Для выполнения контрольных работ
Поможем в ✍️ написании учебной работы
Поможем с курсовой, контрольной, дипломной, рефератом, отчетом по практике, научно-исследовательской и любой другой работой

МИНОБРНАУКИ РОССИИ

Федеральное государственное бюджетное образовательное

учреждение высшего образования

«Ижевский государственный технический университет имени М.Т. Калашникова»

(ФГБОУ ВО «ИжГТУ имени М.Т. Калашникова»)

 

 

Волменских Е.В., Ульянова М.А.,

Булдакова Р.П., Красавина Ю.В., Малышева М.Ю., Сомова К.Д.

 

Методические указания

Для выполнения контрольных работ

По иностранному языку

для студентов бакалавриата

неязыковых направлений профессиональной подготовки

 

 

Ижевск 2018

Рег. номер …


Методические указания для выполнения контрольных работ по иностранному языку для студентов бакалавриата неязыковых направлений профессиональной подготовки составлены в соответствии с рабочими программами учебных дисциплин, разработанных на основе Федерального государственного образовательного стандарта по направлению 11.03.01 «Радиотехника».
 В разработку включены рекомендации для студентов по выполнению и оформлению контрольных работ, а также критерии оценивания уровня усвоения учебного материала.

 

Рецензент: Краснова Т.А., к.ф.н., доцент кафедры лингвистической типологии и лингводидактики УдГУ

 

 

Составители: Волменских Е.В., ст. преподаватель

              Ульянова М.А., к.ф.н., доцент,

                     Булдакова Р.П., ст. преподаватель,

                 Красавина Ю.В., доцент               

          Малышева М.Ю., ассистент,

       Сомова К.Д., преподаватель                                                    

                                                    

                                                       

 

 

Рекомендовано Ученым советом П факультета для использования в учебном процессе в качестве учебно-методических материалов для студентов, обучающихся по направлению 11.03.01 «Радиотехника» при изучении иностранного языка.

 

(протокол № __ от «__» 2018 г.



Содержание

Введение……………………………………………………………………….

 

4

Раздел 1. Материал для самостоятельного изучения

при подготовке к контрольной работе ………………………………….

5
  1.1 Правила чтения.……………………………………………………… 5
  1.2. Работа над лексикой………………………………………………… 5
  1.3. Особенности грамматического строя английского языка………. 8

Раздел 2. Описание заданий для контрольных работ

и требований к их выполнению…………………………………………

10
  2.1. Краткая характеристика……………………………………………. 2.2 Требования к содержанию и структуре контрольных работ…….. 2.3 Методика оценивания контрольных работ………………………… 2.4 Руководство к выполнению контрольных работ…………………. 2.5. Примеры контрольных работ……………………………………… Образец оформления титульного листа………………………….. 10 10 11 12 14

Заключение…………………………………………………………………….

 

Список литературы……………………………………………………………

 

39   40

 

 

Введение

Предлагаемые методические указания созданы на основании требований ФГОС высшего образования по обучению иностранным языкам студентов заочного отделения в неязыковых вузах и предназначены для студентов-заочников неязыковых специальностей и направлений профессиональной подготовки высших учебных заведений.

Разработка включает следующие разделы: методические указания для самостоятельной работы, включающие основные правила чтения в английском языке, работу с лексическим материалом, базовые сведения по грамматическим аспектам английского языка, необходимые для правильного выполнения контрольных работ, контрольные задания и образцы их выполнения.

В конце дан список учебно-методической литературы, рекомендуемой в соответствии с рабочей программой по иностранному языку.

 

 

Раздел 1. Материал для самостоятельного изучения при подготовке к контрольной работе

Правила чтения

В первую очередь необходимо научиться читать слова и предложения. Для правильного чтения текстов на английском языке следует: во-первых, усвоить правила произношения отдельных букв и буквосочетаний, обращая особое внимание на произношение тех звуков, которые не имеют аналогов в русском языке; во-вторых, регулярно и систематически упражняться в чтении и произношении по соответствующим разделам рекомендованных программой учебных пособий и учебников.

Для правильного чтения и понимания прочитанного, следует широко использовать аудио и видео возможности, сочетающие зрительное и слуховое восприятие. При чтении необходимо научиться распознавать и делить предложения на смысловые отрезки, что обеспечит правильную технику чтения, необходимую для правильного понимания текста и облегчит понимание прочитанного.

 

Работа над лексикой

 

Для грамотного понимания и анализа читаемой литературы, необходимо овладеть определенным запасом слов и предложений. Для этого рекомендуется регулярно читать на английском языке учебные тексты, газеты и журналы, литературу по специальности, информационные источники в Интернете.

Работу над закреплением и обогащением лексического запаса рекомендуется проводить следующим образом:

1. Работая со словарем, ознакомьтесь по предисловию с построением словаря и с системой условных обозначений, принятых в данном словаре, особенно при работе со специальными и терминологическими словарями.

2.Слова выписывайте в тетрадь в исходной форме с соответствующей грамматической характеристикой, т.е. существительные – в ед. числе, глаголы – в неопределенной форме, указывая для неправильных глаголов основные грамматические формы. При работе с профессиональной лексикой составляйте глоссарии – специальные словари по определенным темам специальности.

3.При переводе с английского языка на русский необходимо помнить, что трудности вызывает следующее:

 

1. Конверсия. Образование новых слов из существующих без изменения написания слов называется конверсией. Наиболее распространенным является образование глаголов от соответствующих существительных. Например:

сause- причина  to cause-быть причиной чего- либо

control – контроль to control – контролировать

2. Многозначность слов. Например, слово progress имеет значения:1) прогресс; 2) продвижение; 3) ход событий; 4) странствие. Подобрать нужное значение слова можно только исходя из контекста.

 

He makes progress in studying Japanese. Our country had a great progress in IT technologies . Он делает успехи в изучении японского. Наша страна продвинулась вперед в изучении информационных технологий.

 

3. Омонимы (разные по значению, но одинаково звучащие слова). Их следует отличать от многозначных слов.

Son –сын и sun –солнце

left – левый и left - Past Indefinite (Simple) от глагола to leave – оставлять, покидать.

 

Only few people write with the left hand. They left London for Cardiff. Немногие люди пишут левой рукой. Они уехали из Лондона в Кардиф.

4. Интернациональные слова. В английском языке большое место занимают слова, заимствованные из других языков, в основном латинского и греческого. Эти слова получили широкое распространение и стали интернациональными.

По корню таких слов легко догадаться об их переводе на русский язык, например: management менеджмент, student студент и т.д.

Однако нужно помнить, что многие интернационализмы расходятся в своем значении в русском и английском языках, поэтому их часто называют «ложными друзьями» переводчика. Например: prospect  перспектива, а не проспект, cabinet шкаф или ящик, а не кабинет.

5. Словообразование. Одним из эффективных средств расширения лексического запаса в английском языке служит знание способов словообразования. Кроме того, зная значения наиболее употребительных префиксов и суффиксов, вы сможете понять значение слов, образованных от одного корневого слова, которое вам известно.

Краткая характеристика

 Контрольная работа - средство проверки умений применять полученные знания для решения задач определенного типа по теме или разделу.

 Целью контрольной работы является решение конкретной теоретической или практической задачи для установления степени усвоения изучаемого материала студентом.              

Контрольные работы должны носить проблемный, исследовательский или поисковый характер, ориентировать студента, как на получение новых знаний, так и на решение конкретных задач по изучаемой дисциплине.           

Контрольная работа, как правило, состоит из небольшого количества средних по трудности вопросов, задач или заданий. Может занимать часть или полное учебное занятие с разбором правильных решений на следующем занятии. Рекомендуемая частота проведения – не менее одной перед каждой промежуточной аттестацией. За семестр проводится не менее двух контрольных работ.

 

  2.2 Требования к содержанию и структуре контрольных работ

1. Контрольные работы должны содержать несколько вариантов.

2. Содержание контрольных вопросов для каждого варианта должно охватывать

не менее половины изучаемого курса в данном семестре. 

     3. Контрольные работы содержат следующие задания:

а) виды диктантов:

- лексические (дискриминация отдельных слов, предложений, грамматических форм)

- фонетические (дискриминация отдельных звуков, ударения в словах и словосочетаниях и др.)

- грамматические;

б) фрагментарный перевод отдельных предложения и текстов с английского на русский и наоборот;

в) перефразирование;

- грамматических структур

- предложений с использованием синонимов и антонимов;

г) объяснение понятий или обозначение определения понятием;

д) составление

- словосочетаний (коллокаций) из предложенных элементов

- предложений из предложенных слов;

е) задание «редактирование» – обнаружение и исправление языковых ошибок в тексте;

ж) клоуз-тест (вставить в тексте по смыслу подходящие слова и словосочетания);

з) аннотирование и реферирование текста (тов).

4. Задания должны быть разные по сложности и трудности. Они могут включать в себя вопросы повышенного уровня, необязательные для выполнения, но за их решение студенты могут получить дополнительную оценку, а преподаватель – возможность выявить знания и умения, не входящие в обязательные требования программы.

5. Контрольные работы проводятся в качестве промежуточной проверки усвоения лексико-грамматического материала в пределах пройденных тем в течение каждой аттестации и содержат следующий перечень заданий:

- задание по аудированию;

- два задания по чтению – на соответствие тем с текстом и соответствие между утверждениями и содержанием текстов;

- задание на знание лексики и грамматики ( по словообразованию; степеням сравнения; знанию словосочетаний и т.д.);

- письменное задание коммуникативного характера;

- задание на перевод с русского языка на английский по пройденной теме

Контрольные работы по своей структуре могут быть составлены как в форме тестов, с выбором одного правильного ответа, так и форме диктантов по пройденной лексике, по усмотрению преподавателя.

Как специфическая форма контроля знаний, умений и навыков, термины «контрольная работа» и «тест» поначалу употреблялись синонимично. Но основное отличие контрольной работы от теста заключается в том, что контрольная работа не предполагает измерение и не проходит процедуру стандартизации.

Контрольные работы имеют более прагматический характер, т.к. в зависимости от конкретной цели их применения, они могут проводиться постоянно, по мере изучения нового материала и закрепления старого, что способствует систематизации и закреплению получаемых знаний, а также мотивации на последующее изучение языка и обучению в целом.

Обязательные промежуточные контрольные работы проводятся в пределах аттестаций.

 

     2.3 Методика оценивания контрольных работ

 

За контрольную работу, согласно разработанной системе, студент может набрать максимально 10 баллов. В данном случае мы проводим промежуточный контроль усвоения лексико-грамматического материала в пределах пройденных тем в течение каждой аттестации.

Необходимое минимальное количество баллов за подобную контрольную работу – 5 баллов. Это означает, что студент усвоил пройденный материал в необходимом объеме и может быть допущен к сдаче зачета. В целом баллы распределяются следующим образом:

- за 1 задание по аудированию выставляется 2 балла;

- за 2 и 3 задания по чтению – по одному баллу соответственно;

- за 4, 5, 6, 7 задания лексико-грамматического характера – по одному баллу;

- за 8 письменное задание – один балл;

- за 9 задание на перевод – один балл.

Итого за все задания при условии 100% выполнения выставляется 10 баллов.

Таким образом, за каждое правильно выполненное задание, кроме задания по аудированию, студент может получить по 1 баллу. Это составляет 80%.

Если задание по аудированию выполнено правильно на 50%, выставляется один балл; если правильно выполнено больше половины задания – 1,5 балла; если правильно сделано меньше половины задания – 0,5 балла.

         

Критерии оценки:

- оценка «отлично»  - 9-10 баллов;

- оценка «хорошо» – 7-8 баллов;

- оценка «удовлетворительно»  – 5-6 баллов;

- оценка «неудовлетворительно» – 4 и менее баллов;

 

Семестр



Словарный минимум

 

Тема: Дом, жилищные условия

Семестр

Словарный минимум

general-purpose, simultaneously, temporary, access, acid rain environmental, pollution , alternative energy source, nuclear energy, wildlife, solar energy, energy conservation , disastrous consequences, large-scale melting, global warming, contaminated soil, shortage of clean water – harmful to humans, increasing, population, fossil fuels

 

Грамматический минимум

Рекомендуется повторить видо-временную систему глагола, действительный и страдательный залог, модальные глаголы, герундий, инфинитив, причастие.

 

Семестр

Словарный минимум

to apply for a job, applicant, employment, to make an appointment, recruitment, job hunting, advertisement, skills, work experience, background, vacancy, job qualification, position, occupation, to dismiss, interview, business trip, cover letter, requirements, staff, evaluate, employer, employee, advertise, career, negotiate, salary, challenge, training, career goals, to give notice, fringe benefits, well-paid job, reference, competition, to be responsible for, self- appraisal, executive, promotion, to hold on, to put through, to get somebody on the bleeper(pager), to connect to, to ring back, to give a message, to look forward, to suggest a date, to ask for an appointment, to give details, to cancel

Грамматический минимум

Рекомендуется повторить видо-временную систему глагола, действительный и страдательный залог, неличные формы глагола.

Семестр

Словарный минимум

area – площадь

length – длина

height – высота

mass – масса

volume – объем

velocity – скорость

phenomenon (pl. phenomena) – явление

standard value – стандартное значение

to define smth. – определить что-либо

to observe smth. – наблюдать что-либо

fundamental unit – основная единица

mechanical system – механическая система

to analyze smth. – анализировать что-либо

scientific approach – научный подход

to measure smth. – измерять что-либо

to measure with smth. – измерять с помощью чего-либо

optical device – оптический прибор

to deliver a signal – подавать сигнал

accurate measurement – точное измерение

destructive measurement technique – разрушающее измерение

to test smth. – испытывать что-либо

logical relationship – логическая взаимосвязь

to be related to smth. – быть связанным с чем-либо

to be derived from smth. – быть производной от чео-либо

to convert smth. into smth. – преобразовывать что-либо во что-либо

decimal point – десятичная запятая

shift of a point – смещение точки

Грамматический минимум

Рекомендуется повторить темы:

- времена английского глагола;

- типы вопросов в английском языке;

- модальные глаголы;

- предлоги;

- условные предложения и сослагательное наклонение.

               



Примеры контрольных работ

Семестр

Контрольная работа

Вариант 1

Часть 1

Вы услышите 5 высказываний. Установите соответствие между высказываниями говорящих A-E и утверждениями, данными в списке 1-6.

A. The speaker explains how to protect oneself against harmful insects.

B. The speaker thinks that you need to be well prepared for going on holiday.

C. The speaker says that the right seat makes any journey more comfortable.

D. The speaker advises how to dress adequately in hot weather.

E. The speaker thinks that it is necessary to choose the safest means of transport.

F. The speaker warns about trying new foods.

Часть 2 

Прочитайте тексты. Установите соответствие тем A-I с текстом 1-8. Используйте каждую букву только 1 раз. В задании 1 тема лишняя.

 

A. Grocery

B. Meals

C. A new discovery of the ancient land

D. The Pharos of Alexandria

E. Greengrocery

F. The Pyramids of Egypt

G. Leader № 1

H. Diary

I. Food

1. China was closed to almost all foreign visitors from 1949 to the mid-1970s. Since economic reforms were implemented in 1979, China’s tourism has developed very rapidly. The government has constructed major hotels, increased air travel to China and within the country, and opened historic sites to tourists. Millions of visitors travel to China for its beautiful landscapes, interesting and diverse culture, and important historical attractions. 

2. An attractive and varied landscape, a rich set of cultural resources, and a world-renowned collection of foods and wines make France a major tourist destination. In 2002, France had 77 million visitors, more than any other nation in the world. Tourism is a leading industry in France. The French themselves travel widely in their own country, an activity encouraged by the mandatory five-week paid vacation received annually by most workers.    

3. The leading supplier is, of course, Asian countries which produce about 90 percent of rice grown worldwide. China and India together produce about 50 percent of the world’s rice, and it is a significant agricultural crop in more than 50 other countries.    

4. Cheese is nutricious food made from the milk of cows and other mammals, including sheep, goats, buffalo, reindeer, camels, yaks, and mares. Cheese is one of the world’s oldest food products – for thousands of years, people have raised animals for milk, turning their surplus milk into cheese.   

5. Spaniards enjoy a wide range of meat and fish, salad and fruit, and cheese. Adults usually drink wine with their meals, and children drink mineral water or soft drinks. There is usually plenty of bread. Traditional Spanish dishes include gazpacho (a cold soup of onions, peppers, tomatoes, and garlic); paella (rice, saffron, chicken, seafood, and a variety of other items cooked and served in a large, shallow pan); calamares en su tinta (squid cooked in its ink and served on a bed of rice); and cocido (Castilian stew).     

6. The lighthouse, built in about 280 BC during the reign of Ptolemy II, stood more than 134 m tall – about as high as 40-storey building. A fire was kept burning as its top to welcome sailors coming to the Egyptian land. Storms and an earthquake had damaged the lighthouse by 955 AD; an earthquake completely destroyed it during the 14th century.    

7. They were built on the west bank of the Nile River at Giza during the 4th Dynasty (about 2575 to about 2467 BC). The oldest of the seven wonders, they are the only one remaining nearly intact today. Their white stone facing was later removed for use as building material in other places. According to the Greek historian Herodotus, ten years were required to prepare the site and 100,000 labourers worked thereafter for 20 years to complete the largest of them, which contains the king’s tomb.   

8. Our suppliers provide us with fresh fruit and vegetables all year round. In this section you can buy carrots, beets, potatoes, cucumbers and many other kinds of vegetables. You can also see a great variety of fruit on display.   

Часть 3

Прочитайте утверждение A-H и следующие за ними тексты, установите, соответствие между утверждениями и содержанием текстов.

 

A. People eat dishes made from corn

B. Meal that is sold at a low price

C. A holiday meal        

D. Meals vary from region to region

E. Sausage is eaten throughout the country

F. History of confectionery

G. People don’t often eat meals

H. People tend to eat healthy meal

 

1. What people eat depends largely on what is produced in the region where they live. Dishes with potatoes, tofu, maize meal, rice, and other grains are main meals. Noodles are also common and man tou (steamed bread) is a staple in northern China. Dishes made with pork, beef, chicken, or fish are popular but expensive. Chopsticks are used for all meals in China. Specialties vary from region to region, from duck in Beijing to spicy dishes in Sichuan province.      

2. Swedes today are generally health conscious and aware of the nutritional content of what they eat, although young people also enjoy fast food, which is increasingly available. The typical Swedish breakfast includes coffee, fruit juice, crisp bread or open sandwiches with ham or cheese. Lunch is usually a hot meal, even in schools. Typical Swedish food is herring, meatballs, raw pickled salmon, potatoes, and pancakes. During the last three weeks of August (the crayfishing season), crayfish parties are a favourite tradition.             

3. Argentines eat more beef per capita than any other people in the world. Because Argentina is a major beef producer, domestic prices are low enough for most people to eat beef every day, and many people entertain on weekends with an asado, or barbecue. Popular foods include empanadas, which are pies made with meat or vegetables, and milanesas, or breaded veal cutlets.         

4. Maize, beans, rice and chilies are main foods. They are often combined with spices, vegetables, and meats or fish in the daily meals. What people eat varies to some extent according to region, but tortillas, frijoles refritos (refried beans), and mole (spicy sauce) are common throughout the nation.    

5. German food traditionally includes substantial portions of meat and potatoes or, to a lesser extent, noodles. Pork as a popular meat, along with beef and, to a lesser extent, chicken. Pork is prepared in a variety of ways, often according to region: it may be roasted with dumplings in Munich, for example, or served as a ham in parts of North Rhine-Westphalia. Lamb is more of delicacy but is widely available in the north. Every region has its own type of sausage. Cake and pastries are also eaten.        

6. Records show that candy was used as an offering to the gods of ancient Egypt. Honey was used as the sweetener until the introduction of sugar in medieval Europe. Among the oldest types of candies are licorice and ginger from the Far East and marzipan from Europe. Candymaking did not begin on a large scale until the early 19th century, when with the development of special candymaking machinery it became a British speciality.          

7. Foods vary widely in India, depending on the culture and region. For example, rice is the main food in the south, while wheat bread is the principal in the north. Indian meals are usually very spicy. Different types of curry, made with eggs, fish, meat, or vegetables, are popular. Hindus consider cows to be sacred and they will not eat beef.                   

8. The most common meats are beef, pork, lamb, and chicken. Fish and seafood are found mainly on the coast and in cities but are often expensive. Olives are grown throughout Greece, and olive oil is used a great deal in cooking. Salads are often eaten with the main meal. Main courses include souvlaki, a shish kebab with cubes of meat – often pork or lamb – and vegetables, and stuffed eggplant or tomatoes. At Easter, Greeks enjoy roast lamb or goat, as well as kokoretsi, which is lamb’s liver, lungs, and spleen wrapped in intestines and roasted on a spit.       

Часть 4

Прочитайте текст. Преобразуйте слова, напечатанные в скобках, так чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Некоторые слова могут оставаться без изменения.

The Adopted Twins

 

In 1939 in Pigua, Ohio, identical new-born twins were adopted by two families who were told that the other baby had died. The Springers _______ (LIVE) in Dayton, the Lewises in Lima, 80 miles away.

Six years later, Mrs. Lewis ______ (LEARN) by accident that the other twin was _________ (LIVE) and was also called James.

James Springer _______ (GROW UP) thinking his twin was dead, so James Lewis ________ (NOT KNOW) where his twin ________ (BE) and hesitated for many years before looking for him through the jungle of adopting courts.

In 19979 they _______ (MEET). In their lives apart, the two James had marries and divorced Lindas and had married Betties; and had taken holidays on the same beach in Florida. Both had had the police ______ (TRAIN). One is now a security guard, the other is a records clerk. When they met, their families noted similar speech patterns and mannerisms. But James Lewis had short hair combed back and James Springer had long hair combed forward.

 

Часть 5

Прочитайте статью, заполните пропуски только одним словом

 

My sister got a very comfortable flat last year. It is 1) … the third floor in a new block 2) … flats. I got a letter from my sister with several pictures of her flat. 3) … one of the pictures you can see her family sitting 4)… the table in the living-room. My sister is sitting 5) … her husband and two sons. They are watching TV. It is 6) … the corner of the window. There is a piano 7) … the left from the table and a small table with a telephone on it 8 )… the right. My sister is going to speak to me 9) … the telephone tonight. You can see a lovely carpet in the middle of the room and some pictures on the wall 10) … the piano. My sister's sons learn to play the piano.

 

Часть 6

Прочитайте текст. Заполните пропуски словом, подходящим по смыслу, образованным от слова, данного справа.

 

Many people are fond of … art galleries. They like to walk in … from one picture to another. Almost everybody has his … artist. Some people prefer modern artists, others like … style of … There are many world … art galleries in Russia, for example, Hermitage, Tretjakov’s gallery and others. Many tourists from … countries come to Russia to enjoy these … pictures. visit silent favour classic paint fame   differ beauty

Часть 7

Образуйте словосочетания, соединив слова из двух колонок

 

  1. a maiden
a) drink
  1. a mother’s
b) a baby
  1. marriage
c) hood
  1. honeymoon
d) boy
  1. generation
e) furniture
  1. cold
f) name
  1. dressing
g) course
  1. soft
h) food
  1.  cooker
i) basket
  1. expect
j) trip
  1. crammed with
k) table
  1.   first
l) gap
  1. take-away
m) by convenience
  1. wire
n) tap

 

Часть 8

You have received a letter from your English-speaking pen-friend Tom who

writes:

… In Great Britain most young people want to become independent from their parents as soon as possible. Could you tell me what you and your friends think about not relying on your parents? Are you ready to leave your family immediately after you finish school? Is it easy to rent a house or an apartment for students in Russia?

As for the latest news, I have just returned from a trip to Scotland…

Write a letter to Tom.

In your letter

− answer his questions

− ask 3 questions about his trip to Scotland

 

Часть 9

Замените слова в скобках на русском языке на английские эквиваленты.

 

1. He lives in a (современный) house.

2. We live in a (пятиэтажный) building.

3. My grandmother lives in a (однокомнатная) flat.

4. We keep books in the (книжный шкаф) or on the (книжная полка).

5. When I travel by train I usually book tickets (заранее).

6. If I have a lot of luggage my friends (провожают меня до аэропорта).

7. If you heed any information about a train you address (справочное бюро).

8. My uncle is fond of (походами).

9. (персонал отеля) was very friendly and helpful.

10. When we want to go around the city we usually (берем машину напрокат).

11. Most of all I dislike to (стоять в очереди).

12. The cashier didn’t have change from (крупной купюры).

13. Natural products are better than (консервированные).

 

Вариант

Часть 1

Вы услышите 5 высказываний. Установите соответствие между высказываниями говорящих A-E и утверждениями, данными в списке 1-6.

1. The speaker is trying to follow a low-calorie diet.

2. The speaker only eats when he/she is hungry.

3. The speaker says that your weight depends on the time you eat.

4. The speaker advises to eat often throughout the day.

5. The speaker advises to eat in limited amounts.

6. The speaker says that weight is genetic.

(Веселова Ю.С. ЕГЭ. Английский язык)

Часть 2 

Прочитайте тексты. Установите соответствие тем A-I с текстом 1-8. Используйте каждую букву только 1 раз. В задании 1 тема лишняя.

 

A. Food

B. Digging for the past

C. Native people

D. Shopping from home

E. Teenager’s room

F. Tourism

G. Quit place for rest

H. Shopping in comfort

I. Home

1. For many years now, mail-order shopping has served the needs of a certain kind of customers. Everything they order from a catalogue is delivered to their door. Now, though, e-mail shopping on the Internet has opened up even more opportunities for this kind of shopping.         

2. Shopping centres are full of all kinds of stores. They are like small, self-contained towns where you can find everything you want. In a large centre, shoppers can find everything they need without having to go anywhere else. They can leave their cars in the shopping centre car park and buy everything in a covered complex, protected from the heat, cold or rain.       

3. Substantial remains of an octagonal Roman bath house, probably reused as a Christian baptistry, have been uncovered during a student training excavation near Faversham in Kent. The central cold plunge pool was five metres across, and stood within a structure which also had underfloor heating and hot pools, probably originally under a domed roof.              

4. I am allowed to do what I like with it. I don’t have a lot of space, but it is my favourite place, so I spend a lot of time there. I am the youngest in the family so I also have a lot of old toys on the shelves. I sometimes get bored with the way it is and then I change it round. I often move the bed and change the posters on the walls. I’ve asked my parents for a television but I don’t think I’d get one.

5. About 40 million tourists visit New York City each year. Major attractions include the Empire State Building, the Metropolitan Museum of Art, Times Square, Central Park and, of course, the luxury shops along the Fifth Avenue. If you are fond of theatres, you can find a lot of them on Broad Way.         

6. Tourists are also attracted by the incredible variety of places to eat, from diners with their burgers, barrels and pizza, to many of the finest haute cuisine restaurants in the US, and forgetting the Grand Central Oyster Bar, and the streaming hotdogs sold on every street corner. With so much to do and see it is no surprise that New York is often called “The city that never sleeps”.      

7. The Maldives are now one of the West’s most popular tourist destinations but, depending on the island you choose, it can still be easy to get away from the crowd. Professional divers come to these clear waters for the 320 different kinds of coral, many of which exist nowhere else in the world. But if you have never been scuba-diving or snorkeling before, you will be more astonished by the 3,200 different species of fish, some of them swim up to you and nibble your hands.

8. But for an outsider to get a taste of the Maldives beyond their natural beauty, they should visit the island of Gan, only recently opened to tourists. Here a short bicycle ride takes you through areas where whole families are at work collecting coconuts. The people living here are not poor – the shops are full of goods, and every house has electricity.        

Часть 3

Прочитайте утверждение A-H и следующие за ними тексты, установите, соответствие между утверждениями и содержанием текстов.

 

A. Hotel location

B. High level of service

C. Breakfast included into service

D. Hotel amenities       

E. Guestrooms provided in the hotel

F. Fitness facilities in the hotel     

G. Hotel area attractions 

H. Hotel features

 

1. Most of the hotels have been built on islands that were uninhabited for years. Moreover, the quest bungalows, restaurants provide Westerners with high level of comfort and luxury. The accommodation is also very different from the other places, but anyway you can relax there the best.             

2. This hotel contains 353 rooms. Coloured furnishings compliment the leather chairs and ottomans. Amenities include plasma televisions featuring web television, star line service, and video game consoles. Bedding includes down pillows and Egyptian cotton sheets. In-room safes are complimentary and high-speed Internet access is available. For guest convenience, rooms include minibars and room service is available 24 hours daily. Guest baths include complimentary toiletries and bathrobes, heated towel racks and bathroom telephones.       

3. The hotel was opened in 1963 and has hosted presidents, entertainers and corporate travelers. Decor features chandeliers, marble floors and rugs in rich blue and gold tones. Guests dine on contemporary fare at the hotel’s Palette, which showcases art and cuisine.                   

4. Children Stay Free – 16 Years and Under. Restaurants. Business services. Concierge desk. Steam room. Comp newspapers in lobby. Room service (24 hours).                 

5. Book a stay in a “Breakfast Package room” category and receive accommodations as selected and complimentary daily American breakfast for two at the Palette Restaurant and Bar. Breakfast offer includes tax and gratuity.   

6.  Spa services. Sauna. Fitness equipment – 24 hours. Massage-treatment room.    

7. The hotel sits only four blocks north of the White House and is within three miles of the Smithsonian Museums, monuments, government buildings and nation’s landmarks. The Airport is five miles away.        

8. White House – 5 blocks4 Washington Monument – 6 blocks; Ford’s Theater – 0,7 miles; Air and Space Museum – 2.0 miles; Natural History Museum – 2.0 miles; National Gallery of Art – 2.0 miles.        

 

Часть 4

Прочитайте текст. Преобразуйте слова, напечатанные в скобках, так чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Некоторые слова могут оставаться без изменения.

 

In Brazil, families are traditionally large. Maternal and paternal sides of the family are considered equally important. The _______ (ELDER) who cannot care for ________ (THEY) live with their children, it is considered improper to send them to a ________ (NURSE) home.

The tradition of male authority in the Brazilian family is gradually giving way to more equality between the sexes, and more careers outside the home ________ (BECOME) available for women.

Children usually leave home when they ________ (MARRY), and male _______ (CHILD) may leave sooner for __________ (EMPLOY) reasons. Family members rely on one _______ (OTHER) for assistance, and young people often work outside the home to help support their families.

 

Часть 5

Прочитайте статью, заполните пропуски только одним словом.

Mr. Foster is a young man. He is married and has two children. He plays cricket and football 1) … his local club and works 2) … an office. He usually walks 3) … his office. He has lunch 4) … a small restaurant in his office.

Mr. Foster's office is not very large. There is a desk in it and some chairs. 5) … the desk there is a shelf 6)… books and in the center of the room there is a table. There is a vase with flowers on it. 7) … the walls in his room there are some pictures and a map.

8)… his desk there is a box 9)… which there are some old Roman coins; nobody uses them 10) … money now. Mr. Foster collects them.

 

Часть 6

Прочитайте текст. Заполните пропуски словом, подходящим по смыслу, образованным от слова, данного справа.

 

Family Album

 

Nick: There are many photos in your family album, Ann. Could you tell me what … you have with the people in the pictures? Ann: Look here. This is our family photo on the first page. This my father, mother, my … sister and myself. Nick: Oh, your parents look very young and … How old are they? Ann: My father is 40, he is … . My mother is 36, she is … . She works in the supermarket as a shop assistant. Nick: And your father? He wears the uniform. Is he a military man or a militiaman? Ann: He is a military man and serves in the Far East. Nick: And whose photo is this? Ann: My friend's. Her name is Kate. She is funny and pretty, isn't she? Nick: She is very … . Is she your class-mate? Ann: Oh, no. Kate is a student. She lives next door to me and she is helpfu. Nick: And who is this smiling woman? Ann: This is my father's … sister. She is young. My aunt Mary is …, she is single. Look here! And can you recognize me in this baby? Nick: It's hardly possible. You are crying bitterly but your mother is happy.   relate     young cheer   strength attraction   beauty   old marry    

Часть 7

Образуйте словосочетания, соединив слова из двух колонок

 

  1. get
a) a shopping list
  1. falling
b) set
  1. adjacent
c) the receipt
  1.  tea
d) cash
  1. coffee
e) till
  1. wall
f) married
  1. to pick
g) register
  1. to compile
h) hood
  1. make
i) table
  1.  checkout
j) room
  1.  pay in
k) flats
  1.  cooker
l) unit
  1.  block of
m)  in love
  1.  cash
n)  up

 

Часть 8

You have received a letter from your English-speaking friend Denis.

 

I have been to many different countries. Now I’ve just returned from Italy. It is a wonderful country! I liked everything there. I’m thinking of travelling to Russia next summer.

What is the weather like in summer? Should I bring some warm clothes? What do you recommend to take there anyway?

 

Write him a letter and answer his 3 questions.

 

Часть 9

Замените слова в скобках на русском языке на английские эквиваленты.

1. My mother does cooking on the (газовая плита).

2. In the kitchen there is a stand with flowers (около окна).

3. I recommend you (отправиться в путешествие на корабле).

4. I like climbing, cycling and swimming that's why I prefer (активный отдых).

5. We’d like to buy (собственный отдельный дом).

6. (Прихожая) was dark, and I decided to (поклеить обои).

7. I (предпочитаю) electric stove to gas stove.

8. We live in a (пятиэтажный) building.

9. It is (удобно) to buy products in supermarkets.

10. I never (составляю список продуктов) when I go shopping.

11. There is a (сервант) at the wall.

12. There is a (гардероб), a (зеркало) and two beds in the bedroom.

13. We sleep in the (уютная спальня).

Контрольная работа №2

Вариант 1

Часть 1

Вы услышите преподавателя, который беседует с группой студентов прибывших в WestPort College (Великобритания) для изучения английского языка. Перед прослушиванием прочитайте информацию данную ниже, при прослушивание заполняйте пропуски.

 


WESTFORD COLLEGE: 

        

ENGLISH SUMMER COURSE

1. Classes held from 9.15 to Monday to Thursday

2. Self-Access Centre open till ___

3. For Internet PCs, book at ___

4. For London trip, reserve place before ___

5. Entrance to Food and Drink Festival ___

6. Bring passport to get student ___

 

Вы услышите 4 человек, которые делятся своими впечатлениями о школьных учителях. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего и характеристикой данной каждому учителю

Malcolm Mann, Steve Taylore-Knowles. Listening and speaking. Skill for first certificate. SB 20, TB 9

 

Часть 2

Прочитайте тексты. Установите соответствие тем А-I с текстом 1-8. Используйте каждую букву только 1 раз. В задании 1 тема лишняя.

 

1. It’s possible to get your homework done even if you have a busy schedule - if you decide in advance what you have to do. On Sunday or Monday, jot down your activities for the upcoming week in a notebook and then include a time for homework for each day.

2. Buy a folder for each of your classes. Divide it into three sections: notes, homework, and tests. Always put papers in the correct section.

3. Forget about doing your homework in front of the TV. Find a quiet place that’s well-lit, where you can concentrate without getting distracted.

4. You won’t get any work done if you’re hungry. Your brain needs energy to work effectively! Drink plenty of water, and snack on some fruit or cookies to get more strength.

5. Begin with your best subject. Your success will give you a feeling of satisfaction that will help you deal with your weaker subjects later.

6. If you’ve started your Science homework, finish it! Don’t leave one part of your homework unfinished to start another - you may not remember all those Chemistry formulas when you come back.

7. Take at least a five-minute break when you feel tired. The rest will re-energise you so you’ll be able to finish your work.

8. Homework is rarely an exciting thing to do. But it’s your top priority, and you have to get it done. Accepting this fact will help you deal with homework effectively.

 

A Start strong

В Complete each task

C Plan ahead

D Eat for energy

E Just do it!

F Keep things in order

G Talk to an expert

H Take a break

 I Find the right place

 

Часть 3

Прочитайте утверждение a-h и следующие за ними тексты, установите соответствие между утверждениями и содержанием текстов.

a. A chance to grow and learn

b. Get that job!

c. Future career goals

d. What I like about accounting and technology

e. What being an intern taught me

f.    No rush to decide

g. Graduation nerves: What do I do next?

h. Accounting: The right choice for me

 


1. As college graduation approaches and I prepare to enter the working world, I’ve had a hard time deciding what I should do with my life. On the one hand, I wonder: am I an entrepreneur—the sort of innovative person who could start and grow my own business? Then at other times I think: would it be better to accept a position in a large corporation and climb the ranks? As I get ready to make the transition from student to full-time employee, I find myself thinking about these questions quite often.

The good news is, I think I’ve finally got some answers.

2. I’ve always been interested in accounting and technology, and for the past year, I’ve been interning at a large telecommunications company. It’s been a great way for me to get some work experience and to see if this particular field is right for me. My internship has shown me that telecommunications isn’t really the kind of work that I want to do long term. Nevertheless, I’ve learned a lot about communicating, collaborating, and dealing with office politics3 in the workplace. I know that I’ll be able to use these skills in whatever job I do.

3. When I began my final year in college last fall, I started perusing the job postings, looking for a full-time (paying) position in accounting. At the time, I noticed job ads for all of the public accounting firms, and though I thought they were interesting,

I ignored them. I assumed they were for the December graduates. Was I ever mistaken! It turns out that they were postings for regular May graduates like me! When I realized my error, I quickly put together a resume and contacted professors for recommendations. I eventually interviewed with several companies, and within a week I’d gotten a job. I felt relieved; I had taken cafe of my future. It was November, and I wouldn’t even be starting until the following July.

4. Though I interviewed with different companies, I decided to accept a position with a large accounting firm, primarily because I’d already interned in the corporate world and wanted to gain more experience working for a large institution. Also, compared with the telecommunications company I’d been at, accounting firms employees tend to work fewer hours for more pay.

5. Why did I feel the need to get a job so quickly? Maybe I was anxious about earning an income and supporting myself after graduation, but I prefer to think I accepted the position because of what I could learn. At this point in my life, I believe that working for a large accounting firm will enable me to meet different people and utilize the skills I’ve acquired in school and during my internship. I also think it will provide me with the experience I need to grow in this field. However, once the job becomes predictable—once I stop learning and being challenged—then there won’t be any incentive for me to continue with this company. At that point, I’ll have to make some decisions about what I want to do next.

6. Ultimately, I see myself doing one of two things in life: becoming an executive6 somewhere or starting something successful on my own. Do I have lofty7 goals? Sure I do. Do I know how, when, or where I will achieve them? Not at all. For this reason, I’d rather start out at a big company and see where it leads me. Eventually, I will either develop something on my own or continue to learn and do well as an employee. In any case, I know that I’ll be given many new opportunities in my job with the accounting firm, and I’ll do my best to take advantage of those.

7. With all that said, I’m only 20 years old: I have time to make decisions. At this point, I’m reluctant to make a permanent career choice, and in reality, I may never make such a choice. In the end, I might become a corporate executive somewhere and start my own company. Whatever happens, I’m sure I'll do fine. Anyway, it’s impossible to predict the future, and so for now, I just want to see how it goes with my first job out of college.

 


Часть 4

Прочитайте текст. Преобразуйте слова, напечатанные в скобках, так чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Некоторые слова могут оставаться без изменения.

 

Housed in specialist accommodation, the Faculty has some of the finest ___________(train) in the country. The staff are of the highest calibre, ___________(combine) industrial and commercial expertise with __________ (extend) teaching experience in both Further and Higher Education.

The Faculty’s work covers all areas of personal and hospitality services from Food Production to Care. Full-time courses are provided at Craft, Supervisory and Management levels in Hotel Management, Catering, Beauty Therapy, Care and Hairdressing. The Faculty is also ___________respond for all Art tuition including the BTEC First Diploma and the Foundation Studies in Art course.

There is also a wide range of part-time, day release, block release, and leisure courses in associated subjects.

All the ____________ (vocation) bourses provide ____________ (value) work experience through industrial placements. Additional realistic work experience is provided in the excellent training rooms, such as Silver Service and Fast Food Restaurants, Bakery, Beauty and Hairdressing Salons, Computer Rooms, Training Kitchens, Art and Textile Studios.

The Faculty enjoys an international reputation and recruits many students from overseas. It ____________ (regular) enjoys success in national _____________ (compete) in Bakery, Food Preparation, Hotel Management, Hairdressing and Beauty. We are the leaders in offering the National Vocational Qualification in Catering, Hairdressing, Graphics.

We have special courses in all areas, our particular success this session with the Basic Food Handling Certificate.

Brighton college of technology. E-booklet

 

Часть 5

Прочитайте статью, заполните пропуски только одним словом.

 

British public schools are famous for __________ excellence. Even those who criticise them for ___________ a symbol of class privilege admit they have much to offer. They ___________ challenging for unusually clever students, but also appreciative____________ less academically-gifted personalities. They teach self-discipline, but also creativity. They are exciting, and ___________ the same time, successful __________ conventional terms of percentage of examination passes and university entrances. Indeed, ____________ schools where students live, work and play together do seem ___ have more success in realising their objectives ___________ any other educational institution of our times.

 

Часть 6

Прочитайте текст. Заполните пропуски словом, подходящим по смыслу, образованным от слова, данного справа.

 

During the last decade, the College has increased its work to help solve ___________industrial and commercial problems, through consultancy and the development of courses to __________ or update the skills of personnel. The revenue generated by this has ____________ the College to purchase excellent equipment and we can now _________________ say that we have one of the best __________ training centers in the country. The Faculty has a number of laboratories and workshops equipped with modern industry standard tools and equipment, and ___________ computing facilities. The laboratories and workshops cover the whole range of Electrical, Electronic, Motor Vehicle, CNC Machine Tools, Computing and Information Technology Courses. The ____________ equipped Automation Laboratory provides a modern environment which integrates computers, Programmable Logic Controllers and associated automatic conveyancing and handling equipment.     Specify Train Able Confident Equip   Extend   Recent

 

Часть 7

Найдите синонимы среди предложенных слов:

 

Program, holidays, graduate from, grade, learn, mark, leave, study, vacations, tutor, curriculum, to select, to comprise, to receive, mandatory, elective, teacher, professional, to include, to choose, compulsory, to obtain, optional, task, vocational, specified, assignment, certain.

 

Часть 8

 Вы изучаете английский в колледже в Дублине. Напишите открытку своему другу ответив на следующие вопросы:

 

Where you are

Why you chose this particular college

What you especially like about the college

When and how you are going home.

 

 

  Часть 9

Переведите предложения на английский язык.

1. Я студент первого курса Ижевского Государственного Технического Университета имени М.Т. Калашникова. Я учусь на (Инженерно- Строительном) Факультете.

2. Конкурс на поступление в этом году был очень жестким, проходной балл – очень высоким.

3. На каком факультете учишься ты?

4. Ты живешь в общежитии или снимаешь квартиру?

5. Его двоюродная сестра заканчивает университет в этом году.

6. Мэри пишет по-английски гораздо лучше, чем говорит.

7. У меня хорошие знания по математике и начертательной геометрии, но слабые по гуманитарным наукам.

8. В нашем вузе 15 факультетов. В моей группе 25 человек.

9. Ты получаешь стипендию или учишься на платном отделении?

10.Плата за обучение в нашем вузе зависит от программы. Иностранные   студенты имеют возможность получать индивидуальные ссуды.




Семестр

 

Часть 1. Прослушайте отрывки из собеседований при приеме на работу А-Е. и ответьте на вопрос: Which candidate(s):

1. express the wish to make a long-term commitment?

2. give concrete examples from their experience?

3. ask questions to make sure they answer the interview’s question?

4. structure the answer in two parts?

5. turn a question about a negative point into an opportunity to emphasize a positive quality?

Changing an appointment

T. Broke: Mr. Money, this is Tom Brooke. I’m afraid that I’ll have to cancel our appointment on Tuesday lunchtime, my partner ____ (be out) of the office that day. Would it be possible to set up another ____ (meet) for the week after?

M. Money: Well, it’s not very convenient. I am a very busy man and my diary is very full for that week already.

T. Broke: Would you like to suggest another date that ____ (suit) you?

M. Money: Let’s see. I could make two weeks on Wednesday. Or we would have to postpone until the Friday after that.

T. Broke: Could you bring forward our____ (appoint)? For example, at the end of this week or before Thursday next week?

M. Money: The only _____ (possible) I can see is a breakfast meeting on Monday. I shall have to juggle with one or two other appointments, though. Otherwise I have no other free moments.

T. Broke: That sound is fine. What time would you like me____ (arrive)?

M. Money: 7.30 sharp. I can give you an hour and a half.

T. Broke: Thank you. I’ll be at your bank at 7.30, then. Please accept my apologies for this____ (inconvenience).

M. Money: Yes, goodbye, M. Broke.

 

Деловые приемы и встречи на английском: визиты, сотрудничество и профессиональные контакты, М., 2007

 

Running a meeting

 

Only call a meeting if you are quite clear about the purpose. Once you are certain of your_____, ask yourself whether it could be better achieved through alternative means, such as memo.  Meetings called on a routine basis tend to lose their point. It’s better to wait until a situation or problem requires a meeting. If in doubt, don’t waste time having one. If you are sure a ____is the____, circulate a memo several days in advance specifying the time and place, objectives, issues to be discussed, other ____and preparation expected. Meetings should be held in the morning, if possible, when people are usually more alert, and should last no more than an hour. Six is the optimum number of participants for a good ____meeting. Inviting the whole department (more than 10) increases emotional undercurrents such as, “Will my suggestions be taken seriously?” Larger meetings can be _____as brainstorming sessions for ideas, provided participants can speak freely without feeling they will be judged.     Participate   Object   Meet   Product   Work   Solution  

Семестр

Часть 1

Часть 2

Установите тип вопроса, заданный к следующему предложению:

Nearly all the nations of the world use the metric system.

 

1. What do all the nations use?

a) общий

b) специальный

c) разделительный

d) утвердительный

 

2. Do all the nations use metric system?

a) общий

b) специальный

c) разделительный

d) утвердительный

 

3. Do nearly all the nations use metric or British system?

a) общий

b) специальный

c) разделительный

d) утвердительный

 

4. All the nations use the metric system, don’t they?

a) общий

b) специальный

c) разделительный

d) утвердительный

 

5. Why do all the nations use the metric system?

a) общий

b) специальный

c) разделительный

d) утвердительный

 

Часть 3

Часть 4

Выберите правильный вариант перевода.

 

1. Most of the physical quantities are related to length, time and mass.

a) Большинство физических величин зависят от длины, времени и массы.

b) Большинство физических величин связаны с длиной, временем и массой.

c) Большинство физических величин относятся к длине, времени и массе.

 

2. Classification has become the first step towards understanding of a new phenomenon.

a) Классификация стала первым шагом к пониманию нового явления.

b) Классификация стала первым шагом понимания нового явления.

c) Классификация стала первым шагом по направлению к пониманию нового явления.

 

3. Phe­nomena have to be put in some order.

a) Явления имеют определенный порядок.

b) Явления должны иметь определенный порядок.

c) Явления должны быть упорядочены определенным образом.

 

4. Three fundamental units.

a) Три основные единицы.

b) Три фундаментальные единицы.

c) Три единицы фундамента.

5. Much of physics deals with measurements of physical quantities.

a) Большая часть физики имеет дело с измерениями физических величин.

b) Большая часть физиков имеет дело с измерениями физических величин.

c) Большинство физиков имеют дело с измерениями физических величин.

6. It is only by measurement that new knowledge enters science.

a) Только с помощью измерений, которые являются новыми, знания попадают в науку.

b) Именно с помощью измерений новые знания попадают в науку.

c) Только с помощью измерений новые знания входят в науку.

7. With a few exceptions nearly all the nations of the world use the metric system.

a) С несколькими исключениями почти все государства применяют метрическую систему.

b) За несколькими исключениями почти все государства применяют метрическую систему.

c) С несколькими исключениями вблизи, все государства применяют метрическую систему.

8. This distance is close to 10,000 kilometres.

a) Это расстояние близко к 10 километрам.

b) Это расстояние близко к 10000 километрам.

c) Эта дистанция близка к 10000 километрам.

Часть 5

Часть 6

Часть 7

Часть 8

МИНОБРНАУКИ РОССИИ

«Ижевский государственный технический университет имени М.Т. Калашникова»


Кафедра «Английский язык»

 


Контрольная работа

по дисциплине «Иностранный язык»

 

Выполнил:

студент гр. (шифр группы)                                                                   Фамилия И.О.

 

Проверил:

звание, должность                                                                            Фамилия И.О.

 

 

Ижевск 2018



Заключение

Данные методические указания помогут студентам-заочникам в организации самостоятельной работы при выполнении контрольных работ, при усвоении грамматического и лексического материала по английскому языку, при работе с аудио материалом, текстами, тестовыми заданиями и позволят реализовать следующие методические задачи:

- сформировать у студентов навыки самостоятельного изучения основ грамматического строя языка, работы с лексическим и текстовым материалом, перевода текстов на русский язык и английский языки;

- обладать навыками и умениями применения правил словообразования, грамматики и анализа лексического материала при выполнении контрольных работ;

- выработать у студентов навыки самостоятельной работы со словарями общей, социальной, деловой и профессиональной тематики и другими информационными источниками.

 

 



Список литературы

 

1. Методические указания по организации самостоятельной работы и выполнению контрольных работ для студентов заочного отделения неязыковых специальностей и направлений профессиональной подготовки / Е.В. Волменских – Ижевск: ИжГТУ, 2016. - 25 с. (Рег. №40/13 ФГОС )

2. Методические рекомендации для студентов неязыковых специальностей по развитию фонетических навыков англоязычной речи [Электронное издание] / сост. Соломатина С.Ю. – Ижевск: ИжГТУ, 2016. – 78 с. - 1 электрон. опт. диск (CD-ROM) (Рег. № 34/13 ФГОС)

3. Михайлова, Г. И. Основы деловой корреспонденции на английском языке [Электронный ресурс] : учебное пособие / Г. И. Михайлова, Ю. В. Савастьянова. — Электрон. текстовые данные. — Новосибирск : Новосибирский государственный архитектурно-строительный университет (Сибстрин), ЭБС АСВ, 2015. — 89 c. — 978-5-7795-0735-6. — Режим доступа: http://www.iprbookshop.ru/68805.html

4. Соломатина С.Ю., Булдакова Р.П., Сомова К.Д. Everyday English: учебное пособие для студентов 1 курса неязыковых факультетов - Ижевск, 2016. - 1 электрон. опт. диск (CD-ROM) (Рег.№ 32/13 ФГОС)

5. A guide to effective communication in English [Электронный ресурс] : учебное пособие по практике устной и письменной речи английского языка / Л. А. Вертоградова, Е. В. Манжелеевская, Е. С. Милькевич, О. А. Рубанова. — Электрон. текстовые данные. — Ростов-на-Дону : Южный федеральный университет, 2016. — 157 c. — 978-5-9275-2004-6. — Режим доступа: http://www.iprbookshop.ru/78731.html

6. Березина М.Д. Module 1. General English for University and Professional Purposes. Ижевск: ИжГТУ, 2013. (Рег.№ 07/13 ФГОС)

7. Гордеева Е.В. Методические рекомендации по контролю уровня сформированности иноязычных компетентностей студентов неязыковых вузов. Ижевск: ИжГТУ, 2013. (Рег.№ 04/13 ФГОС)

8. Кочурова М.М., Волкова Д.А. Учебно-методические рекомендации для студентов по развитию умений иноязычной письменной речи. Ижевск: ИжГТУ, 2013. (Рег.№ 02/13 ФГОС)

9. Волменских Е.В. Основы деловой корреспонденции на английском языке. Business Correspondence in English. Ижевск: ИжГТУ, 2016. (Рег. №41/13 ФГОС)

10. Кочурова М.М., Волкова Д.А. Учебное пособие по обучению письменной речи для студентов для всех специальностей и направлений. Ижевск: ИжГТУ, 2014. (Рег. №18/13 ФГОС)

11. Пирожкова Л.Н. Fundamentals of Radioelectronics. – Ижевск: ИжГТУ, 2015. В 2 кн. : учеб. для вузов. Кн. 1 – 321 с. – 978-5-7526-0686-1. Количество экземпляров: 20 экз.

 

МИНОБРНАУКИ РОССИИ

Федеральное государственное бюджетное образовательное

учреждение высшего образования

«Ижевский государственный технический университет имени М.Т. Калашникова»

(ФГБОУ ВО «ИжГТУ имени М.Т. Калашникова»)

 

 

Волменских Е.В., Ульянова М.А.,

Булдакова Р.П., Красавина Ю.В., Малышева М.Ю., Сомова К.Д.

 

Методические указания

для выполнения контрольных работ

По иностранному языку

для студентов бакалавриата

неязыковых направлений профессиональной подготовки

 

 

Ижевск 2018

Рег. номер …


Методические указания для выполнения контрольных работ по иностранному языку для студентов бакалавриата неязыковых направлений профессиональной подготовки составлены в соответствии с рабочими программами учебных дисциплин, разработанных на основе Федерального государственного образовательного стандарта по направлению 11.03.01 «Радиотехника».
 В разработку включены рекомендации для студентов по выполнению и оформлению контрольных работ, а также критерии оценивания уровня усвоения учебного материала.

 

Рецензент: Краснова Т.А., к.ф.н., доцент кафедры лингвистической типологии и лингводидактики УдГУ

 

 

Составители: Волменских Е.В., ст. преподаватель

              Ульянова М.А., к.ф.н., доцент,

                     Булдакова Р.П., ст. преподаватель,

                 Красавина Ю.В., доцент               

          Малышева М.Ю., ассистент,

       Сомова К.Д., преподаватель                                                    

                                                    

                                                       

 

 

Рекомендовано Ученым советом П факультета для использования в учебном процессе в качестве учебно-методических материалов для студентов, обучающихся по направлению 11.03.01 «Радиотехника» при изучении иностранного языка.

 

(протокол № __ от «__» 2018 г.



Содержание

Введение……………………………………………………………………….

 

4

Раздел 1. Материал для самостоятельного изучения

при подготовке к контрольной работе ………………………………….

5
  1.1 Правила чтения.……………………………………………………… 5
  1.2. Работа над лексикой………………………………………………… 5
  1.3. Особенности грамматического строя английского языка………. 8

Дата: 2019-12-09, просмотров: 294.