ФЕДЕРАЛЬНОЕ ГОСУДАРСТВЕННОЕ БЮДЖЕТНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ
«ДОНСКОЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ ТЕХНИЧЕСКИЙ УНИВЕРСИТЕТ»
(ДГТУ)
Кафедра
«Мировые языки и культуры»
Контрольные задания
по дисциплине
«Практическая грамматика английского языка»
для студентов заочной формы обучения
по направлению: 45.03.02 Лингвистика
I курс
(1 семестр)
Ростов-на-Дону
2018
Составители: Кужелев М.А., Солдатов Б.Г.
Методические указания и контрольная работа №1 по дисциплине «Практическая грамматика английского языка» для студентов 1 курса заочной формы обучения. Направление 450302 Лингвистика
Данные методические указания предназначены для студентов-заочников первого года обучения (1 семестр) по направлению «Лингвистика». Методические указания определяют основные направления самостоятельной работы студентов. Контрольные задания позволяют развить у студентов навыки и умения использования теории английской граматики.
Методические указания содержат требования к экзамену, рекомендации по оформлению контрольной работы №1
МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ СТУДЕНТАМ
Содержание зачета
I. Проверка знаний теоретического материала на английском языке
II. Перевод предложений по изученному материалу
При подготовке к контрольной работе рекомендуется использовать следующие учебники и учебные пособия:
1. Грамматика английского языка. Каушанская В.Л., Ковнер Р.Л. и др. 5-е изд., испр. и доп. - М.: 2008 - 384 с.
2. Английская грамматика XXI века, Универсальный эффективный курс, Ионина А.А., Саакян А.С., 2015
3. R.Murphy. English Grammar in Use. CambridgeUniversityPress, 2014
Общие требования к выполнению контрольной работы
Памятка студенту
Контрольная работа предназначена для студентов заочной формы обучения направления 45.03.02 Лингвистика.
Контрольное задание предлагается в двух вариантах. Номер варианта определяется по последней цифре номера зачетной книжки студента:
1,3,5,7,9 – 1-й вариант;
2,4,6,8,0 – 2-й вариант;
Контрольная работа должна быть выполнена в отдельной тетради. На обложке тетради необходимо указать следующие данные: факультет, курс, номер группы, фамилию, имя и отчество, дату, номер контрольного задания и вариант.
Первую страницу необходимо оставить чистой для замечаний и рецензии преподавателя.
Все предлагаемые к выполнению задания (включая текст заданий на английском языке) переписываются на левой стороне разворота тетради, а выполняются на правой.
Контрольная работа должна быть написана четким подчерком, для замечаний преподавателя следует оставить поля.
Контрольная работа, выполненная не полностью или не отвечающая вышеприведенным требованиям, не проверяется и не засчитывается.
Проверенная контрольная работа должна быть переработана студентом (та часть ее, где содержатся ошибки и неточности перевода или неправильное выполнение заданий) в соответствии с замечаниями и методическими указаниями преподавателя.
Все задания должны быть выполнены в письменной форме.
Темы:
1. Имена существительные, артикли.
2. Имена прилагательные, степени сравнения.
3. Местоимения.
4. Глагол, категории глагола.
5. Времена группы Present
Вариант 1.
1. State to what part of speech each word in bold type belo п gs.
1. We have received а wire from Moscow. 2. Wire me as soon as you arrive in
Moscow. 3. I iron my clothes with an iron. 4. The iron bars were covered with
rust. 5. Iron is heavy. 6. Let mе drive as quick as possible. 7. We had а long drive
in а motor-car. 8. Your hat wants а brush. 9. I brush ту hair with а hair-brush.
2.Write (с ) countable or (u) uncountable.
1. sugar 11. house
2. pen 12. bоу
3. bird 13. fruit
4. transport 14. luggage
5. housework 15. chess
6. ball 16. food
7. soap 17. Dog
8. bridge 18.weather
9.news 19.sausage
10.water 20.furniture
3.State whether the п ouns in bold type are со u п t а bl е or uncountable. Translate the
sentences into Russian.
1. The bох is made of iron. 2. А red-hot iron pressed her haпd. 3. Не saw а light
in one window on the ground floor. 4. The mооn gave good light though it was
low in the sky. 5. The boys stood on the bank throwing stones into the river.
4.Translate the following sentences into English.
A: 1. Мне нужен ваш совет в этом вопросе. 2. Многие из этих советов намочень пригодились. 3. Все сведения были очень важные. 4. Мы получилитакие же сведения. 5. Эти деньги не мои. 6. Сколько у тебя денег? - У менямало денег; их не хватит на покупку приемника. 7. Его знания в этой области поразили нас. 8. Ваших знаний недостаточно, чтобы выполнить эту работу. 9. Его работы в области физики широко известны. 1О. Какая интересная работа! 11. Какие вы нам принесли новости? 12. Эти новости ужевсем известны. 13. Какая дождливая погода! 14. В детстве её волосы былисовсем светлые; теперь они потемнели. 15. Я могу рассказать вам об оченьинтересных явлениях, которые наблюдались нашими учеными.
5. Fill in the blanks:
1. | The bank robbers asked ______ to squat down. | ||||||
(A) | all | ||||||
(B) | everyone | ||||||
(C) | everything | ||||||
(D) | no one | ||||||
2. | Which shall I take ? ______ will do. | ||||||
(A) | Any | ||||||
(B) | Neither | ||||||
(C) | Everyone | ||||||
(D) | None | ||||||
3. | We bought some eggs from the market ______ is fresh. | ||||||
(A) | No one | ||||||
(B) | Many | ||||||
(C) | None | ||||||
(D) | Much | ||||||
4. | ______ was burnt to ashes in the fire. | ||||||
(A) | All | ||||||
(B) | Some | ||||||
(C) | Everything | ||||||
(D) | Each | ||||||
5. | ______ you or I am wrong. | ||||||
(A) | Both | ||||||
(B) | Any | ||||||
(C) | Either | ||||||
(D) | Neither |
6. For each of the questions below, choose the best answer
1. | Todd bought ______ a new bike because his last one could not start up anymore. | ||||||
(A) | yourselves | ||||||
(B) | himself | ||||||
(C) | myself | ||||||
(D) | ourselves | ||||||
2. | Keep this to ______. If anyone finds out, you and I are done for. | ||||||
(A) | themselves | ||||||
(B) | yourself | ||||||
(C) | himself | ||||||
(D) | herself | ||||||
3. | The dog found ______ a playmate. Ironically, it's my neighbor's cat. | ||||||
(A) | itself | ||||||
(B) | ourselves | ||||||
(C) | myself | ||||||
(D) | themselves | ||||||
4. | We enjoyed ______ last night, staying at home and watching old movies with popcorn. | ||||||
(A) | himself | ||||||
(B) | ourselves | ||||||
(C) | themselves | ||||||
(D) | itself | ||||||
5. | Give ______ a break. You, guys, have earned it after working for 48 hours nonstop. | ||||||
(A) | herself | ||||||
(B) | ourselves | ||||||
(C) | yourselves | ||||||
(D) | yourself |
7. Choose the countable or uncoutable nouns to complete the following sentences
1. I want something to read. I'm going to buy _______.
A. ? some paper
B. ? a paper
2. We had _________ when we were in Greece.
A. ? very good weather
B. ? a very good weather
3. The apartment is empty. They haven't got any _______ yet.
A. ? furniture
B. ? furnitures
4. Bad news _______ make anybody happy.
A. ? don't
B. ? doesn't
5. I'm sorry for being late. I forgot money at home. Wait for me, I’ll take_____ in my car.
A. ? them
B. ? it
Choose the right word.
1. I don't like horror films. I think they are (frightening/frightened) and (boring/bored). 2. Don't look so (surprising/surprised). Of course, it war a (surprising/surprised) decision but we had no other out. 3. It was a (tiring/tired) journey. I wish I hadn't it. I feel completely (exhausting/exhausted) after. 4. The football match was (disappointing/disappointed). Our team lost the game and we left the stadium quite (disappointing/disappointed). 5. He can't remember his pupils' names. It seemed funny at first, but now it is rather (embarrassing/embarrassed).
Choose the right variant
Martin was the (more talented/most talented) of the two brothers. 2. Of the three shirts I like the blue one (better/best). 3. My dog is the (prettier/prettiest) of the two. 4. This summary is the (better/best) of the two presented. 5. There are nine planets in our solar system and Pluto is the (farther/farthest).
Translate into English.
1. Кто из этих двух лучший ученик? 2. Она примерила (try on) свои два платья и надела самое нарядное (smart). 3. Он осмотрел все компьютеры и купил самый современный (modern). 4. Кто самый высокий ученик в классе? 5. Из двух игрушек мальчик выбрал самую яркую.
PRESENT CONTINUOUS
Supply the correct form for the verbs in brackets.
1. Hurry! The bus (approach).
2. Excuse me, what language you (speak)?
3. The children (play) football in the yard now.
4. They (listen) to a new record in the living room.
5. I know Mr. Brook (stay) in the Hilton.
6. Let's go home. It (get) chilly.
7. you (leave) for Berlin tomorrow?
8. I don't understand English, I (learn) it.
9. Why they (laugh)? Did I say anything funny?
10. Our parents (come) back from Turkey.
PRESENT PERFECT
supply the correct form for the verbs in brackets.
1.We never (hear) him talk so much before.
2. My aunt (stay) with us for a week.
it (stop) raining yet?
4. I (meet) a lot of interesting people in the past few days.
5. The car already (break) down twice this month.
6. you (have) a holiday this year yet?
7. Ron looks happy. He just (find) a new job.
8. You should not smoke so much. You (smoke) ten cigarettes since morning.
9. you ever (visit) that country?
10. The little girl never (eat) caviar.
PRESENT PERFECT CONTINUOUS
Rewrite the sentences using the Present Perfect Continuous and the words in italics. The first sentence has already been done for you.
1. It is snowing. (since morning) It has been snowing since morning.
2. Your friend is waiting for you. for over an hour)
3. Are you crying? (How long ?)
4. My elder sister is studying German. (for five years)
5. Kevin is looking for a new house. (since June)
6. The children are playing football in the yard. (since it stopped raining)
7. Harry is working in Leeds. (since Easter)
8. The girls are looking through a fashion magazine. (since dinner time)
9. My husband is repairing his car. (since he came home)
Вариант 2.
Old seamen like to talk about pastdangers at sea. 2. Her hair has gone quite grey.3. Among the guests I saw а man with hardly а hair on his head. 4. I prefer fishfor supper. 5. All the water rushed out апd the reeds were full off fishes.
A. some bread
B. a bread
2. She gave me some good _______.
A. advices
B. advice
3. It's very difficult to find a ______ at the moment.
A. job
B. work
4. I want to write some letters. I need _______.
A. a writing paper
B. some writing paper
5. When the fire started, there was _______.
A. a complete chaos
complete chaos
Choose the right word.
1. I don't like horror films. I think they are (frightening/frightened) and (boring/bored). 2. Don't look so (surprising/surprised). Of course, it war a (surprising/surprised) decision but we had no other out. 3. It was a (tiring/tired) journey. I wish I hadn't it. I feel completely (exhausting/exhausted) after. 4. The football match was (disappointing/disappointed). Our team lost the game and we left the stadium quite (disappointing/disappointed). 5. He can't remember his pupils' names. It seemed funny at first, but now it is rather (embarrassing/embarrassed).
Elder e) additional
Next g) least good
Worst j) closer
Choose the right variant
Martin was the (more talented/most talented) of the two brothers. 2. Of the three shirts I like the blue one (better/best). 3. My dog is the (prettier/prettiest) of the two. 4. This summary is the (better/best) of the two presented. 5. There are nine planets in our solar system and Pluto is the (farther/farthest).
Translate into English .
PRESENT CONTINUOUS
She (travel) abroad now.
He always (forget) things.
6. Look! Somebody (carry) your bags.
Choose the correct form.
A. is coming
B. comes
A. always stays
B. is always staying
A. are always quarrelling
B. always quarrel
A. are hiding
B. hide
A. stays
B. is staying
PRESENT PERFECT
PRESENT PERFECT CONTINUOUS
ФЕДЕРАЛЬНОЕ ГОСУДАРСТВЕННОЕ БЮДЖЕТНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ
«ДОНСКОЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ ТЕХНИЧЕСКИЙ УНИВЕРСИТЕТ»
(ДГТУ)
Кафедра
«Мировые языки и культуры»
Контрольные задания
по дисциплине
«Практическая грамматика английского языка»
для студентов заочной формы обучения
по направлению: 45.03.02 Лингвистика
I курс
(1 семестр)
Ростов-на-Дону
2018
Составители: Кужелев М.А., Солдатов Б.Г.
Методические указания и контрольная работа №1 по дисциплине «Практическая грамматика английского языка» для студентов 1 курса заочной формы обучения. Направление 450302 Лингвистика
Данные методические указания предназначены для студентов-заочников первого года обучения (1 семестр) по направлению «Лингвистика». Методические указания определяют основные направления самостоятельной работы студентов. Контрольные задания позволяют развить у студентов навыки и умения использования теории английской граматики.
Методические указания содержат требования к экзамену, рекомендации по оформлению контрольной работы №1
МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ СТУДЕНТАМ
Содержание зачета
I. Проверка знаний теоретического материала на английском языке
II. Перевод предложений по изученному материалу
При подготовке к контрольной работе рекомендуется использовать следующие учебники и учебные пособия:
1. Грамматика английского языка. Каушанская В.Л., Ковнер Р.Л. и др. 5-е изд., испр. и доп. - М.: 2008 - 384 с.
2. Английская грамматика XXI века, Универсальный эффективный курс, Ионина А.А., Саакян А.С., 2015
3. R.Murphy. English Grammar in Use. CambridgeUniversityPress, 2014
Общие требования к выполнению контрольной работы
Памятка студенту
Контрольная работа предназначена для студентов заочной формы обучения направления 45.03.02 Лингвистика.
Контрольное задание предлагается в двух вариантах. Номер варианта определяется по последней цифре номера зачетной книжки студента:
1,3,5,7,9 – 1-й вариант;
2,4,6,8,0 – 2-й вариант;
Контрольная работа должна быть выполнена в отдельной тетради. На обложке тетради необходимо указать следующие данные: факультет, курс, номер группы, фамилию, имя и отчество, дату, номер контрольного задания и вариант.
Первую страницу необходимо оставить чистой для замечаний и рецензии преподавателя.
Все предлагаемые к выполнению задания (включая текст заданий на английском языке) переписываются на левой стороне разворота тетради, а выполняются на правой.
Контрольная работа должна быть написана четким подчерком, для замечаний преподавателя следует оставить поля.
Контрольная работа, выполненная не полностью или не отвечающая вышеприведенным требованиям, не проверяется и не засчитывается.
Проверенная контрольная работа должна быть переработана студентом (та часть ее, где содержатся ошибки и неточности перевода или неправильное выполнение заданий) в соответствии с замечаниями и методическими указаниями преподавателя.
Все задания должны быть выполнены в письменной форме.
Темы:
1. Имена существительные, артикли.
2. Имена прилагательные, степени сравнения.
3. Местоимения.
4. Глагол, категории глагола.
5. Времена группы Present
Вариант 1.
1. State to what part of speech each word in bold type belo п gs.
1. We have received а wire from Moscow. 2. Wire me as soon as you arrive in
Moscow. 3. I iron my clothes with an iron. 4. The iron bars were covered with
rust. 5. Iron is heavy. 6. Let mе drive as quick as possible. 7. We had а long drive
in а motor-car. 8. Your hat wants а brush. 9. I brush ту hair with а hair-brush.
2.Write (с ) countable or (u) uncountable.
1. sugar 11. house
2. pen 12. bоу
3. bird 13. fruit
4. transport 14. luggage
5. housework 15. chess
6. ball 16. food
7. soap 17. Dog
8. bridge 18.weather
9.news 19.sausage
10.water 20.furniture
3.State whether the п ouns in bold type are со u п t а bl е or uncountable. Translate the
sentences into Russian.
1. The bох is made of iron. 2. А red-hot iron pressed her haпd. 3. Не saw а light
in one window on the ground floor. 4. The mооn gave good light though it was
low in the sky. 5. The boys stood on the bank throwing stones into the river.
4.Translate the following sentences into English.
A: 1. Мне нужен ваш совет в этом вопросе. 2. Многие из этих советов намочень пригодились. 3. Все сведения были очень важные. 4. Мы получилитакие же сведения. 5. Эти деньги не мои. 6. Сколько у тебя денег? - У менямало денег; их не хватит на покупку приемника. 7. Его знания в этой области поразили нас. 8. Ваших знаний недостаточно, чтобы выполнить эту работу. 9. Его работы в области физики широко известны. 1О. Какая интересная работа! 11. Какие вы нам принесли новости? 12. Эти новости ужевсем известны. 13. Какая дождливая погода! 14. В детстве её волосы былисовсем светлые; теперь они потемнели. 15. Я могу рассказать вам об оченьинтересных явлениях, которые наблюдались нашими учеными.
5. Fill in the blanks:
1. | The bank robbers asked ______ to squat down. | ||||||
(A) | all | ||||||
(B) | everyone | ||||||
(C) | everything | ||||||
(D) | no one | ||||||
2. | Which shall I take ? ______ will do. | ||||||
(A) | Any | ||||||
(B) | Neither | ||||||
(C) | Everyone | ||||||
(D) | None | ||||||
3. | We bought some eggs from the market ______ is fresh. | ||||||
(A) | No one | ||||||
(B) | Many | ||||||
(C) | None | ||||||
(D) | Much | ||||||
4. | ______ was burnt to ashes in the fire. | ||||||
(A) | All | ||||||
(B) | Some | ||||||
(C) | Everything | ||||||
(D) | Each | ||||||
5. | ______ you or I am wrong. | ||||||
(A) | Both | ||||||
(B) | Any | ||||||
(C) | Either | ||||||
(D) | Neither |
6. For each of the questions below, choose the best answer
1. | Todd bought ______ a new bike because his last one could not start up anymore. | ||||||
(A) | yourselves | ||||||
(B) | himself | ||||||
(C) | myself | ||||||
(D) | ourselves | ||||||
2. | Keep this to ______. If anyone finds out, you and I are done for. | ||||||
(A) | themselves | ||||||
(B) | yourself | ||||||
(C) | himself | ||||||
(D) | herself | ||||||
3. | The dog found ______ a playmate. Ironically, it's my neighbor's cat. | ||||||
(A) | itself | ||||||
(B) | ourselves | ||||||
(C) | myself | ||||||
(D) | themselves | ||||||
4. | We enjoyed ______ last night, staying at home and watching old movies with popcorn. | ||||||
(A) | himself | ||||||
(B) | ourselves | ||||||
(C) | themselves | ||||||
(D) | itself | ||||||
5. | Give ______ a break. You, guys, have earned it after working for 48 hours nonstop. | ||||||
(A) | herself | ||||||
(B) | ourselves | ||||||
(C) | yourselves | ||||||
(D) | yourself |
7. Choose the countable or uncoutable nouns to complete the following sentences
1. I want something to read. I'm going to buy _______.
A. ? some paper
B. ? a paper
2. We had _________ when we were in Greece.
A. ? very good weather
B. ? a very good weather
3. The apartment is empty. They haven't got any _______ yet.
A. ? furniture
B. ? furnitures
4. Bad news _______ make anybody happy.
A. ? don't
B. ? doesn't
5. I'm sorry for being late. I forgot money at home. Wait for me, I’ll take_____ in my car.
A. ? them
B. ? it
Дата: 2018-12-28, просмотров: 429.