Методические указания
по организации самостоятельной работы студентов
по дисциплине «Иностранный язык» (Английский)
для студентов направления подготовки
44.03.01 Педагогическое образование
Направленность (Профиль) "Образование в области безопасности жизнедеятельности"
Ставрополь 2018
Практическое занятие 2 -3
МОЯ СЕМЬЯ
MY FAMILY
Теоретическая часть
Данный лексический материал предназначен для того, чтобы студенты могли читать специальные тексты и подготовить монологическое высказывание по теме.
Vocabulary:
name (first name, Christian name) имя
patronimic, middle name отчество
surname, second name фамилия
namesake тезка
maiden name девичье имя, фамилия
nickname прозвище
pet name ласкательное имя
call называть
call by first name называть по имени
call smb. after назвать чьим-то именем
change one's name back взять прежнюю фамилию
call smb. names ругать, оскорблять кого-либо
good-looking красивый, миловидный
wife жена
husband муж
slim стройный
experienced опытный, квалифицированный
broad-shouldered широкоплечий
to play the guitar играть на гитаре
to repair чинить, ремонтировать
to be handy with smth быть искусным в чем-то
to take to pieces разбирать на части
to manage cуметь, справиться
to fix исправлять, чинить
to have much in common иметь много общего
to be fond of smth увлекаться чем-то
to go in for smth заниматься чем-то
opinion мнение
upbringing воспитание
to take care of smb заботиться о ком-то
she is good at cooking она хорошо готовит
she is clever with her hands у нее умелые руки
to tidy убирать
pensioner пенсионер
to run the house вести хозяйство
to knit вязать
accountant бухгалтер
joint venture company совместное предприятие
scientist ученый
relative родственник
to be an only child быть единственным ребенком
twins близнецы
family pedigree семейная родословная
grandchildren внуки
ancestor предок
Godfather крестный отец
to be single быть холостым, неженатым
well-educated хорошо-образованный
ex (former) бывший
to wish smb. all the happiness in the world желать самого лучшего
sister-in-law золовка
brother-in-law деверь
mother-in-law свекровь, теща
father-in-law свекор, тесть
daughter-in-law невестка
son-in-law зять
to lose one's temper for no reason выходить из себя без причины
uncle дядя
aunt тетя
nephew племянник
niece племянница
cousin двоюродный брат, сестра
to miss smb. badly скучать сильно по ком-нибудь
nursery school детский сад
to take after быть похожим на
fair-haired светловолосый
even-tempered уравновешенный
to be in a good mood быть в хорошем настроении
to be deeply attached to smb быть глубоко привязанным
to get on well ладить
marriage женитьба
date свидание
to date smb встречаться с кем-то
make a date назначить свидание
a boy- (girl) friend друг (подруга)
court smb ухаживать за кем-то
courtship сватовство
fall in love влюбиться
propose to smb сделать предложение
be engaged to smb быть помолвленным
engagement помолвка
break one's engagement разорвать помолвку
fiance(e) жених, невеста
marry smb жениться, выходить замуж
marry for love выйти замуж, жениться по любви
be married/ get married жениться, выходить замуж
marriage certificate свидетельство о браке
marriage for convenience брак по расчету
illegal marriage незаконный брак
misalliance неравный брак
batchelor холостяк
dowry приданое
wedding свадьба, бракосочетание
wedding service венчание
civil marriage гражданский брак
wedding ring обручальное кольцо
matrimony супружество, брак
spouse супружеская чета, супруг(а)
prenuptial agreement брачный договор
bride's maids подружки невесты
best-man свидетель со стороны жениха
new(ly)-weds молодожены
honey-moon медовый месяц
divorce развестись
argue, have a row, quarrel ссориться, ругаться
to find faults with smb. придираться к кому-либо
Задания
Задание 1. Прочитайте и переведите текст:
MY FAMILY
I am Alex Novikov. Alex is my first name and Novikov is my surname. I am 17 years old. I want to tell you a few words about my family. My family is large. I have got a mother, a father, a sister, a brother and a grandmother. There are six of us in the family.
First of all some words about my parents. My mother is a teacher of biology. She works in a college. She likes her profession. She is a good-looking woman with brown hair. She is 44 but she looks much younger. She is tall and slim.
My father is a computer programmer. He is very experienced. He is a broad-shouldered, tall man with fair hair and grey eyes. He is 46. My father often sings and when we are at home and have some free time, I play the guitar and we sing together. My father knows all about new radio sets and likes to repair old ones. He is also handy with many things. When he was small, he liked to take everything to pieces. My grandmother told me a story that once my father tried to "repair" their kitchen clock. He managed to put all the wheels and screws back again - but the clock didn't work. They had to give it to a repairman. But that happened a long time ago. Now he can fix almost everything: a vacuum cleaner, a washing machine, a fridge and what not. He's got a few shelves where he keeps everything he needs. On the table there is always a radio in pieces.
My parents have been married for twenty-six years. They have much in common, but they have different views on music, books, films, sports. For example, my father likes horror films and my mother likes "soap operas". My mother doesn't go in for sports. But my parents have the same opinion about my education and upbringing.
My parents are hard-working people. My mother keeps house and takes care of me and my father. She is very good at cooking and she is clever with her hands. She is very practical. My father and I try to help her with the house work. I wash the dishes, go shopping, tidy our flat.
I want to become a student. I'd like to learn foreign languages. I think I take after my father. I'm tall, fair-haired and even-tempered. I always try to be in a good mood.
We have got a lot of relatives. We are deeply attached to each other and we get on very well.
Answer the questions:
1. What is your first name? What is your surname?
2. How old are you?
3. When is your birthday?
4. Is your family large? How many are you in the family?
5. Have you got any brothers or sisters?
6. What are your parents? Where do they work?
7. How long have your parents been married?
8. Do they have much in common?
9. Do you spend a lot of time with your family?
10. What sorts of things do you do together?
11. Who runs the house in your family?
Задание 2 . Переведите предложения
Translate into English:
1. У него было две сестры.
2. Тот бухгалтер - моя мама.
3. Давай посетим их сегодня.
4. Ее кузен - светловолосый парень.
5. У нас был брачный договор.
6. Те ученые были на совместном предприятии.
7. Ее девичья фамилия - Петрова.
8. Он увлекается спортом.
9. То мнение было неправильным.
10. У них умелые руки.
11. Мы сейчас в свадебном путешествии.
12. Доктор Браун холост или женат? Его жене Хелен 30 лет, а сыну Бену 4 года.
13. Моя бабушка ладит со своей невесткой.
14. Мой двоюродный брат - единственный ребенок в семье.
Практическое занятие 4-5
ОБРАЗОВАНИЕ
EDUCATION
Теоретическая часть
Данный лексический материал предназначен для того, чтобы студенты могли читать специальные тексты и подготовить монологическое высказывание по теме.
Vocabulary:
education образование
important важный
to solve решать
to create создавать
high высокий
worthy достойный
society общество
to achieve достигать
further дальше, дальнейший
science наука
proper надлежащий
extra-mural заочный
opportunity возможность
scholarship стипендия
university университет
experiment опыт
research научная работа
laboratory лаборатория
entrance вход, поступление
department отделение, факультет
correspondence заочно
session сессия
twice дважды
term семестр
to combine сочетать
theoretical теоретический
practical практический
to submit предоставлять на рассмотрение
designs проекты
course курс
usually обычно
curriculum программа
subject предмет
mathematics математика
physics физика
chemistry химия
mechanics механика
strength сопротивление
finance финансы
marketing маркетинг
management управление
to fail провалить экзамен
regularly регулярно
to allow позволять
a thesis диссертация
a core curriculum основная учебная программа
a great concern большой интерес
compulsory schooling обязательное обучение
primary education начальное образование
higher education высшее образование
a profound knowledge глубокие знания
a vocational school профтехучилище
a lyceum лицей
a gymnasium гимназия
applicant абитуриент
undergraduate студент последнего курса
postgraduate аспирант
master's, doctoral degree кандидат, доктор наук
hostel общежитие
Задания
Задание 1 Прочитайте и переведите текст
EDUCATION
The education system in the Russian Federation has a number of important and interrelated problems. To solve them it is necessary to create a high material and technical basis and to educate a new man worthy to live in the future society considering the market and management problems on a high level. These aims may be achieved by the further development of science and engineering which, in its turn, depend to a great extent on the proper organization of higher education in all its forms: full time, part-time and extra-mural. Young people in our country have every opportunity to study and to get a higher education. Some students pay for their education, some student get scholarships, students can find the books necessary for their studies in the libraries and reading rooms of their colleges and universities. They can also make experiments, carry out research work and different kinds of practical work in the laboratories and workshops of their higher schools. They do not have to pay for using books, workshops or laboratories.
To enter the university you have to take entrance examinations which are rather different. Students are able to study at the day-time departments and by correspondence. A student who does not work and attends a day-time department is called a full-time student. A student who works and comes for the session twice a term is called an extra-mural student.
The training of specialists of our universities combines theoretical studies with practical work and industrial training. At the end of each term students have to submit their course (term) papers or designs.
Each year thousands of young people enter higher technical schools. The training course in most of them usually lasts from 5 to 6 years. Generally, the curriculum for the first and second-year students includes such subjects as mathematics, physics, chemistry, mechanics, strength of materials, elements of machines, drawing, a foreign language, marketing, management, finance and a number of others. Specialization, as a rule, begins in the third year. To pass the examination successfully students have to work hard during the academic year. They may fail at the examination if they miss classes and do not study regularly. Students must take exams and credits in time. Sometimes they are allowed to take them in advance.
Задание 2 Ответьте на вопросы
1. What University do you study at?
2. What specialists does it train?
3. How many faculties are there at your Universities?
4. What faculty do you study at?
5. When will you graduate from the University?
6. What subjects do you study?
7. Are you ready for examinations?
8. When do you enter the University?
9. Were the entrance examinations difficult or easy?
10. When do the students have to submit their course designs?
11. Do you attend lectures and seminars regularly?
12. Do you study hard during the academic year?
Задание 3.Переведите предложения
1. Учебный год длится с 1-го сентября по 30 июня.
2. Собрание студентов состоится завтра в 3 часа.
3. Наш университет готовит специалистов для различных отраслей промышленности и науки.
4. Я собираюсь сдавать экзамены досрочно.
5. Я хочу навестить своих друзей, которые живут в студенческом общежитии.
6. Я надеюсь успешно сдать экзамены.
7. Я окончу университет через 5 лет и буду работать юристом на предприятии.
8. В России молодежь имеет все возможности учиться.
9. У нас есть все возможности проводить научно-исследовательскую работу.
10. Наш университет сочетает теоретическое обучение с практической работой и практикой на предприятиях.
11. Я должен сдать свой курсовой проект в субботу.
12. Если мне разрешат, я буду пересдавать этот экзамен через несколько дней.
13. Работая над дипломным проектом, мы проводим много времени в читальном зале университета.
14. Я выполню эту работу по подбору научных статей по маркетингу на следующей неделе.
15. В прошлом месяце мы провели первый научный эксперимент.
16. Они выступили на семинаре по теме "Проблемы менеджмента на современном этапе экономического развития страны".
Практическое занятие 6-7
СПОРТ
SPORT
Теоретическая часть
Данный лексический материал предназначен для того, чтобы студенты могли читать специальные тексты и подготовить монологическое высказывание по теме.
Vocabulary:
contest соревнования, состязания
tournament турнир
team команда
a visit team команда гостей
a home team команда хозяев поля
a national team сборная команда
a team victory командная победа
an individual victory личная победа
perform выступать (на соревнованиях)
performance выступление
full of surprises полон неожиданностей
defeat нанести поражение
to suffer a defeat потерпеть поражение
(far) below one's best (намного) ниже своих возможностей
to do one's best лучше своих возможностей
find sport a great help in smth. считать, что спорт помогает в...
gymnastic гимнастика
swimming плавание
athletic атлетика
fencing фехтование
chess шахматы
hockey хоккей
football футбол
basketball баскетбол
volleyball волейбол
cycle велосипед
badminton бадминтон
table-tennis настольный теннис
calisthenics художественная гимнастика
to be well-ordered быть хорошо-организованным
to be technically skilled быть технически сильным
final(s) финал
semi-final(s) полу-финал
quarter-final(s) четверть финала
to place high hopes on возлагать высокие надежды на...
his success/result speaks for itself его успех, результат говорит сам за себя
to be/keep fit хорошо себя чувствовать
injure получить травму
injury травма
to drop out of выбыть из (соревнований)
quality for выйти в финал
to set a record установить рекорд
to beat a record/break a record побить рекорд
ground футбольная команда, стадион
defence защита
defender защитник
attack нападение, атака
attacking атакующий
goalkeeper вратарь
forward нападающий
center-forward центральный нападающий
goal гол, ворота
score счет
what's the score? - 6:4 (six to four) какой счет?
to change the score изменить счет
to equalize the score сравнять счет
to score a goal забить гол
shoot с силой послать мяч
shot удар
penalty kick штрафной удар
miss промахнуться, не попасть
in one's favour в чью-то пользу
draw ничья
to play for a victory играть ради победы
to play for a draw играть в ничью
versus против
put up a good show выступить хорошо
take the lead выйти вперед
lose the lead отставать
newcomer новичок
veteran ветеран
play on a par with играть на равных с...
replace заменить
replacement замена
to play a man short играть в меньшинстве
period период
referee судья
Задания
Задание 1. Прочитайте и переведите текст:
SPORT IN RUSSIA
Millions of people all over the world are fond of sports and games. Sport helps people to stay in good shape, keeps them fit, healthy and makes them more organized and better disciplined in their daily activities.
We have always paid great attention to sport in our schools, colleges and universities. You can hardly find a school without a gym or a sports ground. Every city and town has a few stadiums or swimming pools where local competitions are usually held.
It’s been a tradition in this country to divide sport into professional and amateur. There are different sporting societies and clubs in Russia. Many of them take part in different international tournaments and are known all over the world. A great number of world records have been set by Russian sportsmen: gymnasts, weightlifters, tennis players, swimmers, figure skaters, runners, high jumpers. Our sportsmen also participate in the Olympic Games and always win a lot of gold, silver and bronze medals.
There are also a lot of amateur clubs and keep-fit centers in Russia where people go in for aerobics, yoga, body-building, swimming, skating, jogging. Thousands of people go to the stadiums to support their favourite team and many-many thousands more prefer to watch the games on TV. But watching sports events and going in for sports are two different things.
My favourite kind of sport is tennis. I've been playing it since I was eleven years old, and the more I play it the more I like it. There is a good tennis court not far from my house and whenever I have a chance I go there with a friend of mine.
Задание2. Ответьте на вопросы :
1. Why is sport so important in our life? Why do people go in for sports?
2. Was there a gym or a sports ground in your school?
3. What professional sporting societies or clubs do you know?
4. Are there any keep-fit centers in your neighborhood? Do you do there?
5. Do you go in for sports or do you prefect to watch other people playing?
6. What team are you a fan of?
7. What is your favorite kind of sport?
8. How long have you been playing it?
9. Do you take part in competitions?
10. What games are popular in Russia?
Практическое занятие 8-9
ЗДОРОВЬЕ
HEALTH
Теоретическая часть
Данный лексический материал предназначен для того, чтобы студенты могли читать специальные тексты и подготовить монологическое высказывание по теме.
Vocabulary:
medicine лекарство
treat for лечить от
do good помочь
give direction, recommendation дать предписание, назначение
relieve the pain облегчить боль
write out a prescription, a sickleave выписать рецепт, бюллетень
make out a medicine certificate выписать справку
take a medicine for принимать лекарство от
mixture микстура
pills таблетки
on an empty stomach натощак
pain relieve (killer) болеутоляющее
prescription рецепт
chemist's shop аптека
hospital больница
treatment облегчение
ambulance скорая помощь
be in good health быть здоровым
feel well/be fine/all right хорошо себя чувствовать
be in good shape/fit быть в хорошей форме
patient больной
in-patient стационарный больной
out-patient амбулаторный больной
hurt пострадавший
be sick быть больным
be ill/feel ill (with) болеть
be out of order быть не в себе
be in poor/ill health иметь плохое здоровье
be in a bad (poor) shape быть в плохой форме
take a turn for the worse наступило ухудшение
get better выздоравливать
be out of danger быть вне опасности
ache боль(продолжительная, тупая)
toothache зубная боль
headache головная боль
stomachache (upset) боль в желудке
I'm all ache. У меня все болит
pain боль
feel pain (suffer from pain) испытывать боль
have a sharp pain острая боль
the pain was gone боль прошла
sore воспаленный
have a sore throat болит горло
sneezing чихание
runny nose/cold in the head насморк
catch a cold простудиться
cough/bad cough кашель, сильный кашель
anxiety беспокойство(нервное)
fatigue утомление
be low стресс
be run down переутомление
a bout приступ
a bout of depression приступ депрессии
Задания
Задание 1. Прочитайте и переведите текст:
HEALTH
In Britain, when you're ill, you go to a doctor near your home. Doctors are men and women, and you can say who you prefer. You usually only spend about ten minutes with the doctor. They can usually say what the matter is very quickly, and often give you a prescription for some medicine. You get this at the chemist's shop. If not, they may suggest you go to a specialist. Most people only go to their doctor when they're ill. People with colds and coughs don't go to their doctor but to the chemist, to buy medicine. Doctors only come to your home when you're very ill. In an emergency you can call an ambulance on 999. The ambulance takes you to hospital for treatment. Friends and relatives visit you in hospital at certain hours of the day, but they don't stay there.
You don't pay for a visit to the doctor or to the hospital in Britain, but when you work you
Задание 2. Переведите предложения:
1. У нее болела голова и был грипп.
2. Сколько таблеток я должна принимать? 3 таблетки в день натощак.
3. Если вы хотите лекарство, то доктор выпишет рецепт.
4. В аптеке, кроме лекарств, вы можете купить всякие виды других вещей, таких как мыло, щетки, расчески, зубные пасты и многое другое.
5. Врач прописал мне микстуру.
6. Ты больна? Ты выглядишь совсем плохо.
7. Вы должны лежать в постели. У вас все болит.
8. Я хорошо себя чувствую.
9. Как здоровье вашего брата? Спасибо, прекрасно.
10. Пожалуйста, дайте мне что-нибудь от зубной боли.
Практическое занятие 10-11
ДОМ
HOUSE
Теоретическая часть
Данный лексический материал предназначен для того, чтобы студенты могли читать специальные тексты и подготовить монологическое высказывание по теме.
Vocabulary:
sofa-bed диван-кровать
sideboard сервант
chair стул
armchair кресло
stool табурет
building здание
house дом
private house частный дом
block of flats многоквартирный дом
entrance подъезд
balcony балкон
floor пол, этаж
convenience удобства
central heating центральное отопление
electricity электричество
running water водопровод
flat квартира
bedroom спальня
living room гостиная
study кабинет
kitchen кухня
entrance hall прихожая
lavatory туалет
furniture мебель
TV set телевизор
table стол
desk парта
move to переезжать
live жить
keep the house clean содержать дом в чистоте
bookcase книжный шкаф
bookshelf книжная полка
piano пианино
tape-recorder магнитофон
carpet ковер
curtain занавеска
picture картина
bedside table тумбочка
wardrobe комод, платяной шкаф
cupboard посудный шкаф
fridge холодильник
stove газовая плита
toilet articles туалетные принадлежности
mirror зеркало
hall-stand вешалка
cosy уютный
of modern design современный
Задания
Задание 1. Прочитайте и переведите текст
My flat
I live in a new nine-storied block of flats in Pushkin Street. Our house is of modern design. There is a big grocery on the ground floor and it's very convenient to do everyday shopping. In front of the house there is a children's playground and a small garden. We like to spend time there.
Our flat is on the 3rd floor. It is very comfortable. We have all modern conveniences, such as central heating, electricity, gas, cold and hot running water and a telephone.
There are 3 rooms in our flat: a living room and two bedrooms. We also have a kitchen, a bathroom, a small entrance hall and two balconies. Our living room is the largest in the flat. It is nicely furnished.
Our bedrooms are also very nice and cosy. The parents' bedroom is larger than the children's. There are two beds, a bedside table, some chairs and wardrobe in it. There is a lovely carpet on the floor between the beds.
The children's bedroom is just across the corridor on the right. Here you can see two sofa-beds where my sister and I sleep at night and have a rest in the day-time. There is also a writing-table, two chairs and some bookshelves here. We use our bedroom as a study where we do our homework. In the corner of the room there is a small table with a tape-recorder on it. We all enjoy listening to music.
Our kitchen is rather large. There is a gas-stove, 4 stools, a refrigerator and a cupboard in which we keep cups, plates and all our dishes. The kitchen serves us as a dining-room. The bathroom is near the kitchen. Here we keep our toilet articles, have a bath and a shower. The entrance hall is small. There is a hall-stand and a mirror on the wall. A telephone is on a special table under the mirror. We are happy to have such a nice flat and try to keep it clean.
Задание 2. Ответьте на вопросы
1. Where do you live?
2. Do you live in a private house or in a block of flats?
3. Is there a garden in front of your house?
4. What is the next to your house?
5. Is your house far from the bus stop?
6. What floor is your flat on?
7. What modern conveniences are there in your flat?
8. Is your flat large or small?
9. How many rooms are there in your flat? What are they?
10. How is your living-room furnished?
11. Do you often get together in your living room?
12. In what room do you receive guests?
13. Are you happy with your flat?
Практическое занятие 12-13
МОЙ ГОРОД
MY TOWN
Теоретическая часть
Данный лексический материал предназначен для того, чтобы студенты могли читать специальные тексты и подготовить монологическое высказывание по теме.
to be founded быть основанным
the North Caucasus Северный Кавказ
originally первоначально
fortress крепость
ruined wall разрушенная стена
square площадь
to face выходить фасадом на
library библиотека
bookshop книжный магазин
to surround окружать
tree дерево
bush куст
flower-bed клумба
main основной, главный
shopping street торговая улица
railway station ж-д вокзал
cinema кинотеатр
art museum художественный музей
art gallery художественная галерея
bus station автовокзал
church церковь
circus цирк
monument памятник
to provide a panoramic view открывать вид
suburbs окрестности
district район
place for rest and recreation место для отдыха и развлечения
industrial part промышленная часть
factory фабрика
plant завод
hospital больница
it's still a good way еще далековато
it's a good way from here это довольно далеко
I have lost my way Я заблудился
I'm trying to go to... Я пытаюсь дойти до
How can I get there? Как я могу добраться туда?
Is it far away? Это далеко отсюда?
Could you tell me the way to... Не можете ли вы сказать, как пройти к …
Задание 1. Прочитайте и переведите текст
Stavropol
Stavropol was founded in 1777 by Alexander Suvorov. Now it is the regional center of Stavropol Territory located in the South-West of Russian Federation on the North Caucasus. Originally Stavropol was a fortress and now one of the sights of the town is its ruined wall in the center of it. Historical exhibits concerning that period you can find in Prave Museum of Local Lore near the central square. It's advisable to start doing the sights just from this place. Buildings of the local government faces the square. Lermontov Library is opposite it. Next to it there's two-storied building of a bookshop and the stadium "Dynamo" is from the other side of it. Lermontov Theatre is not far from the square. It's just from the other side of the government's building. And both of them are surrounded by trees, bushes and flower-beds.
The central and main shopping street is Karl Marx Street. It leads from the center to the Railway Station. Cinemas, Universities, Art Museum and Art Gallery, Bus Station, churches are also in the center of Stavropol. The building of circus is on the way to the Railway Station. The ground near the monument to the soldier of the Civil War provides a panoramic view of the suburbs. The districts in the South-West and in the North-West are rather new. In the South-West district there is a great number of schools, shops, places for rest and recreation. A large park joins the South -West and the North-West districts together. The North-west district is the industrial part of the town. There is a lot of factories, plants and works. Also some hospitals are there.
Stavropol is one of the greenest towns in the country. It's surrounded by forests and also there are some green islands within it.
Задание 2. Переведите предложения:
1. Наш дом находится на улице Горького. Мы переехали туда 2 года тому назад.
2. У него 2-комнатнаяквартира на 2 этаже.
3. На 2м этаже все квартиры без балконов.
4. Все комнаты: гостиная, спальня и кабинет небольшие, но они уютно обставлены.
5. В гостиной находится сервант, угловой диван, цветной телевизор, два кресла и журнальный столик.
6. На столе стоит ваза с цветами.
7. Наша кухня - довольно большая. Там есть плита, холодильник, посудный шкаф, стол и несколько стульев.
8. В ванной хранятся различные предметы туалета.
9. На стене в коридоре находится вешалка и зеркало.
10. Мы поддерживаем порядок в квартире.
Практическое занятие 14-15
ПУТЕШЕСТВИЯ
TRAVELLING
Теоретическая часть
Данный лексический материал предназначен для того, чтобы студенты могли читать специальные тексты и подготовить монологическое высказывание по теме.
Vocabulary:
a deck палуба
to travel by ship путешествовать на корабле
a flight полет, рейс
to save time экономить время
to enjoy picturesque surroundings наслаждаться живописными окрестностями
to pitch a tent поставить палатку
to build an open fire развести костер
ruins руины
ancient древний
change of scene перемена обстановки
city-dweller горожанин
advantage преимущество
disadvantage недостаток
destination место назначения
Customs House таможня
duty-free без обложения таможенными пошлинами
currency exchange office пункт обмена валюты
border граница
go through the customs пройти таможенный досмотр
stay at the hotel остановиться, жить в гостинице
receptionist администратор
check in зарегистрироваться
book tickets купить билеты (заранее)
journey путешествие, поездка (длительная)
make a journey совершить путешествие
trip путешествие (короткое)
cruise морской круиз
voyage путешествие (по морю, воздуху)
hike (hiking trip) пешеходный поход
hitch-hike путешествовать автостопом
a ticket for a train, a plain билет на поезд, самолет
departure(s) отправление
arrival(s) прибытие
leave on the dot/on time отправляться по расписанию
keep to schedule идти по расписанию
catch the train, plane успеть на поезд, самолет
get off/to alight from сойти с
travel agency (tourist agency) бюро путешествий
hand luggage (baggage) ручной багаж
boarding посадка
booking office билетная касса
reserved booking предварительный заказ
suit case чемодан
left-luggage office камера хранения
lost property office бюро находок
to produce tickets предъявить билеты
porter носильщик
to see smb off провожать кого-либо
send off проводы
fellow-passenger попутчик
Задания
Задание 1. Прочитайте и переведите текст:
TRAVELLING
Almost all people like to spend their holidays traveling. They travel to see other countries and continents, modern cities and the ruins of ancient towns, they travel to enjoy of ancient towns, they travel to enjoy picturesque places, or just for a change of scene.
City dwellers usually like a quiet holiday by the sea, or in the mountains, with nothing to do but walk and bathe and laze in the sun.
If we are fond of traveling we see and learn a lot of things that we can never see or learn at home, though we read about them in books and newspapers and see pictures of them on TV.
All means of travel have their advantages and disadvantages. And people choose one according to their plans and destinations. Different people prefer different means of traveling. Some people like to climb the mountains, others like to go by train with all modern accommodations and without peculiar adventures. However which ever tourism a man would like, any change of place and new impressions are useful. They prevent a man from getting old.
Nowadays traveling has become a highly organized business. But there are some difficulties. If you want to see the beauty of the countryside you have to go hiking. It is traveling for pleasure. You don't think about ticket, don't hurry up. You'll be pitching a tent and building an open fire and breathing in the fresh mountain air and enjoying picturesque surroundings. I think you'll enjoy every moment of this journey if you are not a comfort-lover.
There is no travel so fine as by ship. It is the most exciting experience to feel the deck of the ship under your feet, to match the waves rising and falling, to feel the fresh sea wind blowing in your face.
It is a great saving of time traveling by air. You'll have speed, comfort and pleasure combined. When you get into the train you feel that holidays have really begun. You can see a lot by traveling in a train. But when the season is in full swing trains are usually crowded. So as they say "Tastes differ".
Задание2. Ответьте на вопросы :
1. Are you fond of traveling?
2. Why do people take a camera with them?
3. What do we see and learn while traveling?
4. How do different people spend their holidays?
5. What means of travel do you know?
6. What places have you visited?
7. What countries would you like to visit?
Задание 3. Переведите предложения:
1. Многие люди любят путешествовать.
2. Проводя свой отпуск в путешествиях, люди видят разные страны и континенты.
3. Люди путешествуют, чтобы увидеть новые живописные места, познакомиться с новыми людьми, попробовать национальную еду или просто ради смены обстановки.
4. Сельские жители предпочитают проводить время в больших городах - посещать музеи и обедать в экзотических ресторанах.
5. Мне нужно два билета на поезд до Ливерпуля.
6. Спальный вагон, пожалуйста. Вам билеты туда и обратно? Это будет стоить 5 рублей.
7. В плохую погоду я предпочитаю быть на палубе, а не в каюте.
8. Нам пришлось провести много времени в аэропорту.
9. Мы добрались домой очень поздно.
10. Путешественники выбирают тот или иной способ путешествия в зависимости от их преимуществ и недостатков, места назначения и своих планов.
Практическое занятие 16-17
Теоретическая часть
Данный лексический материал предназначен для того, чтобы студенты могли читать специальные тексты и подготовить монологическое высказывание по теме.
Science наука
Invention изобретение
To discover открыть
To explore исследовать
To investigate изучать
Research исследование
To carry out проводить
Achievement достижение
To perform выполнять
To guide управлять
Space космос
Spaceship космический корабль
Shuttle шатл
To create создавать
To connect связывать
To communicate общаться
Digital цифровой
Задания
Задание 1. Прочитайте и переведите текст :
Практическое занятие 18-19
ЗАЩИТА ОКРУЖАЮЩЕЙ СРЕДЫ
ENVIRONMENTAL PROTECTION
Теоретическая часть
Данный лексический материал предназначен для того, чтобы студенты могли читать специальные тексты и подготовить монологическое высказывание по теме.
Environment окружающая среда
Headline заголовок
Earthquake землетрясение
Flood наводнение
Uninhabitable необитаемый
Overpopulation перенаселение
Consumption потребление
Deforestation обезлесение
Ozone depletion истощение озонового слоя
Greenhouse effect парниковый эффект
Industrial and nuclear waste промышленные и ядерные отходы
To poison отравлять
Disease болезнь
Species вид, род
To die out вымирать
To become extinct угасать, вымирать
Disastrous чудовищный
Disaster несчастье, беда
Consequence последствие
The Mediterranean Средиземное море
Trend тенденция
Acid rains кислотные дожди
Global warming глобальное потепление
On the brink of extinction на грани исчезновения
To pollute загрязнять
To destroy the ozone layer разрушать озоновый слой
Задания
Задание 1. Прочитайте и переведите текст:
The poisoning of the world’s land, air and water is the fastest spreading disease of civilization. It probably produces fewer headlines than wars, earthquakes and floods, but it is potentially one of the history’s greatest dangers to human life on the earth. If present trends continue for the next several decades, our planet will become uninhabitable.
Overpopulation, pollution and energy consumption have created such planet-wide problems as massive deforestation, ozone depletion, acid rains and global warming that is believed to be caused by the greenhouse effect.
The seas are in danger. They are filled with poison: industrial and nuclear waste, chemical fertilizers and pesticides. The Mediterranean is already nearly dead, the North Sea is following. The Aral Sea is on the brink of extinction. If nothing is done about it, one day nothing will be able to live in the seas.
Every ten minutes one kind of animal, plant or insect dies out for ever. If nothing is done about it, millions species which are alive today will have become extinct twenty years from now.
Air pollution is a very serious problem. Industrial enterprises emit tons of harmful substances into the atmosphere every day. These emissions have disastrous consequences for our planet. They are the main reason for the greenhouse effect and acid rains.
People from different countries are beginning to realize that environmental problems are not somebody else’s. They join and support various international organizations and green parties. If governments wake up what is happening perhaps, we’ll be able to avoid the disaster that threatens the world and all of us with it.
Задание 2.Ответьте на вопросы:
1. What is the fastest-spreading disease of civilization?
2. What problems have overpopulation, pollution and energy consumption created?
3. What will happen to our planet if present trends continue?
4. What is happening to the seas and rivers?
5. Why is air pollution a serious problem?
6. What were the tragic consequences of the Chernobyl disaster?
7. What are the main reasons of the greenhouse effect and acid rains?
8. What do people do to save our planet?
Вопросы к практическому занятию
1. Почему загрязнение воздуха является серьезной проблемой?
2. Каковы основные причины парникового эффекта?
3. Что делают люди чтобы спасти планету?
Практическое занятие 20-21
Теоретическая часть
Данный лексический материал предназначен для того, чтобы студенты могли читать специальные тексты и подготовить монологическое высказывание по теме.
To lie on находиться на
To be made up of smth состоять из чего-либо
An island neighbour островной сосед
To be occupied by быть занятым (чем-либо)
The remainder остаток
To be linked with быть связанным с (чем-либо)
Highlands горы, гористая местность
A flat plain плоская равнина
Lowlands низменность
A low range of hills низкая гряда гор
To extend out тянуться, простираться
A continental shelf континентальный шельф
Shallow waters of the North Sea мелководное Северное море
An ocean current океаническое течение
To wash the shores омывать берега
To heat up нагреваться
To cool down охлаждаться
At the same latitude на той же широте
To conquer завоевать
An invader завоеватель
Angles англы
Saxons саксы
Jutes юты
Vikings викинги
Normans норманны
To wage a colonial war вести колониальную войну
An empire империя
To establish capitalism установить капитализм
Machinery станки
Electronics электроника
Задания
Задание 1. Прочитайте и переведите текст :
Great Britain
When we talk about an English-speaking country I believe we have a choice – Great Britain, the USA, Canada or Australia, right? OK.
So I’d rather tell you about Great Britain.
The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, called for short the United Kingdom or the UK, lies on the Atlantic coast of Western Europe, separated from France by only 34 km (21 miles) of water. The names Great Britain and United Kingdom are now often used informally to mean the same thing. It is made up of three countries, England, Scotland and Wales. The UK refers to the political state that includes the countries of England, Wales, Scotland and Northern Ireland. The capital of the United Kingdom is London, in England. The capital of Wales is Cardiff, and the Scottish capital is at Edinburgh.
Great Britain’s largest island neighbour is Ireland. This is mainly occupied by the independent Republic of Ireland. The remainder is Northern Ireland which is a part of the United Kingdom. Many small islands are also linked with the United Kingdom.
Although a small island, Great Britain has a remarkable variety of landscapes. To the north and west are highlands – the mountains of Scotland, Cambria(the original Roman name for Wales) and Wales, and the Pennine Chain. To the east are flat plains, and in the south are lowlands broken by low ranges of hills. To the Southwest are the bleak moors of Devon and Cornwall.
The continent of Europe extends out below the waters of the Atlantic Ocean, in the form of a continental shelf. Great Britain is perched on this shelf, surrounded by the shallow waters of the North Sea, the Irish Sea and the English Channel.
A warm ocean current, the Gulf Stream, washes Britain’s western shores. This water heats up and cools down very slowly. Britain therefore enjoys warmer winters and cooler summers than other countries at the same latitude. The west of the island has a higher rainfall and slightly milder climate than the east.
Britain has been many centuries in the making. The Romans conquered Britain, but were unable to subdue the independent tribes in the west and the north. Other invaders were Angles, Saxons, Jutes, Vikings and Normans. England waged numerous colonial wars and was the empire for many centuries. England was the first country where capitalism was established.
Great Britain is a highly developed industrial country. It is known as one of the largest producers and exporters of machinery, electronics, textile, aircraft and navigation equipment. One of the chief industries of the country is shipbuilding.
The UK is a constitutional monarchy. The powers of the British Queen are limited by the Parliament. Over time, the sovereign’s powers have been reduced and, though the present Queen is still head of state and Commander-in-chief of the armed forces, she “acts on the advice of her ministers”, and Britain is in practice governed by “Her Majesty’s Government”. The main role of the Queen is as a representative of Britain and the British people. She is a symbol of the unity of the nation beyond party politics. The British Parliament consists of the sovereign, the House of Lords and the House of Commons.
Задание 2.Ответте на вопросы:
1. Where does the UK lie?
2. What does the UK consist of?
3. What is Great Britain’s largest island neighbour?
4. What proves that Great Britain has a variety of landscapes?
5. How does the Gulf Stream influence Britain’s climate?
6. What is Britain’s history?
7. What are Britain’s chief industries?
8. What is Britain’s political system?
9. Does the Queen rule? What is the role of British Queen in the country?
Вопросы к практическому занятию
1. Где находится Великобритания?
2. Из скольких частей состоит Великобритания?
3. Какая в Великобритании политическая система?
Практическое занятие 22-23
UK POLITICAL SYSTEM
Теоретическая часть
Данный лексический материал предназначен для того, чтобы студенты могли читать специальные тексты и подготовить монологическое высказывание по теме.
A constitutional monarchy конституционная монархия
A hereditary sovereign наследственный монарх
Elected House of Commons выборная палата общин
Partly hereditary House of Lords частично наследственная палата лордов
The title of King (or Queen) титул короля (королевы)
The arbiter of last resort арбитр последней инстанции
Dissolution of Parliament роспуск парламента
To form a government сформировать правительство
Clear majority четкое большинство
The supreme legislative power высшая законодательная власть
To dissolve smth распустить (парламент)
A chamber палата
A hereditary peer наследственный пэр
A spiritual pee епископ – член парламента
A life peer or peeress пожизненный пэр или пэресса
The real governing body орган, обладающий реальной властью
To propose a bill внести законопроект
To be approved by smb., smth. быть одобренным кем-либо, чем-либо
To veto a bill наложить вето на законопроект
The executive power of the Crown исполнительная власть монарха
To be exercised by осуществляться (чем-либо)
To be headed by smb. возглавляться кем-либо
Prime Minister премьер-министр
To command a majority обладать большинством
To appoint smb назначить кого-либо
The Conservatives (the Tory) консерваторы ( тори)
The Labour Party лейбористская партия
To be in office быть у власти
A long-established party давно существующая партия
The Liberals либералы
To hold government office быть у власти ( о правительстве)
Задания
Задание 1. Прочитайте и переведите текст :
UK Political System
The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland is a constitutional monarchy. It means that the government of the United Kingdom is by a hereditary sovereign, an elected House of Commons and a partly hereditary House of Lords.
The sovereign has the title of King ( or Queen). The sovereign has very few functions that really matter, such as the function of the arbiter of last resort in some matters. These matters can be dissolution of Parliament and invitations to form a government.
The supreme legislative power is vested in the Parliament, which sits for 5 years unless sooner dissolved. The Parliament has two chambers: the House of Lords with about 830 hereditary peers, about 270 life peers and peeresses, and the House of Commons. The House of Commons has 650 popularly elected members. The House of Commons is the real governing body of the United Kingdom. In order to become a law, a new bill proposed by the Cabinet must be approved by both houses of the Parliament. The Lords cannot veto a bill, but they can delay it for a maximum of one year. Financial bills cannot be delayed by the House of Lords.
The executive power of the Crown is exercised by the Cabinet, headed by Prime Minister. Prime Minister, normally the head of the party commanding a majority in the House of Commons, is appointed by the Sovereign. Prime Minister appoints the rest of the cabinet. All ministers must be members of one or the other houses of the Parliament. They are individually and collectively responsible to the Crown and the Parliament.
Government in Britain since 1945 has alternated between only two political parties, the Conservatives (the Tory) and the Labour Party. No other party has been in office at all since 1945 and there have been no coalitions. The third long-established party, the Liberals, enjoyed moments of success, but no member of the Liberal Party has held government office since 1945.
Задание 2. Ответьте на вопросы :
1. What does the term <constitutional monarchy> mean?
2. What are the functions of the sovereign?
3. Who are the members of the House of Lords?
4. What are the functions of the houses?
5. What are the functions Prime Minister and the Cabinet of Ministers?
6. What are the major political parties in Great Britain?
Вопросы к практическому занятию
1. Что означает термин “конституционная монархия”?
2. Кто входит в палату лордов?
3. Какие политические партии Великобритании вы знаете?
Практическое занятие 24-25
Теоретическая часть
Данный лексический материал предназначен для того, чтобы студенты могли читать специальные тексты и подготовить монологическое высказывание по теме.
Urban городской
The major legal institutions основные судебные учреждения
The monarch монарх
A transport network транспортная сеть
The total population общее население
The Greater London area район Большого Лондона
The industrial revolution промышленная революция
Midlands центральная часть Великобритании
To develop into smth. превратиться во что-либо
Major engineering centre главный центр машиностроения
Deposits of coal and iron ore месторождения угля и железной руды
Shipbuilding судостроение
An image представление
To be one-sided быть односторонним
At the turn of the last century на рубеже прошлого века
Design and architecture дизайн и архитектура
To be half the size of быть в два раза меньше, чем (что-либо)
A reputation репутация
The annual festival of the arts ежегодный фестиваль искусств
To be internationally famous быть всемирно знаменитым
Задания
Задание 1. Прочитайте и переведите текст:
Вопросы к практическому занятию
1. Какова численность населения в Великобритании?
2. Какой город является столицей Великобритании?
3. Как вы можете охарактеризовать Глазго?
Практическое занятие 26
Теоретическая часть
Данный лексический материал предназначен для того, чтобы студенты могли читать специальные тексты и подготовить монологическое высказывание по теме.
To be /keep /feel /fit хорошо себя чувствовать, быть в форме
To develop one’s body развивать свое тело
To improve one’s carriage улучшать осанку
To build one’s confidence стать уверенным в себе
To go for a run делать пробежки, заняться бегом
To get a lot of exercise получать хорошую физическую нагрузку
To lift weights поднимать тяжести
A good way of relaxing хороший способ расслабиться
Healthy way of life здоровый образ жизни
Lifestyle стиль, образ жизни
To set a record установить рекорд
To break /beat/ a record побить рекорд
To compete соревноваться
Competition соревнования
Competitive sport соревновательные виды спорта
Public sport facilities спорткомплексы
Soccer футбол
Track-and-field легкоатлетический
Cycling занятия велоспортом
Cyclist велосипедист
Judo дзюдо
Fencing фехтование
Chess шахматы
Badminton бадминтон
Horse riding езда верхом
Archery стрельба из лука
Wrestling борьба(спортивная)
Long-distance running бег на длинные дистанции
Gymnastic гимнастика
Задания
Задание 1. Прочитайте и переведите текст:
SPORTS IN GREAT BRITAIN
Sports play an important part in the life of the English people. All sports are very popular among them. The British are proud that many sports originated in their country and then spread throughout the world. The national British sports are: football, golf, cricket, table and lawn tennis, racing, darts.
Football the most popular game in the world is of two kind in Britain: association /soccer/ and rugby. Soccer matches get big crowds. The Cup Final is one of the most important football matches of the year in England; it is always played at the Wembly stadium, near London, which holds 100,000 spectators. Rugby football originated at Rugby public school. The rules of the game are different from football. Rugby is played by teams of 15 men with an oval ball and players may carry the ball.
Englishmen like all kinds of racing. Horse racing, motor racing, boat-racing, dog-racing are very popular in Britain. They gather many spectators.
Cricket is often called an English national game. It is played in schools, colleges, universities and almost all villages and towns have their cricket teams which play regularly at least one match a week during the season from May to September. There are many thousands of cricket grounds all over England.
Touring by bicycle is also popular pastime. The British Cycling Touring Club is the oldest touring club in the world. Its aim is to give advice and practical help to touring cyclists; to arrange holiday and weekend tours, and competitions of all kinds.
Вопросы к практическому занятию
1. Какие виды спорта наиболее популярны в Великобритании?
2. Чем регби отличается от футбола?
3. Какой вид спорта считается национальным в Великобритании?
Методические указания
по организации самостоятельной работы студентов
по дисциплине «Иностранный язык» (Английский)
для студентов направления подготовки
44.03.01 Педагогическое образование
Направленность (Профиль) "Образование в области безопасности жизнедеятельности"
Ставрополь 2018
Практическое занятие 2 -3
МОЯ СЕМЬЯ
MY FAMILY
Теоретическая часть
Данный лексический материал предназначен для того, чтобы студенты могли читать специальные тексты и подготовить монологическое высказывание по теме.
Vocabulary:
name (first name, Christian name) имя
patronimic, middle name отчество
surname, second name фамилия
namesake тезка
maiden name девичье имя, фамилия
nickname прозвище
pet name ласкательное имя
call называть
call by first name называть по имени
call smb. after назвать чьим-то именем
change one's name back взять прежнюю фамилию
call smb. names ругать, оскорблять кого-либо
good-looking красивый, миловидный
wife жена
husband муж
slim стройный
experienced опытный, квалифицированный
broad-shouldered широкоплечий
to play the guitar играть на гитаре
to repair чинить, ремонтировать
to be handy with smth быть искусным в чем-то
to take to pieces разбирать на части
to manage cуметь, справиться
to fix исправлять, чинить
to have much in common иметь много общего
to be fond of smth увлекаться чем-то
to go in for smth заниматься чем-то
opinion мнение
upbringing воспитание
to take care of smb заботиться о ком-то
she is good at cooking она хорошо готовит
she is clever with her hands у нее умелые руки
to tidy убирать
pensioner пенсионер
to run the house вести хозяйство
to knit вязать
accountant бухгалтер
joint venture company совместное предприятие
scientist ученый
relative родственник
to be an only child быть единственным ребенком
twins близнецы
family pedigree семейная родословная
grandchildren внуки
ancestor предок
Godfather крестный отец
to be single быть холостым, неженатым
well-educated хорошо-образованный
ex (former) бывший
to wish smb. all the happiness in the world желать самого лучшего
sister-in-law золовка
brother-in-law деверь
mother-in-law свекровь, теща
father-in-law свекор, тесть
daughter-in-law невестка
son-in-law зять
to lose one's temper for no reason выходить из себя без причины
uncle дядя
aunt тетя
nephew племянник
niece племянница
cousin двоюродный брат, сестра
to miss smb. badly скучать сильно по ком-нибудь
nursery school детский сад
to take after быть похожим на
fair-haired светловолосый
even-tempered уравновешенный
to be in a good mood быть в хорошем настроении
to be deeply attached to smb быть глубоко привязанным
to get on well ладить
marriage женитьба
date свидание
to date smb встречаться с кем-то
make a date назначить свидание
a boy- (girl) friend друг (подруга)
court smb ухаживать за кем-то
courtship сватовство
fall in love влюбиться
propose to smb сделать предложение
be engaged to smb быть помолвленным
engagement помолвка
break one's engagement разорвать помолвку
fiance(e) жених, невеста
marry smb жениться, выходить замуж
marry for love выйти замуж, жениться по любви
be married/ get married жениться, выходить замуж
marriage certificate свидетельство о браке
marriage for convenience брак по расчету
illegal marriage незаконный брак
misalliance неравный брак
batchelor холостяк
dowry приданое
wedding свадьба, бракосочетание
wedding service венчание
civil marriage гражданский брак
wedding ring обручальное кольцо
matrimony супружество, брак
spouse супружеская чета, супруг(а)
prenuptial agreement брачный договор
bride's maids подружки невесты
best-man свидетель со стороны жениха
new(ly)-weds молодожены
honey-moon медовый месяц
divorce развестись
argue, have a row, quarrel ссориться, ругаться
to find faults with smb. придираться к кому-либо
Задания
Задание 1. Прочитайте и переведите текст:
MY FAMILY
I am Alex Novikov. Alex is my first name and Novikov is my surname. I am 17 years old. I want to tell you a few words about my family. My family is large. I have got a mother, a father, a sister, a brother and a grandmother. There are six of us in the family.
First of all some words about my parents. My mother is a teacher of biology. She works in a college. She likes her profession. She is a good-looking woman with brown hair. She is 44 but she looks much younger. She is tall and slim.
My father is a computer programmer. He is very experienced. He is a broad-shouldered, tall man with fair hair and grey eyes. He is 46. My father often sings and when we are at home and have some free time, I play the guitar and we sing together. My father knows all about new radio sets and likes to repair old ones. He is also handy with many things. When he was small, he liked to take everything to pieces. My grandmother told me a story that once my father tried to "repair" their kitchen clock. He managed to put all the wheels and screws back again - but the clock didn't work. They had to give it to a repairman. But that happened a long time ago. Now he can fix almost everything: a vacuum cleaner, a washing machine, a fridge and what not. He's got a few shelves where he keeps everything he needs. On the table there is always a radio in pieces.
My parents have been married for twenty-six years. They have much in common, but they have different views on music, books, films, sports. For example, my father likes horror films and my mother likes "soap operas". My mother doesn't go in for sports. But my parents have the same opinion about my education and upbringing.
My parents are hard-working people. My mother keeps house and takes care of me and my father. She is very good at cooking and she is clever with her hands. She is very practical. My father and I try to help her with the house work. I wash the dishes, go shopping, tidy our flat.
I want to become a student. I'd like to learn foreign languages. I think I take after my father. I'm tall, fair-haired and even-tempered. I always try to be in a good mood.
We have got a lot of relatives. We are deeply attached to each other and we get on very well.
Answer the questions:
1. What is your first name? What is your surname?
2. How old are you?
3. When is your birthday?
4. Is your family large? How many are you in the family?
5. Have you got any brothers or sisters?
6. What are your parents? Where do they work?
7. How long have your parents been married?
8. Do they have much in common?
9. Do you spend a lot of time with your family?
10. What sorts of things do you do together?
11. Who runs the house in your family?
Задание 2 . Переведите предложения
Translate into English:
1. У него было две сестры.
2. Тот бухгалтер - моя мама.
3. Давай посетим их сегодня.
4. Ее кузен - светловолосый парень.
5. У нас был брачный договор.
6. Те ученые были на совместном предприятии.
7. Ее девичья фамилия - Петрова.
8. Он увлекается спортом.
9. То мнение было неправильным.
10. У них умелые руки.
11. Мы сейчас в свадебном путешествии.
12. Доктор Браун холост или женат? Его жене Хелен 30 лет, а сыну Бену 4 года.
13. Моя бабушка ладит со своей невесткой.
14. Мой двоюродный брат - единственный ребенок в семье.
Практическое занятие 4-5
ОБРАЗОВАНИЕ
EDUCATION
Теоретическая часть
Данный лексический материал предназначен для того, чтобы студенты могли читать специальные тексты и подготовить монологическое высказывание по теме.
Vocabulary:
education образование
important важный
to solve решать
to create создавать
high высокий
worthy достойный
society общество
to achieve достигать
further дальше, дальнейший
science наука
proper надлежащий
extra-mural заочный
opportunity возможность
scholarship стипендия
university университет
experiment опыт
research научная работа
laboratory лаборатория
entrance вход, поступление
department отделение, факультет
correspondence заочно
session сессия
twice дважды
term семестр
to combine сочетать
theoretical теоретический
practical практический
to submit предоставлять на рассмотрение
designs проекты
course курс
usually обычно
curriculum программа
subject предмет
mathematics математика
physics физика
chemistry химия
mechanics механика
strength сопротивление
finance финансы
marketing маркетинг
management управление
to fail провалить экзамен
regularly регулярно
to allow позволять
a thesis диссертация
a core curriculum основная учебная программа
a great concern большой интерес
compulsory schooling обязательное обучение
primary education начальное образование
higher education высшее образование
a profound knowledge глубокие знания
a vocational school профтехучилище
a lyceum лицей
a gymnasium гимназия
applicant абитуриент
undergraduate студент последнего курса
postgraduate аспирант
master's, doctoral degree кандидат, доктор наук
hostel общежитие
Задания
Задание 1 Прочитайте и переведите текст
EDUCATION
The education system in the Russian Federation has a number of important and interrelated problems. To solve them it is necessary to create a high material and technical basis and to educate a new man worthy to live in the future society considering the market and management problems on a high level. These aims may be achieved by the further development of science and engineering which, in its turn, depend to a great extent on the proper organization of higher education in all its forms: full time, part-time and extra-mural. Young people in our country have every opportunity to study and to get a higher education. Some students pay for their education, some student get scholarships, students can find the books necessary for their studies in the libraries and reading rooms of their colleges and universities. They can also make experiments, carry out research work and different kinds of practical work in the laboratories and workshops of their higher schools. They do not have to pay for using books, workshops or laboratories.
To enter the university you have to take entrance examinations which are rather different. Students are able to study at the day-time departments and by correspondence. A student who does not work and attends a day-time department is called a full-time student. A student who works and comes for the session twice a term is called an extra-mural student.
The training of specialists of our universities combines theoretical studies with practical work and industrial training. At the end of each term students have to submit their course (term) papers or designs.
Each year thousands of young people enter higher technical schools. The training course in most of them usually lasts from 5 to 6 years. Generally, the curriculum for the first and second-year students includes such subjects as mathematics, physics, chemistry, mechanics, strength of materials, elements of machines, drawing, a foreign language, marketing, management, finance and a number of others. Specialization, as a rule, begins in the third year. To pass the examination successfully students have to work hard during the academic year. They may fail at the examination if they miss classes and do not study regularly. Students must take exams and credits in time. Sometimes they are allowed to take them in advance.
Задание 2 Ответьте на вопросы
1. What University do you study at?
2. What specialists does it train?
3. How many faculties are there at your Universities?
4. What faculty do you study at?
5. When will you graduate from the University?
6. What subjects do you study?
7. Are you ready for examinations?
8. When do you enter the University?
9. Were the entrance examinations difficult or easy?
10. When do the students have to submit their course designs?
11. Do you attend lectures and seminars regularly?
12. Do you study hard during the academic year?
Задание 3.Переведите предложения
1. Учебный год длится с 1-го сентября по 30 июня.
2. Собрание студентов состоится завтра в 3 часа.
3. Наш университет готовит специалистов для различных отраслей промышленности и науки.
4. Я собираюсь сдавать экзамены досрочно.
5. Я хочу навестить своих друзей, которые живут в студенческом общежитии.
6. Я надеюсь успешно сдать экзамены.
7. Я окончу университет через 5 лет и буду работать юристом на предприятии.
8. В России молодежь имеет все возможности учиться.
9. У нас есть все возможности проводить научно-исследовательскую работу.
10. Наш университет сочетает теоретическое обучение с практической работой и практикой на предприятиях.
11. Я должен сдать свой курсовой проект в субботу.
12. Если мне разрешат, я буду пересдавать этот экзамен через несколько дней.
13. Работая над дипломным проектом, мы проводим много времени в читальном зале университета.
14. Я выполню эту работу по подбору научных статей по маркетингу на следующей неделе.
15. В прошлом месяце мы провели первый научный эксперимент.
16. Они выступили на семинаре по теме "Проблемы менеджмента на современном этапе экономического развития страны".
Практическое занятие 6-7
СПОРТ
SPORT
Теоретическая часть
Данный лексический материал предназначен для того, чтобы студенты могли читать специальные тексты и подготовить монологическое высказывание по теме.
Vocabulary:
contest соревнования, состязания
tournament турнир
team команда
a visit team команда гостей
a home team команда хозяев поля
a national team сборная команда
a team victory командная победа
an individual victory личная победа
perform выступать (на соревнованиях)
performance выступление
full of surprises полон неожиданностей
defeat нанести поражение
to suffer a defeat потерпеть поражение
(far) below one's best (намного) ниже своих возможностей
to do one's best лучше своих возможностей
find sport a great help in smth. считать, что спорт помогает в...
gymnastic гимнастика
swimming плавание
athletic атлетика
fencing фехтование
chess шахматы
hockey хоккей
football футбол
basketball баскетбол
volleyball волейбол
cycle велосипед
badminton бадминтон
table-tennis настольный теннис
calisthenics художественная гимнастика
to be well-ordered быть хорошо-организованным
to be technically skilled быть технически сильным
final(s) финал
semi-final(s) полу-финал
quarter-final(s) четверть финала
to place high hopes on возлагать высокие надежды на...
his success/result speaks for itself его успех, результат говорит сам за себя
to be/keep fit хорошо себя чувствовать
injure получить травму
injury травма
to drop out of выбыть из (соревнований)
quality for выйти в финал
to set a record установить рекорд
to beat a record/break a record побить рекорд
ground футбольная команда, стадион
defence защита
defender защитник
attack нападение, атака
attacking атакующий
goalkeeper вратарь
forward нападающий
center-forward центральный нападающий
goal гол, ворота
score счет
what's the score? - 6:4 (six to four) какой счет?
to change the score изменить счет
to equalize the score сравнять счет
to score a goal забить гол
shoot с силой послать мяч
shot удар
penalty kick штрафной удар
miss промахнуться, не попасть
in one's favour в чью-то пользу
draw ничья
to play for a victory играть ради победы
to play for a draw играть в ничью
versus против
put up a good show выступить хорошо
take the lead выйти вперед
lose the lead отставать
newcomer новичок
veteran ветеран
play on a par with играть на равных с...
replace заменить
replacement замена
to play a man short играть в меньшинстве
period период
referee судья
Задания
Задание 1. Прочитайте и переведите текст:
SPORT IN RUSSIA
Millions of people all over the world are fond of sports and games. Sport helps people to stay in good shape, keeps them fit, healthy and makes them more organized and better disciplined in their daily activities.
We have always paid great attention to sport in our schools, colleges and universities. You can hardly find a school without a gym or a sports ground. Every city and town has a few stadiums or swimming pools where local competitions are usually held.
It’s been a tradition in this country to divide sport into professional and amateur. There are different sporting societies and clubs in Russia. Many of them take part in different international tournaments and are known all over the world. A great number of world records have been set by Russian sportsmen: gymnasts, weightlifters, tennis players, swimmers, figure skaters, runners, high jumpers. Our sportsmen also participate in the Olympic Games and always win a lot of gold, silver and bronze medals.
There are also a lot of amateur clubs and keep-fit centers in Russia where people go in for aerobics, yoga, body-building, swimming, skating, jogging. Thousands of people go to the stadiums to support their favourite team and many-many thousands more prefer to watch the games on TV. But watching sports events and going in for sports are two different things.
My favourite kind of sport is tennis. I've been playing it since I was eleven years old, and the more I play it the more I like it. There is a good tennis court not far from my house and whenever I have a chance I go there with a friend of mine.
Задание2. Ответьте на вопросы :
1. Why is sport so important in our life? Why do people go in for sports?
2. Was there a gym or a sports ground in your school?
3. What professional sporting societies or clubs do you know?
4. Are there any keep-fit centers in your neighborhood? Do you do there?
5. Do you go in for sports or do you prefect to watch other people playing?
6. What team are you a fan of?
7. What is your favorite kind of sport?
8. How long have you been playing it?
9. Do you take part in competitions?
10. What games are popular in Russia?
Практическое занятие 8-9
ЗДОРОВЬЕ
HEALTH
Теоретическая часть
Данный лексический материал предназначен для того, чтобы студенты могли читать специальные тексты и подготовить монологическое высказывание по теме.
Vocabulary:
medicine лекарство
treat for лечить от
do good помочь
give direction, recommendation дать предписание, назначение
relieve the pain облегчить боль
write out a prescription, a sickleave выписать рецепт, бюллетень
make out a medicine certificate выписать справку
take a medicine for принимать лекарство от
mixture микстура
pills таблетки
on an empty stomach натощак
pain relieve (killer) болеутоляющее
prescription рецепт
chemist's shop аптека
hospital больница
treatment облегчение
ambulance скорая помощь
be in good health быть здоровым
feel well/be fine/all right хорошо себя чувствовать
be in good shape/fit быть в хорошей форме
patient больной
in-patient стационарный больной
out-patient амбулаторный больной
hurt пострадавший
be sick быть больным
be ill/feel ill (with) болеть
be out of order быть не в себе
be in poor/ill health иметь плохое здоровье
be in a bad (poor) shape быть в плохой форме
take a turn for the worse наступило ухудшение
get better выздоравливать
be out of danger быть вне опасности
ache боль(продолжительная, тупая)
toothache зубная боль
headache головная боль
stomachache (upset) боль в желудке
I'm all ache. У меня все болит
pain боль
feel pain (suffer from pain) испытывать боль
have a sharp pain острая боль
the pain was gone боль прошла
sore воспаленный
have a sore throat болит горло
sneezing чихание
runny nose/cold in the head насморк
catch a cold простудиться
cough/bad cough кашель, сильный кашель
anxiety беспокойство(нервное)
fatigue утомление
be low стресс
be run down переутомление
a bout приступ
a bout of depression приступ депрессии
Задания
Задание 1. Прочитайте и переведите текст:
HEALTH
In Britain, when you're ill, you go to a doctor near your home. Doctors are men and women, and you can say who you prefer. You usually only spend about ten minutes with the doctor. They can usually say what the matter is very quickly, and often give you a prescription for some medicine. You get this at the chemist's shop. If not, they may suggest you go to a specialist. Most people only go to their doctor when they're ill. People with colds and coughs don't go to their doctor but to the chemist, to buy medicine. Doctors only come to your home when you're very ill. In an emergency you can call an ambulance on 999. The ambulance takes you to hospital for treatment. Friends and relatives visit you in hospital at certain hours of the day, but they don't stay there.
You don't pay for a visit to the doctor or to the hospital in Britain, but when you work you
Задание 2. Переведите предложения:
1. У нее болела голова и был грипп.
2. Сколько таблеток я должна принимать? 3 таблетки в день натощак.
3. Если вы хотите лекарство, то доктор выпишет рецепт.
4. В аптеке, кроме лекарств, вы можете купить всякие виды других вещей, таких как мыло, щетки, расчески, зубные пасты и многое другое.
5. Врач прописал мне микстуру.
6. Ты больна? Ты выглядишь совсем плохо.
7. Вы должны лежать в постели. У вас все болит.
8. Я хорошо себя чувствую.
9. Как здоровье вашего брата? Спасибо, прекрасно.
10. Пожалуйста, дайте мне что-нибудь от зубной боли.
Практическое занятие 10-11
ДОМ
HOUSE
Теоретическая часть
Данный лексический материал предназначен для того, чтобы студенты могли читать специальные тексты и подготовить монологическое высказывание по теме.
Vocabulary:
sofa-bed диван-кровать
sideboard сервант
chair стул
armchair кресло
stool табурет
building здание
house дом
private house частный дом
block of flats многоквартирный дом
entrance подъезд
balcony балкон
floor пол, этаж
convenience удобства
central heating центральное отопление
electricity электричество
running water водопровод
flat квартира
bedroom спальня
living room гостиная
study кабинет
kitchen кухня
entrance hall прихожая
lavatory туалет
furniture мебель
TV set телевизор
table стол
desk парта
move to переезжать
live жить
keep the house clean содержать дом в чистоте
bookcase книжный шкаф
bookshelf книжная полка
piano пианино
tape-recorder магнитофон
carpet ковер
curtain занавеска
picture картина
bedside table тумбочка
wardrobe комод, платяной шкаф
cupboard посудный шкаф
fridge холодильник
stove газовая плита
toilet articles туалетные принадлежности
mirror зеркало
hall-stand вешалка
cosy уютный
of modern design современный
Задания
Задание 1. Прочитайте и переведите текст
My flat
I live in a new nine-storied block of flats in Pushkin Street. Our house is of modern design. There is a big grocery on the ground floor and it's very convenient to do everyday shopping. In front of the house there is a children's playground and a small garden. We like to spend time there.
Our flat is on the 3rd floor. It is very comfortable. We have all modern conveniences, such as central heating, electricity, gas, cold and hot running water and a telephone.
There are 3 rooms in our flat: a living room and two bedrooms. We also have a kitchen, a bathroom, a small entrance hall and two balconies. Our living room is the largest in the flat. It is nicely furnished.
Our bedrooms are also very nice and cosy. The parents' bedroom is larger than the children's. There are two beds, a bedside table, some chairs and wardrobe in it. There is a lovely carpet on the floor between the beds.
The children's bedroom is just across the corridor on the right. Here you can see two sofa-beds where my sister and I sleep at night and have a rest in the day-time. There is also a writing-table, two chairs and some bookshelves here. We use our bedroom as a study where we do our homework. In the corner of the room there is a small table with a tape-recorder on it. We all enjoy listening to music.
Our kitchen is rather large. There is a gas-stove, 4 stools, a refrigerator and a cupboard in which we keep cups, plates and all our dishes. The kitchen serves us as a dining-room. The bathroom is near the kitchen. Here we keep our toilet articles, have a bath and a shower. The entrance hall is small. There is a hall-stand and a mirror on the wall. A telephone is on a special table under the mirror. We are happy to have such a nice flat and try to keep it clean.
Задание 2. Ответьте на вопросы
1. Where do you live?
2. Do you live in a private house or in a block of flats?
3. Is there a garden in front of your house?
4. What is the next to your house?
5. Is your house far from the bus stop?
6. What floor is your flat on?
7. What modern conveniences are there in your flat?
8. Is your flat large or small?
9. How many rooms are there in your flat? What are they?
10. How is your living-room furnished?
11. Do you often get together in your living room?
12. In what room do you receive guests?
13. Are you happy with your flat?
Практическое занятие 12-13
МОЙ ГОРОД
MY TOWN
Теоретическая часть
Данный лексический материал предназначен для того, чтобы студенты могли читать специальные тексты и подготовить монологическое высказывание по теме.
to be founded быть основанным
the North Caucasus Северный Кавказ
originally первоначально
fortress крепость
ruined wall разрушенная стена
square площадь
to face выходить фасадом на
library библиотека
bookshop книжный магазин
to surround окружать
tree дерево
bush куст
flower-bed клумба
main основной, главный
shopping street торговая улица
railway station ж-д вокзал
cinema кинотеатр
art museum художественный музей
art gallery художественная галерея
bus station автовокзал
church церковь
circus цирк
monument памятник
to provide a panoramic view открывать вид
suburbs окрестности
district район
place for rest and recreation место для отдыха и развлечения
industrial part промышленная часть
factory фабрика
plant завод
hospital больница
it's still a good way еще далековато
it's a good way from here это довольно далеко
I have lost my way Я заблудился
I'm trying to go to... Я пытаюсь дойти до
How can I get there? Как я могу добраться туда?
Is it far away? Это далеко отсюда?
Could you tell me the way to... Не можете ли вы сказать, как пройти к …
Задание 1. Прочитайте и переведите текст
Stavropol
Stavropol was founded in 1777 by Alexander Suvorov. Now it is the regional center of Stavropol Territory located in the South-West of Russian Federation on the North Caucasus. Originally Stavropol was a fortress and now one of the sights of the town is its ruined wall in the center of it. Historical exhibits concerning that period you can find in Prave Museum of Local Lore near the central square. It's advisable to start doing the sights just from this place. Buildings of the local government faces the square. Lermontov Library is opposite it. Next to it there's two-storied building of a bookshop and the stadium "Dynamo" is from the other side of it. Lermontov Theatre is not far from the square. It's just from the other side of the government's building. And both of them are surrounded by trees, bushes and flower-beds.
The central and main shopping street is Karl Marx Street. It leads from the center to the Railway Station. Cinemas, Universities, Art Museum and Art Gallery, Bus Station, churches are also in the center of Stavropol. The building of circus is on the way to the Railway Station. The ground near the monument to the soldier of the Civil War provides a panoramic view of the suburbs. The districts in the South-West and in the North-West are rather new. In the South-West district there is a great number of schools, shops, places for rest and recreation. A large park joins the South -West and the North-West districts together. The North-west district is the industrial part of the town. There is a lot of factories, plants and works. Also some hospitals are there.
Stavropol is one of the greenest towns in the country. It's surrounded by forests and also there are some green islands within it.
Задание 2. Переведите предложения:
1. Наш дом находится на улице Горького. Мы переехали туда 2 года тому назад.
2. У него 2-комнатнаяквартира на 2 этаже.
3. На 2м этаже все квартиры без балконов.
4. Все комнаты: гостиная, спальня и кабинет небольшие, но они уютно обставлены.
5. В гостиной находится сервант, угловой диван, цветной телевизор, два кресла и журнальный столик.
6. На столе стоит ваза с цветами.
7. Наша кухня - довольно большая. Там есть плита, холодильник, посудный шкаф, стол и несколько стульев.
8. В ванной хранятся различные предметы туалета.
9. На стене в коридоре находится вешалка и зеркало.
10. Мы поддерживаем порядок в квартире.
Практическое занятие 14-15
ПУТЕШЕСТВИЯ
TRAVELLING
Теоретическая часть
Данный лексический материал предназначен для того, чтобы студенты могли читать специальные тексты и подготовить монологическое высказывание по теме.
Vocabulary:
a deck палуба
to travel by ship путешествовать на корабле
a flight полет, рейс
to save time экономить время
to enjoy picturesque surroundings наслаждаться живописными окрестностями
to pitch a tent поставить палатку
to build an open fire развести костер
ruins руины
ancient древний
change of scene перемена обстановки
city-dweller горожанин
advantage преимущество
disadvantage недостаток
destination место назначения
Customs House таможня
duty-free без обложения таможенными пошлинами
currency exchange office пункт обмена валюты
border граница
go through the customs пройти таможенный досмотр
stay at the hotel остановиться, жить в гостинице
receptionist администратор
check in зарегистрироваться
book tickets купить билеты (заранее)
journey путешествие, поездка (длительная)
make a journey совершить путешествие
trip путешествие (короткое)
cruise морской круиз
voyage путешествие (по морю, воздуху)
hike (hiking trip) пешеходный поход
hitch-hike путешествовать автостопом
a ticket for a train, a plain билет на поезд, самолет
departure(s) отправление
arrival(s) прибытие
leave on the dot/on time отправляться по расписанию
keep to schedule идти по расписанию
catch the train, plane успеть на поезд, самолет
get off/to alight from сойти с
travel agency (tourist agency) бюро путешествий
hand luggage (baggage) ручной багаж
boarding посадка
booking office билетная касса
reserved booking предварительный заказ
suit case чемодан
left-luggage office камера хранения
lost property office бюро находок
to produce tickets предъявить билеты
porter носильщик
to see smb off провожать кого-либо
send off проводы
fellow-passenger попутчик
Задания
Задание 1. Прочитайте и переведите текст:
TRAVELLING
Almost all people like to spend their holidays traveling. They travel to see other countries and continents, modern cities and the ruins of ancient towns, they travel to enjoy of ancient towns, they travel to enjoy picturesque places, or just for a change of scene.
City dwellers usually like a quiet holiday by the sea, or in the mountains, with nothing to do but walk and bathe and laze in the sun.
If we are fond of traveling we see and learn a lot of things that we can never see or learn at home, though we read about them in books and newspapers and see pictures of them on TV.
All means of travel have their advantages and disadvantages. And people choose one according to their plans and destinations. Different people prefer different means of traveling. Some people like to climb the mountains, others like to go by train with all modern accommodations and without peculiar adventures. However which ever tourism a man would like, any change of place and new impressions are useful. They prevent a man from getting old.
Nowadays traveling has become a highly organized business. But there are some difficulties. If you want to see the beauty of the countryside you have to go hiking. It is traveling for pleasure. You don't think about ticket, don't hurry up. You'll be pitching a tent and building an open fire and breathing in the fresh mountain air and enjoying picturesque surroundings. I think you'll enjoy every moment of this journey if you are not a comfort-lover.
There is no travel so fine as by ship. It is the most exciting experience to feel the deck of the ship under your feet, to match the waves rising and falling, to feel the fresh sea wind blowing in your face.
It is a great saving of time traveling by air. You'll have speed, comfort and pleasure combined. When you get into the train you feel that holidays have really begun. You can see a lot by traveling in a train. But when the season is in full swing trains are usually crowded. So as they say "Tastes differ".
Задание2. Ответьте на вопросы :
1. Are you fond of traveling?
2. Why do people take a camera with them?
3. What do we see and learn while traveling?
4. How do different people spend their holidays?
5. What means of travel do you know?
6. What places have you visited?
7. What countries would you like to visit?
Задание 3. Переведите предложения:
1. Многие люди любят путешествовать.
2. Проводя свой отпуск в путешествиях, люди видят разные страны и континенты.
3. Люди путешествуют, чтобы увидеть новые живописные места, познакомиться с новыми людьми, попробовать национальную еду или просто ради смены обстановки.
4. Сельские жители предпочитают проводить время в больших городах - посещать музеи и обедать в экзотических ресторанах.
5. Мне нужно два билета на поезд до Ливерпуля.
6. Спальный вагон, пожалуйста. Вам билеты туда и обратно? Это будет стоить 5 рублей.
7. В плохую погоду я предпочитаю быть на палубе, а не в каюте.
8. Нам пришлось провести много времени в аэропорту.
9. Мы добрались домой очень поздно.
10. Путешественники выбирают тот или иной способ путешествия в зависимости от их преимуществ и недостатков, места назначения и своих планов.
Практическое занятие 16-17
УЧЕНЫЕ. ИЗОБРЕТАТЕЛИ И ИХ ИЗОБРЕТЕНИЯ
Дата: 2018-11-18, просмотров: 241.