If you want to be successful, you’ll have to get used to……… (work hard).
Nick was soon tired. He was not used……….………the stairs (climbing).
He used to…………………………..…when I spoke (listen attentively).
When I was in the country I got used to……..…….…………(drink milk).
When I was a child, I used to ……………………………(collect stamps).
Verbals: The Participle I The Participle II
Причастие I ( The Participle I ) является неличной формой глагола и имеет окончание -ing ( stopping). Оно занимает промежуточное положение между глаголом и прилагательным, а также частично между глаголом и наречием. Причастие I имеет форму времени и залога, но время действия, выраженное Причастием I, имеет относительное значение,
т. е. обозначает одновременность или предшествование по отношению к действию, выраженному глаголом в личной форме (He looked at the carpet while waiting for her answer). Глагольные свойства Причастия I совпадают с глагольными свойствами герундия, оно может:
— иметь прямое дополнение (Opening the door, he went out on the street);
— определяться наречием (The children were really excited about opening their presents) .
Функции определения и обстоятельства являются общими как для Причастия I, так и для герундия. НО: герундий в этих функциях всегда употребляется с предлогом, а Причастие I — без предлога либо с союзами when или while (в роли обстоятельства времени). Do you know the woman talking to Tom? Feeling hungry, I decided to make myself a sandwich. Причастие I употребляется для образования сложных глагольных форм группы Continuous (When I arrived at the party everyone was dancing.).
Причастие II ( The Participle II ) также является неличной формой глагола и имеет окончание - ed, у неправильных глаголов оно соответствует V3. В предложении Причастие II может быть:
— определением (Books borrowed from the library must be returned in two weeks.);
— обстоятельством (Deeply affected, he left the room.);
— частью сказуемого (The gate was locked.).
Practice:
1. Образуйте Participle 1 от следующих глаголов:
To talk, to come, to know, to say, to change, to hear, to show, to arrive, to do, to open, to give, to laugh.
1. Переведите следующие предложения на русский язык, обращая внимание на перевод причастий. Определите их функцию в предложении:
1. Leaving the cinema the people were talking about the film.
2. The boy was looking at me smiling.
3. Walking slowly along the street he met his friends.
4. Two smiling girls sat on the bench talking gaily.
5. There were many people standing at the bus stop.
6. I am talking to my old friend.
2. Образуйте Participle II от следующих глаголов:
To use, to write, to repeat, to discuss, to invite, to attack, to bring, to play, to leave, to give, to open, to spend, to see, to take.
Переведите следующие предложения на русский язык, обращая внимание на перевод причастий. Определите их функцию в предложении:
1. He stopped before a closed door.
2. A car driven by an old man came along the road.
3. This film was shown last night.
4. The man called Peter came up to us.
5. We could not see the sun covered by dark clouds.
6. Have you already heard the latest news?
5. Раскройте скобки, используя Participle I и Participle II :
1. This is a letter (to address) to you.
2. (to go) through the perk, I met him.
3. I like to read stories (to write) by this author.
4. (to translate) this article we learned some interesting facts.
5. She found the key (to lose) by me yesterday.
6. Do you know the boys (to play) tennis?
The Complex sentence
Сложноподчиненное предложение состоит из главной и придаточной (или нескольких) частей. Придаточные делятся на разные типы. Сложносочиненное состоит из двух и более равноправных частей.
Типы сложных предложений
Типы придаточных предложений:
1. Определительные придаточные предложения: I know the man who wrote this book.
Местоимения who , which часто могут опускаться:
The girl (whom) I met yesterday was beautiful.
The book (which) I read was very boring.
Предлоги обычно находятся в конце придаточного предложения:
I spoke to a boy. → He is the boy (who) I was spoke to.
2. Придаточные, вносящие дополнительную информацию сообщают информацию, которая может быть опущена, и выделяются запятыми: Mary , who is English , is coming to stay in our house . Они могут относиться и к одному слову, и ко всей части предложения: We went to see the latest Star Wars film , which was fabulous .
В этих придаточных относительные местоимения всегда сохраняются: Chocolate , which I love , gives me energy .
3. Придаточные причины и следствия присоединяются следующими конструкциями:
1. so many / so few ( that ) — с исчисляемыми существительными:
I have got so many CDs that I don’t know where to put them!
2. so much/so little (that) с неисчисляемыми существительными:
They spent so much time in the park that they missed their bus.
3. so … that с прилагательными и наречиями:
I’m so glad (that) I passed my exam.
4. such a с исчисляемыми существительными в единственном числе:
I had such a fabulous day (that) I didn’t want to go home.
5. such … that с исчисляемыми существительными во множественном числе и неисчисляемыми существительными:
It was such good news (that) we couldn’t believe it!
Наречия too, enough могут выражать отрицательное отношение к чему-то — что-то нежелательно или раздражает: I ’ ve eaten too much ( food ). I feel sick! My coffee’s too hot. I can’t drink it. It was cold enough to snow. I’ve had enough food.
4. Придаточные времени, которые присоединяются следующими конструкциями:
After |
+ Present Simple | Когда событие в будущем уже произойдет | I’ll see you after I get back home. |
As soon as | Непосредственно после какого-то события | As soon as they arrive at the station, call a taxi. | |
Before | Раньше какого-либо события в будущем | Finish your work before Mum comes home. | |
By the time (that) | К тому времени как… | He’ll have gone by the time you get here. | |
Immediately | В то же время как… | Make sure you insure the house immediately. | |
Once | Непосредственно за каким-то событием в будущем | Once she arrives, we can start. | |
Suppose/supposing | Представь, что… | Supposing you fall ill, what will you do? | |
Until | До того времени, как…(продолжать) | Keep reading until I tell you to stop. | |
When | Непосредственно за событием в будущем | I’ll call you when I/m free. | |
Whenever | В любое время | Phone me whenever it’s convenient. | |
While | В течение какого-то времени | Let’s forget work while we’re on holiday. |
5. Придаточные условия, которые присоединяются следующими конструкциями:
If |
+ Present Simple | Если | If the weather is fine… |
As/so long as | Но только если… | I’ll come as/so long as you pay. | |
(just) in case | Это возможно в случае… | Take an umbrella just in case it rains. | |
On condition that | При условии, что… | I’ll lend you money on condition that you give it back soon. | |
Provided/providing (that) | Только в случае если… | We’ll get there on time provided we leave now. | |
Unless | За исключением… | We won’t go for a walk unless it’s sunny. | |
Whether (…or not) | Вводит возможные или альтернативные события в будущем | Whether we win or not depends on how committed we are. |
Примечание: союзами if , when , whether могут присоединяться придаточные, отвечающие на вопрос «что». В этом случае, вместо Present Simple используется Future Simple: I doubt if/whether Ann will come. I don’t know when they’ll come back.
Practice:
1. Прочитайте текст, найдите в нем придаточные, вносящие дополнительную информацию:
We think we are most advanced creatures on the planet. But if we look a little deeper, we will realize that all our inventions, which make life easier, are really just copies of things already found in nature. Here are a few examples of the incredible things animals can do.
We may have invented heat-seeking cameras which find disaster victims, but snakes can ‘see’ heat. Rattlesnakes have sensors which can detect small changes in temperature. They ‘see’ us by the heat that surrounds us, so they can find their prey in the dark. Even our footprints leave some warmth, which can be detected long after we have passed. This means snakes know where we are and where we have been.
We discovered electricity and ways of looking for it. However, creatures which live in the sea have electrosensors which can detect electricity.
A swimmer who is injured gives off electricity — his heartbeat and his nerves flashing on and off in panic. A shark wouldn’t ‘see’ him through its eyes, which are very small, but it would fell the swimmer’s fear.
2. Составьте из пар предложений одно, используя соответствующие союзы, где это необходимо:
Необходимая информация :
The Asian elephant is a large mammal. Its pregnancy lasts 22 months.
The anabas is a fish. It can climb trees.
The chameleon is a lizard. It can change colour.
The mosquito is a malaria-carrying insect. It causes 2000000 deaths a year.
Дополнительная информация :
The tiger is only found in Asia. It is the largest member of the cat family.
Camels are used for trips across the desert. They can drink 113 litres of water in half an hour.
The ostrich is the world’s tallest bird. It cannot fly.
Electric eels kill fish by electrocuting them. They eat half of their body weight in food every day.
3. Запишите несколько дат, имен, названий и объясните, что они означают, следуя модели:
Model: 1960 — That was the year when I was born.
4. Подчеркните правильное слово в следующих предложениях и переведите их:
1. Until/When he arrives, everyone must stand.
2. Please phone your dad by the time/immediately.
3. As soon as/ Before you hear the alarm, run for the exit.
4. Supposing/In case you had a baby girl — what would you call her?
5. We’re not going to stop digging until/ as soon as we find the ancient ruins.
Дата: 2018-12-21, просмотров: 1257.