів System перед Standart { натиснути правою кнопкою миші на палітрі компонентів → висвітиться контексне меню Properties (властивості) → діалогове вікно Palette Properties з двома колонками → у списці сторінок Page вибираємо System та переміщуємо її}.
9. Додати нову сторінку в палітру з назвою "37 " { в діалоговому вікні Palette Properties натиснути на Add і вводимо нове ім 'я сторінки GR 37 }.
10.Видалення сторінки { в діалоговому вікні Palette Properties натиснути на сторінці GR 37_( mo 6 mo вибираємо її) та на кнопку Delete } .
Дата: 2019-05-29, просмотров: 194.