ПРОЕКТУВАННЯ ВІРТУАЛЬНИХ ТРЕНАЖЕРІВ
Поможем в ✍️ написании учебной работы
Поможем с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой

КУРСОВА РОБОТА

На тему:

«Комп’ютерні тренажерні системи»

 

 

Виконала:

Студентка 3 курсу 35 групи

Фізико-математичного факультету

Клімова Надія Миколаївна



ЗМІСТ

 

Вступ

Проектування віртуальних тренажерів.

Використання тренажерних систем в авіації

Комплексний тренажер екіпажу літака МІГ-29 (ВВС Бірми)

Тренажери суднових холодильних установок і їх окремих вузлів.

Тренажер - "Пульт-табло чергового по станції"

Використання комп’ютерних тренажерів в збройних силах України

Висновок

Список використаної літератури



ВСТУП

 

У сьогоднішніх економічних умовах, коли навіть дрібний ремонт загрожує перетворитися на нерозв'язну проблему, ціна помилок оперативного персоналу виробництв з складним технологічним устаткуванням багато разів зростає. Особливої важливості набуває якісне навчання і постійна підтримка кваліфікації і готовності персоналу, його протиаварійні тренування. Машинний (комп'ютерний) експеримент дозволяє не тільки сформувати моторно-рефлекторні навики дій в складних ситуаціях, але і наочно показати фізичну суть процесів, що протікають в устаткуванні, їх взаємну залежність, а також ряд істотних тонкощів, яким, на жаль, не завжди надається значення на практиці. Комп'ютерні моделі можуть також надати неоціниму допомогу при аналізі аварій, як з погляду накопичення статистики, так і шляхом проведення машинного експерименту по відтворенню аварійної ситуації.

Стан ринку

Ряд наукових і інженерних колективів країни вже давно працює над застосуванням комп'ютерів в навчанні, у тому числі і в навчанні персоналу різних виробництв. Але ситуація на ринку комп'ютерних тренажерів зберігається: він перенасичений різними екзаменаторами по техніці безпеки; існує велике число тренажерів по оперативних перемиканнях в електричних мережах; а ось тренажерів по котлах, турбінах і іншому складному технологічному устаткуванні як і раніше мало. Постараємося пояснити таку ситуацію, виходячи з класифікації програм і вартості їх розробки.

Можна виділити наступні типи комп'ютерних тренажерів:

1. Електронний екзаменатор. Це простий програмний продукт, що реалізовується на всіх видах вітчизняної і зарубіжної обчислювальної техніки. Основна його функція - це заміна живого екзаменатора в строго регламентованих областях (техніка безпеки різних виробництв, правила дорожнього руху і тому подібне). Як правило, такий екзаменатор містить набір квитків з декількох питань, пропонованих що іспитується у випадковому порядку, і ряду неправильних і однієї правильної відповіді на кожне питання. Залежно від складності екзаменатора, він може забезпечувати також наступні можливості:

· показ малюнків в кадрі питання;

· показ мультфільмів (анімація) в кадрі питання;

· аналіз відповіді що іспитується у вигляді чисел і формул;

· попереднє навчання (показ правильних відповідей);

· редагування старих і створення нових питань.

Вартість розробки подібних екзаменаторів найнижча (прості тренажери такого класу може написати школяр).

2. Статичні (або лог і ко-динам ічні) тренажери. Найширше в цьому класі поширені тренажери по оперативних перемиканнях в електричних мережах. Основна особливість полягає в тому, що в таких програмах відсутня фізико-математична модель процесів, що відбуваються в устаткуванні, але показується і перевіряється певний порядок дій. Порядок дій зазвичай жорстко задається; у складніших випадках передбачаються розгалуження в ланцюжку дій, що забезпечується логічними функціями (логіко-динаміна модель). Головні недоліки:

· неможливість відхилення навчаного від скільки завгодно складною, але все одно жорстко заданого ланцюжка дій;

· трудність програмування динамічних ефектів (навіть простої зміни свідчень приладів).

Ці недоліки неістотні в жорстко регламентованих оперативних перемиканнях в електричних мережах, але визначають неможливість моделювання складних фізичних процесів в котлах і турбінах. Як правило, розробники таких тренажерів спочатку роблять для себе інструментальні засоби (конструктори), що дозволяють легко намалювати потрібні електричні схеми і задати ланцюжки правильних дій. Такі конструктори також пропонуються на продаж, але по вищих цінах. Проте, замовникові вигідно набувати конструктор, ніж готовий тренажер. Приклади: "ТОР-2" (ГВЦ Мінпаленерго, м. Москва), "СОКРАТ" ("Корона ЛТД", м. Саратов), тренажери Центру підготовки і тренінгу Пермської ГРЕС (Добрянка). Вартість розробки залежно від комплектності (готовий тренажер або конструктор) низька і середня. Прості тренажери цілком може написати студент.

3. Динамічні тренажери. Мають в своїй основі математичну модель реальних фізичних процесів і тому найбільш корисні для якісного навчання (не навантаження!) персоналу. Зрозуміло, для розрахунку достатньо повної моделі котла потрібно вельми значні машинні ресурси - на IBM РС (навіть 486), та ще в реальному масштабі часу, це навряд чи можливо. Тому модель слід спростити, але так, щоб її поведінка в обумовлених технічним завданням рамках відповідало реальній системі з певною точністю. Це складне творче завдання для інженера і науковця. Можна з упевненістю сказати, що вартість розробки такого наукоємкого продукту в багато разів перевищує ціну, яку згоден сплатити замовник. Так пояснюється відносно невеликою кількістю розробників тренажерів такого класу і відчутна ніша на ринку подібних продуктів. Приклади: наші динамічні тренажери і тренажери, розроблені у ВТІ, МЕІ. Вартість розробки: висока.

4. Пультові тренажери. У них, окрім комп'ютера, присутня апаратна частина (наприклад, копія реального пульта управління котлом). На пульті можуть бути представлені тільки основні прилади і органи управління (спрощений тренажер), управління якою-небудь частиною, окремою установкою (локальний тренажер); нарешті, пульт може бути копією реального пульта управління (повномасштабний тренажер). Комп'ютер в даному випадку замінює реальний керований об'єкт; тут, як правило, потрібна хороша динамічна модель. Тому до вищенаведеної оцінки динамічних тренажерів доводиться також додати вартість розробки апаратної частини. Приклади: повномасштабний тренажер по турбіні Т-100 (ТЕЦ-25, м. Москва), а також наш пультовий тренажер по котлу БКЗ в УКК Чувашенерго, м. Чебоксари. Вартість розробки: висока і дуже висока.

5. Сучасна комп'ютерна технологія (мультимедіа) дозволяє створювати діалогові повчальні програми і тренажери, що включають комп'ютерну мультиплікацію, аудіо і відеотехніку. Як мінімум, це підсилить відчуття реальності при роботі з тренажером і відкриє нові можливості в процесі навчання. Вартість розробки: залежно від внутрішньої наукової начинки від середньої до дуже високої. Вартість необхідної комп'ютерної техніки: відносно висока.

Приведена класифікація допоможе при вибиранні програмних засобів залежно від завдань і цілей навчання:

· для контролю персоналу по набору певних правил (техніка безпеки і тому подібне) можна використовувати прості екзаменатори;

· для загального ознайомлення з пристроєм і навчання певному порядку дій можна використовувати статичні і логіко-динамічні тренажери;

· для проведення експериментів, вивчення фізичних основ і способів функціонування пристроїв, для проблемного навчання, протиаварійних тренувань і аналізу аварій слід використовувати динамічні тренажери.

Пультові тренажери в основному націлені на ознайомлення персоналу з конкретним устаткуванням і на вироблення відповідних моторно-рефлекторних реакцій і навиків. Звідси очевидний недолік цього класу тренажерів: при змінах (модернізації) устаткування або при переході персоналу на інший вид устаткування тренажер стає безкорисним; тоді як саме комп'ютерний динамічний тренажер при правильному підході вчить думати, аналізувати протікаючі фізичні процеси і ухвалювати оптимальні рішення. Спосіб управління комп'ютерним тренажером зазвичай відрізняється від реального, але це не слід вважати недоліком, оскільки він дозволяє абстрагуватися від дрібничок і зосередитися на розумінні суті модельованих явищ. Крім того, ніщо не заважає при необхідності намалювати на дисплеї реальний пульт (навіть помістити його фотографію). Добре зроблений комп'ютерний тренажер можна легко перенастроювати при модернізації устаткування.

Зупинимося докладніше на динамічних тренажерах, як найцікавіших і складніших програмних продуктах. Є два різні способи виготовлення таких тренажерів. Перший полягає в написанні окремої програми для кожного окремого тренажера, другої, - у використанні спеціального інструменту розробника, який дозволяє в багато разів прискорити розробку. У першому випадку можливе досягнення красивих спеціальних ефектів, але дуже утруднена модифікація тренажера. Як правило, програми цього класу (і математичні моделі в них) дуже прості, тому такі локальні тренажери поширеніші (що є показником не якості, а рентабельності їх виробництва). При використанні конструктора розробником тренажера повинні бути не програміст, а технолог, що володіє апаратом прикладної математики. Загальна властивість більшості конструкторів - складання динамічної моделі з "кубиків" - стандартних елементів, що описують певні об'єкти управління ( прилади) і стандартні математичні операції, передавальні функції, логіку. Конструктори рідко і не дуже охоче пропонуються на продаж по причинах дуже високої вартості розробки, малого тиражу і, отже, високих цін. З іншого боку, при перспективному плануванні комп'ютеризації підготовки персоналу має сенс піти на підвищені витрати, щоб має можливість редагувати наявні моделі і створювати нові за власним розсудом.

При виборі конструктора слід враховувати:

· набір стандартних елементів і можливість його розширення;

· можливі режими роботи і розв'язування завдання (показ правильних дій, сценарії аварійних ситуацій, оцінка навчаного);

· якість і ергономічні характеристики інтерфейсу (зручність роботи) розробника і навчаного.

Ряд колективів використовують (і пропонують на продаж) конструктори динамічних тренажерів більш менш прийнятної якості. Наш конструктор виконаний за об'єктно-орієнтованою технологією і забезпечує зручний графічний інтерфейс як для навчання, так і для розроблення. Моделі складаються із стандартних об'єктів, кожен з яких має своє зображення, механізм управління і спосіб моделювання. Набір елементів за бажанням замовника легко може бути розширений. Закінчена модель є набором з декількох вікон, об'єднаних один з одним за ієрархічним принципом (головна мнемосхема - мнемосхеми окремих вузлів, панелі захисту, сигналізації і ін.), або за принципом циклічного списку. У кожен окремий момент на екрані може бути видно одне або декілька вікон. Частину вікон з керованими об'єктами (вентилі, насоси, ключі, прилади, блоки захисту, сигналізація, повідомлення, кнопки для переходу в інші вікна) складають інтерфейс навчання. Управління моделлю так само легко здійснюється як за допомогою миші, так і з клавіатури. У недоступних для навчання вікнах розробник збирає динамічну модель, маючи для цього багатий набір стандартних елементів (вузли, зв'язки, формули, спеціальні функції). На відміну від інших конструкторів, тут значно спрощено складання моделей складних мереж трубопроводів і арматури. Для цього досить описати цю мережу у вигляді графа з вузлів і зв'язків типу "труба" з певною провідністю. Простота і універсальність обертаються деякими обмеженнями (наприклад, один цикл розрахунок моделі котла або турбіни, що складається з декількох сотень керованих елементів і до 2000 елементів моделі, на IBM PC/AT 286 вимагає близько 1 секунди, що збільшує динамічну помилку моделювання швидкопротікаючих процесів).

Сценарії складаються з мультфільму правильних дій і з трьох списків кадрів: а) аварійні події, коментарі; б) вказівки операторові, перевірки обов'язкових дій; у) перевірки заборонених дій. У режимі ІСПИТ за пропуск обов'язкових дій і за здійснення заборонених дій нараховується вказаний в сценарії штраф.



Види віртуальних тренажерів

 

Згідно виконуваним функціям Віртуальні тренажери можна розділити на групи:

1. Навчаючі знань тренажери - Електронні підручники (ЕУ). За рахунок широкого використання засобів мультимедіа (графіки, анімації, звуку) істотно підвищується ефективність навчання. Сучасні технології дозволяють легко доповнювати присутні в ЕУ математичні формули "спливаючими" підказками, а графічні ілюстрації - контекстними поясненнями.

2. Контролюючі тренажери - програми тестування, призначені для перевірки знань студента по темах лабораторних робіт. Вони можуть застосовуватися для самопідготовки або для отримання теоретичного допуску до роботи. До складу тестів можна включати питання, що дозволяють встановити ступінь готовності студента до осмисленої роботи з тренажером. Для посилення контролюючого ефекту результати проходження тестів оцінюються в балах, студентові повідомляється кількість пройдених тестів і сума штрафних балів. Для мінімізації вгадування відповідей в програмі блокується вивід на екран інформації з результатом кожного окремого тесту.

3. Навчаючі вміння тренажери - мультимедійні анімаційні імітатори, призначені для імітації зміни станів фізичного устаткування (приладів, пристроїв) за різних умов, створюючи ілюзію дій з фізичною апаратурою. Основною їх особливістю є максимально повне відтворення зовнішнього вигляду фізичних пристроїв (передніх панелей, шкал, стрілок і інших елементів показуючих і реєструючих приладів) і елементів управління ними (кнопок, тумблерів, перемикачів), а також рухи окремих елементів відповідно до дій користувача на основі створення анімаційних об'єктів і складних сцен. Студент дістає можливість детально розглянути технічний пристрій, ознайомитися з його деталями, а також виконати обмежений набір дій, пов'язаних з розбиранням або настройкою приладу.

Слід зазначити, що повноцінна Віртуальна лабораторія повинна обов'язково включати тренажери всіх перерахованих видів.

МІГ-29 (ВВС БІРМИ)

 

Розглянемо один із авіаційних тренажерів, який симулює роботу військового літака МІГ-29.

Комплексний тренажер для літака МІГ-29, створений фахівцями ЦНТУ "Динаміка", поставлений ВВС Бірми. Тренажер призначений для навчання і тренування льотного складу по різних видах льотної і бойової підготовки, а також привчання стійких навиків в роботі з устаткуванням кабіни при вирішенні наступних завдань:

· підготовка і перевірка устаткування кабіни перед вильотом;

· запуск, прогрівши, випробування двигунів;

· рулювання, заняття початкового положення для зльоту з різних злітних дистанцій;

· зліт з бетонною БВПП;

· виконання маршрутних польотів з використанням пілотажно-навіаційного комплексу в різних метеоумовах;

· виконання польотів на пілотаж;

· взаємодія з наземним оператором;

· захід і виконання посадки в різний час доби;

· виконання польотів з використанням дублюючих приладів;

· відпрацювання дій в особливих випадках і нештатних ситуаціях на різних етапах польоту;

· перехоплення повітряних цілей під час проходження бою на середніх і малих відстаннях;

· проведення ближнього маневреного бою з використанням системи целеспрямування і застосуванням ракет з візуальною імітацією процесу;

· поразка візуально видимих наземних (морських) цілей при застосуванні штатних варіантів озброєння і різних режимів роботи СУВ з візуальним відображенням всіх етапів застосування зброї.

Завдяки використанню новітніх комп'ютерних технологій склад устаткування тренажера в порівнянні з тренажерами попереднього покоління скоротився до наступних модулів:

· кабіна;

· стійка електроживлення;

· обчислювальний комплекс;

· імітатор візуальної обстановки;

· робоче місце інструктора;

· маслонасосная станція;

· допоміжний тренажер.

Кабіна тренажера виконана на основі носової частини фюзеляжу реального літака і оснащена повним комплектом приладів, важелів, пультів і табло. Використана штатна система завантаження важелів управління.

Система візуалізації:

· система комп'ютерного синтезу зображення позакабінної обстановки, створена на базі могутніх IBM комп'ютерів і графічних прискорювачів GeForce (дозвіл 1248 х 1024, частота зміни кадрів не менше 30 кадрів в секунду);

· проекційний тракт, що складається з шести проекторів, блоків зшивання зображень фірми 3D-perception і циліндрового натяжного екрану; завдяки використанню цього устаткування і спеціального ПО досягаються кути поля зору FOV (120°H x 60°V) при забезпеченні злитої і неперервності зображень у всіх шести каналах.

Індикатор на лобовому склі представлений в центральному каналі у вигляді геометричного і інформаційного аналога штатного зразка. Завдяки спеціальному програмному забезпеченню і ретельному юстируванню системи цілеспрямування (НСЦ) вдалося добитися функціонування штатної системи в тренажерному середовищі.

Допоміжний тренажер призначений для попередньої підготовки льотного складу в режимі автономної від основної кабіни роботи, а також для імітації дій другого літака при спільній роботі з основною кабіною (польотах «в парі»).

До складу допоміжного тренажера входять:

· монтажна стійка;

· монітори для імітації приладової дошки і позакабінного оточення;

· двомашинний обчислювальний комплекс.

В процесі виходу програмного забезпечення тренажера брали участь льотчики МА ВМФ, ВВС, ЛІІ і РСК МіГ. По відгуках льотчиків, на тренажері вдалося добитися адекватності динамічної моделі літака і його озброєння реальному пристрою, а також хорошої якості системи візуалізації. Це дозволяє відпрацьовувати на тренажері всі режими пілотування і бойового застосування аж до таких складних, як «штопор» і «звалювання».

Споживча потужність: ~ 20 кВт; модуль електроживлення тренажера під'єднується до промислової мережі (50 Гц, 220 В, 380 В).

Тренажер успішно пройшов Державні Випробування ГЛІЦ ВВС.

Тренажер створений в кооперації з РСК «МіГ», ЦАГИ, ГОСНІІАС.


Кабіна тренажера має вигляд:

 

Кабіна інструктора:

 

 

 

 




ВИСНОВОК

 

Отже, як бачимо без комп’ютерних тренажерних систем, якими вони б не були, чи це звичайні електронні екзаменатори, чи надзвичайно дорогі (мільйони і десятки мільйонів доларів), складні по своїй конструкції пультові тренажери не можна в жодному разі обійтися там, де є підвищена небезпека і значна відповідальність за виконану роботу. В сучасному світі, який стає все більше залежним від техніки вони відіграють основну роль у навчанні персоналу. Без них навчання як таке певним особливим професіям було б взагалі неможливим. Тренажери допомагають готувати професійний персонал, що вміло може справлятися в своїй роботі, вони передбачають виникнення позаштатних ситуацій, і відповідно персонал можна навчити майстерно і злагоджено діяти саме в таких ситуаціях, коли кожен крок може бути фатальним. До таких позаштатних ситуацій відносять наприклад аварії на нафтопереробних, хімічних та ін. заводах, атомних електростанціях чи теплоцентралях, приземлення гелікоптера на непрацюючому двигуні і т.д. такі тренування фізично просто неможливо провести в реальних умовах, а люди до них повинні бути готові, інакше коли вони стануться, то наслідки можуть бути досить негативними. Із розвитком нашого суспільства, створенням нових машин, нових станцій, заводів, тренажеробудуванню відводиться досить важливе місце. Ця галузь в нашій країні тільки починає зароджуватись, і має пройти всі етапи, які пройшла ця галузь в розвинутих країнах.



КУРСОВА РОБОТА

На тему:

«Комп’ютерні тренажерні системи»

 

 

Виконала:

Студентка 3 курсу 35 групи

Фізико-математичного факультету

Клімова Надія Миколаївна



ЗМІСТ

 

Вступ

Проектування віртуальних тренажерів.

Використання тренажерних систем в авіації

Комплексний тренажер екіпажу літака МІГ-29 (ВВС Бірми)

Тренажери суднових холодильних установок і їх окремих вузлів.

Тренажер - "Пульт-табло чергового по станції"

Використання комп’ютерних тренажерів в збройних силах України

Висновок

Список використаної літератури



ВСТУП

 

У сьогоднішніх економічних умовах, коли навіть дрібний ремонт загрожує перетворитися на нерозв'язну проблему, ціна помилок оперативного персоналу виробництв з складним технологічним устаткуванням багато разів зростає. Особливої важливості набуває якісне навчання і постійна підтримка кваліфікації і готовності персоналу, його протиаварійні тренування. Машинний (комп'ютерний) експеримент дозволяє не тільки сформувати моторно-рефлекторні навики дій в складних ситуаціях, але і наочно показати фізичну суть процесів, що протікають в устаткуванні, їх взаємну залежність, а також ряд істотних тонкощів, яким, на жаль, не завжди надається значення на практиці. Комп'ютерні моделі можуть також надати неоціниму допомогу при аналізі аварій, як з погляду накопичення статистики, так і шляхом проведення машинного експерименту по відтворенню аварійної ситуації.

Стан ринку

Ряд наукових і інженерних колективів країни вже давно працює над застосуванням комп'ютерів в навчанні, у тому числі і в навчанні персоналу різних виробництв. Але ситуація на ринку комп'ютерних тренажерів зберігається: він перенасичений різними екзаменаторами по техніці безпеки; існує велике число тренажерів по оперативних перемиканнях в електричних мережах; а ось тренажерів по котлах, турбінах і іншому складному технологічному устаткуванні як і раніше мало. Постараємося пояснити таку ситуацію, виходячи з класифікації програм і вартості їх розробки.

Можна виділити наступні типи комп'ютерних тренажерів:

1. Електронний екзаменатор. Це простий програмний продукт, що реалізовується на всіх видах вітчизняної і зарубіжної обчислювальної техніки. Основна його функція - це заміна живого екзаменатора в строго регламентованих областях (техніка безпеки різних виробництв, правила дорожнього руху і тому подібне). Як правило, такий екзаменатор містить набір квитків з декількох питань, пропонованих що іспитується у випадковому порядку, і ряду неправильних і однієї правильної відповіді на кожне питання. Залежно від складності екзаменатора, він може забезпечувати також наступні можливості:

· показ малюнків в кадрі питання;

· показ мультфільмів (анімація) в кадрі питання;

· аналіз відповіді що іспитується у вигляді чисел і формул;

· попереднє навчання (показ правильних відповідей);

· редагування старих і створення нових питань.

Вартість розробки подібних екзаменаторів найнижча (прості тренажери такого класу може написати школяр).

2. Статичні (або лог і ко-динам ічні) тренажери. Найширше в цьому класі поширені тренажери по оперативних перемиканнях в електричних мережах. Основна особливість полягає в тому, що в таких програмах відсутня фізико-математична модель процесів, що відбуваються в устаткуванні, але показується і перевіряється певний порядок дій. Порядок дій зазвичай жорстко задається; у складніших випадках передбачаються розгалуження в ланцюжку дій, що забезпечується логічними функціями (логіко-динаміна модель). Головні недоліки:

· неможливість відхилення навчаного від скільки завгодно складною, але все одно жорстко заданого ланцюжка дій;

· трудність програмування динамічних ефектів (навіть простої зміни свідчень приладів).

Ці недоліки неістотні в жорстко регламентованих оперативних перемиканнях в електричних мережах, але визначають неможливість моделювання складних фізичних процесів в котлах і турбінах. Як правило, розробники таких тренажерів спочатку роблять для себе інструментальні засоби (конструктори), що дозволяють легко намалювати потрібні електричні схеми і задати ланцюжки правильних дій. Такі конструктори також пропонуються на продаж, але по вищих цінах. Проте, замовникові вигідно набувати конструктор, ніж готовий тренажер. Приклади: "ТОР-2" (ГВЦ Мінпаленерго, м. Москва), "СОКРАТ" ("Корона ЛТД", м. Саратов), тренажери Центру підготовки і тренінгу Пермської ГРЕС (Добрянка). Вартість розробки залежно від комплектності (готовий тренажер або конструктор) низька і середня. Прості тренажери цілком може написати студент.

3. Динамічні тренажери. Мають в своїй основі математичну модель реальних фізичних процесів і тому найбільш корисні для якісного навчання (не навантаження!) персоналу. Зрозуміло, для розрахунку достатньо повної моделі котла потрібно вельми значні машинні ресурси - на IBM РС (навіть 486), та ще в реальному масштабі часу, це навряд чи можливо. Тому модель слід спростити, але так, щоб її поведінка в обумовлених технічним завданням рамках відповідало реальній системі з певною точністю. Це складне творче завдання для інженера і науковця. Можна з упевненістю сказати, що вартість розробки такого наукоємкого продукту в багато разів перевищує ціну, яку згоден сплатити замовник. Так пояснюється відносно невеликою кількістю розробників тренажерів такого класу і відчутна ніша на ринку подібних продуктів. Приклади: наші динамічні тренажери і тренажери, розроблені у ВТІ, МЕІ. Вартість розробки: висока.

4. Пультові тренажери. У них, окрім комп'ютера, присутня апаратна частина (наприклад, копія реального пульта управління котлом). На пульті можуть бути представлені тільки основні прилади і органи управління (спрощений тренажер), управління якою-небудь частиною, окремою установкою (локальний тренажер); нарешті, пульт може бути копією реального пульта управління (повномасштабний тренажер). Комп'ютер в даному випадку замінює реальний керований об'єкт; тут, як правило, потрібна хороша динамічна модель. Тому до вищенаведеної оцінки динамічних тренажерів доводиться також додати вартість розробки апаратної частини. Приклади: повномасштабний тренажер по турбіні Т-100 (ТЕЦ-25, м. Москва), а також наш пультовий тренажер по котлу БКЗ в УКК Чувашенерго, м. Чебоксари. Вартість розробки: висока і дуже висока.

5. Сучасна комп'ютерна технологія (мультимедіа) дозволяє створювати діалогові повчальні програми і тренажери, що включають комп'ютерну мультиплікацію, аудіо і відеотехніку. Як мінімум, це підсилить відчуття реальності при роботі з тренажером і відкриє нові можливості в процесі навчання. Вартість розробки: залежно від внутрішньої наукової начинки від середньої до дуже високої. Вартість необхідної комп'ютерної техніки: відносно висока.

Приведена класифікація допоможе при вибиранні програмних засобів залежно від завдань і цілей навчання:

· для контролю персоналу по набору певних правил (техніка безпеки і тому подібне) можна використовувати прості екзаменатори;

· для загального ознайомлення з пристроєм і навчання певному порядку дій можна використовувати статичні і логіко-динамічні тренажери;

· для проведення експериментів, вивчення фізичних основ і способів функціонування пристроїв, для проблемного навчання, протиаварійних тренувань і аналізу аварій слід використовувати динамічні тренажери.

Пультові тренажери в основному націлені на ознайомлення персоналу з конкретним устаткуванням і на вироблення відповідних моторно-рефлекторних реакцій і навиків. Звідси очевидний недолік цього класу тренажерів: при змінах (модернізації) устаткування або при переході персоналу на інший вид устаткування тренажер стає безкорисним; тоді як саме комп'ютерний динамічний тренажер при правильному підході вчить думати, аналізувати протікаючі фізичні процеси і ухвалювати оптимальні рішення. Спосіб управління комп'ютерним тренажером зазвичай відрізняється від реального, але це не слід вважати недоліком, оскільки він дозволяє абстрагуватися від дрібничок і зосередитися на розумінні суті модельованих явищ. Крім того, ніщо не заважає при необхідності намалювати на дисплеї реальний пульт (навіть помістити його фотографію). Добре зроблений комп'ютерний тренажер можна легко перенастроювати при модернізації устаткування.

Зупинимося докладніше на динамічних тренажерах, як найцікавіших і складніших програмних продуктах. Є два різні способи виготовлення таких тренажерів. Перший полягає в написанні окремої програми для кожного окремого тренажера, другої, - у використанні спеціального інструменту розробника, який дозволяє в багато разів прискорити розробку. У першому випадку можливе досягнення красивих спеціальних ефектів, але дуже утруднена модифікація тренажера. Як правило, програми цього класу (і математичні моделі в них) дуже прості, тому такі локальні тренажери поширеніші (що є показником не якості, а рентабельності їх виробництва). При використанні конструктора розробником тренажера повинні бути не програміст, а технолог, що володіє апаратом прикладної математики. Загальна властивість більшості конструкторів - складання динамічної моделі з "кубиків" - стандартних елементів, що описують певні об'єкти управління ( прилади) і стандартні математичні операції, передавальні функції, логіку. Конструктори рідко і не дуже охоче пропонуються на продаж по причинах дуже високої вартості розробки, малого тиражу і, отже, високих цін. З іншого боку, при перспективному плануванні комп'ютеризації підготовки персоналу має сенс піти на підвищені витрати, щоб має можливість редагувати наявні моделі і створювати нові за власним розсудом.

При виборі конструктора слід враховувати:

· набір стандартних елементів і можливість його розширення;

· можливі режими роботи і розв'язування завдання (показ правильних дій, сценарії аварійних ситуацій, оцінка навчаного);

· якість і ергономічні характеристики інтерфейсу (зручність роботи) розробника і навчаного.

Ряд колективів використовують (і пропонують на продаж) конструктори динамічних тренажерів більш менш прийнятної якості. Наш конструктор виконаний за об'єктно-орієнтованою технологією і забезпечує зручний графічний інтерфейс як для навчання, так і для розроблення. Моделі складаються із стандартних об'єктів, кожен з яких має своє зображення, механізм управління і спосіб моделювання. Набір елементів за бажанням замовника легко може бути розширений. Закінчена модель є набором з декількох вікон, об'єднаних один з одним за ієрархічним принципом (головна мнемосхема - мнемосхеми окремих вузлів, панелі захисту, сигналізації і ін.), або за принципом циклічного списку. У кожен окремий момент на екрані може бути видно одне або декілька вікон. Частину вікон з керованими об'єктами (вентилі, насоси, ключі, прилади, блоки захисту, сигналізація, повідомлення, кнопки для переходу в інші вікна) складають інтерфейс навчання. Управління моделлю так само легко здійснюється як за допомогою миші, так і з клавіатури. У недоступних для навчання вікнах розробник збирає динамічну модель, маючи для цього багатий набір стандартних елементів (вузли, зв'язки, формули, спеціальні функції). На відміну від інших конструкторів, тут значно спрощено складання моделей складних мереж трубопроводів і арматури. Для цього досить описати цю мережу у вигляді графа з вузлів і зв'язків типу "труба" з певною провідністю. Простота і універсальність обертаються деякими обмеженнями (наприклад, один цикл розрахунок моделі котла або турбіни, що складається з декількох сотень керованих елементів і до 2000 елементів моделі, на IBM PC/AT 286 вимагає близько 1 секунди, що збільшує динамічну помилку моделювання швидкопротікаючих процесів).

Сценарії складаються з мультфільму правильних дій і з трьох списків кадрів: а) аварійні події, коментарі; б) вказівки операторові, перевірки обов'язкових дій; у) перевірки заборонених дій. У режимі ІСПИТ за пропуск обов'язкових дій і за здійснення заборонених дій нараховується вказаний в сценарії штраф.



ПРОЕКТУВАННЯ ВІРТУАЛЬНИХ ТРЕНАЖЕРІВ

 

Створення так званих Віртуальних тренажерів - новий шлях при вирішенні проблеми організації навчальних лабораторій по вивченню складної вимірювальної апаратури і приладів. Ця проблема особливо актуальна при вивченні медичної техніки із-за високої вартості пристроїв. Основна гідність застосування Віртуальних тренажерів в тому, що можна створювати системи, що не існують в реальності. Тобто системи, що складаються з елементів, які недоступні в даний момент для з'єднання, знаходяться в різних частинах країни або тільки за кордоном.
Віртуальні тренажери можуть використовуватися як в учбовому процесі (при проведенні лабораторних робіт або для здійснення теоретичного допуску до них), так і для самостійного навчання студентів.

 


Види віртуальних тренажерів

 

Згідно виконуваним функціям Віртуальні тренажери можна розділити на групи:

1. Навчаючі знань тренажери - Електронні підручники (ЕУ). За рахунок широкого використання засобів мультимедіа (графіки, анімації, звуку) істотно підвищується ефективність навчання. Сучасні технології дозволяють легко доповнювати присутні в ЕУ математичні формули "спливаючими" підказками, а графічні ілюстрації - контекстними поясненнями.

2. Контролюючі тренажери - програми тестування, призначені для перевірки знань студента по темах лабораторних робіт. Вони можуть застосовуватися для самопідготовки або для отримання теоретичного допуску до роботи. До складу тестів можна включати питання, що дозволяють встановити ступінь готовності студента до осмисленої роботи з тренажером. Для посилення контролюючого ефекту результати проходження тестів оцінюються в балах, студентові повідомляється кількість пройдених тестів і сума штрафних балів. Для мінімізації вгадування відповідей в програмі блокується вивід на екран інформації з результатом кожного окремого тесту.

3. Навчаючі вміння тренажери - мультимедійні анімаційні імітатори, призначені для імітації зміни станів фізичного устаткування (приладів, пристроїв) за різних умов, створюючи ілюзію дій з фізичною апаратурою. Основною їх особливістю є максимально повне відтворення зовнішнього вигляду фізичних пристроїв (передніх панелей, шкал, стрілок і інших елементів показуючих і реєструючих приладів) і елементів управління ними (кнопок, тумблерів, перемикачів), а також рухи окремих елементів відповідно до дій користувача на основі створення анімаційних об'єктів і складних сцен. Студент дістає можливість детально розглянути технічний пристрій, ознайомитися з його деталями, а також виконати обмежений набір дій, пов'язаних з розбиранням або настройкою приладу.

Слід зазначити, що повноцінна Віртуальна лабораторія повинна обов'язково включати тренажери всіх перерахованих видів.

Дата: 2019-05-28, просмотров: 213.