ФОРМЫ ПРИЧАСТИЯ
Active | Passive | |
Present | doing | being done |
Past | __ | done |
Perfect | having done | having been done |
ЗНАЧЕНИЯ ПРИЧАСТИЯ
Present Active w Соответствует: s русскому причастию с суффиксом -ащ- / -ящ, -ущ- / -ющ-; s русскому деепричастию несовершенного вида с суффиксом -а / -я. В прошедшем временном плане выражает одновременное действие. |
Present Passive w Соответствует: s русскому причастию с суффиксом -ом- / -ем-; s русскому деепричастию с «будучи». |
Past Passive w Соответствует русскому причастию с суффиксом -нн- / -т-. |
Perfect Active w Соответствует русскому деепричастию совершенного вида с суффиксом -в-. |
Perfect Passive w Переводится на русский язык придаточным предложением w Русскому причастию с суффиксом -вш- соответствует в английском придаточное предложение (для передачи предшествующего действия). |
ФУНКЦИИ ПРИЧАСТИЯ
Функция причастия | Пример | Перевод | |
1
| Определение* а) перед определяемым словом | Running water is pure. Barking dogs seldom bite. A written letter lay on the table. | Проточная вода чистая. Лающие собаки редко кусают. Написанное письмо лежало на столе. |
б ) после определяемого слова | The boy playing in the yard is my brother. I received a letter written by my mother. | Мальчик, играющий во дворе – мой брат. Я получил письмо, написанное мамой. | |
2 | Обстоятельство | Having run a long distance the sportsman was tired. While running the sportsman tried to breath regularly. When given time to think, he always answered well. | Пробежав длинную дистанцию, спортсмен устал. Во время бега спортсмен старался равномерно дышать. Когда ему давали время подумать, он всегда хорошо отвечал. |
3 | Часть простого сказуемого | I am writing a letter to my friend. The poem was learned by the pupil by heart. He has just come. | Я пишу письмо моему другу. Стихотворение было выучено учеником наизусть Он только что пришел. |
4 | Именная часть составного именного сказуемого | She looked surprised. The door is locked. | У нее удивленный вид. Дверь заперта. |
Общие требования к выполнению и оформлению контрольных работ
Левая страница Правая страница
Поля. Английский текст Русский текст. Поля
Контрольные работы должны быть выполнены в той последовательности, в которой они даны в настоящем пособии.
При чтении текстов рекомендуется вести постоянный словарик, записывая в него незнакомые слова.
Выполненные работы направляются для проверки и рецензирования в техникум в установленные сроки.
Если контрольная работа выполнена без соблюдения указаний или не полностью, она возвращается студенту без проверки.
Получив проверенную работу ,внимательно прочитайте рецензию, ознакомьтесь с замечаниями рецензента и проанализируйте отмеченные в работе ошибки.
Руководствуясь указаниями рецензента, проработайте заново не вполне усвоенный Вами материал. Все предложения в которых были обнаружены орфографические и грамматические ошибки или неточности перевода, перепишите заново начисто в исправленном виде в конце данной контрольной работы.
Обращайтесь к своему рецензенту за консультацией по вызывающим у Вас затруднения вопросам, которые Вы самостоятельно решить не можете.
К зачету допускаются студенты, успешно выполнившие контрольную работу.
II. Варианты контрольной работы
VARIANT 1
I. Перепишите предложения, выпишите глагол-сказуемое, укажите его временную форму, лицо и число. Переведите предложение письменно.
II. Перепишите предложения, выпишите глагол-сказуемое, укажите залог и временную форму, напишите инфинитив сказуемого. Переведите предложения письменно.
III. Перепишите предложения, переведите письменно, обращая внимание на модальные глаголы и их эквиваленты.
1. In this museum you may see some interesting things.
2. It can’t be 10 o’clock now.
3. Her English is very poor, she must study very hard.
IV. Выпишите из предложения инфинитив, причастие, герундий и укажите, чем они являются в предложении (подлежащее, составная часть сказуемого, определение, дополнение, обстоятельство). Переведите предложения письменно.
V. Прочитайте, перепишите и письменно переведите текст.
INFLATION
Simply stated, inflation is a continuing rise in prices for goods and services. The higher the rate of inflation, the faster prices go up.
One danger of inflation is that, unless accompanied by a comparable rise in wages, it lowers a family's standard of living. Inflation particularly hurts people living on fixed incomes — the elderly and those who depend on government-sponsored social programs, such as social security and veterans' benefits.
A high rate of inflation also induces people to buy on credit and to forgo saving money. The economy suffers when individuals do not save money, because banks have less money to loan for investments in new homes, business and industrial equipment.
The government can control inflation through a variety of means. For example, the president can order wage controls, thereby reducing the amount of money available for spending. When there is less demand for goods and services, prices eventually fall to acceptable levels. Another way the government controls inflation is through the Federal Reserve Board (the Fed), which determines the amount of money circulating in the economy. The Fed can reduce - or tighten - the money supply by raising interest rates (the price one must pay to borrow money). When interest rates rise, consumer spending decreases and prices fall.
VARIANT 2
I. Перепишите предложения, выпишите глагол-сказуемое, укажите его временную форму, лицо и число. Переведите предложение письменно.
1. These people are looking at you so closely. Do you know them?
2. Tomorrow at 10 o’clock in the morning we shall be writing a composition.
3. He hadn’t finished his article by the last Saturday.
II. Перепишите предложения, выпишите глагол-сказуемое, укажите залог и временную форму, напишите инфинитив сказуемого. Переведите предложения письменно.
1. The letter had been written before he called.
2. The village is connected with the town by a railway line.
3. The windows were broken by the strong wind.
4. The text is being translated from Russian into English.
III. Перепишите предложения, переведите письменно, обращая внимание на модальные глаголы и их эквиваленты.
1. As the manager was out we had to wait.
2. They can translate political articles without a dictionary.
3. Need we discuss a question again?
IV. Выпишите из предложения инфинитив, причастие, герундий и укажите, чем они являются в предложении (подлежащее, составная часть сказуемого, определение, дополнение, обстоятельство). Переведите предложения письменно.
1. We had no opportunity of meeting interesting people there.
2. I stayed there to see what would happen.
3. She mended the torn sleeve of her dress.
V. Прочитайте, перепишите и письменно переведите текст.
WHAT IS MARKETING?
Marketing is the performance of business activities that direct the flow of goods and services from producer to consumer or user. Simply to produce a product is not enough: the product must be transported, stored, priced, advertised, and sold before the satisfaction of human needs and wants is accomplished. Marketing activities range from the initial conception and design of the product to its ultimate sale, and account for about half the cost of the product. Marketing is the whole process of having the right product, at the right time, in the right place, calling attention to it and thereby bringing a mutual benefit to customer and vendor. Customers benefit by having what they want, when and where they want it. Vendors benefit by making a profit. The greater the benefits customers perceive, the more frequently they will trade with the businesses that provide them. You are engaging in marketing when you:
· design or develop a product or service
· transport and store goods
· provide a variety of choice
· buy in large volumes and sell them by item
· install, service, repair, instruct
· update and improve.
Marketing is the four Ps: The product, the place, the price and the promotion. But most of all, marketing is research: finding out who the customers are and what they need.
Successful vendors never forget that benefit lies in the customer’s perception, not in the vendor’s. Marketing is asking the question, “Who will by my product or service?”
Although many critics claim that the cost of marketing is too high, an analysis of the marketing functions does not bear these criticisms out. Rather than think of the cost of marketing, one should consider the value added through marketing. Marketing becomes too costly only when its cost exceeds the value it adds.
VARIANT 3
I. Перепишите предложения, выпишите глагол-сказуемое, укажите его временную форму, лицо и число. Переведите предложение письменно.
II. Перепишите предложения, выпишите глагол-сказуемое, укажите залог и временную форму, напишите инфинитив сказуемого. Переведите предложения письменно.
III. Перепишите предложения, переведите письменно, обращая внимание на модальные глаголы и их эквиваленты.
IV. Выпишите из предложения инфинитив, причастие, герундий и укажите, чем они являются в предложении (подлежащее, составная часть сказуемого, определение, дополнение, обстоятельство). Переведите предложения письменно.
V. Прочитайте, перепишите и письменно переведите текст.
TYPES OF CONSUMERS
Customers are people who buy the products and services of producers. They may buy for themselves or on behalf of the organization they work for.
Everyone is a consumer. It does not matter how old a person is. We are consumers from the day we are born until the day we die. It does not matter if the individual is rich or poor, male or female, black or white. We are all consumers.
In some ways, all consumers are alike. We buy to satisfy our wants. We all need food, clothing, and shelter. In other ways, consumers are all different. Remember, each consumer is an individual, and individuals are not all the same. What we buy and how much we buy depend upon many factors. Of course the more money we have, the more we can afford to buy. Many of a woman’s needs are different from a man’s, so she will spend for different things. A child does not buy an automobile, and an adult does not buy a child’s toy for his own use. Members of a certain religious groups do not buy pork products. People living in warm climates do not need to buy heavy woolen clothing.
Although we are all different individuals and therefore do not spend in exactly the same way, we can see some general patterns of spending if we examine different each groups.
VARIANT 4
I. Перепишите предложения, выпишите глагол-сказуемое, укажите его временную форму, лицо и число. Переведите предложение письменно.
II. Перепишите предложения, выпишите глагол-сказуемое, укажите залог и временную форму, напишите инфинитив сказуемого. Переведите предложения письменно.
III. Перепишите предложения, переведите письменно, обращая внимание на модальные глаголы и их эквиваленты.
IV. Выпишите из предложения инфинитив, причастие, герундий и укажите, чем они являются в предложении (подлежащее, составная часть сказуемого, определение, дополнение, обстоятельство). Переведите предложения письменно.
V. Прочитайте, перепишите и письменно переведите текст.
DEMOCRACY
Over the centuries, people have organized their governments in many different ways. A true democratic government has some characteristics that distinguish it from other forms of government. Abraham Lincoln described democracy as “government of the people, by the people, and for the people”.
All genuine democracies have free and open elections. Free elections give people the chance to choose their leaders and to voice their opinions on various issues. Free elections also help ensure that public officials pay attention to the wishes of the people. Representative democracy means that laws enacted in the legislatures represent the will of the majority of lawmakers. Because these lawmakers are elected by the people, the laws are accepted by the people.
Democracy requires that all people be as free as possible to develop their own capabilities. But, of course, no individual can be completely free to do anything he or she wants. That would result in chaos. Rather, it means that all people should have an equal opportunity to develop their talents, to the fullest extent possible. Government in a democracy works to promote that kind of equality.
Political parties are another important element of democratic government. A political party is a group of individuals with broad common interests who organize to win elections, and determine public policy.
Democracy seems to have a better chance in countries that do not have extremes of wealth and poverty and that have a large middle class. People who are out of work or unable to feed their families often become more concerned about security than about voting.
VARIANT 5
I. Перепишите предложения, выпишите глагол-сказуемое, укажите его временную форму, лицо и число. Переведите предложение письменно.
II. Перепишите предложения, выпишите глагол-сказуемое, укажите залог и временную форму, напишите инфинитив сказуемого. Переведите предложения письменно.
III. Перепишите предложения, переведите письменно, обращая внимание на модальные глаголы и их эквиваленты.
IV. Выпишите из предложения инфинитив, причастие, герундий и укажите, чем они являются в предложении (подлежащее, составная часть сказуемого, определение, дополнение, обстоятельство). Переведите предложения письменно.
V. Прочитайте, перепишите и письменно переведите текст.
Дата: 2018-11-18, просмотров: 511.